המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

"חצוצרה בוואדי" מגישה שיר כהן. כיתה י' 1. מוגש לטובה נבו.

מצגות קשורות


מצגת בנושא: ""חצוצרה בוואדי" מגישה שיר כהן. כיתה י' 1. מוגש לטובה נבו."— תמליל מצגת:

1 "חצוצרה בוואדי" מגישה שיר כהן. כיתה י' 1. מוגש לטובה נבו.
"חצוצרה בוואדי" מגישה שיר כהן. כיתה י' 1. מוגש לטובה נבו.

2 הקדמה חצוצרה בואדי הוא רומן שנכתב על ידי הסופר סמי מיכאל.
הספר יצא לאור בשנת 1987 בהוצאת עם עובד. הספר כולל בתוכו 26 פרקים מרתקים לקריאה. הספר עוסק בחיי הערבים אזרחי מדינת ישראל, ויחסיהם עם היהודים, כאשר מסופר מנקודת מבטה של צעירה ערבייה הגרה בוואדי-ניסנס שבחיפה. עלילת הספר מתמקדת בסיפור אהבה בין גיבורת הספר לבין צעיר יהודי, עולה מברית המועצות, שגר בשכירות בחדר מעל ביתה. הדמות הראשית היא הודא, צעירה ערביה בת 30, בתולה, הסובלת מכאבים פסיכוסומאטיים.

3 הסופר – סמי מיכאל. סמי מיכאל נולד בבגדד בירת עירק בשם סאלח מנשה. אביו היה סוחר. הוא גדל וחונך בשכונה מעורבת של יהודים, מוסלמים ונוצרים. בגיל 15 הצטרף למחתרת הקומוניסטית העיראקית. "לא הייתי ילד יהודי אופייני. העזתי, פרצתי, נכנסתי להרפתקאות שלא היו מאפיינות ילד יהודי מהגטו". מתאים לנורי גיבור "סופה בין דקלים". בגיל 17 התחיל לכתוב לעיתונות המחתרת. בגיל 21 ברח לאיראן לאחר שהוצא נגדו צו מעצר. שם המשיך בפעילותו הקומוניסטית. ב-1949 עלה לארץ, התיישב ביפו ולאחר מכן בחיפה. סמי מיכאל פרסם מאמרים בעיתונות הערבית. ב-1956 החל לעבוד כמודד מים בשרות ההידרולוגי. הוא בוגר אוניברסיטת חיפה בפסיכולוגיה ובספרות ערבית. בשנת 1974 פרסם את הרומן הראשון שלו "שווים ושווים יותר". ב-1982 הוענק לו פרס ראש הממשלה ליצירה. ב-1992 זכה בברלין בעיטור על שם האנס כריסטיאן אנדרסן על ספריו לבני הנעורים. כתיבתו של מיכאל יונקת מחוויות נעוריו ומן הנוף האנושי המקיף אותו. טען כי "ניסיון החיים העניק לי גלריה שלמה של דמויות". סגנונו בהיר, ישיר, נטול סמליות, אך בעל כושר ביטוי בולט. אווירת הסיפור נושמת אותנטיות ומעורבות אישית.

4 הדמויות הודא בתה של אום-הודא. ערבייה כבת שלושים. בתולה. סיכוייה למצוא חתן ערבי קטנים מאד. קטנה וצנומה. בעלת מזג "יהודי". סובלת מהזיות ומכאבים נפשיים. אום-הודא אמא של הודא. שייכת למשפחה מכובדת מירדן, שהתרחקה ממנה. אישה טובה. חסרונה היחיד "סנוביות של עניים". היא רצתה לפוך למכובדת בעקבות מותו של אחיינה חסאם. סבא אליאס ערבי נוצרי. זקן, חולה, אך כלפי חוץ נראה צעיר מגלו ומרשים. עני. בעל ילדות קשה ביותר. בעל חוש הומור. פילוסוף בדרכו שלו. מונירה בתו של מיליונר מקהיר, שהיה לו גם ארמון בכפר הקונפטי, שבסמוך אליו התגוררו אליאס ומשפחתו. מונירה "חטפה" מחלת מין מאביה, שקיים עמה יחסים. היא נסה מן האב לבקתתו של אליאס והתאהבה בו. כשילדה את בנם, היא מתה במהלך הלידה ואז אליאס ובנו הלא-חוקי מטרה לרוצחים, המנסים למחות את ה"חרפה" המשפחתית.

5 הדמויות – המשך. בנו של אליאס
כפי הנראה היה מפגר, כמעט ללא יכולת קרוא וכתוב. אום-הודא התחתנה אתו מכיוון שאחרי 1948 לא נותרו עוד גברים ב"שטח", ואליאס שידך בין השניים, כשראה אותה ברחוב. בנו של אליאס מת בגיל צעיר. מרי אחותה של הודא, הצעירה ממנה בשנתיים. יפה ביותר. אינטליגנטית. משכילה. טיפוס נועז לגבי המקובל בחברה הערבית. מקיימת יחסים גם כן ליפני החתונה. מתקשה לפרנס את עצמה ולמצוא עבודה. מוותרת על כל חלומותיה כדי להשיג בטחון כלכלי. מציאותית: אהובה, הוא זוהיר, הוא עשיר, אך עבריין. היא מדיפה את וחיד, מרכיב התריסים הכפרי והיציב יותר. אלכס עולה חדש מרוסיה. סטודנט בטכניון. עובד כסבל בשעות הלילה. גר בחדר על הגג מעל דירתו של אליאס. נמוך ממושקף. חזק מבחינה פיזית אך גם נפשית. בעל חצוצרה. חופשי מבחינה מינית, אך נאמן באופיו. לפי הודא, אמיץ ולא יודע לשנוא.

6 הדמויות – המשך. אמו של אלכס
דמות שטנית. אישה שעדיין אינה זקנה, אך סובלת מאסטמה חמורה. עריצה בחוג המשפחה. מדכאת את אביו של אלכס. עלתה לישראל, כי חלמה על חיים טובים יותר. בנה הכניס אותה לבית-אבות בעל אווירה מדכאת ולדעתה "בגד" בה. ברגע שהיא מגלה את כתובתו, של אלכס היא "מתנחלת" אצלו עד אשר התקף אסטמה קשה נותן לאלכס תרוץ להחזיר את אמו לבית-האבות. אביו של אלכס אדם חלש וכנוע בעל מצפון מפותח. היה קומוניסט "אדוק" והלשין על צעירה יהודיה, שסיפרה בדיחה אנטי-קומוניסטית. הצעירה נשלחה לכלא סגור ולאחר מכן לסיביר ושוחררה כאישה שבורה. מאז הפך האב לשבר-כלי, המחפש חרטה. אסיה אהובתו הראשונה של אלכס. נוצרייה. האם הפרידה בין השניים. כאשר נפרדו, בילו שבוע שלם "במיטה" והשתכרו. ג'מילה השכנה שגרה מתחת לדירתו של אליאס. רווקה זקנה ודמות ראשית בשכונה. מכורה לקפה ונכנסת פעמים רבות במפתיע לבית המשפחה. ידידת המשפחה.

7 הדמויות – המשך. חלים אחיינה של ג'מילה. שמן מאד. עורך-דין ודמות מכובדת וחביבה בואדי אנ-נסנאס. בעל חוש-הומור ורוצה לעזור. אבו-נחלה האיש, שהסגיר את בני דודיה של אמה של הודא לשלטונות ולכן הם גורשו לירדן. מלשין לשעבר. אדם עשיר ובעל עוצמה. נמשך לעולם הפשע, למרות שמרבית עסקיו כבר חוקיים. מנסה להיפטר ממשפחתו של אליאס, המתגוררת "בדמי –מפתח", בכל דרך בלתי-מוסרית. בנו יקר לו ומנסה לשדך לו את מרי אך לא מצליח. זוהיר בנו של אבו-נחלה. לעומת אביו: עבריין מושלם. חובב מכוניות ונשים. נחלץ ממספר תאונות לא פגע. נושא עמו סכין, ולא מהסס להשתמש בו. אהובה של מרי. "אנס" אותה. אך לא ברור עד כמה שיתפה איתו פעולה. גבר אמיתי מבחינה מינית בניגוד לוחיד הביישן והתמים. וחיד ערבי נוצרי. גבר כבן ארבעים, שנראה כבן חמישים. כפרי עמד. מרכיב תריסים במקצועו. ביישן ותמים. מחזר אחרי מרי ומצליח להתגבר על התנגדותה של אמו לכלה ללא נדוניה.

8 הדמויות – המשך. עאסם אחיו הבכור של וחיד. מורה. מעמיד פנים שהוא גבר נשוי ללא התחייבות למוסכמות. אום-עאסם אמם של וחיד ועאסם. מפלצת אמיתית. הדומיננטית במשפחה. מקבלת את מרי לחיק המשפחה בגלל "משחקה" המושלם. אבו-עאסם טיפוס, הנחבא אל הכלים בצל אישתו האימתנית. בהיג' אהובה הראשון של הודא. ערבי אקדמאי. טען שהיא "פריג'ידית" וזקוקה לרופא. נטש אותה לטובת תיירת גרמניה "עסיסית", אולם מיהר לשוב אליה ולהציעה לה נישואין. הודא סירבה לתדהמת המשפחה. הגרמנייה ארוטית. ריקנית. חסרת מעצורים. "עשתה לבהיג' בושות" בכפר שלו. עגבה גם על גברים אחרים. פגעה בהודא במסיבה, כשתאירה אותה כמכוערת.

9 הדמויות – המשך. בועז גבר כבן חמישים, שמן ומוצק. נשוי, אך מנהל רומן עם אלמנת המלחמה ופקידת משרדו, עדינה. טוב-לב ונדיב. לא מחבב ערבים. בנו שמשרת בסיירת וגורם לו דאגות רבות, אם כי לא במלחמת לבנון המדוברת. עדינה אלמנת מלחמה. בעלה היה צנחן. כאשר בנה רצה להצטרף לצנחנים והיה זקוק לחתימתה - כאם לבן יחיד – היא הסכימה לבסוף. במלחמה לדאגתה לא היו לו גבולות. אישה טובה ונדיבה. הפכה להיות אהובתו של בועז. שירלי אשכנזיה. בת תפנוקים. יצאה עם מרוקאי ומימנה את לימודיו, תוך כדי הפסקת לימודיה שלה. בתו של גינקולוג. "סנובית" וגזענית בדרכה שלה, אך טיפוס חיובי ובלתי מזיק. מנתקת את קשריה עם קובי המרוקאי ומתאהבת במרצה שלו. מכלילה הכללות על ערבים, אך נוהגת בחיבה כלפי הודא.

10 הדמויות – המשך. קובי חברה של שירלי ולאחר מכן ה"לשעבר" שלה. גזעני מובהק. כששוחה אלכס רחוק, מעיק הערות מבחילות על העלייה מרוסיה. כועס עליו אפילו כשמעיף עליו רסיסי מים בחוף הים. מוכר הנענע המרוקאי דמות רקע מהשוק. מופיע בהזיותיו של הודא. הצעירים מהגדה קבוצת צעירים כפריים, שאותם שיכן אבו-נחלה בחדר שמעל דירתו של אליאס כדי להטרידו ולגרום לו לעזוב את דירתו. הצעירים עורכים מסיבות פרועות ואלימות, הכוללות סמים ופרוצות. קצין הק.ג.ב – אפור שער, אבהי למראה. קצין בולשת דוחה. ניחש שלא אלכס חתם על בקשת ההגירה לישראל. ניסה לשכנע אותו לחשוף את החותם האמיתי, אך אלכס – למרות היותו פטריוט – התעקש שהחתימה שלו ועלה לארץ.

11 הדמויות – המשך. חסאם בן דודה של הודא. עבר מביירות לירדן. הפך למפקד יחידת מחבלים. נהרג בפשיטה של צנחנים. עאדל אחד מאלו שניחמו את המשפחה לאחר מות חסאם. בחור באפודה אדומה. התגרה באלכס היהודי, עימות חריף נוצר בין השניים. שמות מקריים עיסא מטר – רצף, אשר עבד פעם אצל אבו-נחלה, אבו-סעד מקרובי משפחתה הרחוקים של אום-הודא, שנפטר. החתול של ג'מילה ביצירותיו של סמי מיכאל מוזכרים לעיתים בעלי חיים החביבים על הדמויות (זוזו הכלב "סופה בין דקלים", רעמסס הסוס והכלב וט-וט "פחונים וחלומות"). החתול של ג'מילה, שסבל התעללויות מנערי הגדה, "התאהב" לחלוטין, באלכס ההמוני, הדייר שהחליף אותם.

12 הדמות הראשית – הודא. הודא היא דמות המספרת, כל הספר מסופר מבעד לעיניה. כל שלד היצירה עוסק בה, פרט לשני פרקים, הפרק שעוסק בסבא, ובסיפור חייו, והפרק שעוסק בסיפור חייו של אלכס. הודא היא מספרת סוביקטיבית, היא מעבירה אלינו רק מה שהיא יודעת, היא לא מספרת מהימנה. לא ניתן לשפוט את הדמויות לפי ראייתה של של הודא. המחבר מציג את הודא כבחורה צנועה, בוגרת, המזוהה עם דמות הבתולה המזדקנת, למרות היותה רק בת 30. היא סובלת מכאבי גב וכתף, אולם אלו כאבים פסיכוסומטיים. הודא עוברת שינוי מתחילת הרומן ועד סופו. בהתחלה לפנינו דמות קפואה, נזירית, חסרת חיים, בעוד שהודא בסוף הרומן היא אישה שלמה, בעלת שמחת חיים, שהגשימה את הנשיות ויצר האמהות שלה. הודא בסוף הרומן שוקלת להתגייר, על מנת להיות חלק מהחברה הישראלית, ואולי אף למצוא אב לעובר שברחמה. גם כשיש התקרבות הין שני העמים, היא נגמרת במוות. הודא נוהגת לקרוא שירים של יהודה עמיחי, אין לה ידידים וידידות ערבים, והיא מנסה יותר ויותר להיות ישראלית. מבחינת תפיסת עולמה, הודא דומה מאוד לישראלים (קיום יחסי מין לפני החתונה, יציאה עם גברים וכד').

13 המשך הדמות הראשית – הודא.
יחסיה עם מרי מרי והודא הן לא רק אחיות, אלא גם חברות. מרי היא אישיות מאוד חזקה. כשהיא מגלה שהיא בהריון, היא מוותרת על זוהיר, אליו היא נמשכת, ומשחקת משחק על מנת לזות באהבתה של אמו של ווחיד. הודא מאוד אוהבת את אחותה, ומנסה לדאוג לה בתוקף היותה האחות הגדולה. בפועל, הודא הבכורה היא זו הזקוקה לסיוע, סובלת מבעיות נפשיות.

14 הפרקים בספר. להלן שורה קצרה המספרת על כל פרק:
פרק 1: רקע והכרות עם הדמויות. פרק 2: המשך ההכרות עם עולמה של הודא. פרק 3: הודא מפתחת תשוקותיה ומשיכה לאלכס, למרות שעדיין לא פגשה אותו. פרק 4: המפגש בין משפחתו של וחיד למשפחתה של הודא, וכניסתו הבלתי צפויה של אלכס. פרק 5: הודא נזכרת בבהיג'. פרק 6: אלכס מגן על משפחתה של הודא מפני זוהיר, והודא מודה במשיכתה העזה כלפיו. פרק 7: המשפחה לומדת על רגשותיה של הודא לאלכס. פרק 8: אלכס מחזר אחרי הודא. פרק 9: מסיבת האירוסין של מרי. פרק 10: הבילוי בים. פרק 11: אלכס נעקץ על-ידי עקרב פרק 12: תולדותיו של אליאס, סבא של הודא ומרי. פרק 13: יחסי קירבה בין הודא לאלכס.

15 המשך - הפרקים בספר. פרק 14: נשיקה ראשונה.
פרק 15: משפחתו של אלכס. אלכס והודא מחליטים להינשא. פרק 16: ההודעה על נישואי הודא ואלכס פרק 17: הביקור אצל הוריו של אלכס. פרק 18: הנסיעה לאילת. פרק 19: אובדן הבתולין. פרק 20: החזרה מאילת. הידיעה על מותו של חיסאם. פרק 21: הודא ואלכס מתכננים להינשא. פרק 22: אלכס יוצא למילואים. בועז ועדינה מציעים להודא עזרה כלכלית. פרק 23: אמו של אלכס שוהה בחדרו לאחר הלוויה. פרק 24: מלחמת לבנון פורצת. פרק 25: המלחמה. פרק 26: אלכס נהרג. הדילמה של הודא.

16 ציטוט אהוב מהספר הציטוט האהוב עליי בספר מתרחב בפרק 4 והוא מגיע לאחר המפגש הראשון בין הודא לאלכס. זו הפעם הראשונה שהם רואים זה את זה. לאחר המפגש הזה מתחילה האהבה שמניעה את הסיפור כולו. המפגש מעורר בגופה של הודא חיים ומשיכתה אליו גוברת והיא אומרת לאחר מכן... " איני אומרת שהתאהבתי בו, בגילי אין מתאהבים במבט ראשון, אבל.... ערבו לי המחשבות שעלו בי, והתחושות ששלטו בגופי "

17 נקודות למחשבה העולות מהספר.
האם הקשר היהודי - ערבי חייב להיות כל כך לא נעים כמו שהוא מתבצע כיום בארצנו ובעולם כולו או שיש עוד תקווה לקשר נפלא כמו אצל הודא ואלכס? דו-קיום? אהבה בין אנשים שונים? אפשרי?


הורד את "ppt ""חצוצרה בוואדי" מגישה שיר כהן. כיתה י' 1. מוגש לטובה נבו.

מצגות קשורות


מודעות Google