המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

מה היא תקשורת לא מילולית?

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "מה היא תקשורת לא מילולית?"— תמליל מצגת:

1 מה היא תקשורת לא מילולית?
על פי Hecht ושותפיו (1999) תקשורת לא מילולית כוללת את כל המסרים חוץ ממילים המועברים באינטראקציה בין אנשים. כדי להיחשב למסר, התנהגות צריכה להיות משודרת מתוך כוונה ו/או צריכה להיות מפורשת על ידי אנשים אחרים. לא כל התנהגות מהווה מסר תקשורתי. ישנן התנהגויות שעומדות בפני עצמן. למשל, נבחין בין עפעוף רגיל, עפעוף מהיר כדי למנוע בכי וקריצה. העפעוף הרגיל אינו מהווה מסר תקשורתי.

2 שלושה גורמים משפיעים על התהליך של חילופי מסרים לא מילוליים:
האם מוסר המסר התכוון למסור אותו האם מקבל המסר קשוב אל המסר ומפרש אותו האם הפירוש של מקבל המסר הנו נכון.

3 הנושאים הנחקרים בתחום התקשורת הלא מילולית
תנועת הגוף או kinesic behvior . כולל תנוחות, צורת היציבה של האדם, תנועות של הגוף הבעות של הפנים, התנהגות העיניים. מאפיינים שמיעתיים vocalicsאו מאפיינים פאראלינגוויסטיים. התייחסות לאיך המסר נשמע ולא למה שנאמר במסר. כולל התייחסות לגובה הצליל, חוזק הצליל, המקצב, צלילים מפריעים שאינם חלק מן המסר (כמו אה… אה). מגע ושמירה על טריטוריה (haptics and proxemics) כולל התייחסות לצורך במגע, הצורך במרחב אישי והשפעה של פלישה למרחב זה. מראה חיצוני המשמעות המתוקשרת של מראה הפנים ושל מראה הגוף. פחות נתייחס בקורס הנוכחי: הסביבה התקשורתית כגון עיצוב הבית, תאורה, צבעים, טמפרטורה, רעש וכו'

4 הבעות פנים הפנים עשירות מאוד בפוטנציאל תקשורתי.
זה הוא המקום העיקרי לתקשורת של רגשות, הן מביעות עמדות, מספקות פידבק לא מילולי לדברי אחרים. יש חוקרים הטוענים כי הפנים הם המקור העשיר ביותר במידע לאחר הערוץ המילולי. אנחנו נוטים להסב הרבה מתשומת ליבנו לפניהם של אנשים כדי לעשות שיפוטים בינאישיים שונים. רב המחקר הנוגע לפנים מתייחס לתצוגה ולפירוש של רגשות.

5 הפנים וניהול הידברות אנחנו משתמשים בפנים שלנו גם כדי לעודד או לדכא תגובות במהלך אינטראקציה יומיומית. חלקים מן הפנים משמשים ל: 1 . פתיחה וסגירה של ערוצי תקשורת. 2. השלמה או סיוג (לשים סייג) של תגובות מילוליות או לא מילוליות. 3. החלפת הדיבור. כמובן שהתנהגויות שונות יכולות לשמש בו זמנית מספר תפקידים. פיהוק למשל, יכול להחליף את המסר המילולי "אני משועמם" ויכול בו זמנית גם לסגור את ערוץ התקשורת.

6 הבעת פנים ורגש לכאורה נראה כי הקשר בין הבעת הפנים לבין הרגש הנחוה הנו פשוט. אנחנו יודעים איך נראים אנשים עצובים ואיך נראים אנשים שמחים. אבל כמובן שהמצב הוא מסובך יותר. בואו נתאר לעצמנו את המצבים הבאים: סטודנט בטוח שהעבודה שהגיש שווה ציון של 70. המרצה שלו ניגש אליו כמה זמן אחרי הגשת העבודה ואומר לו שהעבודה הייתה נהדרת והוא קיבל תגובה רגשית של הסטודנט? הפתעה מוחלטת מלווה בשמחה. איזו הבעה תהיה על פניו? שחקן פוקר שולף קלף מנצח. הפנים שלו אינן מראות כלום אשה מקבלת מתנת יומולדת נחמדה אבל לא יותר מזה. הבעת הפנים שלה ותגובותיה המילוליות נותנות לנותן המתנה את התחושה שזו המתנה הנפלאה ביותר שקיבלה אי פעם ושהיא פשוט מאושרת. אשתו של עובד זוטר בחברה התבקשה על ידי בעלה להשתתף במסיבה שעורך הבוס. הוא הסביר לה שלהתנהגות שלה תהיה כנראה השפעה רבה על הסיכוי שלו לזכות בקידום. היא עצבנית ולחוצה. משתתפי המסיבה ציינו כי היא הייתה הרוח החיה במסיבה: שמחה, חופשית, מלאת ביטחון עצמי.

7 חוקי תצוגה ארבע הדוגמאות הללו מתייחסות לחוקי תצוגה (display roles): (Ekman & Friesen, 1969) הסטודנט מדגים רגש מוחלש: הפתעה גדולה נראתה כמו הפתעה קלה. שחקן הפוקר מנסה לנטרל את הרגש: להראות שאין רגש כלל האישה החוגגת יום הולדת מדגימה רגש מוגבר האישה במסיבה של הבוס ניסתה לכסות או להסוות את הרגש של המתח במראית עין של שמחה וביטחון.

8 סגנונות של הבעות פנים המעכבים: הפנים אינם מראים כמעט כל הבעת רגשות שהאדם חוה. אין כמעט תנועה של הפנים. החושפים: הפנים הם ראי הנפש: אפשר לדעת על פי הפנים בדיוק מה האדם מרגיש. המביעים שאינם מודעים: דפוס זה מתקשר בדרך כלל למספר הבעות שהאדם בטוח שהצליח להסתיר והוא מופתע שאחרים זיהו את רגשותיו המביע האטום: האדם בטוח שהביע את רגשותיו ואילו הצופים רואים רק פנים אטומים המביע המחליף: הפנים מראים רגש שונה מזה שהאדם חשב שהראה המביעים בעלי הרגש הקפוא: בסגנון זה הפנים מביעות רגש מסוים או שאריות של רגש זה כל הזמן. המביעים המוכנים תמיד: אנשים המגיבים לכל מצב בהתחלה באמצעות הבעה מסוימת המשתנה בהמשך. המביעים בעלי הרגש המוצף: אצל אנשים אלו לא רק שישנו רגש בסיסי שמובע כל הזמן אלא גם כאשר מתעורר אצלם רגש אחר, הרגש האחר נצבע או מחוסל על ידי הרגש המקורי.

9 הבעת רגשות מעורבים הבעת רגשות מעורבים שכיחה יותר ככל שהאדם מתבגר
אצל אנשים מבוגרים הבעת רגשות מעורבים שכיחה יותר מהבעת רגשות טהורים. למבוגרים קל לזהות רגשות מעורבים מסוימים יותר מאשר את הרגשות הטהורים. באופן כללי הבעות מעורבות וטהורות מזוהות באותה המידה של דיוק. אבל, עירוב של פחד עם רגשות אחרים מזוהים טוב יותר מפחד לבד. במחקר אחר נמצא שאנשים עם הבעת פנים מעורבת מזוהים מהר יותר ובדיוק רב יותר מאנשים עם הבעת פנים טהורה.

10 חיוך אמיתי ומזויף השריר הנקרא the zygomatic major המותח את הפנים כאשר אנו מחייכים הוא המכנה המשותף. אבל השרירים הנוספים המעורבים בחיוך חיוניים להבנת מהות ומשמעות החיוך. בחיוך האמיתי מעורב גם ה- orbicularis oculi muscle (שיוצר את הקמטים בשולי העיניים). שריר זה אינו מעורב חיוך בחיוך מזוייף או מכני. Ekamn הראה שתדירות, משך הזמן והעצמה של השימוש ב- zygomatic major muscle מבחינה במידת ההנאה של אנשים.

11 שיפוט הבעת רגש על הפנים במחקרים שונים שנעשו בתחום השתמשו בשיטות שונות לבדיקת השיפוט שאנשים נותנים להבעות של רגש על הפנים. בחלק מן השיטות התבקש האדם לציין את הרגש בעצמו ובחלקן האדם התבקש לבחור בין מספר של רגשות את הרגש המתאים להבעה מסוימת. כאשר התבקש האדם לבחור את הרגש המתאים, רשימת הרגשות הייתה שונה במידה שבה הרגשות היו קרובים זה לזה. שוני נוסף בין כלי המדידה הוא הדרך שבה יצרו את הבעות הפנים השונות. חלק מהחוקרים ביקשו משחקן לשחק כאילו הוא נמצא במצב מסוים, חלק אמרו לשחקן להביע רגש מסוים וחלק השתמשו בתמונות שצולמו במצלמה נסתרת של אנשים במצבים אמיתיים.

12 הבעות הפנים והתגובות הפיזיולוגיות של הגוף
נמצא כי המפנימים שאינם מראים הבעות פנים חווים תגובות פיזיולוגיות פנימיות בעצמה רבה מזו של המחצינים. (במדדים כמו קצב לב, הזעה וכו'). במחקרים אחרים נמצא כי יש קשר חיובי בין אי הבעת פנים לבין נטייה למחלות עורקי הלב ואפילו להתקפי לב. לעומת זאת, תיאורית הפידבק המגיע מן הפנים גורסת כי הבעת פנינו משפיעה על התהליכים הפיזיולוגיים המתרחשים בגופנו.

13 ההבדל בין הבעות מכוונות (posed) לבין הבעות ספונטניות.
נמצא כי הבעות מכוונות והבעות ספונטניות נשלטות על ידי נתיבים שונים במח. אנשים שסובלים מסוג מסוים של פגיעה מוחית מאבדים את היכולת ליצור באופן מכוון הבעת פנים מסוימת אבל כשהם באמת חווים רגש מסוים הבעת פנים זו מופיעה באופן אוטומטי על פניהם. ישנם אחרים שיכולים להביע הבעת פנים רק באופן מכוון. חוקרים מצאו גם כי הצד השמאלי של הפנים הוא יותר "מביע רגשות" מכיוון שהוא נשלט על ידי ההמיספרה הימנית שהיא זו ששולטת על ההיבטים הלא מילוליים. Ekman ועמיתיו מצאו כי זה נכון רק להבעות מכוונות. הבעות ספונטניות הנובעות מרגש אמתי נוטות להיות סימטריות.

14 הבעות פנים ותגובות הבאות בעקבותיהן
במחקר נתנו לילדים בגילאי 5-6 לצפות בסרט אלים. לאחר מכן ניתנה להם אפשרות להיות תוקפנים או לעזור לילד אחר. נמצא כי הבעת הפנים של הילד בזמן הצפייה בסרט יכלה לנבא את התנהגותו לאחר מכן. תופעה זו נמצאה אצל בנים ולא אצל בנות, ניתן להסביר על ידי העכבות החברתיות (בנדורה). ואיך משפיעה הבעת הפנים של הקורבן? כאשר נבדקים חשבו שהם שולטים בכמות השוקים החשמליים שהם נותנים לאדם אחר, הם נתנו לו הכי הרבה שוקים חשמליים כשהוא חייך, פחות כאשר הוא הראה כעס והכי פחות כשהוא הראה פנים ניטרליות או פחד. ואיך משפיעה הבעת הפנים של נאשם? "נאשמים" סיפרו את סיפור הפשע שלהם בהבעות פנים שונות: כעס שמחה עצב והבעה ניטרלית. הנאשמים העצובים והניטרליים נתפסו באופן חיובי ביותר, הפשע שלהם נתפס כפחות קשה ולא היה נראה לצופים שהם יחזרו לפשוע. המחייכים נתפסו בצורה שלילית יותר והכועסים נתפסו בצורה השלילית ביותר.

15 מבט ומבט הדדי (gaze and mutual gaze)
המילה מבט מתייחסת להסתכלות של האדם, לאו דווקא על אדם אחר. מבט הדדי מתייחס להסתכלות ההדדית של אנשים, בדרך כלל בכיוון הפנים. מבטים ומבטים הדדיים משמשים למספר פונקציות עיקריות: ויסות הזרם של התקשורת פיקוח על תגובה השתקפות של פעילות קוגניטיבית הבעת רגשות הבעת סטאטוס ועצמה

16 Civil Inattention מושג זה מתייחס למצב בו שני אנשים או יותר נמצאים בקרבה פיזית זה לזה אבל הם אינם מעורבים באיזשהו סוג של אינטראקציה. במצב כזה אנשים נוטים להחליף מבטים קצרים ביניהם ואז להימנע ממבט. מטרת המבטים הקצרים היא להכיר בכך שהאדם השני נוכח וההימנעות מהמבטים לאחר מכן נועדה להראות לאדם השני שהוא אינו אובייקט לסקרנותנו. יש שתי אפשרויות להפרה של חוסר הקשב האדיב. אפשרות אחת היא מבט חודר ומתמשך המראה מיקוד הקשב באדם השני או הימנעות מוחלטת ממבט – מציין שהאדם השני אינו ראוי אפילו לקשב מינימאלי. במחקר הראשון החוקרים צפו באנשים במעליות. נמצא כי במהלך הנסיעה כ- 50% הסתכלו על הנסיין פעם אחת, 25% פעמיים, 10% 3 פעמים ו- 4% 4 או 5 פעמים. 10% לא הסתכלו בכלל. ההתבוננות הראשונה הייתה מיידית: ב- 73% פחות משניה מתחילת המפגש. ההתבוננות הראשונה נטתה להיות קצרה ביותר : בכ- 90% מן המקרים קצרה מ- שניה. באופן כללי הממצאים תואמים את תופעת ה- civil inattention.

17 במחקר נוסף נבדקה תגובתם של נבדקים להפרת החוק של civil inattention
נמצא שבתנאים שהפרו את כלל חוסר הקשב האדיב התגובות היו יותר שליליות, במיוחד בנוגע להערכת האדם שנסע אתם במעלית. לא נמצא הבדל מובהק בין תנאי ההתעלמות לבין תנאי ההתבוננות הממושכת.

18 יחס הדומיננטיות הויזואלית
מתייחס ליחס אחוזי ההתבוננות בשני מצבים שונים: כאשר האדם מדבר וכאשר הוא מאזין. ככל שרמת ההתבוננות בזמן הדיבור עולה ורמת ההתבוננות בעת ההאזנה יורדת, יחס הדומיננטיות הויזואלית עולה. נמצא כי אנשים המגלים יחס דומיננטיות ויזואלית גבוה נתפסים כבעלי עצמה רבה הרבה יותר מאלו המגלים יחס דומיננטיות ויזואלית נמוך.

19 קריאת האדם על פי תווי פניו - physiognomy
אנחנו נוטים ליחס לתווי הפנים מאפייני אישיות. כאשר אנחנו פוגשים אנשים דומים זה לזה אנחנו מיחסים להם את אותם מאפייני האישיות. בנוסף נמצא שאנשים שיש להם תווי פנים בולטים במיוחד: למשל, עיניים גדולות מאוד, או שפתיים צרות מאוד נתפסים כבעלי תכונות אישיות קיצוניות יותר מאלו שיש להם תווי פנים ממוצעים. הפנים של אנשים משפיעים גם על שיפוט המניעים שלהם. למשל, במחקר אחד נתנו לאנשים לקרוא את המצב הבא: מזכירה חדשה מונתה לסמנכ"ל של חברה צעיר, דינמי ונשוי. הוא מודה לה על עריכת התקציר של הישיבה. האשה, עומדת כבר בדלת שואלת אותו: האם יש עוד משהו שאתה רוצה?. לנבדקים נתנו תמונות שונות של נשים בתור המזכירה ושאלו אותם למה היא מתכוונת. פנים מסוימות גרמו לנבדקים לחשוב שהיא מרמזת שהיא מעוניינת לפתח את היחסים ביניהם לרמה יותר אינטימית, פנים אחרות גרמו לאנשים לחשוב שהיא מומחית בעבודה משרדית והיא מעוניינת לבצע עוד עבודה כזו.

20 גיל אילו שינויים חלים על הפנים בתהליך ההתבגרות? המצח הופך לקטן יותר, העיניים קטנות יחסית לשאר הפנים, ממוקמות גבוה יחסית, הסנטר נהיה גדול יותר ובולט יותר החוצה. הפנים קטנות ביחס לגוף וכהות יותר. בתהליך של הזקנה כמובן מתרחשים שינויים נוספים כמו התקמטות העור וכו'. לא ברור מהמחקר עד כה אם היכולת להבחין בגילו של אדם ממוקמת במקום מסוים במח, אבל מה שמחזק טענה זו הוא הממצא שאנשים עם פגיעה מוחית מסוימת מתקשים להבחין בגילו של האדם על פי פניו. יש גם הוכחות לכך שמגיל צעיר מאוד ישנה יכולת להבחין בגילם של אנשים על פי פניהם. אנשים שגילם המוערך סוטה מגילם הכרונולוגי, גילם המוערך נוטה להיות תואם את גילם הביולוגי. במחקר שעקב אחרי גברים בגילאי הנראים מבוגרים לגילם נמצא שהם נוטים למות מוקדם יותר מאלו שנראים צעירים יותר.

21 מודל ליחסים בין מראה לתכונה
ניתן להתייחס לארבע סיבות המסבירות את הקשר בין מראה הפנים לבין מאפיינים שונים של האדם. 1. אפשרות אחת היא שהמראה והתכונות הפסיכולוגיות הם במתאם זה עם זו מכיוון שהם מושפעים מאותו גורם ביולוגי. לדוגמא, אנשים הסובלים מתסמונת דאון נראים באופן מסוים ומתנהגים באופן מסוים והם גם בעלי אינטליגנציה נמוכה. 2. נתיב אחר מתייחס למאפיינים סביבתיים המשפיעים גם על הצורה החיצונית וגם על המאפיינים הפסיכולוגיים. לדוגמא, חוסר בתזונה נאותה יכולה לגרום לאדם גם להראות באופן מסוים וגם לפתח מאפייני אופי והתנהגות מסוימים. 3. קשר אפשרי שלישי הוא שהבדל באישיות יוצר הבדל במראה החיצוני. למשל, אנשים בעלי מזג עצבני, נוטים למתוח שרירי פנים מסוימים באופן שגורם להתפתחות שונה של הלסתות לעומת אנשים בעלי מזג נוח. 4. אפשרות נוספת היא שצורות פנים שונות גורמות לאנשים לחוות סביבות שונות וסביבות אלו גורמות לאנשים למאפייני אישיות שונים. צורות הפנים יכולות לגרום לנבואה המגשימה את עצמה ומצד שני, אדם יכול לנסות להילחם בסטריאוטיפ של תווי פניו ואז לסגל לעצמו מאפיינים מנוגדים להם.


הורד את "ppt "מה היא תקשורת לא מילולית?

מצגות קשורות


מודעות Google