המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

אנרגיה אנרגיה ועוד אנרגיה

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "אנרגיה אנרגיה ועוד אנרגיה"— תמליל מצגת:

1 אנרגיה אנרגיה ועוד אנרגיה
אנרגיה אנרגיה ועוד אנרגיה ערכה: עדית אלדר חט"ב אלון כ"ס

2 מהי אנרגיה? אנרגיה מהווה את הגורם המניע לכל הדברים בעולם.
בלי אנרגיה אין חיים, אין תנועה, ולא ניתן לבצע כלום. אנרגיה היא אחד המרכיבים הבסיסיים בעולם שלנו. בעצם, כל מה שאנו עושים קשור לצורה זו או אחרת של אנרגיה. אנרגיה גורמת לדברים לקרות סביבנו.

3 ההגדרה של אנרגיה היא: היכולת לעשות עבודה.
כשאומרים עבודה, מתכוונים לפעולות שונות. למשל: הזזה של משהו, הרמה של משהו, חימום של משהו, הארה של משהו ועוד... כאשר אנו קופצים או משחקים בכדור אנו עושים עבודה. אפילו כשאנו חושבים או כותבים, אנו עושים עבודה! לעתים קרובות זאת עבודה קשה מאוד... גם מכשירים שונים, כגון: מכוניות, שואב אבק, דוד שמש או טלוויזיה, עובדים. הם משתמשים באנרגיה מסוגים שונים, כדי לעשות עבודה מסוגים שונים.

4 אנרגיה אי אפשר ליצור יש מאין, ולעולם היא אינה נעלמת!
לאנרגיה צורות שונות. למשל: אנרגיה כימית, אנרגיה חשמלית, אנרגיית חום, אנרגיית אור, אנרגיה גרעינית. אנרגיה יכולה לעבור מצורה אחת לצורה אחרת. אנרגיה יכולה לעבור מגוף אחד לגוף אחר.

5 דוגמא למעבר אנרגיה מצורה לצורה:
האנרגיה הכימית, האצורה במזון שאכלנו, הופכת לאנרגיית תנועה, כאשר אנו קופצים או רוקדים! דוגמא למעבר אנרגיה מגוף לגוף : אנרגיית החום, האצורה בכוס תה חמה עוברת לשולחן עליו מונחת הכוס! דוגמא למעבר אנרגיה מצורה לצורה ומגוף לגוף : האנרגיה הכימית, האצורה בסוללות, הופכת לאנרגיית אור, כאשר אנו מדליקים את הפנס !

6 אנרגיית חום "אנרגיית חום" = אנרגיה תרמית.
אנרגיית חום "אנרגיית חום" = אנרגיה תרמית. נקראת גם אנרגיה פנימית של החומר. היא נובעת מאנרגיית התנועה של חלקיקי החומר. אנרגיה העוברת מגוף בעל טמפרטורה גבוהה יותר לגוף בעל טמפרטורה נמוכה יותר. באופן כזה, טמפרטורת הגוף אליו עוברת אנרגית החום גדלה ואילו זו של הגוף ממנו עברה אנרגית החום פוחתת.

7 אנרגיה כימית אנרגיה כימית היא האנרגיה האגורה בקשרים הכימיים בין חלקיקי החומר. קיימות תגובות כימיות המשחררות אנרגיה בהתרחשותן (תגובות אקסותרמיות). לדוגמא: האוכל שאנו אוכלים מספק לגוף אנרגיה כתוצאה מתגובות כימיות המתרחשות במערכת העיכול.

8 כלומר, כל הדלקים המחצביים משחררים בתהליך הבעירה שלהם אנרגיה כימית.
האנרגיה שמקורה בדלקים המחצביים (פחם, נפט, גז טבעי, ...) בה משתמשת האנושות היא אנרגיית השמש שנאגרה בהם לפני מיליוני שנים בצורת אנרגיה כימית. כלומר, כל הדלקים המחצביים משחררים בתהליך הבעירה שלהם אנרגיה כימית. דוגמא לניצול האנרגיה הכימית מדלק מחצבי היא הבנזין המספק אנרגיה למנוע המכונית בתהליך בעירה פנימית.

9 עוד על אנרגיה כימית בחיי יום יום אנו משתמשים במתקנים הממירים אנרגיה כימית אגורה לאנרגיה חשמלית. דוגמאות למתקנים המבצעים תהליך זה: סוללה חשמלית (בטריה). מצבר. תא דלק. חומרי נפץ למיניהם

10 אנרגיה חשמלית אנרגיה חשמלית היא האנרגיה המקובלת ביותר בשימוש האדם בתחילת המאה ה 21. אנרגיה חשמלית באה לידי ביטוי בזרם חשמלי, או אנרגיה חשמלית היא זמינה לשימוש, ורוב המכשירים הביתיים פועלים על חשמל.

11 אנרגיה גרעינית אנרגיה גרעינית - אנרגיה האגורה בגרעיני האטומים. מכיוון שהכוח הפועל בתוך הגרעין הוא כוח חזק, גם האנרגיה הקשורה בסידור מחדש של מרכיבי הגרעין גבוהה ביותר.

12 אנרגיית קול אנרגיה של גלי קול - אנרגיה אקוסטית - אנרגיית תנועה של חלקיקי החומר המתנודדים כתוצאה מגל קול הפוגע בהם.

13 אנרגיה אלסטית אנרגיה פוטנציאלית אלסטית - גומי, קפיץ.
אנרגיה האגורה בגוף בעל יכולת לחזור לצורתו אחרי מתיחה.

14 אנרגיית תנועה בכל גוף הנמצא בתנועה אצורה אנרגיית תנועה. לדוגמה מכונית נוסעת, חלקיקי אוויר, שבשבת

15 אנרגיית גובה אנרגיה האגורה בגוף מוגבה מעל משטח.

16 אנרגיית אור החלק של הקרינה הנראה לעין האדם. הקרינות השונות נראות לעינינו כצבעים שונים כגון כחול, אדום וכו`. לכל קרינה, אורך גל ייחודי

17 אנרגיית קרינה אנרגיה הנפלטת מגוף. קיימים סוגים רבים של קרינה.
רוב סוגי אנרגיות הקרינה אינן נראות לעין, (כמו קרינה על סגולה, קרינה תת אדומה, קרינת רדיו וקרינת רנטגן). אנרגיית קרינה נראית, (כמו נר דולק, נורה מאירה, שמש ועוד), היא אנרגיה הנפלטת יחד עם אנרגיית אור.

18 חוק שימור האנרגיה כמות האנרגיה בעולם היא קבועה !!!
אנרגיה עוברת מגוף לגוף – באותה צורה או תוך כדי שינוי צורה. למשל אנרגיה חשמלית מתגלגלת לאנרגיית חום בקומקום וגורמת לחימום המים. או בתוך הגוף עצמו היא מתגלגלת לצורות שונות. למשל אנרגיה כימית מהמזון שאכלנו מתגלגלת לאנרגיית תנועה.

19 מאיפה מפיקים אנרגיה? האנרגיה חיונית מאוד לחיינו. בכדור הארץ וביקום כולו קיימות כמויות עצומות של אנרגיה, אבל בדרך כלל הן אינן שימושיות לנו בצורה שבה הן מופיעות בטבע. לדוגמה, גלי הים הם בעלי אנרגיה עצומה, אבל איננו יכולים להשתמש בה כדי להפעיל מכשירים ביתיים שונים.

20 כך גם הרוח, שהיא בעלת עוצמה רבה, אך איננו יכולים להשתמש בה בצורתה המקורית.
או קרינת השמש - המגיעה אלינו בכמויות עצומות מדי יום, אך איננו יכולים לעשות בה שימוש כפי שהיא.

21 מקורות אנרגיה כאשר מתייחסים למקורות אנרגיה לשימוש האדם, יש להבדיל
בין מקורות אנרגיה מתכלים (נחצבים מקליפת כדור הארץ) לבין מקורות אנרגיה מתחדשים. קידוח נפט

22 2 סוגים של מקורות אנרגיה הכמות שלהם תלויה בשימוש שעושה האדם
הכמות שלהם אינה תלויה בשימוש ע"י האדם

23 מקורות אנרגיה השמש – מקור האנרגיה העיקרי ע"פ כדור הארץ.
ביומסה – אנרגיה האגורה בחומרים שמקורם מהחי (בעלי חיים וצמחים). גיאותרמית – אנרגיית חום האגורה בפנים כדור הארץ רוח – אנרגיה שמקורה בתנועת חלקיקי האוויר נפילת מים מגובה – ניצול אנרגיית הגובה של המים להנעת טורבינה ולהפקת חשמל דלקים מאובנים – פחם, נפט וגז טבעי. גרעינית – אנרגיה האגורה בגרעין האטום ומשתחררת בעקבות ביקוע הגרעין או היתוך שני גרעיני אטום.

24 השמש ביומסה דלקים מאובנים פחם, גז, דלק רוח

25 ביומסה ביומסה היא שם כולל לחומרים שמקורם בחי ובצומח.
בביומסה אצורה אנרגיה כימית, שמקורה באנרגיית השמש, שאותה קלטו הצמחים הירוקים. באנרגיה זו ניתן להשתמש כדי להפיק אנרגיה מצורות שונות. מקורות אנרגיה של ביומסה הם חומרים שאנו נוטים לראות בהם זבל, כגון: עצים מתים, גזם, שאריות מזון ואפילו צמיגים משומשים. חומרים אלה, יכולים לספק לנו חשמל, חום, דלק וקומפוסט לדישון. להפקת אנרגיה מהם יש יתרון חשוב: היא מפחיתה את כמות הפסולת, המיועדת להטמנה וחוסכת בשטח קרקע יקר. איך להשתמש: פשוט לשרוף להפקת חום, גז וחשמל

26 רוח כיצד? כיום אנרגיית הרוח היא מקור האנרגיה החלופי המתפתח ביותר.
רוח היא אוויר בתנועה, כלומר - אנרגיה. מקורה של אנרגיית הרוח הוא באנרגיית השמש. כיצד? השמש מחממת אזורים שונים בכדור הארץ בעוצמה שונה. זרימת האוויר הקר לכיוון האוויר החם יוצר רוח. כיום אנרגיית הרוח היא מקור האנרגיה החלופי המתפתח ביותר. מאנרגיית הרוח ניתן לייצר חשמל במתקנים מיוחדים, הנקראים טורבינות רוח. אלה הן למעשה שבשבות משוכללות, שסיבוב כנפיהן מפעיל מְחוֹלֵל (גנרטור) המפיק חשמל.

27 דלקים מחצביים המונח "דלקים מאובנים" כולל את הפחם, את הנפט ואת הגז הטבעי. כיום אנו חוצבים דלקים מחצביים מקליפת כדור הארץ, אבל ממה הם נוצרו וכיצד הגיעו לשם? דלקים אלה נוצרו לפני מיליוני שנים משיירי צמחים ובעלי חיים בתהליכי חמצון חלקיים וריקבון. + מיליוני שנים

28 דלקים מאובנים קצב היווצרות הדלקים המחצביים איטי הרבה יותר מהקצב בו המין האנושי מנצל אותם, (מיליוני שנים). לכן כמות הדלקים המחצביים בעולם הולכת ופוחתת, כלומר, מדובר במקור אנרגיה מתכלה.

29 השימוש במקורות מתכלים פחם נפט גז טבעי אנרגיה גרעינית עצים
מקורות האנרגיה המתכלים הנפוצים והעומדים כיום לרשותנו הם: פחם נפט גז טבעי אנרגיה גרעינית עצים

30 מקורות מתחדשים מהם מקורות אנרגיה מתחדשים?
אלו מקורות אנרגיה שהשימוש בהם אינו גורם להפחתת אפשרות ניצולם בעתיד, למשל אנרגית השמש, אותה ניתן לנצל בדרכים שונות. השמש הרי תמשיך להאיר בין אם נשתמש באנרגיה שלה הרבה או מעט!

31 אנרגיית השמש אנרגיית השמש מגיעה אלינו כל הזמן בצורת קרינה. קיימות שתי דרכים לניצול אנרגיית השמש: שימוש בחום השמש. הפיכתה לאנרגיה חשמלית.

32 איך מנצלים את חום השמש? למשל באמצעות דוד השמש, המצויד במשטח שחור ובדוד מים. המשטח השחור בולע את אנרגיית הקרינה של השמש והופך אותה לאנרגיית חום. אנרגיית החום עוברת למים המתחממים ועוברים לדוד, שם הם נאגרים לשימושנו כמים חמים.

33 הפיכת אנרגיית השמש לאנרגיה חשמלית
כדי להפוך את אנרגיית השמש לאנרגיה חשמלית משתמשים בתא שמש. זהו מתקן שטוח הקולט את קרינת השמש והופך אותה ישירות לאנרגיה חשמלית. תאי שמש משמשים כיום להפקת אנרגיה בחלליות שונות, במחשבונים, בשעוני שמש ועוד.

34 מפל מים למים זורמים יש כוח רב.
בהרבה מקומות בעולם מנצלים את כוח הנפילה של המים מגובה לצורך הפקת אנרגיה חשמלית. תחנת כוח המשתמשת באנרגיה של נפילת מים כמקור אנרגיה, נקראת תחנה הידרו אלקטרית. (הידרו = מים; אלקטרית = חשמל).

35 שיהיה לכם יום מלא אנרגיות חיוביות !!!!!!


הורד את "ppt "אנרגיה אנרגיה ועוד אנרגיה

מצגות קשורות


מודעות Google