המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

סוגי כותרות הוכן ע"י: עיסא מג'די בי"ס: עמל נצרת.

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "סוגי כותרות הוכן ע"י: עיסא מג'די בי"ס: עמל נצרת."— תמליל מצגת:

1 סוגי כותרות הוכן ע"י: עיסא מג'די בי"ס: עמל נצרת

2 מטרות השיעור התלמיד ידע כי ישנן סוגים של כותרות ושלכל סוג ישנו תפקיד אחר מבחינת מסירת מידע לקורא אודות הטקסט הנקרא. התלמיד יכיר כמה מן המאפיינים הבולטים של כל אחת מסוגי הכותרות: עובדתית, פיקנטית, מגמתית. התלמיד יבין מהו הידע שהוא יכול לקבל בזמן קריאת כותרת מסוימת. התלמיד ידע כי הכותרת יכולה לכוון את דרך קריאתו לטקסטים מהסוגים השונים.

3 סוגי כותרות

4 שאלות לדיון בפתיחת השיעור
מה זה תורם שהכותרת מוצבת בראש הידיעה/ טקסט? מה זה מעורר אצל הקורא? למה לדעתכם, הקוראים בוחרים לקרוא כותרת בלבד? "ללשון הכותרת יש מאפיינים תחביריים מיוחדים, המאפשרים להביא ידיעה או רעיון בקצרה ובתמציות (קצר וקולע)" – הסבר את ציטוט זה! האם הכותרת עשויה לבטא מסר ורעיון מסוים? נמק! האם הכותרת מהווה גירוי לקורא? ועד כמה מושכת את תשומת לבו? התייחסו בתשובתכם גם לשימוש בצבעים בכותרת. למה הכותרת לפעמים נוטה אל העם, מתנתקת מן הזיקות הספרותיות ומתקרבת ללשון המדוברת ואל העגה (הסלנג) הנחשבות לעברית תת-תקנית?

5 מה הוא מקומה ותרומתה של הכותרת?
האם ניתן להגדירה כמשפט? האם הכותרת מרמזת על תוכן המאמר? איפה עומדת הכותרת מבחינה טיפוגרפית? (מעל הטקסט). מהו המידע שמוסיפה הפסקה הראשונה של המאמר? איך אתם מסבירים את ההבדל בין גודל האותיות בכותרת לתוכן הטקסט? לעיתים המחבר משתמש בסימני פיסוק, סימני שאלה, מירכאות... מה זה תורם? האם הכותרת עשויה למלא פונקציות רטוריות שונות, ובהן גם לשמש ביטוי לאידיאולוגיה או לנקודת המבט של המוען?

6 דייויד פדרמן: "אין עדיין סיכום עם גרשון"
מאיזה תחום חיים נשאבת הכותרת? (כגון כלכלה, ספורט, חינוך, סוציולוגיה, ופוליטיקה...). שימו לב לציטוט שנגזר מהעיתון: דייויד פדרמן: "אין עדיין סיכום עם גרשון" סגן יו"ר דירקטוריון מכבי ת"א הוסיף כי מתקיימות כל הזמן שיחות עם המאמן. במכבי הופתעו מהפרסום על המגעים שניהל סוכנו של שאראס עם ולנסיה ומיהרו להבהיר: "לשאראס יש סעיף יציאה רק ל-NBA" שגיא אלבז – ידיעות אחרונות למה לדעתכם המחבר השתמש בציטוט? מזה תורם לתוכן המאמר עצמו? "טובים השלושה מן האחד" המחבר "שאב" את הכותרת הנ"ל מניב או פתגם מסוים, האם אתם יכולים לרשום את הפתגם המקורי? ולמה הוא השתמש בפתגם?

7 המשך... (כותרת) עד כה דנו בכותרות המבליטות משמעות תוכנית מסוימת, מסר או כוונה של טקסט. אולם ניתן להציע דרך נוספת למיון הכותרות: "כותרת מסמנת" ו-"כותרת מכוונת".

8 משימות - והערכה פעילויות-"כותרת":
המורה מחלק מאמר קצר או ידיעה מהעיתון ללא הכותרת. התלמידים קוראים את הקטע. כל זוג תלמידים מתבקש לחבר כותרת לקטע ולרשום אותה על דף. התלמידים מחליפים ביניהם את הכותרות. התלמידים מתבקשים לרשום רעיונות או ראשי פרקים לכותרת שקיבלו. להורדת המאמר – לחץ כאן

9 משימה 2 המורה רושם על הלוח את הכותרת של הטקסט שבחר לדיון.
התלמידים מפתחים ציפיות ע"פ הכותרת, מעלים רעיונות ואסוציאציות העשויים להופיע בטקסט. מחלקים את הכיתה לשתי קבוצות (התלמידים יכולים לעבוד בזוגות): בקבוצה אחת- התלמידים מקבלים לקריאת את הטקסט ובודקים אילו מהציפיות שלהם אכן מופיעות. בקבוצה אחרת- התלמידים אינם קוראים את הטקסט. הם מתבקשים לבחור רעיון אחד שהעלו בשלב העלאת הציפיות ולפתחו בכתב לפיסיקה. התלמידים יסכמו את ה"ממצאים" : מה מן הציפיות אומת, ומה הופרך. להורדת המאמר – לחץ כאן

10 משימה3 : מצאו מהו הפתיח המתאים לכל אחת מן הכותרות.
לפניכם כותרות של מאמרים שהתפרסמו בעיתון. רשמו את ציפיותיכם מכל אחת מהכותרות באשר לנושא המאמר ולכוונת הכותב. בעמוד הבא מובאים הפתיחים של המאמרים: מצאו מהו הפתיח המתאים לכל אחת מן הכותרות. בעזרת הפתיח אששו או הפריכו את הציפיות שרשמתם על סמך הכותרת.

11 הכותרות מי יסיע אותך הביתה הלילה ? עוד רגע וניגע בשמים
אחריות לדורות שנולדו טיסות אל המוות זה הכול בראש שלך אל תבלבלו אותם עם עובדות כמה שיותר נמוך

12 פתיחים הנוף העירוני במרכז הארץ עומד להשתנות-בעשור הקרוב ייבנו כאן מגדלים רבים, חלקם גורדי שחקים של ממש. בתל-אביב, שבה ייבנו רוב המגדלים, תכנית המתאר היא בת עשר. הוויכוחים על המלחמה המלוכלכת עדיין לא תמו בארגנטינה. הודאתו הפומבית של אחד הקצינים שהשליכו קורבנות חיים ממטוס לאוקיינוס, מסעירה את דעת הקהל. "כדי שהפצע יירפא ויגליד כיאות, צריך לנקותו ולא להותיר בו זיהום", טוען עיתונאי ארגנטינאי. תכניות האירוח האמריקאיות מהזן החדש עושות הכל כדי לבדר את הצופים, גם המחיר מבוכה והשפלה לאורחיהן. בשבוע שעבר, בעקבות תכנית שנשאה את השם "מעריצים אלמונים בני אותו מין", הלך המרואיין המרכזי לביתו של אורח אחר ורצח אותו.

13 המשך... בז'אנר חדש של ספרי מלחמה יפניים, הזוכים להצלחה רבה בקרב קוראים צעירים, מתוארת יפן כמנצחת הגדולה של מלחמת העולם השנייה. 50 שנה לקרב באיבו ג'ימה. אם לא נמשיך לקרוא ונתבסס על מידע צילומי בלבד, אומר חוקר המוח פרופ' ארנסט פופול שהתארח בשבוע שעבר ביריד הספרים הבינלאומי בירושלים, תיעלם כליל היכולת היצירתית שלנו ותחסל התרבות. עשרה סטודנטים לעיצוב כלי רכב מקליפורניה הציגו את הצעותיהם לחברת קריילזר. בתחום תחרותי כל כך, רק מי שהציע רעיון מהפכני כמו מכונית עשה-זאת-בעצמך, קבל כבר הצעת עבודה. מחקריו של ד"ר אבנר דה שליט, מומחה למדע המדינה, עוסקים בסוציאליזם ובאיכות הסביבה. "החור באוזן נגרם עקב פליטת גזים, אך הסיבה לכך היא פוליטת", הוא טוען. חוקרים מהדור החדש, כתבה 11 בסדרה.

14 מסקנות – וסיכום הכותרת היא שם או כתובת בראש הטקסט – מאמר, ידיעה, שיר, ספור, ספר וכיו"ב. מבחינה טכנית היא רצף מילולי שהוא צירוף תחבירי המודפס מעל גוף הידיעה, היוצר ניגוד טיפוגרפי עמו (בדרך של שימוש באותיות דפוס גדולות יותר או מודגשות). הקורא הרואה רצף מילולי הכתוב בשורה מופרדת, קורא אותו ו"מסכם" לעצמו באופן אינטואיטיבי את הרעיון המרכזי, כלומר, הקורא מתייחס אל הכותרת כאל קבוצת מלים הנושאת יחידת תוכן, המביע רעיון שלם כיום כאשר העיתון מכיל עמודים רבים, הקריאה בו נעשית סלקטיבית, זאת – אומרת הקורא בוחר לקרוא את הטקסטים המעניינים אותו, לשם כך הוא נעזר בכותרות הטקסטים.

15 ללשון הכותרת יש מאפיינים תחביריים מיוחדים, המאפשרים להביא ידיעה או רעיון בקצרה – קצר וקולע.
הכותרת עשויה לבטא מסר מסוים. הכותרת מהווה תפקיד של גירויי. הכותרת מרמזת על תוכן המאמר, או מציבה לפניו מעין חידה, שאת "פתרונה" יכול למצוא במאמר עצמו. הכותרת נוטה אל העם ומתקרבת ללשון המדוברת ואל הסלנג.

16 הכותרת העובדתית הכותרת העובדתית- סגולתה בכך שהיא מתמצתה במלים ספורות מידע רב ופוטרת את האדם הקורא בחפזה מן הצורך להתמקד בפרטיו של הטקסט כולו. חזרה לתרשים

17 כותרת פיקנטית הכותרת הפיקאנטית- מטרתה לגרות את הקורא לקריאה ע"י הבלטת ההיבט המשעשע של הטקסט (למשל הידיעה שבעיתון) בדרך של ניגוד, פרדוקס או דגש על יוצא הדופן. גם כותרת היצוקה בתבנית תחבירית מוכרת (של פתגם או שם סרט).עשויה לשרת את הניסוח הפיקנטי. חזרה לתרשים

18 כותרת מגמתית הכותרת המגמתית-מרמזת על עמדתו של הכותב בנושא. הכותרת מוסיפה פרשנות לעובדות או מציגה אותן מזווית ראייה אישית, והיא מנוסחת מתוך כוונה להשפיע ולעצב את דעת הקהל. חזרה לתרשים

19 כותרת מסמנת - עמומה כותרת מסמנת: משמשת בעיקר כאמצעי זיהוי של הטקסט, בדומה לשם הנקבע לילד או לחפץ. אין לכותרת זו יומרות רבות. היא בד"כ קצרה-מנוסחת במלה או בצרוף מלים ומציגה את הנושא הנדון באופן ענייני וניטרלי. מבחינת המסר של הטקסט הכותרת היא "עמומה" או "סתומה". חזרה לתרשים

20 כותרת מכוונת כותרת מכוונת: מפורשת יותר ומשמשת מעין "תמרור", מורה דרך לקורא. היא עשויה להביע עמדה, כוונה או טיעון, לתמצת את מכלול הרעיונות, לנסח את "משפט המפתח", להציג שאלה עקרונית ....וכו. מבחינת המסר של הטקסט אפשר לכנות את הכותרת המכוונת-כותרת "שקופה". חזרה לתרשים


הורד את "ppt "סוגי כותרות הוכן ע"י: עיסא מג'די בי"ס: עמל נצרת.

מצגות קשורות


מודעות Google