המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

מועדוני לקוחות סוגיות משפטיות

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "מועדוני לקוחות סוגיות משפטיות"— תמליל מצגת:

1 מועדוני לקוחות סוגיות משפטיות
מועדוני לקוחות סוגיות משפטיות עו"ד שוש רבינוביץ מנהלת הלשכה המשפטית איגוד לשכות המסחר ICX- כנס למנהלי מועדוני לקוחות 6 למאי 2012

2 מטרת המועדון מבחינת העוסק מבחינת הצרכן קידום מכירות
בניית קהל לקוחות קבוע בידול תדמית/מוניטין מבחינת הצרכן הטבות והנחות נוחות קביעות/נאמנות

3 סוגים של מועדוני לקוחות
מועדון של העסק יחיד. מועדון של קבוצת עסקים - כרטיס אשראי חוץ בנקאי.

4 הרציונלים המנחים העברת מידע מלא נכון ועדכני גילוי נאות שקיפות
איסור הטעיה כיבוד רצונות הצדדים חובות חוזיות הגנה על הפרטיות שמירה על מידע

5 החקיקה הרלבנטית חוק הגנת הצרכן/תקנות הגנת הצרכן חוק חוזים אחידים
חוק הגנת הצרכן/תקנות הגנת הצרכן חוק חוזים אחידים חוק התקשורת (מניעת דואר זבל) חוק הגנת הפרטיות חוק כרטיסי חיוב

6 חוק הגנת הצרכן נקודת מוצא: קיימים פערי מידע בין הצרכן לבין העוסק ועל כן צודק להטיל חובות מוגברות על העוסק ביחסיו עם הצרכן: איסור הטעייה בכל עניין מהותי בעסקה (ס' 2(א) לחוק) שקיפות וגליו נאות מתי? בפרסום, במקום העסק, במו"מ טרם עשיית העסקה, במהלך עשיית העסקה, בחוזה ההתקשרות ולאחריה (מתן שירות, טיפול בתלונה, ביטול העסקה) כיצד? בכתב, בע"פ, בצורה (למשל: גודל אותיות של תנאי במידע לצרכן), במהות (למשל: מחיר ליחידת מידה, גילוי מדיניות השבת טובין) .

7 חוק הגנת הצרכן מה יש לגלות בעת הצטרפות למועדון לקוחות: תנאי הצטרפות
מה יש לגלות בעת הצטרפות למועדון לקוחות: תנאי הצטרפות מהות העסקה תנאי שימוש זהות נותן השירות דרך ביטול (תלוי האם העסקה לתקופה קצובה או לתקופה בלתי קצובה) תקופה מחיר

8 חוק הגנת הצרכן האם חברות במועדון הינה עסקה? אם כן - איזו עסקה?
האם החוק חל על מועדון חינם?

9 חוק הגנת הצרכן עסקה: מכירת נכס או מתן שירות.
מועדון חינם: האם העסקאות בהן דן חוק הגנת הצרכן הן עסקאות בתמורה בלבד? פרופ' דויטש: גם שירות חינם הניתן לצרכן במהלך עסקים נעשה כחלק מקידום מכירות ולכן זו עסקה כפופה להוראות החוק. עסקה של מתנה לצרכן כאשר הספק דורש כתנאי למתנה רכישה בתשלום - זו עסקה לכל דבר. מבחינה משפטית אין כל סיבה לראות בעסקה כזו מתנה.

10 חוק הגנת הצרכן עסקה מתמשכת: עסקה לרכישה של טובין או שירותים באופן מתמשך, לרבות כל שינוי בעסקה או תוספת לה שאינם מהווים עסקה חדשה, והכל בין אם העסקה היא עסקה לתקופה קצובה ובין אם היא לתקופה בלתי קצובה. חובה להודיע טרם ההתקשרות - בעל פה ובחוזה בכתב (אם ישנו): פרטי העסקה (מחיר, תקופה, מהות) זכות הצרכן לבטל את העסקה (בעסקה לתקופה קצובה: משך התקופה ומועד סיומה) פירוט התשלומים שעל הצרכן לשלם בשל הביטול ודרך חישוב התשלומים ככל שישנם פרטי קשר לשם מסירת הודעת ביטול (יופיעו גם על כל חשבונית או הודעת תשלום ובאתר האינטרנט). אפשרות ביטול על ידי הצרכן: בע"פ או בכתב הביטול נכנס לתוקף 3 ימי עסקים לאחר שנמסרה הודעת הביטול ואם נשלחה בדואר רשום – תוך 6 ימי עסקים.

11 חוק הגנת הצרכן עסקה מתמשכת לתקופה קצובה (סעיף 13א) – הוראות ספציפיות:
עסקה מתמשכת לתקופה קצובה (סעיף 13א) – הוראות ספציפיות: עסקה לתקופה מסוימת לרכישת טובין או שירותים. עסקה שבה בתקופה מסוימת, נרכשים טובין או שירותים במחיר מוזל או שניתנה הטבה אחרת בעבורם, בין אם העסקה עצמה היא לתקופה בלתי מסוימת ובין אם היא לתקופה מסוימת, למעט עסקה במהלכה, לתקופה מוגבלת ובלא כל תנאי, הוזיל העוסק את מחיר הטובין או השירותים, או הציע הטבה אחרת. ["עסקה בתוך עסקה"] לדוגמא: מנוי למכון כושר שבמסגרתו מוצעת חברות במועדון חברים במחיר מוזל לחודשיים ממועד ההצטרפות. עסקה הקשורה לעסקה אחרת, כך שהמחיר בעבור רכישת טובין או שירותים בעסקה אחת מושפע, לתקופה מסוימת, מהמחיר המשולם בעסקה אחרת או משפיע עליו. ["עסקה קשורה"] לדוגמא: רכישה של תכשיטים ב ₪ מעניקה לי הנחה בחברות במועדון לתקופה של שנה.

12 חוק הגנת הצרכן עסקה לתקופה קצובה – הוראות רלבנטיות כאשר יש לעוסק הרשאה לחייב את הצרכן: הודעה על סיום העסקה 60 – 30 יום לפני סיום העסקה ("תקופת ההודעה") בחוזה במסמך ההתקשרות בכל חשבונית, קבלה או הודעת תשלום הנשלחת לצרכן בתקופה שתחילתה 3 חודשים לפני סיום ההתקשרות, אך לא יותר מפעם בחודש. לתנאי בחוזה הקובע כי ההתקשרות בין הצדדים תימשך לאחר מועד סיום העסקה או ההתחייבות, לא יהיה תוקף, ויראו כאילו נקבע בחוזה שהוא בטל באותו מועד. (הוראה זו לא חלה על "עסקה בתוך עסקה" ו"עסקה קשורה" שבהן (1) סכומי התשלומים לאחר מועד סיום העסקה צוינו באופן ברור בעת ההתקשרות, (2) ניתנת הודעה בכתב עם תנאי העסקה והודעת סיום העסקה בתקופת ההודעה (אלא אם כן העסקה לתקופה תקופה שלא עולה על 4 חודשים), (3) הצרכן רשאי בכל עת להודיע על סיום ההתקשרות, (4) הצרכן לא יחויב על ביטול ההתקשרות. ניתן להאריך את החוזה בתקופת ההודעה אם הצרכן הודיע כי הסכים לכך. אם העוסק האריך את ההתקשרות לאחר תקופת ההודעה והצרכן הסכים לכך, לא יוכל העוסק להעלות את המחיר של העסקה במהלך 30 הימים הראשונים שבתקופת ההארכה או לשנות את תנאיה לרעת הצרכן והצרכן רשאי להודיע על ביטול הסכמתו.

13 חוק הגנת הצרכן לסיכום: חברות במועדון לקוחות (גם חינם) = עסקה
לסיכום: חברות במועדון לקוחות (גם חינם) = עסקה מתמשכת למכירת נכס או מתן שירות שהוראות חוק הגנת הצרכן חלות עליה. הפרת הוראות החוק: חשיפה לתובענה ייצוגית, תביעות אזרחיות/ נזיקיות, פיצוי ללא הוכחת נזק, ענישה פלילית.

14 הצעת חוק של ח"כ כבל ה"ח הגבלות תכנית הטבות לצרכן (תיקוני חקיקה), התשע"ב – 2011 (הונחה ביום ) רקע: ביטול תוכנית נקודות/כוכבים של חברות האשראי איסור סיום או שינוי התוכנית ללא הודעה מוקדמת של שנה מראש. הודעה לצרכן על השינוי אחת לרבעון לפחות. פיצוי על הטבה שלא מומשה החלה רטרואקטיבית איסור התנייה של מימוש ההטבה בהסכמת הצרכן לקבל דברי פרסום מאת העוסק או מי מטעמו.

15 ה"ח של ח"כ כבל התערבות לא סבירה לא בהכרח לטובת הצרכן קושי ביישום
"תוכנית הטבות" מהי? הצעת חוק חלופית הקובעת חובת גילוי נאות לצרכן בעת הצטרפותו למועדון לקוחות.

16 חוק התקשורת (בזק ושידורים)(תיקון מס' 40), התשס"ח – 2008) - "חוק הספאם"
חוק התקשורת (בזק ושידורים)(תיקון מס' 40), התשס"ח – 2008) - "חוק הספאם" הכלל (סעיף 30א) : אין לשלוח דבר פרסומת באמצעים אלקטרוניים (פקס, SMS, MMS, דואר אלקטרוני) למי שלא הסכים לכך במפורש ומראש. מתי מותר (תנאים מצטברים): אם מסר פרטיו לעסק במהלך רכישה או במהלך מו"מ לרכישה. העסק הודיע לו על שהפרטים ישמשו לו למשלוח דבר פרסומת. מתן הזדמנות להודיע על סירוב קבלת דבר פרסומת בכל עת. דבר הפרסומת הוא מסוג דומה למוצר או שירות שנרכש או שהתנהל לגביו מו"מ.

17 "חוק הספאם" סנקציות: מי שלא מפרסם על פי הוראות החוק: קנסות עונשיים גבוהים. פיצוי ללא הוכחת נזק - עד 1000 ₪ תובענה ייצוגית אחריות על המפרסם, המשווק וכן נושאי משרה.

18 חוק החוזים האחידים תשמ"ג - 1982
חוק החוזים האחידים תשמ"ג עיקרון TAKE IT OR LEAVE IT ההגנה לצרכן: בית משפט ובית הדין לחוזים אחידים יכולים לשנות או לבטל תנאים מקפחים. חזקה של תנאים מקפחים: הסתייגות מאחריות של הספק שקיימת על פי דין תנאי המקנה לספק זכות בלתי סבירה לבטל, להשעות או לדחות ביצוע חוזה או לשנות חיוביו. תנאי המקנה לספק זכות להעביר את אחריותו לצד שלישי. תנאי המקנה לספק זכות לקבוע או לשנות, על דעתו בלבד, ולאחר כריתת החוזה, מחיר או חיובים מהותיים אחרים המוטלים על הלקוח, זולת אם השינוי נובע מגורמים שאינם בשליטת הספק. תנאי המגביל את הלקוח להתקשר עם ספק אחר.

19 חוק חוזים אחידים/חוק הגנת הצרכן
תקנות הגנת הצרכן (תנאים מהותיים בחוזה אחיד), התשע"א – טרם אושרו! צירוף מסמך נפרד עם הפרטים המהותיים בחוזה אחיד: פרטי קשר מהות העיסוק המחיר מועד תחילת העסקה ומועד סיומה זכות הצרכן לבטל את העסקה, דרך הביטול והמועד בו הביטול ייכנס לתוקף

20 חוק הגנת הפרטיות, תשמ"א מסדיר את השימוש בפרטים ומידע אודות אדם לרבות הגנה על פרטיות במאגרי מידע הרלבנטיות: מנהל מועדון לקוחות מחזיק באוסף פרטים אודות הצרכן. אוסף כאמור נחשב למידע הכפוף להוראות החוק ( גיל, מין, אפיונים שונים כגון הרגלי קניה) מה מטרת האיסוף של המידע? לעניין את הלקוח בהטבות ומבצעים? למקד את המבצעים לפי קהל יעד ספציפי (אמהות יקבלו הודעה על מבצע תחליפי חלב)? משלוח מתנה ליום הולדת? למכור את המידע לגוף אחר? בעת הצטרפות הלקוח למאגר: יש לגלות לצרכן מהי מטרת איסוף המידע ואיזה שימוש ייעשה בנתונים. בעת משלוח דיוור ישיר: יש לאפשר הסרה מן המאגר בכל עת. אם הדיוור ישמש למוצר אחר: הסכמה מפורשת מראש אם גורם שלישי שולח את הדיוור ("שירותי דיוור ישיר) יש לציין את המקור של מאגר המידע ומספר רישומו. חובת רישום המאגר ותשלום אגרה אבטחת המידע אכיפה: אזרחית ופלילית, פיצוי ללא הוכחת נזק עד 50,000 ₪, פרסום ממצאים, תובענה ייצוגית בקשר לעניין שבין עוסק לבין לקוח.

21 חוק כרטיסי חיוב כרטיס מועדון שהוא כרטיס חיוב:
חוזה בין לקוח לבין מנפיק הכרטיס (בנק/חברת האשראי) רק בתוקף אם קיים חוזה בכתב עם חתימת הלקוח נקבע בחוזה כי בתום תקופתו הוא הכרטיס יהיה ניתן לחידוש ללא חתימה על חוזה חדש, ובתום תקופתו מסר המנפיק ללקוח כרטיס חיוב חדש ללא חתימה, יראו כאילו חודש החוזה הקודם באותם תנאים. ניתן לסיים את החוזה בכל עת בהודעה מצד אחד למשנהו. הוראות לעניין ביצוע עסקאות, אחריות לשימוש לרעה, הפסקת תשלומים וכדומה.

22 תודה רבה! עו"ד שוש רבינוביץ מנהלת הלשכה המשפטית איגוד לשכות המסחר


הורד את "ppt "מועדוני לקוחות סוגיות משפטיות

מצגות קשורות


מודעות Google