המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

מגישים: לירון גבאי ואופיר דוידוביץ

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "מגישים: לירון גבאי ואופיר דוידוביץ"— תמליל מצגת:

1 מגישים: לירון גבאי ואופיר דוידוביץ
רישוי עסקים מגישים: לירון גבאי ואופיר דוידוביץ

2 רישיון לניהול עסק מהו? ע"פ חוק רישוי עסקים תשכ"ח 1968, כל עסק המוגדר שטעון רישוי בצו רישוי עסקים חייב ברישיון לפתיחתו ולניהולו. רישיון לניהול עסק הינו האישור הניתן ע"י הרשות המקומית לבעלים של העסק הנידון לפתיחתו ולניהולו בהתאם לתנאים, חוקים ותקנות, הקיימים מכח חוק רישוי עסקים, התנאים והצווים הנלווים אליו. התהליך לקבלת רישיון לניהול עסק מתמשך תקופה ארוכה מאחר שהדבר קשור לקבלת אישורים והסכמתם של גורמים רבים ומתן הסכמתם מותנה בביצוע דרישותיהם והתאמת העסק המבוקש לתקנות ודרישות הגורמים השונים.

3 מדוע חייבים ברישיון לניהול עסק
בת"א יפו קיימות תכניות בניין עיר שונות לאזורי העיר השונים. כל תכנית מגדירה אזור המיועד למגורים, למלאכה, לתעשייה, למנהל, למסחר או לאזורים מעורבים. כמו כן, לכל בניין יש תכנית והיתר בנייה מפורטים המגדירים השימושים המותרים בו. אין להעלות על הדעת כי יפתחו וינוהלו בתי עסק שלא במסגרת התכנון ההנדסי המקיף, כפי שאושר על ידי גורמי התכנון המוסמכים, אלא אם ניתן לכך אישור מיוחד מאת הגורמים המוסמכים. קיימים בתי עסק הקשורים לבריאות הציבור החייבים מכוח החוק (כגון החוק לחומרים מסוכנים ,חוק למניעת מפגעים סביבתיים, וכדו') לעשות סידורים מוקדמים, לשמור על נקיון ההיגיינה, תנאי תברואה נאותים ושמירה על שלום הציבור ובריאותו.

4 מדוע חייבים ברישיון לניהול עסק - המשך
קיימים בתי מלאכה ותעשיות המוצאים שפכים ופסולת, עשן וריחות לוואי, ועל מנת למנוע הוצאתם לרשות הרבים יש לעשות סידורים מוקדמים הנדרשים לשם כך. קיימות תעשיות מזון שלשם הפעלת קווי הייצור שלהן דרושים אמצעים למניעת זוהמה ולכלוך, ע"מ להבטיח מוצר ע"פ האישור והתקן הניתן ליצורו. כמו כן גם במידה של דרישה לשינויים במבנה, התקנת סידורי בטחון, מתקני וחיות, מים וכו' להפעלת העסק עד לאישורו והוצאת הרישיון לניהולו בכפיפות להוראות חוק רישוי עסקים ותקנותיו

5 הבסיס החוקי - חוק רישוי עסקים, תשכ"ח - 1968
חוק רישוי עסקים מונה בס' 1 (א) שבו את המטרות אותן הוא בא להבטיח ואשר לשם קידומן מצא המחוקק לנכון להגביל את זכות היסוד לחופש עיסוק. בין המטרות , איכות נאותה של הסביבה ומניעת מפגעים סביבתיים, בטיחות של הנמצאים במקום העסק, מניעת זיהום מקורות מים וחומרי הדברה, בדשנים או בתרופות וכו'. חשוב לציין שכיום יש מלומדים שסוברים שצריך להרחיב את המטרות כגון הגנה על הצרכן. בסעיף 2 לחוק הוסמך שר הפנים לקבוע בצו עסקים אשר טעוני רישוי. קביעת עסק כטעון רישוי טעונה התייעצות עם שרים שונים, כל אחד על פי התחומים עליהם הוא מופקד וזאת לשם קידום המטרות האמורות. משנקבע עסק כטעון רישוי בהתייעצות עם אחד השרים, תנאי למתן הרשיון לעסק הוא קבלת אישורו המוקדם של השר המייעץ או מי שהוסמך על ידו, לכך שהתנאים שקבע לקידום המטרה עליה הוא מופקד, קוימו.

6 הבסיס החוקי - המשך ס' 4- לא יעסוק אדם בעסק טעון רישוי אלא אם יש בידו רשיון או היתר זמני לפי חוק זה ובהתאם לתנאיו. עסק שאיננו נייד, לא יעסוק בו אדם, אלא אם ברשיון או בהיתר הזמני בידו מתוארים החצרים שבהם הוא עוסק.

7 הבסיס החוקי למשטר הרישוי
קודם כל צריך להיות צו שעסק מסוים הוא טעון רישוי. לאחר מכן צריך שיהיה רשות רישוי לאחר מכן יש את נותן האישור. ס' 5 לחוק- רשות הרישוי- רשויות מקומיות. החריגים לזה הם לא עסקים שמתקיימים ביותר מרשות אחת אלא כל מיני עסקים שפועלים באזורים שלא שייכים לרשות מקומית. כגון ים המלח או בתוך אזורים של צה"ל. בעסקים אלו המדינה ממנה גורם אחר שיתן רשיון לעסק. דוג' נוספת לחריג אלו הנמלים הגדולים.

8 הבסיס החוקי למשטר הרישוי - המשך
ס' 6- נותן האישור – השרים. 6(ג) – השרים הם השרים שהיו מעורבים בנתינת הצו. וכמובן שלא מדובר בשרים עצמם, אלא הם יכולים להסמיך כל אחד שיהיה אחראי על זה. ויותר מזה הם יכולים לוותר על מתן האישור. הסיבה למורכבות של החוק היא שהמחוקק חשב בעבר שבאמצעות רישוי עסקים יחזקו את הכוח של הרשות המקומית. רק שאז התחיל בלגאן גדול בארץ וכל רשות פעלה בפני עצמה. לכן המדינה הבינה שצריך מפקח מלמעלה – והוא נותן האישור.

9 הבסיס לאיכות הסביבה ובריאות הציבור בחוק רישוי עסקים
סע' 10 (תקנות בריאות הציבור) לחוק רישוי עסקים, תשכ"ח 1968 קובע כי שר הבריאות בהתייעצות עם השר לאיכות הסביבה, רשאי להתקין לכלל העסקים טעוני הרישוי או לסוגים מהם, תקנות להגנה על בריאות הציבור, לרבות הבטחת תנאי תברואה נאותים ולרבות תקנות שעניינן הוראות בנוגע להדרכת מועסקים לצורך הבטחת המטרות האמורות. סע' 10(א) (תקנות בריאות הציבור) לחוק רישוי עסקים, תשכ"ח 1968 קובע כי השר לאיכות הסביבה, בהתייעצות עם שר הבריאות, רשאי להתקין, לכלל העסקים טעוני הרישוי או לסוגים מהם, תקנות להבטחת איכות נאותה של הסביבה ולמניעת מפגעים ומטרדים ולרבות תקנות שעניינן הוראות בנוגע להדרכת מועסקים לצורך הבטחת המטרות האמורות.

10 הליך רישוי עסקים – תרשים זרימה
הגשת בקשה לרישיון עסק לרשויות הרלבנטיות הקבועות בחוק: משרד הבריאות המשטרה כיבוי אש משרד העבודה וטרינר איכה"ס משרד התחבורה משרד הפנים משרד החקלאות משרד הביטחון יח' התברואנים וכו' רשות הרישוי סירוב עקב אי התאמה הודעת סירוב או דרישה לתנאים הפניה לגורמים מאשרים בעל העסק ריכוז תנאים בדיקת ביצוע תנאים הנפקת רישיון

11 סוגי רשיון הכלל- רשיון לתקופה בלתי מוגבלת, שפוקע רק עם העברת הבעלות או השיטה בעסק. רשיון מורחב- שר הפנים יכול לאשר עסקים בהם העברת הבעלות או השליטה לא מפקיעות את הרשיון. אפשרות לקביעת סוגי עסקים בהם ההיתר מראש יהיה מוגבל לפחות משנה( שר הפנים). אשרות לקביעה כי הרשיון יהיה מוגבל לפחות משנה.

12 אם לא כתוב שרשיון הוא זמני אז הוא לצמיתות.
הרישיון : תוקפו הוא בהתאם להוראות סעיף 7 א ( א) לחוק ובהתאם לתקנות שר הפנים לפי סעיף 7 א (ח) לחוק רישוי עסקים, תשכ"ח – 1968 כפוף לתנאים המצורפים או שייווספו אליו. אינו ניתן להעברה. אינו בר – תוקף, אם בעליו העביר עסקו למקום אחר או אם שונו תנאי המקום שבו מתנהל העסק (ע"י בניה או באופן אחר ) וכן אם חל שינוי בעיסוק. אינו בר – תוקף עם העברת הבעלות או השליטה בעסק. אם לא כתוב שרשיון הוא זמני אז הוא לצמיתות.

13 שמירת בריאות הציבור והבטחת איכות נאותה של הסביבה
שמירת בריאות הציבור והבטחת איכות נאותה של הסביבה כל בתי העסק חייבים לעשות, מכוח החוק, סידורים מוקדמים לשמירת תנאי התברואה והניקיון, ולשמירת בריאות הציבור. עסקים שבמהלך עבודתם מנקזים שפכים, משליכים פסולת, פולטים מזהמים לאוויר ו / או גורמים למטרדי רעש או גורמים למטרדי רעש או כל מטרד סביבתי אחר, חייבים לנקוט באמצעים ובסידורים ע"מ למנוע מפגעים לסביבה. הפעלת תעשיות מזון מחייבת קבלת רישיון יצרן מטעם משרד הבריאות על מנת להבטיח ייצור מוצרים עפ"י התקנים הקיימים. שמירת בטיחות ובטחון הציבור כל בעלי העסקים חייבים בנקיטת אמצעים למניעת שריפות בעסקיהם. חלק מהעסקים חייבים בנקיטת אמצעים לבטיחות העובדים ולהבטחת שלום הציבור, לרבות הבטחת דרכי מילוט, גישה לרכב הצלה ובטחון והתקנת סידורי ביטחון ובטיחות. הרישיון מאשר כי בוצעו כל הליכים והסידורים הדרושים להפעלתו התקינה של בית העסק כחוק

14 להלן גורמי הרישוי ועיקרי תחומי הטיפול:
מינהל ההנדסה – נדרש אישורו לגבי כל עסק ועסק. בודק התאמת העסק לדרישות חוק התכנון והבניה. יחידת תברואנים – נדרש אישורה לגבי כל עסק ועסק מההיבט התברואי. הרופא הווטרינרי – מטפל בעסקים הקשורים במזון מן החי (בשר, עופות , דגים) ולעסקים הקשורים בבעלי חיים. משטרה – מטפלת במניעת סכנות לשלום הציבור והבטחה מפני שוד והתפרצות. משרד הבריאות – מטפל באבטחת קיומם של תנאי תברואה נאותים ושמירתבריאות הציבור. איכות הסביבה – מטפל בנושא איכות הסביבה, מטרדי רעש, ריח, שפכים ונושאים סביבתיים. מכבי האש שרותי הכבאות. משרד הפנים מטפל בבריכות שחיה ועוד. משרד התחבורה - מטפל בנושאי כלי רכב, כלי שייט, במוסכים ובתחנות מוניות. המסחר והתעשייה – מטפל במכבסות וניקוי יבש. העבודה והרווחה - מטפל בנושא בטיחות העובדים ומקומות העבודה, במתקני דלק ועסקי ייצור. משרד החינוך מטפל בקייטנות ובמכוני כושר.

15 מניעת מטרדים ושמירת איכות הסביבה
1. עשן וריחות 2. זיהום אוויר 3. רעש 4. מפעלים מסוכנים

16 מניעת מטרדים ושמירת איכות הסביבה
1. עשן וריחות א. החוק למניעת מפגעים תשכ"א 1961 בסע' 3 קובע: לא יגרום אדם לריח חזק או בלתי סביר מכל מקור שהוא, אם הוא מפריע או עלול להפריע לאדם המצוי בקירבת מקום או לעוברים ושבים. ב. תקנות רישוי עסקים (תנאי תברואה נאותים לבתי אוכל), התשמ"ג – 1983 קובעות: איוורור טבעי או מלאכותי, הרחקת אדים, קיטור וריחות בלתי רצוניים אחרים מכל מבני בית האוכל. אגף רישוי העסקים בשיתוף השרה לאיכות הסביבה דורשים כיום מכל בית אוכל העוסק בטיגון וצלייה או אפייה, התקנת מנדף מעל כל אזור העבודה, אשר יחובר למערכת סינון לקליטת ריחות ועשן. לכל סוג עסק יקבעו ע"י השרות לאיכות הסביבה המתקנים הנדרשים מתוך הרשימה שלעיל ובכל מקרה יש לקבל אישור על יעילות המתקן והתאמתו לפני התקנתו, מהשרות לאיכות הסביבה בעיריית תל אביב-יפו

17 מניעת מטרדים ושמירת איכות הסביבה
2. זיהום אוויר א. החוק למניעת מפגעים תשכ"א 1961 בסע' 4 קובע: כי לא יגרום אדם לזיהום חזק או בלתי סביר של האויר, מכל מקור שהוא, אם הוא מפריע, או עשוי להפריע, לאדם המצוי בקרבת מקום או לעוברים ושבים. זיהום אויר, לענין סעיף זה — זיהום על ידי עשן, גזים, אדים, אבק וכיוצא בזה . הגדרות המטרד יקבעו לאור תקנות למניעת מפגעים (איכות אויר), תשנ"ב–1992

18 מניעת מטרדים ושמירת איכות הסביבה
3. רעש א. החוק למניעת מפגעים תשכ"א 1961 בסע' 2 קובע: כי לא יגרום אדם לרעש חזק או בלתי סביר, מכל מקור שהוא, אם הוא מפריע, או עשוי להפריע, לאדם המצוי בקרבת מקום או לעוברים ושבים. הגדרות המטרד יקבעו לאור תקנות למניעת מפגעים (רעש בלתי סביר), תש"ן–1990. כמו כן חשוב לשים לב לתקנות למניעת מפגעים (מניעת רעש), תשנ"ג הקובעות איסורים על אעש בלתי סביר מאזעקות, שיפוצים וכו' סע' 9 לחוק למניעת מפגעים, תשכ"א–1961(1) קובע כי כל רשיון על פי חוק רישוי עסקים, תשכ"ח–1968, או רשיון אחר הנדרש על פי כל חיקוק לניהול מפעל, יראוהו כאילו הוא מותנה בקיום הוראות חוק זה.

19 מניעת מטרדים ושמירת איכות הסביבה
4. מפעלים מסוכנים כל מקום למכירת חמרים מסוכנים טעון רישוי לפי חוק רישוי עסקים. כ"מפעלים מסוכנים" יוגדרו מפעלים ועסקים המחזיקים חומרים מסוכנים. מפעלים ומתקנים אלו יפעלו ע"פ תקנות לרישוי עסקים (מפעלים מסוכנים) – התשנ"ג 1993, אותם ניתן לקבל באגף לרישוי עסקים. עסקים אלו ידרשו לעמוד בדרישות מיוחדות וכן להכין "תיק מפעל" ולהעבירו לרשות הרישוי (לידי הרשות לאיכות הסביבה). עדכון התיק ייעשה אחת לשנה. לעניין זה יש לשים לב לתקנות רישוי עסקים (סילוק פסולת חומרים מסוכנים), תשנ"א–1990(20) הקובעות כי בעל מפעל יסלק כל פסולת שמקורה במפעל או המצוייה בו, בהקדם האפשרי ולא יאוחר מתום ששה חדשים ממועד היווצרותה, למפעל לניטרול וטיפול בפסולות תעשייתיות ופסולות חומרים מסוכנים שברמת חובב (להלן — אתר הפסולת הרעילה), כשהיא ארוזה ומשונעת בהתאם להוראות כל דין ובכפוף להנחיות המנהל.

20 דגשים ניהול עסק ללא רישיון מהווה עבירה על חוק רישוי עסקים - התשכ"ח 1968 הגוררת בעקבותיה נקיטת צעדים כמתחייב בחוק. על בעל העסק (ומנהלו) קיימת החובה לקיים את התנאים ברישיון או התנאים שנוספו לרישיון. על בעל העסק ועל מנהלו להבטיח מניעת קיום מטרדי רעש וריח שיש בהם כדי להטריד או לגרום לאי נוחות לשכנים או לתושבי הסביבה. על בעל העסק ועל מנהלו להבטיח קיומם של הסידורים הנדרשים שמטרתם הבטחת בטחונו, בטיחותו ושלוותו של הציבור. יש להימנע מקיום מטרדי תברואה או מפגעי תברואה כהגדרתם בחוקי העזר (שמירת הסדר והניקיון ) תשמ"ג – 1982 יש לשמור על הוראות פקודות המלאכות והתעשיות והתקנות והצווים על פיה., פקודת בריאות העם 1940 והתקנות והצווים על פיה. העסק חייב להיות בכל עת נקי ובמצב סניטרי נאות. יש להימנע מגרימת מכשולים ו/או השגת גבול ברחוב או ברשות הרבים וכן להימנע מלהוציא ולסלק אריזות, פסולת אשפה וכיו"ב לרחוב ולרשות הרבים, ובאופן כללי להימנע מכל פעולה או מחדל שיש בו כדי לגרום למטרד או אי נוחות לשכנים ולתושבי הסביבה.. בעסק שבו מותקנת אזעקה ירשם מס' הטלפון במקום בולט שיאפשר העברת הודעה לבעל העסק ו/או נציגו במקרה של אזעקת שווא ובכלל. יש לקיים את כל חוקי העזר העירוניים

21 סמכויות אכיפה לעבירות הנגזרות מחוק רישוי עסקים
החוק קובע עבירה פלילית של קיום עסק ללא רישיון או בניגוד לתנאיו, ומסמיך את ביהמ"ש להטיל על הנאשם מאסר לתקופה של עד 18 חודשים או קנס וכן לצוות על הפסקת העיסוק בעסק. כן ניתנה סמכות לרשות הרישוי ולגורמים נוספים להוציא צווי הפסקה מנהליים לגבי מקום עסק שיש יסוד סביר להניח שנעברה לגביו עבירה על פי חוק רישוי עסקים ולהורות במסגרת צווים אלה למשטרה או לכל גורם אחר להיכנס לחצרים עליהם הוצא הצו.

22 רב תודות לדנה סוף


הורד את "ppt "מגישים: לירון גבאי ואופיר דוידוביץ

מצגות קשורות


מודעות Google