המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

מבוא לתנ"ך.

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "מבוא לתנ"ך."— תמליל מצגת:

1 מבוא לתנ"ך

2 התנ"ך ואני 2. מה למדתי בתנ"ך עד היום? איזה סיפורים בתנ"ך אהבתי במיוחד?
1. מה אני יודע/ת על התנ"ך?   2. מה למדתי בתנ"ך עד היום?   איזה סיפורים בתנ"ך אהבתי במיוחד? איזו דמות (גיבור או גיבורה) מסיפורי התנ"ך אני מחבב/ת? נמק/י 5. למה אני מצפה משיעורי תנ"ך השנה?

3 כמה פעמים מופיע השם הפרטי שלי בתנ"ך?

4 כינוי של אדם, מקום או מושג, המכיל בתוכו שם של אלוהות.
מדרש שם הסבר למקורו או למשמעותו של שם פרטי או שמו של מקום "וַתִּקְרָא שְׁמוֹ מֹשֶׁה וַתֹּאמֶר כִּי מִן הַמַּיִם מְשִׁיתִהוּ" "ותהר [ רחל] ותלד בן. ותאמר - אסף אלוהים את חרפתי. ותקרא שמו יוסף, לאמור: יוסף ה' לי בן אחר" (בראשית ל' 24-23) בפסוק זה ישנם שני מדרשי שמות: האחד מבוסס על הפועל א.ס.ף. שהצליל שלו קרוב לזה של השם יוסף, והשני - על הפועל י.ס.ף. (יוסיף) – שיש לו אותו שורש ואותה משמעות כמו ל"יוסף". שם תאופורי כינוי של אדם, מקום או מושג, המכיל בתוכו שם של אלוהות. התיבה "אל", והתיבות "יה", "יהו", או "יו", המשמשות כקיצורים של השם המפורש "יהוה", הופיעו הן בראשית השמות והן בסופם בית אל, בעל חצור, שמואל, ישעיה.

5 קונקורדנציה רשימה אלפביתית של כל המילים (או המילים העיקריות) שבשימוש ביצירה מסוימת בצירוף מראה מקום של כל מילה. קונקורדנציה נהוג לחבר לספר חשוב, מפורסם או נפוץ מאוד, או למכלול יצירתו של סופר או משורר. הקונקורדנציה היא כלי עזר ראשון במעלה לחוקרים את היצירה הנידונה וללומדיה. הקונקורדנציה הראשונה נתחברה לתנ"ך, על ידי נזירים וכמרים נוצרים, בין השאר ככלי עזר לוויכוחים בין-דתיים.

6 מה פירוש המילה תנ"ך?

7 צירוף של 3 אותיות (ראשי תיבות) המרכיבות את 3 הקבצים (חלקים) בספר.
ספר התנ"ך מחולק ל- 3 קבצים (קבוצות): תורה 2. נביאים 3. כתובים. תורה – סיפורים היסטוריים שמספרים על בריאת העולם – הכניסה לארץ נביאים – סיפורי נביאים מהכניסה לארץ – סוף תקופת המלכים. כתובים – מגילות, סיפורי חכמים, שירים, קינות, סיפורים היסטוריים.

8 לספר התנ"ך שמות רבים 1.מקרא – שם זה ניתן לספר, כי נוהגים לקרוא בו בשבתות וחגים בבית הכנסת. 2. ספר הספרים- שם זה ניתן לו כי הוא הספר החשוב ביותר לעם היהודי. 3. כ"ד ספרים- שם זה נבחר כי בתנ"ך יש 24 ספרים שחוברו יחד לספר אחד. האותיות כ"ד בגימטרייה פירושן 24. 4. ספר הקודש - ספר התנ"ך נחשב לקדוש ולכן יש לנהוג בו בכבוד. 5. הברית הישנה- הנוצרים נתנו לתנ"ך את השם הזה, כדי להראות שהספר של הנוצרים יותר קדוש. הספר שלהם נקרא הברית החדשה.

9 מקור השם תורה: תורה=הוראה =לימוד
מקור השם נביאים: בקובץ מסופר על נביאים והכינוי נביא מיוחס למי שנושא את דבר האל. מקור השם כתובים: ספרים שנכתבו בתקופה מאוחרת יותר ולא הועברו מפה לאוזן. בסך הכל מכיל המקרא 38 ספרים, אולם לפי המסורת היהודית יש בו רק 24 ספרים (כ"ד ספרים).ספר תרי עשר נחשב לספר אחד. 5 חומשי תורה: בראשית, שמות, ויקרא, במדבר, דברים 8נביאים: יהושע, שופטים, שמואל א+ ב, מלכים א + ב , ישעיה, ירמיה, יחזקאל ותרי עשר. 11 כתובים: תהילים, משלי, איוב, חמש המגילות, דניאל, עזרא ונחמיה, דברי הימים א+ב

10 למה לדעתכם חשוב ללמוד תנ"ך?
בסולם של 1-5, כמה חשוב ללמוד תנ"ך? (5=מאוד חשוב, 1=לא חשוב): בסולם של 1-5,כמה מעניין ללמוד תנ"ך? (5=מאוד מעניין,1=מאוד משעמם):

11 יצירה תרבותית ישראלית – בסיס השפה העברית והכתב העברי
יצירה תרבותית ישראלית – בסיס השפה העברית והכתב העברי. השפה שאנו מדברים בה היום מקורה בעברית המקראית. יצירה של אבות אבותינו שהתגלגלה וגובשה במשך אלפי שנים. יצירה ספרותית שלנו ולכן היא חלק מהתרבות שלנו. בסיס האמונה הישראלית –האמונה באל אחד. סיפור גיבוש העם שלנו כעם וכלאום. הרקע לצמיחת העם ולעבר שלו עד הפיזור בגלות. לומדים מוסר וערכים אנושיים חשובים. התנ"ך הוא החיבור שלנו לארץ ישראל, מדוע אנו נאבקים על ישראל היום.

12 כל ספר מחולק לפרקים וכל פרק מחולק לפסוקים.
התורה בלבד מחולקת לפרשות. (54 פרשות השבוע כמספר השבתות בשנה). בכל פרשה מספר פרקים. הפרשה נקראת על שם המילים הראשונות המופיעות בפתיחתה. כל שבת קוראים בבית הכנסת את אחת הפרשות.

13 חלוקת התנ"ך לפרקים במאה ה- 13 קבע הבישוף לנגטון מאנגליה את חלוקת התנ"ך לפרקים. הרקע לחלוקה הוויכוחים הדתיים שהיו במהלך כל ימי הביניים בין הנוצרים ליהודים בשאלה מיהו ישראל האמיתי? מהי דת האמת? החלוקה של התנ"ך לפרקים התקבלה על ידי היהודים והקלה מאוד על ההתמצאות בתנ"ך ועל מלאכת הוויכוח.

14 הקנוניזציה- "קאנון" ביוונית פירושו:יצירות מופת , ספר המשמש דוגמא וחיקוי. יש הטוענים שמקור המילה בעברית מן המלה "קנה", כלומר קנה מידה הבא להבדיל בין ספרי קודש לספרי חול. התנ"ך נערך במשך תקופה של כאלף שנים. התנ"ך הוא קובץ של יצירות שהתחברו ע"י אנשים שונים במשך השנים. התנ"ך אינו כולל את כל ההיסטוריה של עם ישראל אלא רק מבחר ממנה. ההקדשה הייתה תהליך איטי שנמשך מאות שנים ואילו חמשת חומשי התורה נחשבו לקדושים מאז ומתמיד והם נקדשו לפני הנביאים והכתובים. לדעת חז"ל הסתיים תהליך הכתיבה וההקדשה של ספרי המקרא עוד בתקופת עזרא.

15 דוגמא לספר שעורר מחלוקת בדבר קדושתו:
מגילת אסתר- מגילה ששם האל אינו מוזכר בכלל והיא לכאורה סיפור חילוני. מגילת אסתר הוכנסה בסופו של דבר בתוקף הפסוק בפרק ד' 14 " רוח והצלה יעמוד ליהודים ממקור אחר".

16 הסוגות הספרותיות בתנ"ך התנ"ך כולל סוגות ספרותיות (ז'נארים), כמו : ספרות היסטורית (מלכים, דברי-הימים), ספרות נבואית (ירמיה, ישעיה), ספרות פילוסופית חוכמתית (איוב קהלת), שירה (תהלים, שירת דבורה), וחוקה (קבצי החוק בשמות, ויקרא ודברים).

17 תרגום השבעים- התנ"ך תורגם למעל 70 לשונות
תרגום השבעים- התנ"ך תורגם למעל 70 לשונות. יש לדעת שכל תרגום הוא מלאכת פרשנות. הגורמים לתרגומי המקרא: א. התפוצה היהודית בארצות רבות בעולם. ב. ההשפעה הגדולה של התנ"ך על הנוצרים והמוסלמים, שגם בעיניהם התנ"ך נחשב לקדוש. התרגום הראשון של התנ"ך היה ליוונית (ספטואגינטה) בסוף המאה ה-2 תחילת ה-3 לפנה"ס. התרגום נעשה עבור יהודי מצרים שהיו ברובם דוברי יונית. האגדה מספרת ש72 חכמים/ זקנים יהודים הוזמנו לאלכסנדריה ע"י תלמי פילידלפוס השני שהיה חובב ספרים לתרגם את התורה לצורך צירופה לספרייתו הגדולה באלכסנדריה. הזקנים יושבים במשך 72 יום ב- 72 חדרים נפרדים ומוציאים תחת ידם תרגום אחיד. דוגמא לתרגום נוסף התרגום של התנ"ך ללטינית הוולגטה" במאה ה-4 לספירה ע"י הירונימוס, אחד מאבות הכנסייה הנוצרית.

18 ספרים חיצוניים התנ"ך נחתם, אך ההיסטוריה היהודית המשיכה ועמה גם חיי הרוח והתרבות. ספרים שנכתבו בתקופת בית שני ובדורות הראשונים שלאחר חורבנו (70 לספירה) נקראים בשם ספרים חיצוניים, כי הם מחוץ לתנ"ך. דוגמא: ספר החשמונאים (סיפורי המכבים).

19 פרשנות המקרא ראשון הפרשנים היה עזרא הסופר שעליו נאמר: ש"הכין לבבו לדרוש את תורת ה' וללמד בישראל חוק ומשפט" (עזרא ז, 10) או "ויקראו בספר תורת האלוהים מפורש ושום שכל ויבינו במקרא" (נחמיה ח, 8) שיטת הפשט- מחפשת את המשמעות הפשוטה והגלויה של המילה. הכתובה על רקע התקופה בה היא נכתבה. שיטת הדרש- שיטה פרשנית של חז"ל שמחפשת משמעות מיוחדת בכל מילה, אות ותג הכתובים בתורה. שיטה זו מרבה "בהשלמת פערים".

20 כיצד מחפשים פסוק בתנ"ך? בראשית ל"ז, יח שם הספר מספר פסוק מספר פרק
מספר פסוק מספר פרק מצאו את הפסוקים הבאים והעתיקו אותם: במדבר כ"ט, לה ישעיה ל"ח, ט שופטים י"ח, טז

21 גימטריה המילה "גימטרייה" באה כנראה מיוונית, ופירושה: גמה-טרייה.
גמה – האות השלישית בא"ב היווני ; טרייה – המספר 3. הגימטרייה מבוססת על חשבון אותיות לפי ערכיהן. לכל אות בא"ב העברי יש הערך המספרי שלה, ולכן אפשר לחשב את הערכים של מילים או של משפטים. 15 ו -16 הבעייתיים י"ה וי"ו. מדוע? כי אלה שתי אותיות של השם המפורש וכשבנו את הגימטריה חששו שיש כאן שימוש בשם ה' לשווא, כלומר לא לתפילה או לברכה. אז מה עושים? איך פותרים את הבעיה? זה קל עושים חיבור אחר –ט + ו = טו כלומר15 . וט + ז = טז כלומר 16 נשים לב לעיקרון חשוב החיבור הוא תמיד עם המספרים הגבוהים ביותר.

22

23 השאירו רווח בין מילה למילה.
תרגיל בגימטריה 1. כתבו את שמכם ואת שם משפחתכם במספרים. השאירו רווח בין מילה למילה. 2. לצטט את המילה הראשונה והאחרונה במקומות הבאים בתנ"ך. א. מלכים א', ט, 28 ב. עמוס, ה, 19 ג. שמות ב , 15 ד. דברי הימים טו, 16

24 וו ההיפוך ו' ההיפוך ו' ההיפוך מופיעה לפני הפועל ומציינת את היפוך זמן הפועל, מעתיד לעבר או במקרים פחות שכיחים מעבר לעתיד

25 נא לסמן את הפעלים עם ו' ההיפוך. ב. איזה שיר מסתתר כאן?
תרגילים לעבודה עם ו' ההיפוך א. קראו את שמות פרק ב' בחרו לכם פסוק, בו מופיעה ו"ו ההיפוך כתבו אותו בעברית ימינו. נא לסמן את הפעלים עם ו' ההיפוך. ב. איזה שיר מסתתר כאן? ויקם יהונתן הקטן וירץ אל הגן, ויטפס על עץ ויחפש אפרוחים. ג. הפכו את השיר הבא לעברית מקראית – זכרו ו"ו היפוך ושינוי הסדר של נושא ונשוא: הוא קנה אותן בזול הן היו מלאות בחול הוא ניקה אותן בספירט כל שעתיים.

26 התקופות ההיסטוריות שמשתקפות בתנ"ך
1800 לפני הספירה- תקופת האבות (דמוית: אברהם, יצחק, יעקוב) לפני הספירה- גלות מצרים (דמויות: יוסף, משה) 1300 לפני הספירה – יציאת מצרים (דמויות: משה יהושע) 1300 לפני הספירה- כיבוש והתנחלות (דמויות: יהושע) לפני הספירה- שופטים (דמויות: השופטים השונים, שמואל) לפני הספירה- תקופת המלוכה, (דמויות: שאול , דוד, שלמה והמלכים הנוספים) לפני הספירה- גלות בבל (דמויות: ישעיה, יחזקאל) 537 לפני הספירה- שיבת ציון (דמויות: ששבצר, זרובבל, ישעיה השני/שלישי, חגי, זכריה) 516 לפני הספירה- הקמת המקדש השני ותחילת תקופת בית שני (דמויות: עזרא ונחמיה)

27 (כל התאריכים לפני הספירה)
תאריכים שיש לזכור (כל התאריכים לפני הספירה) 982 – פילוג הממלכה לשתי ממלכות: יהודה וישראל 722 –חורבן ממלכת ישראל (נקרא גם :חורבן שומרון, חורבן אפרים, גלות אשור) 597- גלות יהויכין 586*- חורבן בית ראשון (גלות בבל) 539- עלית כורש לשלטון וכיבוש בבל ע"י פרס 538- הצהרת כורש 537-שיבת ציון

28 ציר זמן- תרגיל לפניכם מספר תקופות בהיסטוריה של עם ישראל בימי המקרא.
סדרו אותם לפי סדר התרחשותם: תקופת דוד, תקופת ההתנחלות, תקופת השופטים, תקופת האבות, תקופת הנדודים במדבר, תקופת שאול.

29 משימה 2- ציר זמן בתנך לידת משה, עשר המכות, מלכות דוד, המבול, כיבושי יהשע, מתן תורה, תקופת האבות, שליחת המרגלים ע"י משה.

30

31 שמות, י"ד, 14-1 לאחר יציאתם ממצרים הורה אלהים לבני ישראל לחנות "לפני פי החִירוֹת" (2), והכתוב מסביר בדייקנות את המיקום: "בין מִגדוֹל ובין הים, לפני בעל צֽפון, נכחוֹ (=מולו) תחנו" (שם). - נאתר ונסמן במפה את ים סוף, נדגיש את קו מדבר סיני המערבי, ואת המקומות "פי החִירוֹת" ו"מִגדוֹל".

32 מי ידע לב פרעה? פסוק 3 חושף בפנינו את מחשבות פרעה, המֵצֵר על העבדים שחמקו מידיו, ורוצה להשיבם לרשותו: "נבוכים הם בארץ, סגר עליהם המדבר". נשמע כי פרעה בטוח בעצמו - אין לו ספק שיוכל בקלות להשיב את העבדים העבריים מצריימה. - מה גורם לו לחשוב כך? האם המפה עוזרת לנו להבין את מקור בטחונו של פרעה?

33 כאמור, בני ישראל חונים בפי החירות".
ומי ידע לב ישראל? כאמור, בני ישראל חונים בפי החירות". כדי להבין את המצב בו הם נמצאים, נבחן שוב את מיקומם ממערב להם נמצא ממזרח להם נמצא מצפון להם נמצא מדרום להם נמצא על-פי פסוק 9-6 פרעה יוצא למרדף ומשיג את ישראל, החונים "על הים, על פי החירות, לפני בעל צפון" (9). פחד נורא אחז בהם למראה צבא-המרכבות האיימתני ההולך וקרב אליהם; הם זועקים לה' (10) וטוענים קשות כלפי משה: "המבלי אין קברים במצרים לקחתנו למות במדבר?" (11) - מדוע סבור העם שנחרץ גורלו למות? המפה מסייעת לנו להבין את תחושת חוסר-האונים ואת התבוסתנות - האיום נשקף מכל עבר... אין לאן לנוס !

34 מיומנות ניתוח מפה

35


הורד את "ppt "מבוא לתנ"ך.

מצגות קשורות


מודעות Google