המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

מצגות קלריטה ואפרים Baba Yaga באבה יאגה.

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "מצגות קלריטה ואפרים Baba Yaga באבה יאגה."— תמליל מצגת:

1 מצגות קלריטה ואפרים Baba Yaga באבה יאגה

2 בַּאבָּה יַאגָה היא ככל הנראה הדמות הידועה ביותר מן המיתולוגיה הסלאבית: מכשפה זקנה, בלה ומתועבת, אשר טסה בלילה במרכבתה העשויה מעלי ומכתש, ומטשטשת את עקבותיה במטאטא. היא מתגוררת בלב היער, בבקתה קטנטנה העומדת על כרעי תרנגולת, שבה קבועה דלת הנותרת נעלמת מן העין עד אשר נהגה לחש הכשפים. ביתה זעיר עד כדי כך שגופה ממלא את כולו. גדר גינתה עשויה עצמות אדם וגולגלות. היא כחושה, ידיה ורגליה גרומות, והיא נראית כשלד בעל שיניים חדות. מסופר כי היא נוהגת לחטוף (וככל הנראה גם לטרוף) ילדים רכים.

3

4 Baba Yaga by Ivan Bilibin

5 ברוב המעשיות הסלאביות מופיעה באבה יאגה כדמות אנטגוניסטית; עם זאת, ישנם סיפורים עממיים שבהם מחפשים הגיבורים אחריה בשל חכמתה. לעתים נדירות מסופר כי מפעם לפעם היא מכווינה נשמות תועות.במרבית השפות הסלאביות היא מכונה “בַּאבָּה יַאגָה“ (במלעיל או במלרע); כך ברוסית: Ба́ба-Яга́; בפולנית: Baba Jaga, וכך גם בצ'כית ובסלובקית, ובסלובנית: Jaga Baba.

6 Die Hütte der Baba Jaga

7

8

9 בחלק מן המעשיות‏‏ (‏לדוגמה, במעשייה "וסיליסה היפה") מחוברים לבית שלושה פרשים: האחד בלבן, רכוב על גבי סוס לבן עם רתמה לבנה, שהוא היום; פרש אדום, שהוא השמש; ופרש שחור, שהוא הלילה. על פי חלק מן הגירסאות, לבאבה יאגה יכולת לשלוט בחיות או בכוחות הטבע. באבה יאגה מסתייעת בביתה במשרתים בלתי-נראים. היא מוכנה לשוחח על אודות הפרשים, אך עלולה להרוג מבקר אשר יחקור על אודות המשרתים. The White Horseman brings the dawn. When he shoots his arrrow into the sky, day breaks. Baba Yaga calls him 'My Bright Dawn.' The Red Horseman by Ivan Bilibin When the Red Horseman's arrow pierces the sky, the sun rises. Baba Yaga calls him 'My Red Sun.'

10 The Black Horseman by Ivan Bilibin
When the Black Horseman gallops up, night comes down over the forest. Baba Yaga calls him 'My Dark Night.'

11

12

13 Vasilisa the Beautiful at the Hut of Baba Yaga, by Ivan Bilibin
ישנם סיפורים שבהם היא עוזרת לאנשים בחיפושיהם, ובאחרים מסופר כי היא חוטפת ילדים ומאיימת לאכול אותם. על פי רוב, חיפוש אחר עזרתה מתואר כמעשה מסוכן. דגש מיוחד מושם על הצורך בהכנה מתאימה ובנפש טהורה, לצד החובה לשמור על כללי נימוס בסיסיים. במעשייה "וסיליסה היפה".מוטלות על וסיליסה הקטנה שלוש מטלות בלתי-אפשריות, שהיא פותרת בעזרת בובה קסומה שנתנה לה אִמהּ. בגרסה הנוצרית לסיפור, נשלחת וסיליסה לבקר את באבה יאגה, אשר משעבדת אותה; אך משרתיה של המכשפה – חתול, כלב, שער ועץ – עוזרים לווסיליסה לברוח בשל יחסה המיטיב אליהם. בסוף הסיפור הופכת באבה יאגה לעורב. Vasilisa the Beautiful at the Hut of Baba Yaga, by Ivan Bilibin

14 באבה יאגה רוכבת על חזיר,מתמדדת עם "תנין" בתחריט עץ מהתחלת המאה
ה 18.היא מנופפת בעלי. המשמשת אותה בדרך כלל להנעת המכתש שבתוכו היא נוסעת

15 בפולקלור של העמים השונים מופיעות ואריאציות שפרטיהן שונים מעט: לדוגמה, ביתה של באבה יאגה הפולנית ניצב רק על רגל תרנגולת אחת. בחלק מן המעשיות פוגש הגיבור בלא פחות משלוש באבה-יאגות. הדמויות במקרים אלה הן על פי רוב נדיבות, ועצות לגיבור עצה או מעניקות לו מתנה קסומה, או שתיהן גם יחד.‏‏ דמותה של באבה יאגה, מעופפת על גבי מטאטא ולבושה בבגדי השחור והאדום המסורתיים של הרי שְׁוְויֶינְטוֹקְזִ'יסְקיֶה (" הרי הצלב הקדוש"), היא הסמל הלא-רשמי של אזור קיילצה.

16 Artist: Korenj W המכשפה assilij Museum:  Bibliothek-Saltykow-Schtschedrin (St. Petersburg)

17 בערך "בבה-יאגה" מתוך "המיתולוגיה של עמי העולם", מצוין כי
מקור הדמות יש חוקרים הסבורים כי באבה יאגה הייתה במקור אלה. למשל, סרגיי ריאבצ'יקוב (Рябчиков, Rjabchikov) סבור כי יש לזהותה עם טַבִּיתִי, האלה האם הסקיתית,‏‏ ומאמין כי באבה יאגה היא אלת השמש. בערך "בבה-יאגה" מתוך "המיתולוגיה של עמי העולם", מצוין כי יש כאן קשר ברור לטקסי חניכה פרהיסטוריים: המעבר לבגרות קורה, בתרבויות רבות, בבניין מיוחד מחוץ לכפר, ומתואר פעמים רבות כמוות וחזרה לחיים. כמו כן, היום והלילה שומעים למצוותה , מכאן שהייתה כנראה אלה חשובה בעבר; חיזוק לכך אנו מוצאים בסיפורים בהם היא מסייעת (לפעמים) לגיבור בשליחותו, שריד לימים שלפני הריסת פולחנה.

18

19 המיתולוגיה הסלאבית היא האספקט המיתי של דת הסלאבים הקדומים
המיתולוגיה הסלאבית היא האספקט המיתי של דת הסלאבים הקדומים. אוסף מיתוסים זה התפתח לפני יותר מ-3,000 שנה. משערים כי מקורם של חלקים ממנה הוא מתקופת האבן החדשה, ואולי אף מתקופת האבן התיכונה. למיתולוגיה הסלאבית מאפיינים דומים לאלו של מיתולוגיות פרוטו-הודו-אירופיות אחרות. הסלאבים היו פוליתאיסטים, וסגדו לאלי הטבע. עם כינון הארגונים השבטיים ליחידות מדיניות הועלו אלים מסוימים בדרגתם לאלים עליונים – לדוגמה: פֶּרוּן אצל הסלאבים המזרחיים וטריגלב אצל הסלאבים שעל שפך האודר.

20

21 בקתה על כרעי תרנגולת לפי הפולקלור הרוסי, באבה יאגה מתגוררת במילותיו של אלכסנדר פושקין ב"בקתה על כרעי תרנגולת... ללא חלונות או דלתות".‏‏באבה יאגה בעצמה משתמשת בדרך כלל בארובה כדי לצאת למעופה. ניתן להצביע על דמיון בין "בית על כרעי תרנגולת" ובין צורתו של מבנה הנפוץ בקרב עמים ציידים-לקטים בסיביר, שמטרתו להגן על ציוד ומזון מפני בעלי-חיים בתקופות של היעדרות ארוכה: בקתת עץ חסרת חלונות ודלתות, הניצבת על פיגומים העשויים מגזעים כרותים של עצים מסביבתו של המבנה, הנמתחים לאורך של כ-3 מטרים.

22

23 מבנה דומה אך קטן יותר שימש את אנשי סיביר כמשכן לצלמי האלילים שלהם
מבנה דומה אך קטן יותר שימש את אנשי סיביר כמשכן לצלמי האלילים שלהם. בהתחשב במבנה המטריארכלי של עמי סיביר, תמונה ארכיטיפים של צלמית עשויה עצם מגולפת, עטופה בבלויי-סחבות ומונחת בבקתה קטנה הניצבת על ראשי עמודי גזע כרותים מתאים לתיאור של באבה יאגה, אשר ממלאת בגופה את הבקתה כולה: רגליה בפינה אחת, ראשה בפינה אחרת, ואפה מצמח עד לתקרה. יש עדויות לכך שלסלאבים הקדומים היו מנהגי לוויה שכללו שריפת גוויות בבקתות מסוג זה. ב-1948 גילו הארכיאולוגים הרוסים יֶפִימֶנְקוֹ וטְרֶטְיַאנוֹב בקתות קטנות מן הסוג שתואר לעיל, ובהן עקבות גוויות שרופות וגדרות מעגליות מסביב להן; והרי קשר אפשרי נוסף למיתוס של באבה יאגה.

24

25 איזכורים בספרות ברומן האחרון של יצחק בשביס זינגר, "מלך השדות" (1988, בתרגום לעברית 1992), שעלילתו מתרחשת בפולין הפאגאנית של ימי הביניים המוקדמים, מסופר כי בני השבטים מקריבים לבאבה יאגה ילדים צעירים, שאותם הם מכניסים לתוך פתחים בעצים, על מנת שהאדמה תניב יבול שיספיק להאכיל את כולם. בספרי המדע הבדיוני "בלארוס" ו"אויבים" מאת לי (אמילי) הוגן מופיעה דמותה של באבה יאגה כמכשפה מסתורית ויודעת-עתידות המבקרת לעתים את בני כוכב הלכת. הסופרת אסתר ויז'בצקי-זיו פרסמה בשנת 2001 ספר בשם "באבא יאגה" בהוצאת הקיבוץ המאוחד.

26

27 באבה יאגה- ויקטור הרטמן
איזכורים במוזיקה ישנם איזכורים מוזיקליים נודעים לבאבה יאגה: בקטע התשיעי מן הסוויטה "תמונות בתערוכה" למודסט מוסורגסקי נקרא "הבקתה על כרעי תרנגולת (באבה יאגה)". הוא נכתב על פי תמונה של ויקטור הרטמן שבה מצויר שעון הנראה כבקתה של המכשפה. המוזיקה מתארת מעוף לילי של המכשפה המבעיתה הנוהגת לאכול עצמות-אדם שהיא טוחנת בעלי ומכתש. לסוויטה, שבמקור נכתבה לפסנתרים רבים, בתזמורו של מוריס ראוול נעשה בתמונה זו שימוש רב בכלי הקשה. כאשר ביצעה להקת הרוק המתקדם אמרסון, לייק ופאלמר עיבוד לסוויטה של מוסורגסקי, הם הוסיפו לצד הקטע המקורי שלו על באבה יאגה קטע מוזיקלי חדש, שנקרא "The Curse of Baba Yaga". באופרה של אנטונין דבוז'אק, "רוסלקה" – המבוססת על סיפורו של אנדרסן "בת הים הקטנה", והנחשבת כיום לאופרה הלאומית של צ'כיה – מופיעה דמותה של יז'י באבה היא באבה יאגה, בתפקיד מצו-סופרן של המכשפה הנותנת לבת הים הקטנה רגליים. בפואמה הסימפונית של אנטולי ליאדוב "באבה יאגה" (אופ. 56), מתארת המוזיקה את באבה יאגה מזמנת את המכתש, העלי והמטאטא שלה, ולאחר מכן עפה מבעד ליער. באבה יאגה- ויקטור הרטמן

28 איזכורים במשחקי מחשב בסדרת משחקי המחשב "הרצון לעוצמה", שוכנת באבה יאגה בצפון-מזרח העיירה ספילבורג, והגיבור צריך לגרשה מהעמק. על בקתתה במרומי כרעי התרנגולת שומרת גולגולת חסרת עיניים, ועל הגיבור למצוא אבני בוהק במטרה להיכנס אליה. במשחק הרביעי חוזרת המכשפה, הפעם לארץ מורדביה האפלה והקודרת. במשחק Alan Wake, שימשה דמותה של באבה יאגה כהשראה לדמות הרעה הראשית, "ברברה ג'אגר".

29

30 הנכם מוזמנים להיכנס לאתר שלנו:
מקורות: יאגה מוסיקה: מוסורגסקי "תמונות בתערוכה" "הבקתה על כרעי תרנגולת (באבה יאגה)" איוו פוגורליץ, פסנתר. קלריטה ואפרים הנכם מוזמנים להיכנס לאתר שלנו: נשמח לתגובות.


הורד את "ppt "מצגות קלריטה ואפרים Baba Yaga באבה יאגה.

מצגות קשורות


מודעות Google