המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

הקניית מיומנויות חשיבה מסדר גבוה

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "הקניית מיומנויות חשיבה מסדר גבוה"— תמליל מצגת:

1 הקניית מיומנויות חשיבה מסדר גבוה
הקניית מיומנויות חשיבה מסדר גבוה דומה או שונה? מיומנות ההשוואה ? המרכז הארצי למורי הכימיה אוריינות תשע"ב מבוסס על "מיזוג החשיבה בלמידה", חוברת 3, מכון ברנקו וייס 2001

2 מצגת זו מיועדת למורי כימיה
מצגת זו מיועדת למורי כימיה. כל מורה מוזמן להשתמש בחומרים בהתאם לכיתתו ולראות עיניו

3 הגדרה ועוד ... השוואה היא תהליך של הגדרת נקודות דמיון ונקודות שוני בין פריטים באמצעות בדיקת מאפייני הפריטים. המאפיינים הם הבסיס להגדרת הקריטריונים לעריכת ההשוואה. השוואה נעשית על-ידינו באופן טבעי ונחשבת לאחת מפעולות עיבוד המידע הבסיסיות, אנחנו נעזרים בהשוואות על-מנת לפרש את המציאות הסובבת אותנו. השימוש בהשוואה באופן מודע ומושכל מזמן חשיבה מסדר גבוה, מדגיש את יחסיות התפיסה שלנו לגבי מושגים ותופעות. השוואה מקנה לנו מסוגלות להתבונן במושגים ותופעות מנקודות מבט שונות, לאבחן אבחנות, ולרכוש תובנות חדשות. יש לשים דגש על הדמיון והשוני. כמו כן, ההשוואה מדגישה את היחסיות בעולם: כשאני אומר גדול יחסית למה. הקניית המיומנות צריכה להיות מפורשת, תוך ציון: "עכשיו אנחנו לומדים את מיומנות ההשוואה".

4 לפני פעילות ההשוואה מהי מטרת ההשוואה? מה אני מצפה ללמוד באמצעות ההשוואה? האם הפריטים המושווים הם בעלי התכונות המתאימות ביותר להשגת המטרה? האם תהליך ההשוואה הוא התהליך המתאים ביותר להרחבת הידע ועיבודו בסיטואציה נתונה? מומלץ להקדים לפעילות ההשוואה, פעילות של סיעור מוחות, לצורך הגדרת הקריטריונים להשוואה, שיהיו משמעותיים. על המורה לבדוק את עצמו לפני שהוא מבקש מתלמידיו להשוות, כדי להיות בטוח שההשוואה משיגה את המטרה שהוא מציב לעצמו.

5 מודל לתהליך ההשוואה בחירת הפריטים שרוצים להשוות.
קביעת קריטריונים שישמשו בסיס להשוואה. ביצוע ההשוואה על סמך מקורות מידע (טבלה מחזורית, ספר נתונים, קטע מידע, ספר או מחברת הלימוד). מציאת נקודות דמיון ושוני. הסקת מסקנה/ות הנובעות מההשוואה. בדיקת יכולת ביצוע הכללה. בשקופית זו ניתן לראות מהם השלבים המומלצים בפעילות השוואה

6 אחרי פעילות ההשוואה פעילות מטה-קוגניטיבית בעקבות פעילות ההשוואה, ניתן לבחור מתוך השאלות הבאות: אילו תובנות יש לי בעקבות ההשוואה? אילו הכללות אני יכול להכליל בעקבות ההשוואה? אילו מרכיבים בפעילות סייעו ללמידה שלי? אילו בלמו או חסמו את החשיבה/למידה שלי? באילו קשיים נתקלתי במהלך הפעילות? כיצד התמודדתי עם קשיים אלו? כיצד סייע לי כלי החשיבה השוואה להגיע לתובנות שהגעתי אליהם? מומלץ כי בעקבות פעילות השוואה ניתן לתלמיד שאלה אחת או שתיים מתוך השאלות הנ"ל. שאלות רפלקציה על התהליך.

7 הקניית מיומנות ההשוואה
פיגומים - Scaffolding השלמת טבלה מלאה חלקית בעזרת מחסן מילים. עריכת השוואה בטבלה עם קריטריונים נתונים. סידור קריטריונים בסדר הגיוני והשלמת תהליך ההשוואה בטבלה. הצעת קריטריונים ע"י התלמידים ועריכת טבלת השוואה כדאי לבנות את תהליך ההקניה בשלבים: בהתחלה להשלים טבלה מוכנה, אח"כ לתת לתלמידים להציע את הקריטריונים להשוואה וכו'. התהליך של הקניה הדרגתית עם שלבי עזר נקרא "לתת פיגומים". בכל מקרה בסיומו של התהליך צריכה להיות שאלה שמטרתה לעמוד על תובנות שעלו מההשוואה. מציאת דמיון ושוני מסקנה/הכללה

8 טבלת השוואה בין יסודות ותרכובות מולקולריים
השוואה לצורך ארגון ידע טבלת השוואה בין יסודות ותרכובות מולקולריים יסוד תרכובת החלקיקים שמהם מורכבים החומרים: המולקולות בנויות מ: סוגי האטומים במולקולה מצב הצבירה של היסוד בטמפרטורת החדר דוגמאות זוהי דוגמה המתאימה לתחילת תהליך ההקניה ניתן להשתמש בה בכיתה יוד בנושא מושגי יסוד. התלמיד מקבל טבלה ועליו רק להשלים אותה. המטרה העיקרית בהשוואה זו הוא ארגון הידע לגבי יסודות ותרכובות. איזו שאלה הייתם שואלים בעקבות ההשוואה?

9 טבלת השוואה של המאפיינים של מצבי הצבירה – ארגון ידע
השוואה לצורך ארגון ידע טבלת השוואה של המאפיינים של מצבי הצבירה – ארגון ידע מוצק נוזל גז בדוגמה זו שגם היא מתאימה לתחילת כיתה יוד, התלמידים נדרשים להציע קריטריונים להשוואה ולאחר מכן להשלים את הטבלה.

10 ההשוואה לצורך קביעה עריכת השוואה עוזרת להגיע למסקנה, החלטה, קביעה מסויימת כתשובה לשאלה בה דנים. לדוגמא: למי אנרגיית יינון יותר גבוהה (מיועד לתלמידי מגמה)? למי רדיוס יותר גדול (מיועד לתלמידי מגמה)? מי מבין החומרים הבאים: אלומיניום, כסף, גופרית, ברזל, מגנזיום חמצני מתאים ביותר לייצור סירי בישול? נמק. באיזה דלק כדאי להשתמש? איזה סוג פופקורן נקנה? בשקופית זו מספר דוגמאות להשוואות שנועדו לצורך קביעה בסוף ההשוואה

11 ההשוואה לצורך קביעה אילו מהחומרים הבאים ניתן לשמירה בכלי פתוח?
גפרית, בנזין, כלור גפרית בנזין כלור טמפ' היתוך טמפ' רתיחה בשאלה זו, בעקבות ההשוואה התלמידים קובעים מהו מצב הצבירה של החומר בטמפרטורת החדר, ולאחר מכן מיישמים את הידע לגבי מצבי צבירה כדי לענות על השאלה.

12 ההשוואה לצורך קביעה למי אנרגיית יינון יותר גבוהה? טבלת השוואה K Na
שאלה זו מתאימה לכיתת מגמה הלומדת את נושא אנרגיית היינון. הקריטריונים המומלצים להשוואה הם: מספר רמות האנרגיה (המשפיעים על רדיוס האטום) והמטען הגרעיני.

13 פופקורן להכנה על כיריים פופקורן להכנה במיקרוגל
ההשוואה לצורך קביעה איזו אריזת פופקורן הייתם קונים לצורך אירוח? פופקורן להכנה על כיריים רכיבים: גרגירי פופקורן ערכים תזונתיים ל-100 גרם: אנרגיה: 380 קלוריות חלבונים: 12 גר' פחמימות: 80.8 גר' נתרן: 0 מ"ג כולסטרול: 0 מ"ג סיבים תזונתיים: 4.1 גר' ברזל: 2.7 מ"ג אשלגן: 30.1 מ"ג משקל: 500 גר' כשר מחיר: 5.10 ₪ פופקורן להכנה במיקרוגל בטעם חמאה מוכן תוך דקות רכיבים: גרגירי תירס 71%, שומן צמחי מוקשה, מלח, חמאה, חומרי טעם, צבעי מאכל: E-100, E-160 (b) , E-160c. ערכים תזונתיים ל-100 גרם: אנרגיה: 512 קק"ל חלבון: 8 גר' פחמימות: 61 גר' שומן: 26 גר' - שומן רווי: 5 גר' סיבים תזונתיים: 18 גר' נתרן: מ"ג משקל: 600 גר' (6 שקיות של 100 גרם) כשר חלבי מחיר: ש"ח דוגמה זו לקוחה מתוך משימת האוריינות "פופקורן". במקרה זה התלמידים נדרשים להשוות על מנת להחליט.

14 טבלה להשוואה בין אריזות שונות של פופקורן
השוואה לצורך קביעה טבלה להשוואה בין אריזות שונות של פופקורן למיקרוגל בטעם חמאה להכנה על הכיריים הציעו קריטריונים להשוואה בצעו את ההשוואה. קבלו החלטה

15 כיצד נבנה את התשובה בעקבות טבלת ההשוואה?
קביעה/ טענה/ מסקנה עדויות – הפרטים בטבלת ההשוואה הסבר מדעי המקשר בין העדויות לבין הטענה/קביעה/מסקנה טיעון שקופית זו הינה שקופית מקשרת למצגת בנושא העלאת טיעונים. נסו לבנות את התשובה שלכם לשאלה "איזו אריזת פופקורן הייתם קונים לצורך אירוח?" במבנה זה.


הורד את "ppt "הקניית מיומנויות חשיבה מסדר גבוה

מצגות קשורות


מודעות Google