המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

שלבי החקר המדעי או כיצד עובד מדען?

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "שלבי החקר המדעי או כיצד עובד מדען?"— תמליל מצגת:

1 שלבי החקר המדעי או כיצד עובד מדען?
מבוסס על אתר מוזיאון המדע על שם ברנרד בלומפילד בירושלים קישור לניסוי של השיעור הקודם ערכה : רותם הר-צבי

2 מה זה מדע? מדע הוא ידע אודות העולם שהושג
מדע הוא ידע אודות העולם שהושג באמצעות צפייה, ניסוי והסקה שיטתיים, ודרכי מחקר שנועדו לפתח ידע זה.  השיטה המדעית כוללת עקרונות ותהליכים המשמשים לאיסוף ידע מדעי, ומכונה גם מחקר. אדם העוסק במדע נקרא  מדען.

3 החקר המדעי מתי עורכים חקר מדעי? למה לערוך חקר מדעי?
כאשר רוצים (סקרנים) להבין תופעה מסוימת שאין לה הסבר מדעי ידוע, או לענות על שאלה שלא נמצאה לה תשובה במקורות מידע. כאשר מתעוררת בעיה שניתנת לחקירה באמצעות ניסוי או תצפית. כאשר מתגלים ממצאים או תופעות הסותרים תאוריות קיימות. כאשר מתרחש גילוי ומתבקש חקר מדעי כדי להסבירו או להרחיבו. למה לערוך חקר מדעי? כדי שהתשובה לשאלת החקר תהיה מבוססת ומהימנה. איך עורכים חקר מדעי?

4 השלבים בעריכת חקר מדעי מסקנות תופעה/בעיה נצפית
שאילת שאלות על התופעה/בעיה ניסוח שאלת מחקר העלאת השערות תכנון מהלך המחקר בעזרת ניסוי או תצפית הצגת שיטות העבודה וכלי המחקר הצגת תוצאות המחקר: טבלאות, גרפים, איורים, תיאור מילולי... מסקנות

5 פו הדוב חוקר אצטרובלים פו מנסה להמציא שיר לכבוד האצטרובל שהוא מחזיק בידו. בשלב מסוים הוא מגיע לגשר שמעל הנהר שם נופל לו האצטרובל למים וסיפורנו מתחיל. "ברגע זה הגיע אל הגשר; ובלא להביט לאן הוא הולך, דרך על משהו והאצטרובל זנק מכפו לתוך הנהר. "אוף," אמר פו, בשעה שהאצטרובל צף לאיטו מתחת לגשר; והוא חזר לקחת אצטרובל שני, שיוכל אולי להתחרז עם משהו. אבל אז חשב שמא כדאי לו, במקום זאת, להתבונן בנהר, שכן היה זה מין יום רוגע שכזה; לכן השתרע על הגשר והביט בו, והוא חמק לו הלאה לאיטו מתחתיו... ופתאום והנה גם האצטרובל שלו נראה חומק לו הלאה לדרכו. "משנה מאד," אמר פו. "אני הפלתי אותו בצד ההוא," אמר פו, "והנה הוא מופיע בצד הזה! מעניין, אם הוא יעשה את זה עוד פעם." והוא חזר להביא כמה אצטרובלים נוספים. זה קרה שוב. וזה קרה שוב ושוב. אחר כך הוא שמט שנים בבת-אחת, ורכן מעל הגשר לראות מי מהם יופיע ראשון; ואחד מהם השיג; אך כיון ששניהם היו בגדל שווה, לא ידע אם היה זה אותו אצטרובל שרצה כי ינצח, או שמא היה זה השני. לכן שמט בפעם הבאה אצטרובל אחד גדול ואחד קטן, והגדול הופיע ראשון - ממש כפי שנחש, והקטן הופיע אחרון - ממש כפי שנחש, ועל כן הוא נצח פעמים...

6 פו הדוב חוקר אצטרובלים (המשך)
ועד שחזר הביתה לשעת התה הוא נצח שלשים ושש פעמים והפסיד עשרים ושְמוֹנֶה, ומכאן שהיה לו... מכאן שהיה... טוב, הפחיתו עשרים ושְמוֹנֶה משלושים ושש ותדעו בדיוק מה היה לו במקום להפך. וזו הייתה ההתחלה של המשחק שנקרא "מי-פו", שהמציא פו, ושבו אהב לשחק עם חבריו בקצה היער. אבל הם שחקו במקלות ולא באצטרובלים, כי באלה קל היה יותר לתת סימנים."

7 מה התופעה והידע הקודם שהובילו את פו למחקרו?
תופעה/ בעיה נצפית אשר מובילים את החוקר לביצוע המחקר. אצטרובלים נסחפים במים. הפשטה של השאלה: מה התופעה שפה הדב ניתקל בה כאשר האצטרובל נפל למים? מה קרה לאצטרובל?

8 שאלת מחקר (שאלה מדעית) ניסוח בעיה במחקר המדעי עליה רוצים לענות ע"י המחקר- לגבי העניין שעורר את סקרנותו של החוקר. "השאלה היא שמניעה ומכוונת את המסע בעולם הלא נודע. במדע אמיתי השאלות שנשאלות הן בדרך כלל שאלות שעדיין לא יודעים עליהן את התשובה. האדם הוא היצור היחיד התר אחר בעיות הדורשות פתרון. היכולת לשאול שאלות והידיעה כיצד לשאול הן תכונות ייחודיות לו". (ציטוט מתוך מסע אל הלא-נודע, משה קליין, דני לסרי, בהוצאת "מחר 98" באצבע הגליל , יוני 1997)

9 שאלת מחקר (שאלה מדעית) איזידור רבי, פיזיקאי וחתן פרס נובל, גדל בשכונה היהודית בניו יורק. מדי יום, כאשר חזרו הילדים מבית הספר, היו רוב האימהות שואלות: "מה למדתם היום בבית הספר?" אך אמו של רבי הייתה שואלת: "אילו שאלות טובות שאלת היום בבית הספר?" רבי טוען שמשום שזכה להערכה על השאלות ששאל ולא על התשובות שהשיב, נעשה פיזיקאי ואף זכה בפרס הנובל. (מתוך גיליון סיכום כנס חינוך החשיבה, חוברות 17-16, אביב תשנ"ט, הוראה והערכה של הרגלי למידה, ארתור קוסטה, עמ' 6 , משרד החינוך, המזכירות הפדגוגית) איזידור אייזק רבי Isidor Isaac Rabi 1898 –‏ 1988 תרומתו העיקרית- שיטת התהודה למדידת התכונות המגנטיות של גרעינים אטומיים

10 קריטריונים לניסוח שאלת מחקר
השאלה ניתנת לניסוח בעזרת התבנית: באיזו מידה משפיע ... על ...? מה הקשר בין... לבין...? מהי ההשפעה של... על...? כיצד גורם השינוי ב... ל...? האם שינוי ב... יגרום לשינוי ב....?

11 מהי שאלת המחקר של פו? מהי השפעת גודל האצטרובל על מהירות היסחפותו בזרם?
האם יש קשר בין..? מהי שאלת המחקר של פו? מה ההשפעה של..? מה הסיבה ש..? כיצד משפיעה..על..? מהי השפעת גודל האצטרובל על מהירות היסחפותו בזרם? הסקרנות אצל פו התעוררה במקרה, כאשר נשען על הגשר וראה את האצטרובל שנפל לו בצדו האחד של הגשר יוצא מהצד השני לאחר זמן קצר. יכלו להתעורר לפה הדב שאלות רבות כגון: מהי השפעת עוצמת הזריקה של האצטרובל על מהירות היסחפותו בזרם? אך מתוך כל השאלות שיכול להיותו עלו לפה הדב במוחו מתבצע מיון על מנת לקבוע את שאלת המחקר.

12 קריטריונים לניסוח שאלת מחקר- המשך
האם בעיית המחקר מבטאת קשר כלשהו בין הדברים אותם אנו רוצים לבדוק (משתנים)? דוגמה: קשר בין גודל אצטרובל למהירות היסחפות האם הבעיה מנוסחת בבהירות? האם ניתן לבחון את השאלה בדרך ניסיונית? לזרוק אצטרובלים ולבדוק מתי ובאיזה סדר הם מגיעים שאלות מחקר מדעיות לא עוסקות בשאלה 'למה?' אם אין כל דרך מעשית למדוד את המשתנים המוצגים בשאלה ואין דרך לבדוק את הקשר בינהם , השאלה איננה שאלה מדעית. שאלות מדעיות לא עוסקות בשאלות מהסוג 'למה' כי קל תמיד אפשר לענות עליהן ב'ככה אלוהים רוצה', וזאת לא תשובה שאפשר להפריך אותה.

13 זיהוי הגורם המשפיע והמושפע בשאלת חקר
כיצד משפיעה כמות מי ההשקיה על גודל העגבניות בשיח? הגורם המשפיע ____________________ הגורם המושפע _________ מה יהיה ההבדל במספר העגבניות המתפתחות בשיח שדושן, לעומת שיח שלא דושן? מהי הטמפרטורה הדרושה להופעת עובש על לחם? מה הקשר בין טמפרטורת הסביבה לבין מספר האפרוחים הבוקעים במדגרה? באיזו טמפרטורה ניתן להגיע לתפיחה גדולה יותר של בצק: 1800C, או 2200C? גודל העגבניות כמות המים מספר העגבניות נוכחות דשן הופעת עובש טמפרטורה מספר האפרוחים הבוקעים מהמדגרה לתת שאלה נוספת: נסח שאלת חקר בעקבות הניסוי שביצענו בשיעור הקודם (אכילת התפוח והרחת הוניל) טמפרטורה הסביבה תפיחת בצק טמפרטורה שעורי בית: עמ' 3 שאלות 1-6 בקובץ: "שלבי החקר המדעי". אתר מדעים> מצגות מדע- ביולוגיה ז> קובץ: "תרגול שלבי החקר המדעי"

14 מתרגלים מבין השאלות הבאות, סמנו את שאלות החקר
נסחו מחדש את השאלות הנותרות כשאלות חקר מדוע מופיע עובש על לחם? מהי השפעת טמפרטורת הקרקע על מספר העלים של צמח הבזיליקום? מה הקשר בין סוג הדשן לבין מספר העגבניות המתפתחות בשיח שדושן? למה תופח בצק שמרים בטמפרטורה גבוהה?

15 בכל שלב יש לחשוב אם אפשר להמשיך קדימה או לחזור ולתקן.

16 מהו הקשר בין השערה לשאלת המחקר?
השערה היא תשובה אפשרית לבעיה/שאלת המחקר שהעלה החוקר.

17 השערה: הסבר אפשרי לתופעה
מעלים השערה שמתאימה לשאלת החקר שנבחרה כדי שאפשר יהיה לחקור השערות בשיטה המדעית, צריכה להיות אפשרות לבחנן בחינה ניסיונית. מנסחים השערה בצורת קביעה המושפעת מהרקע של הבעיה. נהוג לנסח השערה במשפט חיובי

18 נסחו השערות לפתרון שאלת המחקר של פו
אצטרובל גדול יסחף מהר יותר מאצטרובל קטן כמובן שגם בשלב זה לא ייגע פו את מוחו בניסוח השערות מסודרות אך גם הפעם נסלח לו וננחש כי לפני שניסה אצטרובלים בגדלים שונים שיער כי גודל האצטרובל משפיע על מהירות היסחפותו תזכורת שאלת המחקר של פו : מה השפעת גודל האצטרובל על מהירות היסחפותו בזרם?

19 דוגמא כיצד נבחן לדעתכם את ההשערות? השלב הבא- תכנון מהלך ניסוי
נכנסת לחדר חשוך, לחצת על מתג הנורה אבל החדר נשאר חשוך והמנורה לא נדלקת. שער השערה מדוע המנורה אינה נדלקת? השערה 1: המנורה אינה נדלקת בגלל הפסקת חשמל כללית השערה 2 : המנורה אינה נדלקת בגלל שהנורה שרופה כיצד נבחן לדעתכם את ההשערות? השלב הבא- תכנון מהלך ניסוי

20 בכל שלב יש לחשוב אם אפשר להמשיך קדימה או לחזור ולתקן.

21 תכנון מהלך הניסוי תכנון ניסוי חייב להתייחס לנקודות הבאות :
המשתנים בניסוי (משפיע ומושפע) הגורמים הקבועים בניסוי ("עקרון בידוד משתנים") ביצוע "בקרה" בניסוי ביצוע חזרות תלוי – משפיע בלתי תלוי- מושפע

22 מערך הניסוי: מותאם לשאלת המחקר
זיהוי משתנים: ניסוי מדעי בא לבחון קשר (יחס) בין משתנים שונים (גודל אצטרובל ומהירות היסחפותו). דרך מקובלת לביצוע ניסוי מדעי היא שינוי מבוקר של משתנה אחד (בלתי תלוי/משפיע) ובדיקת השפעתו על משתנה אחר (תלוי/מושפע). תלוי – משפיע בלתי תלוי- מושפע

23 משתנה בלתי תלוי/ משתנה משפיע
משתנה אותו משנה החוקר במהלך הניסוי במטרה לבדוק את השפעתו על הגורם הנבדק. מה המשתנה המשפיע (בלתי תלוי) במחקרו של פו?

24 מה המשתנה הבלתי תלוי בניסוי של פו?
בסיפורנו, בחר פו הדוב אצטרובלים בגדלים שונים ובחן את השפעת גודל האצטרובל על מהירותו. גודל האצטרובל הוא המשתנה הבלתי תלוי (המשפיע).

25 משתנה תלוי (מושפע) הגורם המשתנה כתוצאה מהטיפול במשתנה המטופל. משתנה זה תלוי בטיפול אותו מבצעים בניסוי. משתנה תלוי נקרא גם משתנה הנבדק. מה המשתנה התלוי במחקרו של פו? המשתנה התלוי במחקרו של פו הוא מהירות היסחפות האצטרובלים.

26 דוגמא מדריך בחדר כושר רצה לקבוע על איזו טמפרטורה לכוון את המזגן בחדר הכושר. לשם כך ערך ניסוי הבודק את השפעת הטמפרטורה על שיעור ההזעה של המתאמנים. מהו המשתנה הבלתי תלוי(משפיע) בניסוי? הטמפרטורה קצב ההזעה מהו המשתנה התלוי (המושפע) בניסוי? קצב ההזעה תלוי בטמפרטורה אשר נקבעת על ידי החוקר ואינה תלויה בקצב ההזעה. לא ניתן להגדיר באופן מוחלט כי גורם מסוים תמיד יהיה תלוי או בלתי תלוי. הדבר משתנה בהתאם לניסוי.

27 טיפול טיפול היא כל פעולה בה אנו משנים באופן מבוקר את המשתנה המשפיע(את סוג המשתנה או את גודלו). תוצאות הניסוי המתקבלות מייצגות את השינויים החלים במשתנה התלוי (המושפע) כתוצאה מהטיפול.

28 עיקרון בידוד משתנים מה יקרה אם נשנה את גודל האצטרובל וגם את סוגו באותו זמן? עקרון בידוד המשתנים- בכל ניסוי יש לבדוק משתנה אחד בלבד ואת כל השאר נשמור קבועים (זאת בכדי שנוכל לקבוע מי המשתנים גרם לתוצאות שהתקבלו)

29 ביקורת: כלי שעוזר למצוא אם התוצאה קשורה לטיפול {אם המשתנה התלוי (המושפע) אכן תלוי בטיפול}
בקרה/ביקורת: ניסוי נוסף הנעשה בדיוק באותו אופן ובאותם תנאים כמו הניסויים האחרים, והוא אינו כולל את הגורם המשפיע (המשתנה הבלתי תלוי) שהוא לדעת החוקר הסיבה לתופעה הנחקרת. דוגמה: בניסוי הבודק את הקשר בין עישון להופעת סרטן, הביקורת תכלול_____ אנשים לא מעשנים דוגמה: בניסוי הבודק האם אור נחוץ לגדילת צמח מסוים, הביקורת תכלול_____ צמח ללא אור כאשר אי אפשר להוציא את המשתנה הבלתי תלוי מהניסוי, נשנה את רמת הגורם ונשווה בין טיפולים שונים. דוגמה: בניסוי הבודק השפעת טמפרטורה על קצב המסת מלח במים, הביקורת תהייה באמצעות_______ השוואת המסת המלח בטמפרטורות שונות

30 חזרות עוזרות להגביר את הביטחון בתוצאות
מה יכול לעזור לשכנע את פו שגודל האצטרובל משפיע על מהירות היסחפותו? בחזרות יש לשמור על אותם תנאים ואותם טיפולים (יכולים להיות טעויות אנוש, מכשיר לא פעל וכו'.. ואנו רוצים לנטרל את ההפרעות הללו מתוצאות הניסוי) שאלת עזר- האם מספיק לבצע לדעתכם את הניסוי רק פעם אחת כדי לקבוע בוודאות שקיימת השפעה? שעורי בית- בספר מדעי החיים- לקרוא עמודים: 7-9, עמוד 10 לענות על שאלות : 1-8

31 ניסוי נשימת זרעים (עמודים 18-19)
שאלת החקר: מהי השפעת התפחת הזרעים במים על קצב נשימתם? גורם משפיע_____ גורם מושפע____ השערה: חומרים וציוד: מהלך ניסוי: תוצאות מסקנות

32 תרגול מחסנאי המטבח שומר על החלב בקירור, בטמפרטורה של 80c.
על מנת לדחות את החמצתו הוא רוצה להאריך את תקופת האחסון של החלב. לצורך זה הוא מחליט לערוך ניסוי ולבדוק אם בטמפרטורה של 60c או 00c תידחה החמצת החלב לתקופה נוספת. הוא הציע להשתמש ב- 5 כדי חלב לכל טמפרטורה נבדקת. ענה/י על השאלות הבאות במחברת: מהי הבעיה של המחסנאי? נסח/י שאלת חקר, עליה המחסנאי מעוניין לענות. נסח/י השערה מתאימה לפתרון הבעיה. מהו המשתנה הבלתי תלוי (משפיע)? מהו המשתנה התלוי (מושפע)? כמה חזרות יהיו בניסוי ? הצע/י ניסוי בקרה לניסוי זה, מה תפקידו? המחסנאי בחר בכדים העשויים מאותו חומר ובעלי נפח זהה. האם יש הצדקה לבחירתו? הסבר/י.

33 מתרגלים- לבית: שאלת מחקר: כיצד משפיעה כמות מי ההשקיה על גודל העגבניות בשיח? תכנן ניסוי הכולל בקרה על מנת לבדוק את שאלת המחקר + ניסוי מספר 1 – תנאי גידול צמחים - בקובץ WORD שלבי החקר המדעי

34 ניסוי מס' 1 תנאי גידול צמחים – (מתוך קובץ WORD שלבי החקר המדעי)
תלמידים רצו לבדוק את אחד התנאים הדרושים לגידולו של צמח. לשם כך הם לקחו שני צמחים זהים, מאותו סוג ובאותו גודל, והעמידו אותם בשתי חממות כמתואר בציור. בשני העציצים היו כמויות שוות של אדמה, והם הושקו בכמויות שוות של מים. בשתי החממות שררו אותם תנאים מבחינת הטמפרטורה והאוורור. כעבור כמה ימים התארך צמח מס' 2 בעשרה ס"מ, ואילו צמח מס' 1 הצהיב ונבל 1     איזה תנאי הדרוש לגידול צמחים נבדק בניסוי זה? א.                  סוג האדמה       ב. כמות המים               ג. מקור אור                   ד. טמפרטורה. 2     "בשתי החממות שררו אותם תנאים מבחינת הטמפרטורה  והאוורור".  היגד זה מתאים ל: א.                  בידוד משתנים               ב. חזרה                                   ג. בקרה                ד. השערה 3.   לפניכם מספר היגדים על הניסוי. רשמו בסוף כל משפט האם הוא מתאים לשאלת מחקר, השערה, תוצאה או מסקנה. א.                  הצמח בעציץ מס' 1 הצהיב ונבל. _________ ב.                  אם נגדל את הצמח ללא אור אז הצמח יבול וימות._________ ג.                   מה הקשר בין מידת האור להתפתחות הצמח. _________ ד.                  צמחים זקוקים לאור על מנת לגדול.__________ 4  .    איזה מהצמחים הוא ניסוי הבקרה? צמח מס' 1 או צמח מס' 2? תוצאה השערה שאלת מחקר מסקנה צמח 1

35 5. מדוע בניסוי מדעי חשוב להקפיד על בידוד משתנים
5.      מדוע בניסוי מדעי חשוב להקפיד על בידוד משתנים? ________________________________________________________________________________________________________________________________ 6.    על סמך הניסוי הזה בלבד, האם אפשר להסיק מסקנה כללית בנוגע להשפעתו של התנאי שנבדק על צמחים נוספים מאותו סוג? א. כן, כי בניסוי נבדקו משתנים רבים. ב. לא, כי צמחים שגדלים בעציצים מתפתחים במיוחד מהר. ג. לא, כי בניסוי היו יותר מדי גורמים שהשפיעו. ד. לא, כי צריך לחזור על הניסוי עם מספר גדול יותר של צמחים.

36 שיטות עבודה וכלי מחקר מכינים רשימה של הכלים והחומרים להם נזדקק במהלך הניסוי ומכינים אותם לקראת העבודה. מתכננים את מבנה הניסוי, את שלבי העבודה השונים, סדר העבודה, הטיפולים השונים, ניסויי הביקורת, כיצד מבצעים חזרות לניסוי וכדומה.

37 בכל שלב יש לחשוב אם אפשר להמשיך קדימה או לחזור ולתקן.

38 הצגת תוצאות הצגה כמותית הצגה איכותנית
כוללת תאור מילולי של פרטים קשים לכימות כוללת פרטים הניתנים לכימות והצגה באמצעות גרפים ,טבלאות וכו' דוגמה: תאור מפורט של השפעת מזג האוויר על מצב הרוח של חיפושיות זבל הצגת תוצאות ניתן לארגן את התוצאות בכמה דרכים: טבלאות, גרפים, צילומים, איורים ותיאור מילולי. לעתים קרובות התוצאות מוצגות בשילוב של כמה דרכים. חשוב להקפיד, שאופן ההצגה הנבחר יתאים לאופי המשתנים בניסוי, לדרך המדידה או התצפית ולאופן עיבוד התוצאות.

39 תצוגה כזו קליטה יותר, נעימה יותר לצפייה וקלה להבנה.
גרפים גרף הוא כלי עזר המאפשר להציג את הנתונים בצורה הממחישה את התוצאות בצורה ויזואלית. תצוגה כזו קליטה יותר, נעימה יותר לצפייה וקלה להבנה.

40 ישנם שלושה סוגי גרפים עיקריים:
גרף עוגה גרף קו גרף עמודות

41 בבואנו לקרוא גרף נשים לב לנתונים הבאים
1. כותרת הגרף נותנת לנו מידע על הנושא בו הגרף עוסק. 2. בגרף שני צירים, ציר X וציר Y הרישום ליד כל ציר מפרש לנו את המשתנים. 3. הגרף מציג תלות בין שני משתנים: משתנה בלתי תלוי (משפיע) בציר X ומשתנה תלוי (מושפע) בציר Y. 4 שימו – לב! הגרף מתאר תופעה או סיטואציה אך אינו נותן הסבר לתופעה!

42 גרף קווי גרף קווי מציג קשר בין משתנים כמותיים ורציפים.
1.מה היה מספר בני האדם בשנת 1800? 2. מה ניתן ללמוד על קצב גידול האוכלוסייה מהגרף הקווי שהתקבל (גדל/קטן/קבוע)? גרף קווי גרף קווי מציג קשר בין משתנים כמותיים ורציפים. בגרף זה משתמשים כדי לראות שינוי במשתנה המושפע, בעקבות שינוי המשתנה המשפיע. גרף כזה נותן מידע גם על ערכים שלא נמדדו לצורך בנייתו והם מצויים בין שתי נקודות נמדדות

43 דרכים להצגת תוצאות- תצוגה גרפית, מערכת צירים
דרכים להצגת תוצאות- תצוגה גרפית, מערכת צירים כותרת: משתנה תלוי(מושפע) כנגד משתנה בלתי תלוי (משפיע) דוגמה :גובה פיל כנגד אחוז הגזר בדיאטה גרף קוי: משמש להצגת שינוי של משתנה מסוים. ציר Y – משתנה תלוי- שם המשתנה והיחידות דג': גובה פיל (מטר) יש להימנע ממסקנות בתיאור הנתונים! מציג קשר בין משתנים, ניתן לראות השפעת המשתנה הבלתי תלוי על המשתנה התלוי חשוב לשמור על רווח אחיד בין יחידות הציר ציר X – משתנה בלתי תלוי – שם המשתנה והיחידות דג': אחוז הגזר (%)

44 דרכים להצגת תוצאות- תצוגה גרפית, מערכת צירים
דרכים להצגת תוצאות- תצוגה גרפית, מערכת צירים זהה את המשתנה התלוי? זהה את המשתנה הבלתי תלוי? התארכות (סנטימטרים) השפעת כמות המים על התארכות הצמח כמות המים (ליטרים)

45 מתרגלים: התבונן בגרף שלפניך וענה על השאלות הבאות: מהו המשתנה התלוי?
מהו המשתנה הבלתי תלוי? באילו יחידות נמדד המשתנה הבלתי תלוי? מהו טווח המדידה של המשתנה תלוי? מה ניתן ללמוד על קצב הפוטוסינתזה מהגרף הקווי שהתקבל (גדל/קטן/קבוע)? קצב פליטת חמצן טמפ' מעלות צלזיוס בין 0 ל מגרף זה ניתן ללמוד שיש קשר בין גובה הטמפרטורה לבין קצב פליטת החמצן. מגמת פליטת החמצן הולכת וגדלה בין הטמפרטורות 5 – 25 Co ויורדת בין הטמפרטורות 25– 45 Co.

46 מתי נכון וכדאי להשתמש בגרף עמודות?
כאשר הנתונים הינם בדידים ולא רציפים. בשקף הנוכחי ובזה שאחריו ניתן לדון בדוגמאות. יש להדגיש בפני התלמידים את הצורך במיקרא בחלק מהגרפים. גם בגרף עמודות וגם בגרף רציף. מספר הקבוצה 1 לא עישנו מעולם 2 עישנו עד גיל 35 והפסיקו לעשן 3 עישנו עד גיל 55 והפסיקו לעשן 4 מעשנים ברציפות מגיל צעיר סיגריות עם תכולת עיטרן נמוכה 5 מעשנים ברציפות מגיל צעיר סיגריות עם תכולת עיטרן בינונית 6 מעשנים ברציפות מגיל צעיר סיגריות עם תכולת עיטרן גבוהה

47 דרכים להצגת תוצאות- גרף עמודות
גרף עמודות משמש בכדי להשוות בין גדלים וכמויות.

48 מתרגלים: בניסוי שנערך במאה ה-19 נבדק משך הזמן הדרוש לעיכול כמויות זהות של מזונות שונים בקיבת האדם לעומת משך הזמן הדרוש לעיכול במבחנות שהוסף להן מיץ קיבה. המבחנות הוחזקו באמבט בטמפרטורה של C380. ענה על השאלות הבאות: מהו המשתנה הבלתי תלוי? מהו המשתנה התלוי? מה מייצג כל זוג עמודות בציר X? א. מהו המזון המתעכל בקיבה בזמן הקצר ביותר? ב. מהו המזון שלעיכולו בקיבה דרוש הזמן הממושך ביותר? 5. באילו יחידות נמדד הזמן הנדרש לעיכול? 6. מהו משך הזמן הדרוש לעיכול סטיק בקר ולעיכול כרוב במבחנות?

49 מהו המשתנה התלוי (מושפע)? משך הזמן הדרוש לעיכול. מבוטא בשעות.
מהו המשתנה הבלתי תלוי (משפיע)? מה מייצג כל זוג עמודות? המשתנה בציר X הוא סוג המזון. כל זוג עמודות מייצג את זמן העיכול הנדרש לסוג מזון מסוים בקיבה ובמבחנה. א. מהו המזון המתעכל בקיבה בזמן הקצר ביותר? חלב ב. מהו המזון שלעיכולו בקיבה דרוש הזמן הממושך ביותר? כרוב באילו יחידות נמדד הזמן הנדרש לעיכול? שעות, מהו משך הזמן הדרוש לעיכול סטיק בקר ולעיכול כרוב במבחנות? לעיכול סטיק במבחנות נדרשו 8 שעות, ולעיכול כרוב במבחנות נדרשו 20 שעות!!.

50 כאשר יש נתון לגבי השלם ונתונים לגבי חלקיו .
גרף עוגה מתי כדאי להשתמש בגרף מסוג זה? כאשר יש נתון לגבי השלם ונתונים לגבי חלקיו . תמיד השלם= 100% התפלגות התעסוקה בישראל

51 דרכים להצגת תוצאות- גרף עוגה משמש להצגת חלוקה של השלם
דרכים להצגת תוצאות- גרף עוגה משמש להצגת חלוקה של השלם

52 מתרגלים האיור שלפניך פורסם על ידי המחלקה לחינוך לבריאות של משרד הבריאות. עיינ/י בטבלה שבאיור ובנה/י גרף עוגה המתבסס על הנתונים שבטבלה. תנ/י שם לגרף.

53 דרכים להצגת תוצאות- טבלה
דרכים להצגת תוצאות- טבלה כותרת לטבלה מכילה שם משתנה תלוי ומשתנה בלתי תלוי משתנה תלוי משתנה בלתי תלוי *הערה: גורמים קבועים ניתן לרשום באחת העמודות או מתחת לטבלה

54 בכל שלב יש לחשוב אם אפשר להמשיך קדימה או לחזור ולתקן.

55 השלבים בעריכת חקר מדעי מסקנות תופעה/בעיה נצפית
שאילת שאלות על התופעה/בעיה ניסוח שאלת מחקר העלאת השערות תכנון מהלך המחקר בעזרת ניסוי או תצפית הצגת שיטות העבודה וכלי המחקר הצגת תוצאות המחקר: טבלאות, גרפים, איורים, תיאור מילולי... מסקנות משתנה משפיע משתנה מושפע קביעת משתנים בקרה עקרון בידוד משתנים חזרות

56 מסקנות המסקנה מהווה תשובה לשאלה ובוחנת את ההשערה, האם ניתן לקבלה כהסבר הגיוני לבעיית המחקר או שיש לדחותה. מקובל להקפיד על מבנה המסקנה, שיכלול: המסקנה עצמה, כלומר: התשובה לשאלה. ציון התוצאות, שלפיהן הוסקה המסקנה.

57 מסקנות המסקנה מהווה תשובה לשאלה ובוחנת את ההשערה, האם ניתן לקבלה כהסבר הגיוני לבעיית המחקר או שיש לדחותה. מקובל להקפיד על מבנה המסקנה, שיכלול: המסקנה עצמה, כלומר: התשובה לשאלה. ציון התוצאות, שלפיהן הוסקה המסקנה.

58 מסקנות המחקר של פו ככל שהחפץ גדול יותר כך יסחף מהר יותר בזרם

59 בכל שלב יש לחשוב אם אפשר להמשיך קדימה או לחזור ולתקן.

60 מתרגלים ענה על השאלות.

61 מקורות אוגדן ניסויים בביולוגיה, המרכז להוראת המדעים, האוניברסיטה העברית, ירושלים

62 תרגול נוסף של קריאה והבנת ממצאים מתוך גרפים

63 בגרפים הבאים מתואר ריכוז הסוכר במיץ הענבים בטמפרטורות שונות.
משימת על פרי הגפן.... בבדיקות נמצא כי ככל שטמפרטורת הקירור של הענבים נמוכה יותר מתחת לאפס, ריכוז הסוכר במיץ הנאסף עולה ובהתאם המיץ מתוק יותר. בגרפים הבאים מתואר ריכוז הסוכר במיץ הענבים בטמפרטורות שונות. אילו מהגרפים מתאימים למידע שבקטע? 1. גרפים א, ג בלבד 2. גרפים א, ו- ד בלבד 3. גרפים א, ג, ו-ד בלבד 4. כל הגרפים מתאימים גרף א גרף ב גרף ג גרף ד


הורד את "ppt "שלבי החקר המדעי או כיצד עובד מדען?

מצגות קשורות


מודעות Google