המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

תיעוד הפעילות הכלכלית בעסק

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "תיעוד הפעילות הכלכלית בעסק"— תמליל מצגת:

1 תיעוד הפעילות הכלכלית בעסק
פרק 7

2 חובת ניהול חשבונות רישומי הפעולות הכלכליות נעשים, בין השאר, בשל החוקים המחייבים זאת. לדוגמה: על פי פקודת מס הכנסה, רשאי נציב המס להורות לעסקים בבעלות יחיד או בבעלות שותפים לנהל ספרי חשבונות, ולקבוע כללים בנוגע לשיטת ניהול החשבונות של סוגי עסקים שונים. על פי פקודת החברות (1983), על חברה לנהל פנקסי חשבון נאותים. על פי חוק מע"מ (1975), חייב עוסק לנהל פנקסי חשבון לצורך מס ערך מוסף.

3 מהות התיעוד החשבונאי ומבנהו
הרישום החשבונאי מתבסס על מסמכים חשבונאיים שמעידים על ביצוע פעולה כלכלית, ומשמשים בסיס לרישום אמין. ההחלטה על אופן הרישום של מסמך מסוים נעשית לאחר זיהויו וקביעת הפעולה שהוא מתעד. למסמכים שני מקורות: מסמכי פנים – מסמכים שהעסק מוציא לגורמי חוץ (לקוחות), כמו חשבונית מס, קבלה בעבור קבלת כסף, ספח או העתק של שיק שניתן לספק מסמכי חוץ – מסמכים שמתקבלים מגורמי חוץ (ספקים, בנקים ועוד), כמו חשבונית מס, קבלה המתקבלת מספק בעבור תשלום, דף חשבון שמתקבל מן הבנק.

4 הפרטים המזהים של מוציא המסמך: שם העסק, כתובתו ומספר העוסק
מבנה המסמכים כל מסמך מורכב משלושה חלקים: כותרת המסמך הפרטים המזהים של מוציא המסמך: שם העסק, כתובתו ומספר העוסק גוף המסמך חייבים להיות בדפוס מראש: שם המסמך, מספרו והמילה "מקור/העתק" תיאור הפעולה, כמות (אם אפשר לספור), מחיר היחידה, סכום ומע"מ אישורים חתימות של המשתתפים בפעולה, המאשרות את נכונות הפרטים ולעתים מציינים בחלק זה פרטים נוספים המקובלים על שני הצדדים, כמו תנאי תשלום ומועד אספקה.

5 המסמכים המעורבים בתהליך ביצוע עסקה
ביצוע של עסקה בין לקוח וספק הוא תהליך בן כמה שלבים שכל אחד מהם מלווה במסמך מתאים שמתעד אותו.

6 הכרת ההזמנה ועריכתה ההזמנה משמשת לתיעוד של הזמנת מוצרים או שירותים מן הספק. בהוראות ניהול ספרים של מס הכנסה מוגדרים הסקטורים החייבים על פי החוק להוציא הזמנה, והחובה במקרים אלה חלה אין לרשום כל פעולה חשבונאית על פי הזמנה משום שטרם בוצעה עסקה (כאמור ב"קריטריונים לרישום חשבונאי").

7 פרטי ההזמנה ותנאיה על ההזמנה רשומים פרטי המזמין, פרטי המוכר, פרטי העסקה כמו סוג השירות המוזמן, כמויות ומחירים מוסכמים, לפי מחירון הספק או לפי הסכם אחר בין הספק למזמין. אפשר לכלול בהזמנה פרטים כמו תנאי התשלום/האשראי, מועד האספקה, תנאי ההובלה וכדומה. חתימות המזמין והמוכר מקנות להזמנה על כל הכתוב בה תוקף של הסכם חוקי. לפני שנכיר את ההזמנה נלמד אודות תנאי האשראי כדי שנוכל ליישם זאת בעריכתה.

8 עסקאות באשראי (בהקפה) כל עוסק מעוניין לקבל מזומנים תמורת העסקאות שהוא מבצע, אבל בגלל התחרות עם עסקים אחרים שנותנים אשראי ובגלל דרישת הלקוחות נאלצים העוסקים לאפשר ללקוחותיהם לדחות את התשלום. אלה מונחים מקובלים להגדרת תקופת האשראי: שוטף: התשלום יבוצע ביום האחרון של החודש שבו הוצאה החשבונית המתעדת את העסקה, או שבו נמסרה הסחורה או בוצע השירות. על פי ההסכם בין הספק והלקוח. באשראי שוטף הלקוח מקבל אשראי כמספר הימים שנותרו עד ליום האחרון של אותו חודש. לדוגמה – אם הוצאה חשבונית ב הלקוח ייהנה מאשראי של חודש מלא. אם החשבונית הוצאה ב הלקוח ייהנה רק משישה ימי אשראי.

9 שימו לב: בחישוב מועד הפירעון העתידי יש לספור את הימים המדויקים שבין תאריך החשבונית לבין תאריך הפירעון המוסכם

10 בספירת ימי האשראי יש לקחת בחשבון את יום קבלת האשראי ואין לקחת בחשבון את יום הפירעון.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ינואר פברואר מארס אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר 31 28 30

11 דוגמה שוטף + 30: דצמבר 2011 ינואר 2012 שוטף שוטף+30
הלקוח יקבל אשראי של החודש השוטף ועוד 30 יום. לדוגמה – אם הוצאה חשבונית ב התשלום יבוצע ב ה-30 בינואר הוא היום ה-30 לימי האשראי שניתנו. מאחר שיום הפירעון אינו יום אשראי, הפירעון הוא למחרת, ביום ה-31 – דצמבר 2011 ינואר 2012 שוטף שוטף+30

12 דוגמה שוטף + 45: הלקוח יקבל אשראי של החודש השוטף ועוד 45 יום. לדוגמה – אם הוצאה חשבונית ב התשלום יבוצע ב ה-14 בפברואר הוא היום ה-45 לימי האשראי שניתנו. מאחר שיום הפירעון אינו יום אשראי, הפירעון הוא למחרת, ביום ה-46 – דצמבר 2011 ינואר 2012 פברואר 2012 סה"כ שוטף 31 14 שוטף+45

13 דוגמת הזמנה כותרת שם העסק, כתובתו ומספר עוסק מורשה גוף המסמך
שם הלקוח וכתובתו, פרטי העסקה, מחיר ללא מע"מ, סכום המע"מ ומחיר כולל מע"מ אישורים חתימות הקונה והמוכר

14 תעודת משלוח על פי הוראות ניהול ספרים של מס הכנסה, חובה ללוות סחורה בדרך בתעודת משלוח. לפי ההוראות יש לכלול את הפרטים האלה בתעודת משלוח: (1) "שם הנישום ומספר תעודת הזהות או מספר החברה במשרד רשם החברות, או מספר האגודה השיתופית במשרד רשם האגודות השיתופיות, או מספר הרישום כעוסק לצורך מס ערך מוסף, לפי חוק מס ערך מוסף, תשל"ו-1975; (2)  תאריך המשלוח; (3)  שם הלקוח ומענו; היה מענו של הלקוח ידוע לנישום - אין חובה לציינו; (4)  תיאור הטובין המאפשר זיהוי סוג הטובין ...; (5)  היחידה שלפיה נמדדת הכמות; (6)  הכמות; (7)  חתימת הנישום או אדם מטעמו. לעתים גם המקבל חותם על תעודת המשלוח וחתימתו מעידה על קבלת המשלוח.

15 דוגמה של תעודת משלוח ב שלח הספק את הפריטים המוזמנים בליווי תעודת המשלוח הזאת: הפריטים נשלחו בליווי תעודת המשלוח הזאת על פי הזמנה מספר 425 ששלח העסק בית חרושת "ואפל" ללקוחו "ממתקים לילדים" ב

16 חשבוניות חשבונית היא המסמך המסחרי שמתעד ביצוע עסקה. מוציא אותה העוסק שמוכר טובין או נותן שירות. יש שני סוגים של חשבוניות: מבנה החשבונית מוגדר בחוק מע"מ משום שהיא מסמך המשמש לתיעוד ביצוע העסקאות לשם הדיווח לשלטונות. חשבונית עסקה חשבונית מס

17 על פי הוראות ניהול ספרים, יצוינו בחשבונית הפרטים האלה (גם בחשבונית עסקה וגם בחשבונית מס):
1. שם העוסק המורשה, מענו, הכותרת "חשבונית מס", המילים "עוסק מורשה", מספר הרישום במשרד מע"מ ומספר החשבונית – הכול בדפוס; 2. המילה "מקור" תודפס על מקור חשבונית המס בלבד (לכל חשבונית יש מקור והעתק. המקור נמסר ללקוח וההעתק נשאר בידי המוכר); 3. שם הלקוח וכתובתו; 4. תאריך הוצאת החשבונית; 5. מחיר ליחידה ללא מע"מ, אולם אם הוא כולל מע"מ, יש לציין עובדה זו; 6. סכום חשבונית המס ללא מע"מ; 7. סכום המע"מ ושיעורו בציון המילים "מס ערך מוסף". אם חשבונית המס כללה גם עסקאות ששיעור המס עליהן הוא אפס או עסקאות פטורות ממס, יצוינו כל סוגי העסקאות בנפרד; 8. סכום חשבונית המס כולל מע"מ;

18 חשבונית עסקה אי אפשר לקבל החזר של מס תשומות על פי חשבונית עסקה.
רק עוסק מורשה רשאי להוציא חשבונית מס במקום חשבונית עסקה, והוא חייב לעשות זאת על פי דרישת הקונה (שרוצה לקבל החזר של מס התשומות). על כן: עוסק מורשה מוציא בדרך כלל חשבונית מס, אין לו כל יתרון בהוצאת חשבונית עסקה. חשבונית עסקה מוצאת בדרך כלל על ידי עוסק פטור (שיכול להוציא רק אותה כתיעוד לביצוע עסקאותיו).

19 דוגמת חשבונית עסקה שם הלקוח וכתובתו
כותרת שם העסק שהוציא את החשבונית, כתובתו ומספר עוסק פטור/מורשה, מספר החשבונית, ציון מקור/העתק. שם הלקוח וכתובתו פרטי העסקה: שם הלקוח וכתובתו, תיאור העסקה, מחיר ללא מע"מ, סכום המע"מ, סכום כולל מע"מ, תאריך החשבונית, תאריך הפירעון. גוף המסמך חתימת מוציא החשבונית. אישורים

20 על פי חוק מע"מ כל עוסק חייב להוציא חשבונית עסקה, ורק עוסק מורשה רשאי להוציא במקומה חשבונית מס, חייב הוא לעשות זאת על פי דרישת הלקוח. מבנה חשבונית העסקה מוגדר בחוק והיא נועדה לשמש הן את העוסק המורשה והן את העוסק הפטור. מכיוון שעוסק פטור אינו גובה מע"מ, יש עוסקים פטורים הנוהגים להדפיס את חשבונית העסקה ולוותר על השורות שנועדו לרישום המע"מ.

21 מגוון הפעולות המתועדות על ידי חשבונית מס
קניית סחורה ומכירתה ההעתק של חשבונית המס הזאת שנמצא בידי המוכר "הפיצוחיה" מתעד אצלו מכירת סחורה – הכנסה (העסק הזה מוכר פיצוחים במהלך עסקיו הרגילים). חשבונית המס חתומה על ידי עמוס נתן, המוכר. המקור של חשבונית המס שנמצא בידי הקונה "פיצוח קריספי " מתעד אצלו קניית סחורה –הוצאה (במהלך עסקיו הרגילים העסק "פיצוח קריספי" קונה פיצוחים כדי למכור אותם).

22 כאשר נמצאת בידינו חשבונית, נבצע את הפעולות האלה: א
כאשר נמצאת בידינו חשבונית, נבצע את הפעולות האלה: א. זיהוי הפעולה שמתועדת על ידי חשבונית המס מספר 148 המתעדת קניית סחורה ומכירתה ב. החשבונות שבהם נרשמת קניית סחורה ומכירתה והשפעת הפעולה ורישומה על המידע החשבונאי שלהם (תנועות ויתרות).

23 הוצאות שונות דוגמה המקור של חשבונית המס שנמצא בידי הקונה "ארכיטקט קדר" מתעד אצלו הוצאות כיבודים. ההעתק של חשבונית המס הזאת שנמצא בידי המוכר "הפיצוחיה" מתעד אצלו מכירת סחורה – הכנסה (העסק הזה מוכר פיצוחים במהלך עסקיו הרגילים). חשבונית המס חתומה על ידי דודי סבאג, בעל המינימרקט.

24 כאשר נמצאת בידינו חשבונית, נבצע את הפעולות האלה:

25 מתן שירות וקבלתו דוגמה המקור של חשבונית מס שנמצא בידי "הבוטיק של דניאלה" מתעד אצלו קבלת שירות הנהלת חשבונות - הוצאה. ההעתק של חשבונית המס שנמצא בידי "משרד רואי חשבון ברק ונועם" מתעד אצלו מתן שירות הנהלת חשבונות - הכנסה.

26 כאשר נמצאת בידינו חשבונית, נבצע את הפעולות האלה:
א. זיהוי הפעולה שמתועדת על ידי חשבונית המס מספר 238 שמתעדת מתן שירות וקבלתו ב. החשבונות שבהם נרשמת ההוצאה/ההכנסה והשפעת הפעולה ורישומה על המידע החשבונאי שלהם (תנועות ויתרות) ההעתק של חשבונית המס נמצא בידי העסק רואי חשבון ברק ונועם המקור של חשבונית המס נמצא בידי העסק הבוטיק של דניאלה הוא נותן השירות שהוציא את החשבונית הוא מקבל השירות שקיבל את החשבונית עסק זה נתן שירותי הנהלת חשבונות מתן השירות מוגדר כהכנסה עסק זה קיבל שירות הנהלת חשבונות קבלת השירות מוגדרת כהוצאה

27 רכישת נכס דוגמה העסק "בית קפה איטליה" קנה 2 מכונות קפה – המכונות האלה מוגדרות אצלו כנכס. המקור של חשבונית המס שנמצא בידי הקונה "בית קפה איטליה" מתעד אצלו רכישת נכס ההעתק של חשבונית המס הזאת שנמצא בידי המוכר "ניחוח קפה", חתום על ידי מאיר דן, בעל העסק, מתעד אצלו מכירת סחורה.

28 כאשר נמצאת בידינו חשבונית, נבצע את הפעולות האלה: א
כאשר נמצאת בידינו חשבונית, נבצע את הפעולות האלה: א. זיהוי הפעולה שמתועדת על ידי חשבונית המס ההעתק של חשבונית המס נמצא בידי "ניחוח קפה" המקור של חשבונית המס נמצא בידי בית קפה איטליה הוא המוכר שהוציא את החשבונית הוא הקונה שקיבל את החשבונית עסק זה מכר סחורה – מכונות קפה מכירת הסחורה שלו מוגדרת כהכנסה עסק זה קנה מכונות קפה קנייה זו מוגדרת כרכישת נכס

29 כאשר נמצאת בידינו חשבונית, נבצע את הפעולות האלה: א
כאשר נמצאת בידינו חשבונית, נבצע את הפעולות האלה: א. זיהוי הפעולה שמתועדת על ידי חשבונית המס ב. החשבונות שבהם נרשמת רכישת נכס ומכירתו והשפעת הפעולה ורישומה על המידע החשבונאי שלהם (תנועות ויתרות)

30 משיכת סחורה וציוד לשימוש עצמי של הבעלים
על פי החוק, כשהבעלים לוקח מרכוש העסק סחורה וציוד לשימושו הפרטי, יש להוציא לו חשבונית, כשם שמוציאים חשבונית בשל מכירה ללקוח, שהרי, לפי כלל "הישות הנפרדת", הבעלים הוא ישות כלכלית נפרדת מן העסק. ההעתק של החשבונית הזאת נשאר בעסק והמקור שלה נמסר לבעלים. משיכה פרטית היא פעולה הפוכה במהותה להשקעה בעסק. על כן המשיכות הפרטיות מקטינות את הון הבעלים. משיכת סחורה לשימוש פרטי של הבעלים משיכת ציוד לשימוש פרטי של הבעלים

31 פיגור בתשלום והקדמת תשלום
חלק נכבד מן העסקאות מבוצע בתנאי אשראי מוסכמים בין הספק ללקוח. לאחר שבוצעה עסקה: משהגיע מועד התשלום קורה שהלקוח נקלע למחסור במזומנים והוא מבקש מן הספק לדחות את מועד התשלום. קורה שהספק זקוק למזומנים והוא מבקש מן הלקוח להקדים ולפרוע את חובו. בדרך כלל דחיית תשלום או הקדמתו כרוכה בריבית.

32 פיגור בתשלום הקדמת תשלום לאחר שהוסכם על מועד הפירעון והלקוח פרע את חובו במועד מאוחר יותר, הספק יכול לחייב אותו בריבית על פרק הזמן של הפיגור בתשלום. לאחר שהספק הסכים לתת ללקוח תנאי אשראי מסוימים והוא מבקש ממנו להקדים את מועד הפירעון, הלקוח יכול לחייב את הספק בריבית על פרק הזמן של הקדמת התשלום. הספק מוציא חשבונית מס. הלקוח מוציא חשבונית מס. ההעתק של חשבונית זו מתעד אצל הספק הכנסות ריבית. המקור שלה מתעד אצל הלקוח הוצאות ריבית. ההעתק של חשבונית זו מתעד אצל הלקוח הכנסות ריבית. המקור שלה מתעד אצל הספק הוצאות ריבית. במקרה כזה, מכנים את הוצאות הריבית האלה אצל הספק "הנחת מזומנים שניתנה" ואצל הלקוח "הנחת מזומנים שהתקבלה". לעתים הלקוח משלם חלק מחובו במועד. כמובן שהריבית תחושב רק על יתרת החוב. לעתים הלקוח מקדים לשלם רק חלק מחובו. כמובן שהריבית תחושב רק על הסכום ששולם מוקדם מהמוסכם.

33 חישוב יתרת החוב/ההתחייבות לאחר תשלום חלקי בעבור עסקה שבוצעה
הלקוח זאב גלאון היה חייב לעסק "רכבמרקט" שעוסק במכירת אביזרים וחלפים למכוניות 12,000 ₪ בעבור חשבונית מס מספר 8342 מ ב שילם הלקוח 3,000 ₪ במזומן ו-6,000 ₪ בשיק. את המצב שנוצר ניתן לסכם בצרה הבאה: אצל הספק אצל הלקוח פרטים סכום בשקלים על פי חשבונית המס נוצר חוב של הלקוח 12,000 נוצרה התחייבות לספק במועד התשלום חוב הלקוח קטן (9,000) ההתחייבות לספק קטנה היתרה - ההפרש יתרת החוב 3,000 יתרת ההתחייבות

34 המהות החשבונאית של ריבית פיגורים ושל הנחת מזומנים
המהות החשבונאית של ריבית פיגורים ושל הנחת מזומנים כפי שכבר הגדרנו בלימוד נושא הריבית – ריבית היא מחיר השימוש בכסף של גוף כלכלי אחר. כל ההוצאות הכרוכות בקבלת אשראי נקראות "הוצאות מימון" ולגוף הנותן אשראי וגובה בעבורו כסף נוצרות "הכנסות מימון". דוגמאות נוספות להכנסות/הוצאות מימון: הכנסות/הוצאות עמלת אשראי, עמלת קו אשראי והנחות מזומנים שהתקבלו/שניתנו. א ריבית פיגורים - כאשר לקוח מאחר לשלם הספק מחייב אותו בריבית ומוציא לו חשבונית מס. ב. הנחת מזומנים -


הורד את "ppt "תיעוד הפעילות הכלכלית בעסק

מצגות קשורות


מודעות Google