המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

המשטר הטוטליטרי בברית המועצות

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "המשטר הטוטליטרי בברית המועצות"— תמליל מצגת:

1 המשטר הטוטליטרי בברית המועצות

2 קטע מקור- מאפייני המשטר הטוטליטרי
" קיומה של אידיאולוגיה אחת המתייחסת לכל היבטי החיים ומחייבת את כל בני החברה להזדהות איתה. קיומה של מפלגת המונים אחת שבראשה המנהיג, ראשיה מהווים עלית סגורה המצייתת למנהיג והיא עליונה על מוסדות השלטון או משולבת בהם. קיומו של פיקוח על האזרחים באמצעות משטרה חשאית המפילה אימתה על הכל. למנהיג יש שליטה בלתי מוגבלת על אמצעי התקשורת ועל אמצעי הלוחמה. השלטון מכוון את הכלכלה לצרכיו... פולחן אישיות למנהיג העומד מעל החוק,צייתנות מוחלטת, ושימוש שעושה השלטון באמצעות תמיכת ההמונים כדי להצדיק את מעשיו..." (מעובד ממאמרם של פרידריך ובזזינסקי "קווי האופי הכלליים של הדיקטטורה הטוטאליטארית"). 

3 מאפייני המשטר הטוטליטרי:
1. אידיאולוגיה אחת מוחלטת – תורה רעיונית המקיפה ושולטת בכל תחומי החיים של האדם, ועל ידי יישומה היא מבטיחה עתיד מושלם בקץ הימים. 2. מפלגה אחת – מנהיג אחד – בראש המשטר עומדת מפלגה אחת ובראשה, מנהיג יחיד. כל התארגנות פוליטית תיתכן רק במסגרת המפלגתית. 3. תקשורת ותעמולה תחת פיקוח השלטון – כל אמצעי התקשורת, הרדיו, העיתונות ובשלב מאוחר יותר הטלוויזיה, הם במסגרת הפעילות השלטונית ותחת פיקוחה. 4. טרור מטעם המדינה – המדינה משתמשת באמצעי טרור והפחדה כלפי אזרחיה, במטרה למנוע התנגדויות לשלטון ולמשטר. ישנה שליטה ופיקוח על חיי הפרט – האזרחים נמצאים תחת השגחה של משטרה חשאית המשתמשת בסוכנים סמויים ובהלשנות. 5. פיקוח וניהול מרכזי של הכלכלה – כל הגופים הכלכליים, כולל איגודים שאינם לגמרי כלכליים, נשלטים על ידי המדינה. 6. פולחן אישיות- אמצעי להאדרה והעצמה של המנהיג בעיני ציבור המונהגים.

4 מלחמת העולם הראשונה והשפעותיה על התפתחות משטרים טוטאליטריים
התסכול החברתי לאומי מהמלחמה ומחוזי השלום שנחתמו אחריה דחפו רבים לתמיכה בתנועות קצוניות חוסר יציבות פוליטית והעדר מסורת דמוקרטית הציבור חיפש אחר מנהיג חזק "שייקח את העניינים לידיים " משבר כלכלי התנועות הקיצוניות עלו על "הגל " המשברי והציעו להמונים שינוי מהפכני שיבטיח את עתידם הכלכלי

5 1917 מהפכה סוציאליסטית ברוסיה
לקראת סוף מלחמת העולם הראשונה, החמיר המצב בחזית הרוסית: רוסיה איבדה שטחים רבים, מיליוני חיילים ואזרחים נהרגו ואזרחים סבלו מרעב עקב מחסור במזון. בפברואר 1917 התחוללה מהפכה ברוסיה, הצאר (המלך) ניקולאי השני הודח מן השלטון. את מקומו תפס לנין -מנהיג המפלגה הסוציאל דמוקרטית (הבולשווקית) ששב לרוסיה מגלות בשוויץ, לנין הנהיג מהפכה נוספת בין ה באוקטובר 1917 הבולשוויקים ביקשו להנהיג משטר סוציאליסטי של חברה הוגנת, שוויונית וצודקת.

6 1917 מהפכה סוציאליסטית ברוסיה
הם רצו להלאים את כל הרכוש במדינה (לבטל רכוש פרטי, הכל שייך לחברה)  יהיה מעמד חברתי אחד של פועלים בחברה ויונהג שוויון חברתי כלכלי. הבולשוויקים הכריזו על רצונם לשים קץ למלחמה ופעלו בשם הסיסמה שטבע לנין: "שלטון למועצות, אדמה לאיכרים, לחם לנצרכים ושלום לכל" לנין, מנהיג המפלגה הסוציאל דמוקרטית חותם על הסכם שלום עם מדינות המרכז ורוסיה פורשת מן המלחמה. מתנגדיה של המהפכה מבית ומחוץ היו רבים והמדינה נסחפה למלחמת אזרחים שנמשכה שלוש שנים. עם מותו של לנין ב 1924 החלה בברית המועצות מלחמת ירושה בין  שר החוץ טרוצקי ליוסף סטאלין השר לענייני מיעוטים. במאבק זה גבר סטאלין והוא היה למנהיגה של ברית המועצות.

7 הדגמת צורת המשטר הטוטליטארי על ברית המועצות הקומוניסטית
א. אידיאולוגיה אחת= אמת אחת- האידיאולוגיה הקומוניסטית אידיאולוגיה כוללנית , שהציגה לאזרחיה אמת מוחלטת ויחידה המותרת במדינה. הקומוניזם הפך "לדת המדינה" .המהפכה הקומוניסטית מטרתה הייתה לא רק להחליף את השלטון הקיים ברוסיה אלא לשנות את סדרי החיים, להציע בניית עולם טוב יותר, "צודק ושוויוני". תיקון העולם באמצעות :חיסול הבורגנות (מעמד הביניים), הקפיטליזם ואי השיויון . יצירת חברה אל מעמדית , שוויונית "צודקת " .

8 שימוש בתקשורת כאמצעי להשלטת האידיאולוגיה הקריקטורה "לנין מטאטא את העולם"
מי מופיע בקריקטורה ? את מי לנין מטאטא ומדוע ? איזה עולם רצו לבנות הקומוניסטים לפי הקריקטורה ?

9 ב. יצירת שלטון חד מפלגתי קומוניסטי דיקטטורי טוטליטארי
בברית המועצות נוצרה בהדרגה מדינת מפלגה דיקטטורית שבה המנהיג נהנה מסמכויות בלתי מוגבלות וממעמד של אל. הטוטליטריזם בא לידי ביטוי בעיקר בתקופת שלטונו של סטלין .

10 פולחן אישיות

11 קטע מקור – פולחן אישיות "תודה לך סטלין . תודה לך , מפני שאני מלא שמחה . תודה לך כי טוב לי . אין זה חשוב לאיזה גיל אגיע, משום שלעולם לא אשכח כיצד קיבלנו את סטלין לפני יומיים . הדורות שעברו והדורות שיבואו יביטו עלינו כמאושרים מכל בני תמותה , כאנשים ברי מזל –משום שחיינו בדור הנפלא בכל הדורות , שבו הייתה לנו הזכות לראות את סטלין , מנהיגנו רב ההשראה ...אין שני לסטלין בהיסטוריה ... כל פעם שמצאתי את עצמי לידו , הוכנעתי על ידי עוצמתו , קסמו , זוהרו . חשתי בתשוקה עזה לפצוח ברינה , לצעוק משמחה ומאושר .ועכשו הביטו עלי .עלי!על אותה עגלה שעליה עמד סטלין אני עומד ... אני כותב ספרים הודות לך ואהיה מאושר עם ילדיי הודות לך ...כל דבר שייך לך מנהיג ארצנו! כאשר האישה שאני אוהב , תביא לי ילד , המילה הראשונה שיאמר תהייה : סטלין ..." (מכתבו של הסופר אבדיינקן שהודפס בעיתון הסובייטי פרבדה בשנת 1936 )

12 ג. פולחן אישיות פולחן אישיות הינו אמצעי להאדרה והעצמה של המנהיג בעיני ציבור המונהגים. מטרתו להציג את המנהיג כ"כל יכול" כאב הדואג לבניו כדמות על אנושית, שאינה טועה לעולם ושכל תכליתה היא מסירות ודאגה לעם ולמדינה. הדבר נעשה באמצעות שכתוב תולדות חייו של המנהיג בספרי ההיסטוריה, תמונות ופסלים של המנהיג בכל רחבי המדינה, ציון ימים חשובים בלוח השנה כמו יום ההולדת של המנהיג, שירי תהילה לכבודו וכד'.

13 ד. תרבות חינוך ותעמולה קומוניסטית בבריה"מ
כבר בימיו של לנין לקחה על עצמה המדינה את המונופול על אמצעי התקשורת ואזרחי המדינה היו מחויבים להתיישר על פי הקו המפלגתי הבולשביקי. בימיו של סטלין הפיקוח התהדק והפך את מערכת התקשורת החינוך והתרבות למגויסת בשביל השלטון. 1. מערכת החינוך הייתה מערכת שלטונית מגויסת להחדרת התעמולה הקומוניסטית לאזרחי המדינה -שליטה בתוכניות הלימודים, קיומה של תנועת נוער קומוניסטית קומסומול.. 2. האומנות ,הספרות , העיתונות והמדע הפכו לחלק מהתרבות המגויסת הקומוניסטית...

14 ניתן להראות את שכתוב ההיסטוריה דרך התמונות- העלמות דמותו של טרוצקי מהתמונה

15 סטלין ושמונה מראשי המפלגה בשנת 1925
סטלין ושמונה מראשי המפלגה בשנת שנה לאחר מכן פורסמה אותה התמונה ב"שינויים קלים"- חמש מן הדמויות נמחקו מן ההיסטוריה.

16 ה. השימוש בטרור בבריה"מ הקומוניסטית
השימוש בטרור כאמצעי הרתעה החל כבר בימיו של לנין והגיע לשיא בימיו של סטלין.

17 פעילותה של המשטרה החשאית והקמתם של הגולאגים
בימיו של לנין פעלה המשטרה החשאית כנגד כל אזרח שנחשד בהתנגדות לבולשביקים או המנהיג ... סוכני המשטרה החשאית פעלו בכל מקום אפשרי "האח הגדול " שפיקח והצטייר בעיני הציבור כמי שיודע , רואה ושומע את הכול ... תחת שלטונו של סטלין התגבר הפיקוח ואמצעי הענישה הוחמרו .המשטרה החשאית פעלה ללא הגבלה חוקית: בשם ביטחון המדינה והמנהיג "כל האמצעים כשרים"... מעצרים, הגליות, חיסולים, שילוח למחנות עבודה –הגולאגים בהם נוצלו, ועונו מיליוני אסירים בתנאי מחייה קשים. לרוב לא שרדו ... קציני הצבא הוצאו להורג במסגרת הטיהורים דבר שפגע בכשירות הצבאית מול האויב הגרמני במלחה"ע ה2

18 טיהורים ומשפטי ראווה בשנות ה-30 נערכים בבריה"מ סדרה של "משפטי ראווה", בהם טוהרו שורות המפלגה, הצבא ולבסוף גם שורות המשטרה החשאית ...זאת מלבד החיסולים של מיליוני אזרחים שהתנגדו להחלת התכנית הכלכלית של השלטון... רוב הנאשמים הודו בכל מה שנטען נגדם (בד"כ האשמה הייתה בגידה, קשירת קשר עם מדינת אויב , ניסיון התנקשות במנהיג וכו') ולרוב העונשים במשפטי ראווה אלו היו: מוות או הגליה למחנה עבודה ...

19 ו. בניית כלכלה ריכוזית קומוניסטית = תוכניות החומש
הביטוי המובהק ביותר לכלכלה ריכוזית מתוכננת מלאה היה תחת שלטונו של סטלין= מדיניותו בתוכניות החומש. סטלין הגדיר את מדיניותו הכלכלית בתוכניות חומש (כל אחת מהן תוכננה לחמש שנים =שלוש תכניות סה"כ) בתוכניות אלו המגמה הכללית הייתה פיתוח התעשייה, ומירכוז (קולקטיביזציה) של המשק החקלאי = הפיכת המשקים החקלאיים ממשקים פרטיים למשקים קולקטיבים בחסות המדינה. הפיכת רוסיה לתעשייתית מאגררית והלאמה של כל אמצעי הייצור, כולל המשקים

20 קרא את קטע המקור שלפניך , וענה על השאלה
"אנו מתקדמים במלוא הקיטור בדרך התיעוש לסוציאליזם ומותירים אחרינו את הפיגור הכלכלי הרוסי העתיק .אנו הופכים לארץ המתכת , ארץ המכונית , ארץ הטרקטור . ...פיגרנו בחמישים או במאה שנים מאחורי הארצות המתקדמות . אנו חייבים לסתום את הפער תוך עשר שנים .אחת משתיים : או שנעשה זאת או שהן ימחצו אותנו..." (א"ה קאר , המהפכה הרוסית , בתוך ספר הלימוד משלום למלחמה ושואה מטח, עמוד 80 ) מהן המטרות שהציב לעצמו סטלין בתוכניות החומש ?

21 הפיכת הכלכלה לכלכלה שיתופית קומוניסטית נעשתה בדרכי כפייה תוך שימוש בטרור:
כפריים שהתנגדו לצעדי ההלאמה ולהפיכת המשקים שלהם למשקים בחסות המדינה אולצו באיומים להצטרף למשקים שיתופיים / הוצאו להורג / נשלחו למחנות עבודה בכפייה ההתנגדות של האיכרים כללה שריפת יבולים, שחיטת בעלי חיים, הרס מטעים טרנספרים של רבים מקרב בני האוכלוסייה הכפרית לערים המתועשות- המעבר למיכון מודרני בחקלאות צמצמה את הצורך בחקלאים ומנגד הקמת המפעלים הגדולים בערים הגבירה את הצורך של המדינה בידיים עובדות בערים. לכן המדינה בחלק מהמקרים כפתה על אזרחיה הכפריים תהליך של עיור מזורז. מיליוני איכרים הועברו לעבודה בתעשייה .איכרים שהתנגדו שילמו בחייהם : נרצחו או נשלחו למחנות עבודה (כעשרה מיליון נרצחו = על פי הערכה בתקופה זו ), נאסרו .

22 - רצח של מעמד הקולאקים –סטלין יצא למלחמת חורמה בקולאקים
- רצח של מעמד הקולאקים –סטלין יצא למלחמת חורמה בקולאקים. הוא הציג אותם כאויבי שלטון, כאויבי האידיאולוגיה הקומוניסטית ומאות אלפים נשלחו למאסר או נרצחו. - הפועלים שהועברו לעבודה במפעלי התעשייה נוצלו בתנאי עבודה נוקשים תוך שימוש בשיטות טוטליטריות: ענישה פיזית, נאסרו שביתות, נקבעו שעות עבודה מרובות כולל משמרות לילה, חריגה מנהלי העבודה שנקבעו על ידי המפלגה הקומוניסטית הביאה לענישה חמורה על ידי אנשי המשטרה החשאית: הגליות, או מחנות עבודה בכפייה. מצד שני פועל שהראה נכונות לציות מוגבר ונכונות של הקרבה למען השלטון תוגמל על ידי השלטון הקומוניסטי ... הקומוניזם שהתיימר ליצור חברה שיויונית יצר למעשה דיכוי , וניצול ... נוצר מעמד מנצל חדש : אנשי המפלגה הקומוניסטית ...


הורד את "ppt "המשטר הטוטליטרי בברית המועצות

מצגות קשורות


מודעות Google