המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

סכיזופרניה והפרעות אפקטיביות

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "סכיזופרניה והפרעות אפקטיביות"— תמליל מצגת:

1 סכיזופרניה והפרעות אפקטיביות
(פרק 16 בספר)

2 סכיזופרניה היא אחת מהפרעות הנפש הקשות ביותר.
זו אינה הפרעה אחת, אלא קבוצה הטרוגנית של הפרעות שונות המזוהות תחת שם אחד. השם סכיזופרניה (בעברית "שסעת") קשור לתחושה הפנימית המפחידה של הסובלים ממנה, החשים שעולמם הפנימי נקרע ומתרסק. אחוז אחד (1%) מהאנשים בעולם סובל מהמחלה. התסמינים שלה אוניברסליים. מתפרצת בד"כ בסוף שנות הנעורים ובתחילת הבגרות (בממוצע גילאי בגברים ו בנשים). אנשים הלוקים בסכיזופרניה סובלים מפגיעה משמעותית באספקטים קוגניטיביים, רגשיים, תפיסתיים והתנהגותיים. המחלה מאופיינת בקיומן של אמונות מוזרות ולא מציאותיות, הזיות ראייה, שמיעה וכד' וחשיבה ודיבור ביזאריים. כמו כן, נוטים הסובלים ממנה להיות בעלי מיומנויות חברתיות לקויות, היעדר יוזמה, קהות רגשית ועוד. סימפטומים אלו מביאים לפגיעות תפקודיות ולמצוקה בדרגות שונות: סכיזופרניים רבים נזקקים לפיקוח וחיים בהוסטלים מוגנים, בעוד שחלק מהסובלים מסכיזופרניה מגיעים לרמת תפקוד גבוהה ומסוגלים לעבוד ולקיים מערכות יחסים זוגיות ממושכות.  בשיא התפרצותה הסכיזופרניה היא מצב פסיכוטי.

3 פסיכוזה היא מצב נפשי חמור המתאפיין בחוסר ארגון אישיותי, הידרדרות בתפקודים חברתיים ואיבוד(או עיוות) של הקשר עם המציאות בדרך כלל עם עדויות למחשבות שווא והזיות. מחשבות -שווא: מחשבות שגויות בעליל שלא ניתן לערער אותן ע"י הצגת ראיות סותרות או נימוקי היגיון, למשל מחשבה שהשכנים משדרים גלי רדיו אל תוך ראשו של האדם במטרה לקרוא את מחשבותיו. הזיות: תפיסה תחושתית שגויה בעליל, למשל שמיעת קולות הדוברים אל האדם כשאין לידו איש, או ראיית אנשים שאינם נמצאים בחדר. פסיכוזה חריפה מהווה מצב חירום פסיכולוגי משום שהכשל בביקורת המציאות עלול לגרום לחולה להתנהג בצורה מסוכנת לעצמו או לאחרים, למשל ניסיון התאבדות בתגובה להזיות שמיעתיות של קולות הקוראים לו למות.

4 השערת הדופמין שני ממצאים שונים הביאו את החוקרים להניח כי פעילות יתר של דופמין מעורבת בסכיזופרניה: תרופות פסיכיאטריות החוסמות העברה דופמינרגית בין אזור הטגמנטום הגחוני לאזור גרעין האקומבנס והאמיגדלה מפחיתות תסמינים חיוביים של סכיזופרניה. סמים שמגרים הפרשה מוגברת של דופמין, כמו אמפטמינים וקוקאין, ע\שויים לעורר פסיכוזה סכיזופרנית. שימו לב שמדובר בעיקר בתסמינים החיוביים של המחלה. ואכן דופמין קשור לחיזוק התנהגויות, ובמקרה של סכיזופרניה ייתכן כי המנגנון יצא משליטה.

5 מאפיינים קליניים של סכיזופרניה
סימנים חיוביים חוסר ארגון חשיבתי (קושי לסדר מחשבה, קפיצה אסוציאטיבית, קושי להבחין בין סביר למופרך) דלוזיות (רעיון שווא. פרנואידיים, מגלומניים, שליטה – מישהו שולט בי מרחוק) הלוצינציות (חזיון שווא. בעיקר קולות) התנהגות ביזארית סימנים שליליים השטחה רגשית הסתגרות חברתית חוסר יוזמה, חשק, ענין חוסר שיפוט סימנים קוגניטיביים הפרעה ב: קשב/ריכוז תפקודים ניהוליים זיכרון שפה דלה משני: מאפיינים אפקטיביים: דיכאון, אובדנות

6 Most common positive symptoms of schizophrenia
(Picchioni MM, Murray RM (2007) Schizophrenia. British Medical Journal 335: 91–95). Lack of insight (97%) Auditory hallucinations (74%) Ideas of reference (70%) Delusions of reference (67%) Suspiciousness (66%) Flatness of affect (66%) Delusional mood (64%) Delusions of persecution (64%) Thought alienation (52%) Thoughts spoken aloud (50%)

7 התפרצות המחלה בד"כ מתחילה בתסמינים שליליים, שעשויים לקחת מספר שנים.
אח"כ מגיעים התסמינים הקוגניטיביים. בסופו של דבר מצטרפים התסמינים החיוביים.

8 סכיזופרניה כליקוי נוירולוגי
ראשית יש לציין שהבדלים במוחותיהם של סכיזופרנים אינם גדולים מאוד. בסה"כ יש דמיון במבנה האנטומי ביחס לקבוצת ביקורת. לצד זאת לאורך השנים המחקר כן זיהה כמה הבדלים. התסמינים השליליים של המחלה קשורים לבעיות ברקמת המוח: סריקות ב – CT ו - MRI הראו שחולי סכיזופרניה מאבדים רקמות מוח עם הגיל, בקצב גבוה יותר מזו שבאוכלוסייה הכללית. כך למשל אחד המחקרים מצא שאצל חולי סכיזופרניה חל אובדן של חומר אפור במהלך ההתבגרות – פי 2 מאשר האובדן שקורה בעקבות גיזום רגיל בגיל זה.

9 סכיזופרניה כליקוי נוירולוגי
הידע לגבי האפקט התורשתי של המחלה מראה ששילוב של פגיעות גנטית וסביבתית מעלה את הסבירות לפריצת המחלה. אדם עם היסטוריה של המחלה במשפחה נמצא בסיכון גבוה יותר. אם תנאים סביבתיים מסוימים מתקיימים (למשל סיבוך בהריון, זיהום נגיפי, תנאים תזונתיים דלים בעת ההיריון, רמות סטרס גבוהות מאוד, וכו'), אזי הסיכוי להתפרצות המחלה עולה, עקב פגיעה ברקמת המוח. ישנם סימנים מוקדמים הקשורים לפגיעה המוחית ועשויים לנבא את המחלה. באופן ספציפי בקרב ילדים המבטאים תנועות גוף ופנים חריגות, תפקוד פסיכומוטורי לקוי, והבעות רגשיות שליליות רבות יותר – יש סבירות גבוהה יותר להתפרצות המחלה.

10 בקרב סכיזופרנים נמצאה תת-פעילות של הקורטקס הקדם-מצחי (מכונה "היפו-פרונטליות"), הנגרמת מהפרשה מופחתת של... דופמין. כן, בצד אחד של המוח יתר פעילות של הנ"ט גורמת לתסמינים חיוביים של המחלה, בצד אחר של המוח גורמת פעילות- חסר לתסמינים שליליים. התוצאה היא שהחולים מתקשים במגוון מטלות המצריכות פעולה של אזור זה במוח. במחקר נותנים לחולים מטלות קוגניטיביות בעת שמוחם נסרק ב MRI. התוצאה: אזור זה במוח פועל ברמה נמוכה ביחס לנבדקי ביקורת.

11 דיכאון מחלה נפשית נפוצה שמאופיינת במצב רוח מדוכדך לאורך זמן, אובדן של עניין והנאה בדברים, תחושות של אשמה ודימוי עצמי נמוך, הפרעות בשינה ובתיאבון, תחושת אנרגיה מוחלשת, ריכוז נמוך ועוד. בעיות אלה יכולות להיות כרוניות וקבועות או "באות והולכות" לחליפין. הן גורמות לפגיעה משמעותית ביכולתו של הפרט לנהל את תפקידיו בחיי היום-יום וגורמות לירידה משמעותית באיכות החיים. בשיא חומרתה המחלה מביאה לדחיית החיים ולניסיונות אובדניים.

12 דיכאון זהו גורם מוביל באי תפקוד של אנשים על פני זמן ומהווה כיום הגורם הרפואי הרביעי בגרימת אי תפקוד, והשני בחשיבותו בגילאים הצעירים של שנים. ארגון הבריאות העולמי מעריך שעד 2020 הוא יהפוך לגורם השני בחומרתו בכלל האוכלוסייה אחרי מחלות הלב, ועד 2030 למחלה החמורה ביותר לאנושות. דיכאון נמצא קשור לתחלואה נרחבת במובנים הגופניים: מעלה את השיעור של אירועים מוחיים, מעלה את הסיכון להתפתחות של אוסטאופורוזיס, של מחלות לב ושל סוכרת. פוגע במערכת החיסונית, ומעורר מחלות דלקתיות.

13 דיכאון ע"פ ה 5DSM A) חמישה או יותר מהתסמינים הבאים שהתקיימו במשך פרק זמן של שבועיים ומהווים חידוש או החמרה ביחס לתפקוד קודם. לפחות אחד משני התסמינים הראשונים צריך להתקיים: 1) מצברוח דכאוני 2) חוסר עניין או הנאה. B) התסמינים גורמים למצוקה קלינית ברורה, או לפגיעה בתפקוד חברתי, מקצועי או תחום חיים אחר בעל חשיבות. C) האפיזודה הדיכאונית אינה ניתנת לייחוס להשפעות פיזיות של שימוש בחומרים או למצב רפואי כלשהו. למשל, מחלות כגון טרשת נפוצה, שבץ, תת פעילות של בלוטת התריס – עשויים להוות סיבות פיזיות להפרעה במצברוח ובמצב זה לא יוגדרו כדיכאון. D) הדיכאון לא מוסבר טוב יותר ע"י הפרעות מהספקטרום הסכיזופרני והפסיכוטי. E) יש לשלול קיומה של אפיזודה מאנית בעבר.

14 דיכאון, אובדנות, התאבדות
שני שלישים מן הסובלים מדיכאון חווים מחשבות אובדניות כלשהן 10% to 15% of all depressed patients commit suicide, and two-thirds have suicidal ideation (Kaplan & Sadock, 1991). Patients at high risk for suicide include those who have: - a biological predisposition (eg, low levels of serotonin) - a previous history of suicide attempts or a current plan - an emotional situation of social isolation, estrangement, and hopelessness - comorbid substance abuse and/or personality disorder - psychotic features - serious concomitant physical illness Adapted from WPA/PTD Educational Program on Depressive Disorders 15%-10 מן הסובלים מדיכאון ישימו קץ לחייהם Kaplan & Sadock, 1991 WPA/PTD Educational Program on Depressive Disorders

15 תפקיד המונואמינים המחקר הנוירולוגי של הדיכאון הראה שיש להתמקד בעיקר בשני מונואמינים (קבוצות של נ"ט): נוראפינפרין וסרוטונין. דופמין (מונואמין נוסף) קשור גם הוא, אם כי באופן עקיף יותר. המחקר הצביע על קשר בין חסרון בנ"ט אלה במרווחים הסינפטיים ובין הגברה של הסיכוי לדיכאון. כיצד הגיע המחקר למסקנה זו? הראו שחומרים שהם אנטגוניסטים למונואמינים מגבירים את הסיכוי ללקות בדיכאון. כלומר, אם ניתן לאדם עם נטייה גנטית לדיכאון (שיש דיכאון במשפחתו) חומר שמדכא ייצור של נוראפינפרין, ובעיקר של סרוטונין, הסיכוי שלו לחוות תסמינים של דיכאון יגדל. לאור זאת, אחד ההסברים הדומיננטיים מכונה "השערת המונואמינים": "Norepinephrine may be related to alertness and energy as well as anxiety, attention, and interest in life; [lack of] serotonin to anxiety, obsessions, and compulsions; and dopamine to attention, motivation, pleasure, and reward, as well as interest in life.“ Nutt DJ. (2008). Relationship of neurotransmitters to the symptoms of major depressive disorder. Journal of Clinical Psychiatry.

16 SSRI סרוטונין אחראי על מגוון רחב של תפקודים, בין השאר משפיע על תחושות הקשורות למצב הרוח, תיאבון, הנאה מינית וויסות טמפרטורה בגוף. לאור זאת, התרופות הנפוצות ביותר כנגד דיכאון הן מקבוצת ה SSRI , ראשי תיבות של Selective Serotonin Reuptake Inhibitor, או בעברית מעכבי ספיגת סרוטונין בררניים. תרופות אלה מעלות את רמת הסרוטונין במרווח הבין-סינפטי, על ידי חסימה של תהליך הספיגה החוזרת בתאי העצב. בדרך כלל חולפים כשבועיים עד חודש עד שהשפעת התרופות מסוג זה ניכרת. תרופות ממשפחה זו כוללות פלואוקסטין (פרוזאק, פלוטין, פריזמה, אפקטין), פארוקסטין (סרוקסט, פאקסיל, פאקסט), סרטראלין (לוסטראל, סרנאדה, זולופט), ציטלופרם (ציפרמיל, רסיטל), פלובוקסמין (פבוקסיל, לובוקס), אסטילופרם (ציפרלקס) ועוד.

17 שאלה: מדוע לא פשוט לתת לאדם סרוטונין באופן ישיר?
הסרוטונין בגוף מצליח לעבר את ה BBB באמצעות נשא ביולוגי ייחודי. זו הסיבה לכך שלא ניתן להשתמש בסרוטונין עצמו כתרופה. הוא לא יוכל לעבור את מחסום הדם-מוח. Serotonin molecule necklace $27.99

18 תחילת השפעת התרופות מסוג זה אורכת זמן
תחילת השפעת התרופות מסוג זה אורכת זמן. כאשר מדובר בתרופות המוקדמות יותר בקבוצה זו, כמו פרוזק, לוקח כשלושה שבועות עד להשפעה ניכרת, מאחר שנדרש זמן להצטברות הסרוטונין וליצירת קולטנים נוספים בהשפעתו. עם זאת, קיימות תרופות חדשות כמו ציפרלקס, בהן השפעת התרופה ניכרת כבר לאחר שבוע טיפול. תופעות הלוואי הנפוצות הן הפרעות בשינה (נדודי שינה, סיוטי לילה), הפרעות בעיכול המתבטאות בדרך כלל בהרגשת בחילה, והפרעות בתפקוד המיני - הפחתת החשק המיני וקושי להגיע לאורגזמה. שימוש ב- SSRI יחד עם אלכוהול עלול להעצים את תופעות הלוואי, ובנוסף לגרום להתנגשות בין האלכוהול לבין החומר הפעיל בכדור, על פי כן דבר זה מסוכן ועלול לשבש את תהליכי הכדור על הסרוטונין במוח ואף לפגוע בכבד. על כן ישנו איסור לשתות אלכוהול בתקופת השימוש בתרופה.

19 לאחרונה נמתחה ביקורת רבה על תרופות ממשפחת הSSRI . המבקרים טענו:
1) שברוב התרופות לוקח בין שבוע עד מספר שבועות עד שהאפקט נכנס לפעולה, למרות שכמות המונואמינים במוח מתאזנת תוך מספר שעות מלקיחת התרופה. 2) בניסויים אחרים בהם מפחיתים את רמת המונואמינים אפשר להשרות דיכאון מסוים, אולם רק אצל אנשים עם נטייה גנטית לכך, ולא אצל נבדקים בריאים (מה שאומר שיש עוד גורמים מתערבים). 3) התרופה נרשמת בקלות רבה על ידי רופאים גם שלא לצורך. 4) שימוש ב SSRI גורם למחשבות אובדניות. לאחרונה חוקרים במנהל המזון והתרופות האמריקאי מצאו קשר בין צריכת תרופות אלה לבין מימוש מחשבות אובדניות, ושוקלים כיום לחייב את יצרני התרופות לכתוב אזהרה בעניין זה על גבי התרופה. 5) ביקורת נוספת היא העובדה שמטה-אנליזות הראו כי ההבדל בין קבוצות הניסוי והביקורת אינו גדול מאוד, כך שניתן ליחס חלק משמעותי מהשפעתה לאפקט אינבו.

20 שימו לב! דיכאון קשה (Major Depressive Disorder) אינו נגרם באופן ישיר ובלעדי מ"חוסר איזון ביוכימי". זוהי הפשטת-יתר ששומעים אותה פעמים רבות. האמירה המדויקת יותר היא שדיכאון עלול להיגרם על ידי שינויים בהולכה עצבית במוח. בנוסף, קיימות עדויות רבות ומשכנעות לכך שדיכאון מלוּוֶה בשינויים בהולכה עצבית במוח. כמו כן ברור כיום שתרופות המגבירות את רמתם של מתווכים עצביים אמינרגיים (נוראפינפרין וסרוטונין) במוח מטפלות בהצלחה בדיכאון. אולם הסיבות לדיכאון: א) עדיין לא באמת ידועות ב) קורות בהכרח באינטראקציה עם גורמים סביבתיים (קשר עם הורים, סביבת חיים, אירועי לחץ ועוד) ואישיותיים.

21 ליקויים מוחיים ישנם כמה הבדלים בין מוחות של חולי דיכאון לבין מוחות של אנשים בקבוצת ביקורת. הבדלים משמעותיים נמצאו בגודלם של גרעיני הבסיס, התלמוס, ההיפוקמפוס, וחלקים מהאונה הפרונטלית – שהנם קטנים יותר בקרב אנשים חולי דיכאון, באופן ממוצע. ההיפוקמפוס הוא מרכז של זיכרון ומצברוח במוח. אובדן של תאי עצב באזור זה קשור לבעיות בזיכרון ולמצברוח דיסטמי. תרופות המגבירות את פעילות הסרוטונין מעודדות נוירוגנזה וכך מגדילות את הנפח של ההיפוקמפוס. מחקרי MRI הראו שזרימת הדם וחילוף החומרים באמיגדלה של חולי דיכאון הייתה גבוהה ב % מהנורמה. מעבר לכך, נמצא מתאם בין חומרת הדיכאון ובין רמת פעילות האמיגדלה. ייתכן שעיבוד של מחשבות הקשורות לעצב ולחרדה מתרחשת אצל חולי הדיכאון באינטנסיביות גבוהה יותר באזור זה.

22 תפקיד מחזור היממה אחד התסמינים הבולטים של דיכאון הוא הפרעות בשינה (אינסומניה או היפרסומניה). לאחרונה נמצא שאחד הטיפולים היעילים ביותר נגד דיכאון הוא חסך בשינה מפוקח – באופן מוחלט או בררני. החולה מחובר לא.א.ג וגלי המוח שלהם מנוטרים. בכל פעם שהרישום מעיד על שנת REM מעירים אותו. ההשפעה המטיבה של התהליך מתפתחת לאורך שבועות. באותו אופן יש גם טכניקה של חסך שינה מוחלט – לאחר לילה ללא שינה מצב הרוח של חלק מחולי הדיכאון משתפר.

23 שאלה לסיום: מדוע כל כך קשה למחקר למצוא את המנגנון שאחראי על מחלת נפש ואת התרופות המדויקות שירפאו אותה ללא תופעות לוואי?


הורד את "ppt "סכיזופרניה והפרעות אפקטיביות

מצגות קשורות


מודעות Google