המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

הוראה מתקנת דליה לוי קיבוץ דביר

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "הוראה מתקנת דליה לוי קיבוץ דביר"— תמליל מצגת:

1 הוראה מתקנת דליה לוי קיבוץ דביר 0528105212 dalia@dvir.org.il
דליה לוי קיבוץ דביר ייעוץ והדרכה להורים ומורים אימון אישי (Coaching) לילדים, נוער ומבוגרים אבחונים דידקטיים והוראה מתקנת הרצאות וימי עיון

2 מה זו הוראה מתקנת תחום בחינוך העוסק בטיפול בבעיות למידה, על ידי שימוש בשיטות וטכניקות הוראה אישיות ההוראה המתקנת מכוונת לצורכי התלמיד, שאינו מצליח לתפקד בהתאם למצופה ממנו‏ על פי רמתו השכלית, הרגשית או התקשורתית ואיננו עומד בנורמת ההישגים הלימודיים בכיתתו, עקב קשייו הייחודיים. הוראה זו מתקנת תפיסה שגויה, שגיאות בדרכי הפעולה הנוכחית של התלמיד מול אתגרים לימודיים, שגיאות הנובעות מהפנמה שגויה של דרכי למידה קודמות שלא התאימו לו. קבלת הוראה מתקנת בגיל צעיר יכולה להכריע את גורלו החינוכי של התלמיד‏‏

3 מטרה הצורך בהוראה מתקנת נובע מהנחת היסוד לפיה כל תלמיד זכאי לשוויון הזדמנויות במימוש הפוטנציאל הלימודי שלו ילד אשר מגלה קשיי לימוד המונעים ממנו להתקדם עם בני כיתתו עלול לחוות כישלונות חוזרים שיטפחו בו יחס שלילי הן לעצמו והן ללימודים ההוראה המתקנת יעילה יותר כאשר היא מתבססת על עקרונות טיפוליים בנוסף על השיקולים הדידקטיים היא מתייחסת לאדם כשלם ומטרותיה רבות ומקיפות, מעבר לתיקון הליקויים הספציפיים‏ מטרות ההוראה המתקנת כוללות היבטים של מיומנויות אקדמיות (כמו פיתוח מיומיונות למידה, פיתוח דרכים לעקיפת הקשיים, העשרת הידע הכללי ופיתוח דרכי חשיבה) לצד עידוד ההתנהגות חיובית, העלאת המוטיבציה, פיתוח מודעות עצמית, קבלה עצמית ודימוי עצמי חיובי חרף הקשיים

4 אופי העבודה הוראה מתקנת היא הוראה פרטנית, כוללנית ודמוית-סליל המיועדת לתלמידים עם צרכים מיוחדים ממגוון סיבות, כגון: לקות למידה, לקות שפה, הפרעת קשב ועוד היא ממוקדת בתלמיד יחיד גם אם הוא יושב בקבוצת לימוד או בכיתה רגילה‏ ומתייחסת למכלול המרכיבים של יכולות התלמיד תוך התחשבות בהבדלים בין אישיים, ולכן דורשת יצירתיות רבה השיטות הקיימות לא תמיד יתאימו לצרכיו הייחודיים של תלמיד מסוים, לכן במקרים אלו יש צורך לשנות ולהתאים שיטה קיימת או ליצור שיטה חדשה בהתאם לנתונים שנאספו‏ ההוראה המתקנת חוזרת על עצמה באופן ספירלי תוך עלייה ברמת המורכבות של המטלות ובמידת העצמאות של התלמיד בהתאם לגישה הקונסטרקטביסטית ההוראה המתקנת משתדלת לעשות שימוש בלמידה פעילה שבה התלמיד לוקח חלק בשיעור ואינו משמש רק כשומע פסיבי. זאת משום שאפקט היצירה משפר את יכולת השליפה של מידע שהאדם היה שותף ביצירתו‏ העיקרון החשוב ביותר הוא עיקרון התיווך

5 איסוף מידע על סמך אבחונים, תצפיות וראיונות.
הערכה חינוכית ופסיכולוגית טובה מסתמכת על חתך רחב של כישורים שיתקבל ממגוון מבחנים הסתכלויות חוזרות וממושכות. מטרתה לתאר היטב את התחומים בהם מגלה התלמיד יכולת תקינה עד גבוהה ולחשוף את נקודות התורפה שלו‏

6 בניית תוכנית עבודה פרטנית תקופתית
תוכנית מסוג זה מכונה במשרד החינוך "תוכנית לימודית אישית" או "תוכנית חינוכית יחידנית" ההוראה המתקנת תתבסס על הכשרים המפותחים יותר של התלמיד והיא תתחיל מן התפקידים שהוא מסוגל מלכתחילה לבצע בהצלחה, רק לאחר מכן יתמודד המורה עם התחומים החלשים‏ תוכנית העבודה בהוראה מתקנת כוללת תרגילים לפיתוח ושיפור כשרים רבים ורצוי להסביר לתלמיד את תפקידם ומטרתם עבורו‏

7 בדיקה ומעקב מתמידים ושיטתיים
כאשר ההערכה של יכולות התלמיד מבוססת על חתך רחב של מטלות אשר מתייחסות לכל סוגי התפקוד כאשר התלמיד עובר הערכות תקופתיות חוזרות, גדלה מהימנתה של ההערכה הדבר מסייע לתכנן ביעילות רבה יותר את דרכי החינוך וההוראה‏ המתאימים לכל שלב

8 העדפת תגמול על ענישה על מנת לתת מענה לכמיהה של התלמיד המתקשה להצלחה, לפתח מוטיבציה ללמידה חרף החרדה מכישלון ניתן להשתמש בתמריצים רבים המסמלים עבורו הצלחה‏ יש להצמיד את השכר לפעולה המוצלחת ולא לדרוש מהתלמיד לחכות זמן רב לקבלת התגמול על מאמציו. תגמול מיידי מתפקד כמשוב ברור על אופן תפקודו של התלמיד ומסייע לו להגיע לתפיסה מציאותית של מעשיו ותוצאותיהם ולהתאים את התנהגותו על פי הנדרש עבור כל מצב‏[2]. גישה זו יעילה יותר מזו המדגישה את ההתנהגות הבלתי רצוייה על מנת לתקנה, משום שכתוצאה מכך היא מדגישה את נקודות הכישלון של התלמיד יתר על המידה‏

9 התאמת הסביבה הלימודית כמו שיטת ההוראה גם סביבת העבודה צריכה להיות מותאמת לכל תלמיד באופן אישי עבור תלמידים המתקשים להתעלם ממסיחים יש לצמצם את מידת הגרייה ככל הניתן ולהימנע מלהציף את התלמיד בגירויים יש להדגיש עקרונות התארגנות מיומנויות למידה כלליות וספציפיות עקרונות ניהול זמן

10 כלים ואסטרטגיות השאיפה היא להכיר מספר רב ככל הניתן של אסטרטגיות למידה המכוונות לפיתוח מיומנויות למידה וחשיבה יעילות ניתן להתאים לכל לומד את דרכי הלמידה המתאימות לסגנון החשיבה שלו, כפי שבא לידי ביטוי ביכולות ובקשיים הייחודיים לכל אדם. ישנם כלים המיועדים לשיפור או פיתוח של מיומנות או ידע ספציפיים ולצדם כאלו היכולים לשרת מספר מטרות חינוכיות במקביל.

11 זיכרון ישנה העדפה לשימוש בשיטות הוראה המיעלות את תהליך הקידוד של הזיכרון שיטות אלו כוללות ארגון החומר הנלמד יצירה של משמעות, הפעלת רמות עיבוד גבוהות, קישור לידע קודם, הישענות על הקשר וחשיפה רב-חושית החשיפה הרב חושית חשובה משום שעצם ההפעלה של חושים רבים יותר בזמן הלמידה מעלה את הסיכוי לזכור את החומר הנלמד‏

12 המשחק הדידקטי ההוראה המתקנת עושה שימוש גם במשחקים וחידות.
המשחק יכול להשתלב בכל שלבי הלמידה והוא יכול לשמש כדרך מהנה ומעוררת מוטיבציה לצורך הקנייה, יישום ותרגול של החומר הנלמד באופן פעיל‏ למידה דרך משחק היא יעילה יותר משום שהיא מזמנת למידה טבעית. באופן זה המטרות הלימודיות מושגות בדרך עקיפה‏ למשחקים יכולה להיות גם תרומה חשובה לבניית הביטחון העצמי. אופן בחירת הפעילות הוא גמיש ומותאם למטרת הלמידה ולמאפייני התלמיד, כמו: גיל, יכולת, אופי, תחומי עניין ועוד. ניתן לעשות שימוש במשחקים קנויים, להכין משחקים מותאמים מראש או להכין את המשחק יחד עם התלמיד כחלק מתהליך הלמידה ניתן להשתמש בחוקים המקוריים או ליצור חוקים חדשים אשר יתאימו יותר למטרת הלמידה

13 יכולת כללית פיתוח מטא-קוגניציה לצורך הקניית יכולת בקרה וגיבוש סגנון למידה יעיל המותאם אישית ללומד. הטרמה - הכנת הלומד לקליטה של מידע חדש על ידי הצגת רמזים מטרימים לצורך העלאת השערות בנוגע לתוכן והקלה על הבנתו עידוד ללמידת חקר - על ידי שימוש בניסוי וטעייה והסקת מסקנות. שאיפה לעיבוד מעמיק של מידע - אופן העיבוד של הגירוי בזמן ההיחשפות משפיע על היכולת לשלוף אותו, כך שעיבוד מעמיק יותר משפר את יכולת השליפה שלו, גם ללא התכווננות מודעת לזכור את המידע‏ הקניית כלים לארגון מידע - כמו טבלה, מפת חשיבה, מפת מושגים פיתוח יכולת הכללה המאפשרת יישום של הלמידה במצבים חדשים בעלי אופי דומה. עזרי זיכרון - יכולים לסייע בשימור הידע והפנמת העובדות הנלמדות בזיכרון לטווח ארוך

14 הוראה מתקנת נתמכת מחשב המחשב הוא חלק אינטגראלי מכל סביבת למידה
חשוב שהוא יהיה חלק בכל מקום בו מתרחשת למידה והתנסות המשפיעה על מיומנויות, תכנים, כישורים, הוראה ולמידה השימוש במחשב הוא מיומנות יסוד שיש להקנות כמו קריאה, כתיבה וחשבון והוא יכול להיות חלק מהקניה, אימון ותירגול בהוראה מתקנת למחשב שני תפקידים

15 המחשב ככלי לעקיפת הקושי – כלומר תחליף או פיצוי על יכולות חסרות ותמיכה ביכולות קיימות
המחשב ככלי לטיפול בקושי – המחשב משמש מקור לתמיכה בתהליכי הלימוד ומסייע ברכישת מיומנויות בהוראה מתקנת יש לעבוד על שני התחומים בד בבד

16 המורה והמחשב המחשב משמש רק ככלי הוראה
רק בתיווך מתאים ניתן לתרגל ביעילות, לפצות על קשיים ולהגיע לתובנות המטרה היא לתת לתלמיד כלים אשר בעזרתם יוכל, בעתיד, להתמודד עם מטלות אחרות באופן עצמאי מחקרים מצאו כי הוראה באמצעות מחשב ותיווך מבוגר שיפרו ממדים קוגניטיביים כגון חשיבה מופשטת, יכולת תכנון, אוצר מלים, קואורדינציה, סגנון תגובה וחשיבה רפלקטיבית

17 למידה מתווכת מצב בו המבוגר מתייצב בין הגירויים ללומד ומתווך תוך כדי ברירת הגירויים, אירגונם, ויסות הופעתם, קישורם לידע קודם ומשנה את עוצמתם ותכיפותם בהתאם לצרכי התלמיד מאפייני התיווך הם: תהליכי מיקוד, הובלה למשמעות, הרחבה, מסוגלות, ביקורת התנהגות ושיתוף פעולה

18 כלי המחשב לשימוש בהוראה מתקנת
כלים פתוחים – Word, Power point תבניות חינוכיות, חצי פתוחות – תוכנות מיועדות למערכת החינוך לתוכן ניתן ליצוק תכנים לומדות סגורות – בעלות תוכן מוכן המיועד להשגת מטרות לימודיות או חינוכיות שימוש בהיפרטקסט – מאפשר החבאת מידע בתוך הטקסט אתרי אינטרנט – חלקם חופשיים חלקם בתשלום


הורד את "ppt "הוראה מתקנת דליה לוי קיבוץ דביר

מצגות קשורות


מודעות Google