המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

תופעות חברתיות כתנועת מטוטלת בציר השינוי החברתי ובציר מימד הזמן

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "תופעות חברתיות כתנועת מטוטלת בציר השינוי החברתי ובציר מימד הזמן"— תמליל מצגת:

1 תופעות חברתיות כתנועת מטוטלת בציר השינוי החברתי ובציר מימד הזמן
תופעות חברתיות כתנועת מטוטלת בציר השינוי החברתי ובציר מימד הזמן לחץ

2 Herbert L. Packer, The Limits of the Criminal Sanction (1968)
בבסיס ההליך הפלילי שני מודלים המבוססים על אינטרסים מנוגדים, היוצרים קונפליקט ערכי מתמיד: ״מודל הפיקוח על הפשיעה" "The Crime Control Model", המבוסם על האינטרס הציבורי בשמירה על החוק. הדגש על מערכת משפטית יעילה שתפקח על הפשיעה, תצמצם את היקפה ותגן על ביטחון הציבור ועל רכושו. מודל המבוסם על חזקת החפות ועל האינטרס להגן על האזרח מפני הפעלה של כוחות השלטון בעצמה רבה מדי. ״מודל ההליך הראוי״ "The Due Process Model". הדגש על מערכת משפטית זהירה, בקרות ואיזונים כדי להבטיח את אמינות ההרשעות וכדי להקטין את שיעור הטעויות העלולות להתרחש במערכת המשפט. שני המודלים המנוגדים מתקיימים בו זמנית בכל מערכת משפט ובכל שלב משלבי ההליך פלילי, וההבדל בין מערכות המשפט השונות ובין השלבים השונים הוא בנקודת האיזון בין שני המודלים. ככל שנקודת האיזון תמנע באופן טוב יותר טעות הפוגעת במודל אחד, היא תגביר את הסיכון לטעות הפוגעת במודל האחר.

3 נקודת האיזון היא השלמות הניגודית :
זהו מושג ששימש, במקור, כמרכיב בדיאלקטיקה המטריאליסטית של מארקס ואנגלס. הניגודים מגדירים זה את זה, וגם חודרים ומשפיעים זה על זה. בכך הם מרכיבים מהות חדשה, גבוהה יותר, המכילה בתוכה את הניגודים. לדוגמא, שעות היום מנוגדות לשעות הלילה. לכאורה מדובר בשני הפכים מוחלטים. אבל, היום והלילה יוצרים דבר נוסף, היממה. הדיאלקטיקה משתמשת כדי להגדיר את התהליך הזה במונחים של תזה, אנטיתזה וסינתזה. כל ניגוד, כל תזה ואנטיתזה, יוצרות תזה נוספת, עליונה. הסינתזה היא תוצאה של ההשפעה ההדדית של התזות ההפוכות.

4 Amendment V No person shall be held to answer for a capital, or otherwise infamous crime, unless on a presentment or indictment of a grand jury, except in cases arising in the land or naval forces, or in the militia, when in actual service in time of war or public danger; nor shall any person be subject for the same offense to be twice put in jeopardy of life or limb; nor shall be compelled in any criminal case to be a witness against himself, nor be deprived of life, liberty, or property, without due process of law; nor shall private property be taken for public use, without just compensation.

5 הפרשנות כיום – והכוונות אז
הפרשנות כיום מרחיקת לכת לטובת שוויון זכויות וזכויות האזרח. האם באמת לא חשבו מכונני החוקה האמריקאית על עבדיהם השחורים כחלק מאותו רכוש וזכויות קניין שאין לפגוע בהן?

6 הדגמת עקרון המטוטלת בארה"ב
מדינות דמוקרטיות, שעומדות בפני סכנות פנימיות, מתנהגות, בתחילה, בצורה מאוד לא דמוקרטית, ונוטות לסטות, לחלוטין, מסולם הערכים שלהן, וכשהסכנה חולפת, חוזרות לעצמן, תוך שהן מנסות לתקן את העיוותים שנוצרו.

7 היישום בארה"ב של ה- due process

8 וורד - עיתון

9 וורד - עיתון

10 דוגמה מכלכלה פיטר טֶמין טוען ל'תנועת מטוטלת' בין כלכלה קפיטליסטית של 'שוק חופשי', המתאפשרת כשהשווקים פועלים כסדרם באיזון נכון, לבין כלכלה 'סוציאליסטית' של מעורבות ממלכתית, המופיעה כל אימת שמופר האיזון הכלכלי ונדרשת התערבות ממשלתית, ומשחוזרת הכלכלה לתיקנה חוזרת הכלכלה הקפיטליסטית.

11 מעצרים בעבר המעצר לצורך חקירה ואף המעצר עד תום ההליכים היה כלי אפקטיבי יותר בידי רשויות אכיפת החוק. נעשה בו לא רק שימוש חקירתי אלא היו עילות מעצר הרתעתיות, עילות כגון מה יאמרו בשוק? "מכת מדינה", חומרת העבירה ועוד.. המעצר המשטרתי ל- 48 שעות. שימוש מוגזם וכוחני בסמכויות המעצר תוך פגיעה בזכויות האזרח, הביא לחקיקת חוק המעצרים החדש שקבע עילות מעצר כשרק אלו שנקבעו בחוק כחמורות במיוחד מקימות עילת מעצר בשל החומרה עצמה. המעצר המשטרתי – רק 24 שעות. דנ"פ גנימאת – מכת מדינה אינה עילת מעצר. פרשנות מצמצמת לאור חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. עתה יש תחושה של תנודת המטוטלת חזרה. בפועל אין פחות מעצרים.

12 אבני דרך בנושא תעודות חסיון 1
החסיון מוחלט – ירושה מהדין האנגלי. מאזן ומשוואה של כלים שלובים בין האינטרסים. הבעיה, כמובן, בשטח האפור – מקרה הגבול. לעניין הקביעה מה שייך לפריפריה של כתב האישום סומכים על התביעה. מה שנחשב חסוי בעיני התביעה – לא די בו. (פס"ד סיקסיק.)

13 5. יצירת משבר אמון אי הבנת המרקם העדין של יחסי האמון והקשר בין אמון לאינפורמציה (דיסאינפורמציה). ניצול לרעה של האמון. אי הבנת ההבדל בין מקור לעד.

14 המודיעין נהג כאילו כולם ב"כיסו" ואין ביקורת.
האח"ק והפרקליטות נהגו במודיעין ביראת כבוד. היתכן שהיו מקרים שבית המשפט, אולי בשל אותו מעטה חשאיות היוצר מעין יראת כבוד, שקל לא נכון את המוצג בפניו?

15 התפתחות משבר האמון בפסיקה
א) ע"פ 4765/98 נידאל אבו סעדה נ' מדינת ישראל : המערער הורשע ברצח שנגרם בחקירת המנוח בכלא ע"י אסירי החמאס, בעיקר עפ"י עדות עציר שמסר מס' גרסאות: א. שמע זעקות המנוח -לא ראה את הרוצחים והציע לחזור לכלא לסייע בגילוי הרוצחים. ב. אחרי חצי שנה מסר שראה את המערער ו-2 אחרים מכים את המנוח. ביהמ"ש המחוזי בנצרת, לאור התנגדות התביעה, דחה בקשה להסיר החסיון מהאמרות הראשונות של העד ועל מסמך ממקור אחר לפיו לא היתה כוונה לקטול את המנוח.

16 בערעור בביהמ"ש העליון, נקבע: (2)
"בענייננו, נכשלה הביקורת האמורה בכל שלוש רמותיה": א. הוגשה בקשה לשר להוציא חיסיון. ב. (השר חתם על תעודת חסיון.) ג. הפרקליטות התנגדה להסרת החסיון תוך הצגת מצג מטעה. ד. כשלון ביהמ"ש בדחיית הבקשה להסרת החסיון.

17 ב. ע"פ איאד עיאט נ' מדינת ישראל
המערער הורשע במחוזי נצרת בעבירות סמים ונשפט ל- 9 שנות מאסר. רק בערעור בביהמ"ש העליון, ב"כ המדינה, הבין, שעובדות מסוימות שהיו רלוונטיות לקביעת אשמתו של המערער לא הגיעו לבירור בשל קיומו של החסיון. המדינה הסכימה לזיכוי.

18 ע"פ 621/01 מדינת ישראל נ' חמדאן דרוויש:
ביהמ"ש מחייב העדת מודיעים בתחפושת, הגם שמדובר במקורות שאינם עדי ראייה, תוך הפחתה דרמטית של המשקל של ההגנה על מקורות והצורך בשת"פ עם המשטרה. בדנ"פ מדינת ישראל נ' חמדאן דרוויש הנשיא ברק איזן: אין חידוש בהלכה, אלא נפסק מה שנפסק על פי נסיבות המקרה.

19 ההשלכות פגיעה באמון בין המודיעין לפרקליטות.
פגיעה באמון בין ביהמ"ש למשטרה והפרקליטות. נפגעת היכולת להגן על המקור ועל שיטות העבודה. נפגעת רמת שיתוף הפעולה של הציבור עם המשטרה. נפגעת יכולת איסוף המודיעין של המשטרה.

20 אלימות במשפחה מהפך בתפיסה- לא עוד סמל שלום בית – אלא מדובר בעבירה פלילית המטופלת בחומרה יתירה. ממצב של האישה שהתלוננה בפני השוטר שהסביר לה שאם הוכתה סימן שמגיע לה הגענו למצב של פעילות מוגברת בעקבות כל תלונה, אף תוך פגיעה בהפעלת שיקול הדעת והכללים במשפט הפלילי, החוקתי והמנהלי.

21 קינזי ההלכה מלפני כשלושים שנה. אין להעיד עד כנגד שותף לעבירה בטרם הסתיים משפטו של העד. המטרה: שמירה על זכויות הנאשם ומניעת העד להעיד תוך רצון למצוא חן בעיני התביעה או למזער את חלקו ולהגדיל את חלקו של הנאשם – השותף. ביקורת הושמעה שנים רבות על ההלכה. חוק המעצרים צמצם ל 9 חודשים את המעצר עד תום ההליכים. הארכה ב- 3 חודשים בעליון.

22 התוצאה: נוצרה בעיה בשמיעה יעילה של משפטים. פגיעה בציבור ובנאשם עצמו.
נאשמים משתחררים או עלולים להשתחרר בטרם התברר משפטם – גם אם יש סיכון בשחרורם. בעת שהתנהל בפנינו תיק הרצח של הנערה שלחוב, באופן חריג בג"ץ התערב בעת ניהול המשפט הפלילי וצמצם משמעותית את תחולת הלכת קינזי.

23 תחושה קשה של מצדדי The Due Process Model (ההגנה)
תחושה קשה של הסנגורים, שהמשפט מקשה לתת הגנה נאותה לנאשמים ונע מהר מידי ורחוק מידי לכיוון "The Crime Control Model" , שכן לא חלה תורת פרי העץ המורעל, זכות השתיקה אינה אמיתית, דרישת הסיוע מכורסמת, הלכת קינזי צומצמה מאד, ויש אפילו הטוענים שגם היקף הספק הסביר הצטמצם ועוד... קיים ס' 10א לפקודת הראיות, ניתן להרשיע נאשם רק על פי ניירת ללא עדים, ואפילו בקונסטרוקציות משפטיות של עד ששמע וידוי מפי הנאשם ואימרתו על "ההודאה", של הנאשם תכנס לבית המשפט בדלת האחורית דרך ס' 10א.

24 תחושה קשה של מצדדי "The Crime Control Model", (התביעה)
מנגד גם לתביעה תחושה קשה שהמטוטלת נעה באופן מהיר ורחוק מידי. בע"פ 5121/98 טור' (מיל') רפאל יששכרוב נ' התובע הצבאי הראשי כאשר לא ניתנה אזהרה כדין בדבר הזכות להיוועץ בעורך דין, נקבעה דוקטרינת פסילה פסיקתית יחסית, שחלה בהתקיים שני תנאים ראשונים מצטברים: שהושגה ראיה באמצעים פסולים ושקבלת הראיה תפגע משמעותית בזכות הנאשם להליך הוגן. בהתמלא שני תנאים אלה, יש להמשיך ולבחון את אופייה וחומרתה של אי החוקיות שהיתה כרוכה בהשגת הראיה, מידת ההשפעה של אמצעי החקירה הפסול על הראיה שהושגה והנזק מול התועלת החברתיים הכרוכים בפסילת הראיה. בדנ"פ 6341/09 מדינת ישראל נ' עזבון המנוח יוני אלזם ז"ל, טענה התביעה, ששונתה, נוסחת האיזון, כך שהמשקל אשר ניתן לשיקולי מאזן התועלת החברתית - ובכללם מהות העבירה וחומרתה, חשיפת האמת, גמול לעבריין ואמון הציבור במשפט הפלילי - הוא נמוך עד אפסי. מה שמאפשר פסילת ראיות מבלי להתחשב במהותה של העבירה ובמידת חומרתה, כמו גם בנזק החברתי הכרוך בפסילתה של הראיה. נפגעו יכולות המשטרה בהפעלת מדובבים כך שנאסר עליהם לפגוע בזכות השתיקה.

25 ע"פ 9956/05 אסף שי נ' מדינת ישראל, לנאשם לא הוסברה זכות
ההיוועצות, אך הוא ביקש להיוועץ בעו"ד. החוקר המשיך בחקירה והנאשם הודה שעיין במפה בעת נהיגה. נקבע: "בנסיבותיו הייחודיות של העניין שלפנינו, אי הפסקת החקירה לצורך מתן אפשרות למערער להיוועץ בעורך-דין כפי שביקש, עלתה כדי פגיעה מהותית בזכות ההיוועצות. בנסיבות העניין, עוצמת הפגיעה בזכות ההיוועצות היא גבוהה שכן לאי הפסקת החקירה כדי לאפשר למערער להיוועץ תחילה בסנגור, נוסף הספק שמא החוקר המשטרתי ניסה להשפיע שלא כדין על המערער לוותר על זכות הייצוג. בנסיבותיו הייחודיות של המקרה שלפנינו ..., קבלתה של ההודעה ... כראיה במשפט תוביל לפגיעה מהותית ובלתי מידתית בזכותו של המערער להליך הוגן ולפיכך יש לפסול את קבילותה."

26 המטוטלת טרם התייצבה בנושא זכות ההיוועצות
יששכרוב דן בשימוש בסמים של חייל שכבר השתחרר, באלזם דנו בפוסט מורטום בנושא של נאשם שמת ובאסף שי דנו בשאלה אם יורשע נאשם בגרם מוות ברשלנות או הריגה והוא הורשע בגרם מוות. לא בטוח שכך יוחלט גם כשהכרעה בשאלת פסלות הודאה תוביל לזיכוי ברצח. כך בע"פ 9956/05 אסף שי נ' מדינת ישראל, נקבע: "בהלכת יששכרוב הותרתי בצריך-עיון את השאלה באיזו מידה ראוי להתחשב בחומרת העבירה המיוחסת לנאשם לצורך פסילת ראיה שהושגה שלא כדין ... יוער כי נסיבות העניין שלפנינו אינן מחייבות הכרעה בשאלה האמורה בהתחשב בכך שהמערער לא הועמד לדין בעבירה בעלת יסוד נפשי מחמיר במיוחד (כגון: כוונה או כוונה תחילה). 2. ע"פ 7392/08 סבארין אלטורי נגד מדינת ישראל: הנאשמת לא הוזהרה כראוי וגם לא בנושא זכות ההיוועצות עד שנחתמה האסמכתא לכליאה, ונקבע: "לפחות משעה שנערך הדו"ח ת/19 ("אסמכתא לכליאה", מיום , שעה 12:53), שנכלל בו אזכור מלא של זכויות המערערת בחקירה, שוב לא היתה מניעה לקבל את אמרותיה הבאות כראיות כשרות ולבסס עליהן הרשעה."

27 נראה שבשל המגבלות האנושיות, אנו מצלמים מצב קיים במצלמת סטילס, אך יש לצלם לאורך זמן ובמצלמת וידאו, תוך שאנו ערים לכך שבתנועת מטוטלת מדובר. קשה לצפות את מקום התייצבות נקודת האיזון ולכל היותר אנו יכולים לחוש בכיוון תנועת המטוטלת בזמן מסויים, אך חייבים לדעת שעוד צפויות לנו התפתחויות לרוב.


הורד את "ppt "תופעות חברתיות כתנועת מטוטלת בציר השינוי החברתי ובציר מימד הזמן

מצגות קשורות


מודעות Google