המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

מתי"א יחדיו מודל מיטבי לשילוב תלמידים עם סיוע אישי

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "מתי"א יחדיו מודל מיטבי לשילוב תלמידים עם סיוע אישי"— תמליל מצגת:

1 מתי"א יחדיו מודל מיטבי לשילוב תלמידים עם סיוע אישי
מתי"א יחדיו מודל מיטבי לשילוב תלמידים עם סיוע אישי תמר שפיצר – מומחית תחום שילוב לתלמידים עם לקויות ששכיחותן נמוכה באוכלוסיה– מתי"א יחדיו

2 מתי"א יחדיו בניית תוכנית עבודה הדרכה במוסדות החינוך תוכניות נוספות אתגרים

3 מתי"א יחדיו – נעים להכיר

4 מטה בנימין, בית אל, בית אריה, מודיעין עילית
ירושלים מי אנחנו – מתי"א יחדיו? המתי"א כוללת 6 מועצות מקומיות 2 מועצות אזוריות, הכוללות ביחד מעל 50 ישובים ועיר אחת למגזר החרדי. הפזיור הגיאוגראפי גדול. האוכלוסיה מגוונת וכוללת את כל המגזרים: דתיים וחילוניים, חרדים, קיבוצים. אופי הישובים ברובו הוא אופי יישובי- קהילתי או ערים חרדיות. המרכיב הקהילתי הוא מרכיב חשוב באפיון הסוציולוגי של האזור. בתי הספר לחנ"מ נמצאים בערים הגדולות הסמוכות, כגון ירושלים, מודיעין ובית שמש. מרחק הנסיעה הוא רב, בוודאי עבור תלמידים צעירים, ולכן הורים רבים מעדיפים להשאיר את ילדיהם בבתי הספר המקומיים. במתי"א פועלות 13 מומחיות תחום לקויות מורכבות, הפועלות בכל הישובים שבחסות המתי"א. הקבוצה כוללת מומחיות תחום ללקויות תקשורת, מוגבלות שכלית התפתחותית ומוחיות התנהגותיות. התפיסה החינוכית היא שבכל מוסד חינוכי, בי"ס או גן, פועלות שתי מומחיות תחום – מומחית תחום שילוב ומומחית תחום לקויות מורכבות. קשרי העבודה כוללים קשר עם כל מי שנוגע בתלמיד, הן בפן החינוכי והן בפן המערכתי-אדמיניסטרטיבי. באופן אישי, אני מדריכה צוותים של 17 תלמידים עם סיוע אישי, מגילאי גן ועד תיכון ב-12 מוסדות חינוך שונים, בנוסף להדרכה בכיתות רגשיות. מטה בנימין, בית אל, בית אריה, מודיעין עילית אפרת, גוש עציון קריית ארבע, ביתר עלית

5

6 כך הכל התחיל...

7 בניית תוכנית עבודה

8 מודל מיטבי לשילוב תלמיד עם סיוע אישי
הלימה לחוזר מנכ"ל תח"י – כתיבה, ביצוע ומעקב מפגשי צב"מ קיום ועדת שילוב שעות תמיכה הנהלים המפורטים בחוזר מנכ"ל מהווים בסיס לעבודה החינוכית עם התלמידים. אחד מהתפקידים של מומחית התחום הוא הנגשת הנהלים לבתי הספר הרגילים – הבהרת הדרישות והחוקים שותפות בבניית מערך ההדרכה שותפות בקיום ועדות שותפות בבניית תוכנית העבודה האישית של כל תלמיד מעקב אחרי ביצוע התוכניות

9 מטרות השילוב קידום פרטני חברתי לימודי שילוב מוצלח הוא שילוב מתוכנן.
הדברים לא יקרו מאליהם. צריך להיות מכווננים לשם. השאיפה היא לאפשר לתלמיד שילוב בפן הלימודי ובפן החברתי, תוך כדי קידום פרטני של תפקודים ומיומנויות בתחומים שונים.

10 בניית תוכנית עבודה לימודי חברתי – תקשורתי התנהגותי – רגשי הכנה לחיים
בניית תוכנית עבודה מותאמת אישית היא הבסיס לעבודה טובה, יעילה ומקדמת. התוכנית מתייחסת לארבעת התחומים המפורטים בשקופית, לצד הגדרת סדרי עדיפויות וסדרי קדימויות. בהחלטה משותפת עם הורי התלמיד נקבעים המקצועות אותם ילמד התלמיד בכתת האם, לצד מקצועות אותם ילמד באופן פרטני והטיפולים הפרא-רפואיים אותם יקבל במסגרת בית הספר. בכל שנה עומד הצוות החינוכי ביחד עם ההורים מול החלטות לא קלות היכן לתת דגש, על מה להתעקש בכל מחיר, על מה ניתן לוותר, מה חשוב שיילמד במסגרת החברתית שמאפשר המוסד החינוכי ומה ניתן ללמד או לקדם במסגרת חיצונית. התוכנית מתבססת בראש ובראשונה על יכולותיו של התלמיד, לצד המשאבים העומדים לרשות המוסד החינוכי בו הוא לומד. לא תמיד ניתן לתת את מלוא המענה הנדרש בתוך המסגרת החינוכית, ובמקום הזה יש חשיבות רבה מאד לשיח משותף של עובדי החינוך וההורים. השאיפה היא כמובן לתת את המענה המיטבי והמירבי, ונעשים מאמצים רבים בכיוון זה. יחד עם זאת, לא תמיד ניתן לארגן או ליישם את כל הבקשות.

11 הדרכה במוסדות החינוך

12 מערך מטפל בתלמיד עם זכאות לתמיכה מסוג סיוע
מנהל/ ת הורים מחנך/ ת תלמיד/ ה יועץ/ ת מורת שילוב סייע/ ת פסיכולוג/ ית בראשית נמצאים ההורים. הם האנשים הראשונים שאליהם מגיע הילד עם לידתו, והם גם בד"כ הראשונים המגיעים למוסד החינוכי בו ילמד התלמיד, לצורך התרשמות ורישום. הם נמצאים איתנו כל הזמן, מלווים, שותפים, בודקים, דורשים, תומכים, מאמינים. בתרשים ניתן לראות את המערך המטפל בתלמיד עם הזכאות לסיוע אישי. מדובר באנשי המקצוע הנמצאים בתוך המוסד החינוכי, הנוגעים בתלמיד באופן ישיר או עקיף. כפי שניתן לראות מדובר במספר מכובד של אנשים. בחלקם אנשי חינוך עם ידע בחינוך מיוחד ובחלקם לא. חלקם נמצאים עם התלמיד בקשר יומיומי וחלקם אחת ל... השאלה העיקרית היא כיצד ניתן לארגן את כולם ולרתום את כולם לעבודה משותפת. מורים מקצועיים מטפלים מומחית תחום מהמתי"א

13 היערכות מקדימה עם צוות בית הספר התלמיד והוריו
בירור עמדות הפגת חששות מידע על לקות, תפקוד ודרכי הוראה קבלת מידע - הורים הגדרת תפקידים ונהלים

14 הדרכת הצוות החינוכי/ מערך ההדרכה
מפגשי הדרכה חודשיים- חינוך רגיל+חנ"מ תצפיות מפגשי צב"מ ליווי והדרכה לצוות החנ"מ מפגשים עם ההורים

15 שותפות ההורים היערכות מקדימה לפני פתיחת שנת הלימודים 2 מפגשי צב"מ
2 אסיפות הורים שותפות בבניית תוכנית העבודה הזמנה לטפולים פרא-רפואיים קשר רציף וישיר עם מחנך/ת הכתה, מנהל/ת גן

16 תוכניות נוספות

17 תוכנית שילוב- אחריות חברתית
תוכניות נוספות השתלמות סייעים השתלמות מורים תוכנית שילוב- אחריות חברתית השתלמות סייעים: יוזמה של עינת פולק, ממתי"א יחדיו. שיתוף פעולה בין רכזי החינוך המיוחד בארבע רשויות, נציגי השירותים הפסיכולוגיים ברשויות ונציגות המתי"א. תכנים במפגשים: הגדרת תפקידי הסייע/ת, מתן כלים לעבודה, תיאורי מקרה. הרצאה במליאה ועבודה בסדנאות. קיבלו תגמול בשעות מהמועצות עבור השתתפות בהשתלמות. השתלמות מורים: היכרות עם חוק החינוך המיוחד. למידה על לקויות שונות, מאפיינים, ודרכי הוראה. שילוב חברתי: כתיבת מערכי שיעור בשיתוף עם יועצת בית ספר עבור הכתה המשלבת. שיתוף יועצות ומחנכות להעברת התוכנית. העברת סדנאות לתלמידי ביה"ס. ערב הורים ותלמידות בנושא קבלת השונה. הורים שמגיעים לשיחה על הלקות בכתה

18 תגובות מהשטח – שינוי עמדות
קיבלנו מתנה זכות שהגיע אלינו תורמת לכל הכתה אנחנו לומדים ממנו יש לנו ילד עם תס. דאון בכתה? דמות להערצה העבודה עם ר. שינתה אותי אנחנו שמחים שהיא איתנו כולנו מרוויחים

19 אתגרים צוותי הוראה שיתופי פעולה – פנים וחוץ שיתופי פעולה עם הורים
שעות הוראה וחומרי לימוד תועלת - מחיר

20 סיכום שינוי עמדות הקצאת משאבים הכשרת מומחיות תחום בניית מערך הדרכה

21 תודה על ההקשבה


הורד את "ppt "מתי"א יחדיו מודל מיטבי לשילוב תלמידים עם סיוע אישי

מצגות קשורות


מודעות Google