המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

הטמעת חוזר מנכ"ל הוראות קבע תשסו/ 8 (ב)

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "הטמעת חוזר מנכ"ל הוראות קבע תשסו/ 8 (ב)"— תמליל מצגת:

1 הטמעת חוזר מנכ"ל הוראות קבע תשסו/ 8 (ב)
תשסו/ 8 (ב) יישום חוק החינוך המיוחד: ועדות שילוב מוסדיות, ועדות השמה וועדות ערר

2 "כל אדם עם צרכים מיוחדים ישתתף באופן פרואקטיבי בחברה"
"כל אדם עם צרכים מיוחדים ישתתף באופן פרואקטיבי בחברה". זהו החזון המנחה את עבודת האגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך. המשמעות הנובעת מחזון זה היא קיומה של חברה פתוחה, הוגנת, שיוויונית, שחבריה מאפשרים לכל השותפים בה למצות את חזונם בהקשר לחייהם, ובהתאם ליכולותיהם וכישוריהם. (רות פן, מנהלת האגף לחינוך מיוחד, 2006)

3 הטיפול בפרט- צירים מארגנים
המישור הפרוצדורלי המישור המהותי

4 ועדות שילוב מוסדיות, ועדות השמה וועדות ערר
הדגשים מהותיים לאור פרסום החוזר: מהם התלמידים המופנים לועדות. סוגי הוועדות, סמכותן והממשק ביניהן. מעמד קבלת ההחלטה ואפיון הלקות. סוגיית הטיפול במסמכים. השתתפות משמעותית של ההורים והתלמיד.

5 תזכורת... התלמידים בעלי הלקויות הקלות והקשיים התפקודיים המתונים, שקיבלו בעבר שעות מסל שילוב, אינם נכללים עוד באוכלוסיית היעד וצריכים לקבל מענה ממקור אחר, בחינוך הרגיל!

6 אפיוני החריגות המזהים את התלמיד לצורך הפנייה לועדת השילוב זהים באופן מוחלט לאפיוני החריגות המזהים תלמיד המופנה לועדת השמה

7 *הפרעות נפשיות - פסיכיאטר לילדים ונוער
אפיון החריגות והגורמים שאבחנתם קבילה: * משכל גבולי - פסיכולוג חינוכי / פסיכולוג התפתחותי *פיגור קל – סיעודי – ועדת האיבחון של השירות למפגר *הפרעות התנהגות –פס' חינוכי / התפת' / קליני / פסיכיאטר לילדים ונוער *הפרעות ריגשיות - פס' חינוכי / התפת' / קליני / פסיכיאטר לילדים ונוער *AD(H)D - פס' חינוכי + נוירולוג ילדים / פס' חינוכי + רופא ילדים עם ניסיון בהתפ' הילד / פסיכיאטר לילדים ונוער * אוטיזם / PDD פסיכיאטר לילדים ונוער / פס' קליני / מנהלת מכון להתפ' הילד מוכר ע"י משרד הבריאות / רופא מומחה בנוירולוגיית ילדים *הפרעות נפשיות - פסיכיאטר לילדים ונוער

8 * לקות למידה רב – בעייתית – פס' חינוכי / פס' חינוכי מומחה שהוכשר בנושא לקויות למידה / פס' ומאבחן דידקטי במסמך אחד או במסמכים נפרדים * שיתוק מוחין / נכות פיסית קשה – נוירולוג ילדים / רופא ילדים עם ניסיון בהתפ' הילד * חירשות / כבדות שמיעה – קלינאי תקשורת שהוסמך האודיולוגיה *עיוורון / לקות ראייה – ועדת האיבחון של השרות לעיוור במשרד העבודה והרווחה או רופא עיניים * עיכוב התפתחותי - פסיכולוג חינוכי / פסיכולוג התפתחותי / נוירולוג ילדים / רופא ילדים בעל ניסיון בהתפ' הילד * עיכוב שפתי – פסי' חינוכי + קלינאית תקשורת /פס' התפ' + קלינאית תקשורת / רופא ילדים בעל ניסיון בהתפ' הילד + קלינאית תקשורת * מחלות נדירות - רופא ילדים בעל ניסיון בהתפ' הילד + בצירוף אישור בכתב של הביטוח הלאומי המעיד שהילד זכאי לגימלת ילד נכה ולניידות וזקוק להשגחה מתמדת

9 ועדת שילוב דנה בזכאותו של התלמיד להיכלל בתכנית השילוב:

10 תכנית השילוב כוללת: תמיכה מסוג סייעת הוראה מתקנת ריפוי בעיסוק
מורה תומכת לליקויי שמיעה תכנית השילוב כוללת: ק. תקשורת מורה תומכת לליקויי ראייה פיזיותרפיה טיפול ביצירה והבעה ניתוח התנהגות

11 תמיכה מסוג סייעת תינתן לילדים בעלי הלקויות הבאות:
1. משותקי מוחין ובעלי נכויות פיסיות קשות. 2. עיוורים וליקויי ראייה. 3. אוטיסטים / pdd 4. בעלי פיגור בינוני. 5. בעלי הפרעות נפשיות. 6. תלמידים שיש להם מחלות נדירות וזקוקים להשגחה מתמדת על-פי אישורים של המוסד לביטוח לאומי. 7. תלמידים הזכאים ללמוד במסגרת חינוך מיוחד ונזקקים לסיוע בגין העדר מסגרת מתאימה.

12 להגשת בקשה לסייעת צמודה יש לצרף:
1. פרוטוקול ועדת שילוב (נמצא בחוזר מנכ"ל סו 8 (ב)) 2. טופס בקשה למתי"א (מועבר ע"י המתי"א לחתימת הרשות) חתום ע"י מנהל ביה"ס. (נמצא באתר המתי"א) 3. טופס ועדת שילוב הקובע את דרגת החריגות (נספח מס' 4 בחוזר מנכ"ל, ע"מ 79) 4. תח"י 5. מסמכים קבילים, אישורים רפואיים, ביטוח לאומי, נכות וכד'

13 לו"ז לועדות שילוב, השמה וערר
ספטמבר – ה-15 באוקטובר: ינואר - פברואר הערכה מעצבת לתלמידים המקבלים תמיכה מתכנית השילוב ועדות שילוב לתלמידים חדשים כיתות א' ו-ז' דיון בצוות בינמקצועי לגבי הפנייה לועדת שילוב לתלמידים שאינם מקבלים תמיכה מתכנית השילוב מעקב ותיעוד אחר תלמידים מתקשים שאינם מקבלים תמיכה מתכנית השילוב

14 דיון בועדות השמה לגבי תלמידים שהופנו לאחר דיון בועדת שילוב
מרץ עד ה- 15 במאי 15 במאי עד סוף יוני דיון בועדות שילוב לקביעת זכאות לתמיכה מתכנית השילוב (תלמידים חדשים) קביעת רשימת תלמידים חדשים/ממשיכים לשנה"ל הבאה דיון בועדות השילוב לתלמידים המקבלים תמיכה, חידוש תוקף לאחר 3 שנים דיון בועדת שילוב לקראת ועדת השמה - קביעת אסטרטגיית למידה לתלמידים שנמצאו זכאים לתמיכה מתכנית השילוב - קביעת קבוצות טיפול דיון בועדות השמה לגבי תלמידים שהופנו לאחר דיון בועדת שילוב

15 החלטה להפנות את התלמיד לועדת שילוב.
תהליך בית ספרי לאיתור ומעקב אחר תלמידים בעלי צרכים מיוחדים במהלך שנה"ל לפני הפנייתם לועדת שילוב ספטמבר – סוף ינואר: זיהוי ואיתור תלמידים המגלים קשיים תפקודיים. קיום דיונים בישיבות צוות בין-מקצועיות בשיתוף מחנכת הכיתה, פס' בי"ס, יועצת חינוכית רכזת השילוב מטעם המתי"א. שיתוף ההורים בקשיים של התלמיד. בניית תכנית עבודה לקידום הילד במסגרת הכיתה (קביעת מרכז התכנית). תיעוד התהליך הטיפולי בתלמיד. הפנייה לאבחון במידת הצורך. החלטה להפנות את התלמיד לועדת שילוב.

16 לו"ז לעבודת ביה"ס בועדות השילוב:
מרץ – 15 במאי: א. ועדות שילוב לתלמידים המקבלים תמיכה מתכנית השילוב, וזכאים לחידוש תוקף לאחר שלוש שנים ספטמבר- ה-15 באוקטובר: ועדות שילוב לתלמידים חדשים (תלמידי כיתות א' ותלמידי כיתות ז') ב. ועדת שילוב לדיון בסיום טיפול ג. ועדת שילוב לדיון בתלמידים חדשים ד. ועדת שילוב לדיון לקראת הפנייה לועדת השמה

17 פסיכולוג המסגרת ורכזת השילוב מטעם המתי"א נוטלים חלק פעיל בתהליך כחלק מעבודתם השוטפת באותה מערכת חינוכית.

18 אחריות היו"ר - (מנהל/ת ביה"ס)
- בדיקת מיצוי אפשרויות ההתערבות החינוכית טרם הגשה לוועדה. - שיתוף הורי התלמיד בכל שלבי התהליך. - ארגון עבודת הועדה,זימון המשתתפים וניהול ישיבותיה - שיתוף התלמיד בתהליך. - שמירה על לוחות הזמנים לפי הנוהלים הכתובים (מרץ עד ה-15 במאי). - הגשת מסמך תיפקודי – חינוכי (שאלון הפנייה, נספח מס' 5) למילוי מחנך הכתה. - חתימת מנהל ביה"ס והמפקח ומסירת עותק מהשאלון להורים. - איסוף המסמכים הקבילים - שמירת המסמכים . - כתיבת פרטיכול מסודר. . - סיכום הדיון ושליחת החלטת הועדה להורים

19 - קביעת האיפיון בוועדה, בהיוועצות עם כל חבריה.
תפקידי הפסיכולוג לקראת ובזמן הועדות: - שותפות לתהליכי החשיבה המקדימים וההפניה של התלמידים לוועדה - אבחון / הערכה של התלמיד לפי שיקול דעתו המקצועית ובהסכמת ההורים מסירת חוות הדעת להורים - המלצה לאבחונים או התערבויות נוספים כנדרש לפי הלקות - קביעת האיפיון בוועדה, בהיוועצות עם כל חבריה.

20 ועדת השילוב יכולה להחליט:
החלטות הועדה: ועדת השילוב יכולה להחליט: זכאי להיכלל במסגרת תכנית השילוב אינו זכאי להיכלל במסגרת תכנית השילוב: יופנה לדיון בועדת השמה עקב בעיות מורכבות וכוללניות המצריכות טפול כוללני רב מקצועי וכן - תמיכה של סייעת ללקויות הקשות (לפי הגדרתן בנספח 4 בחוזר מנכ"ל סו' 8 (ב')) תוקף החלטות ועדה הן לשנת הלימודים העוקבת. ועדות שהתקיימו לאחר התאריך – תוקפן לשנת הלימודים שלאחריה, אלא במקרים חריגים

21 צוות שיבוץ ברשות המקומית
סמכות הוועדות והממשק ביניהן ועדת השמה ועדת שילוב זכאות / אי זכאות לחינוך מיוחד וקביעת סוג מסגרת ההשמה לתמיכה מתוכנית השילוב ובכלל זה לתמיכה מסוג סייעת אפיון החריגות צוות שיבוץ ברשות המקומית קביעת מסגרת ההשמה צוות בין מקצועי : קביעת רמת התפקוד כחלק מהתח"י זכות ערר במעמד ועדת ערר מחוזית במעמד ועדת השמה ביושבה כערר

22 הפניית תלמיד לועדת השמה מחייבת קיום
הממשק בין שילוב והשמה הפניית תלמיד לועדת השמה מחייבת קיום דיון בוועדת שילוב ועדת השמה ועדת שילוב זכאות אי זכאות לתמיכה מתוכנית השילוב בשל בעיות מורכבות וכוללניות אי זכאות לחינוך מיוחד זכאות

23 הממשק בין ועדת השמה וועדת השמה ביושבה כערר ועדה מאוחדת
הממשק בין ועדת השמה וועדת השמה ביושבה כערר ועדה מאוחדת ועדת שילוב הורים ותלמיד הגשת התלמיד לועדת השמה לצורך בחינת זכאותו לחינוך מיוחד הגשת ערר בגין החלטת ועדת השילוב בפני ועדת השמה ביושבה כוועדת ערר ועדה מאוחדת ההחלטה בעניין זכאות/ אי זכאות לחינוך מיוחד ניתנת לערר במחוז ההחלטה בעניין זכאות/ אי זכאות לשילוב הינה סופית

24 השתתפות משמעותית של ההורים והתלמיד
מתן משקל ראוי לקולו של התלמיד באשר ל: רצונותיו העדפותיו מחשבותיו ציפיותיו מעצמו ומהמערכת החינוכית יכולותיו זכות ההורים להפעיל שיקול דעת באשר לנוכחותו של ילדם , ולהשמיע את עמדתם תוך התייחסות לגילו, רמת התפתחותו והבנתן. הדיאלוג של אנשי המקצוע עם ההורים לאור: התפיסה הקוהרנטית של ההורה את המציאות התפקודית של בנו. השיפוט ההורי את רמת התפקוד של בנו. מערכת האמונות והציפיות בה מחזיק ההורה ביחס להתקדמות בנו בעתיד. מערך הציפיות של ההורה מהמערכת (ריאליזם הורי / שוורץ,ח.,שטיין,ת )

25 שמירת המסמכים *מסמכי ועדות ההשמה: יישמרו בשרות הפסיכולוגי חינוכי ברשות המקומית *מסמכי ועדות השילוב: בבתי הספר יישמרו בתיקי התלמיד במוסד החינוכי, בגני הילדים יישמרו בשרות הפסיכולוגי חינוכי. מסמכי וועדת הערר: יישמרו במחוזות.

26 ככלל ההורים רשאים לקבל לפני הדיון עותק מכל מסמך המובא בפני הוועדה.
עיון ההורים במסמכים ככלל ההורים רשאים לקבל לפני הדיון עותק מכל מסמך המובא בפני הוועדה. למעט מקרים חריגים שבהם נקבע מטעמים שירשמו בנפרד כי מסמכים מסוימים יהיו חסויים בפני ההורים בשל חשש ממשי לפגיעה בילד או באדם אחר.

27 - והיקף ההתערבות החינוכית שחינוכו של התלמיד דורש.
שיקולי הדעת בקבלת החלטות של ועדת ההשמה: בבוא ועדת ההשמה לקבל החלטה בדבר סוג המוסד החינוכי שיושם בו התלמיד בעל הצרכים המיוחדים היא צריכה להביא לצורך הכרעתה בשאלה זו את כל ארבעת תחומי התפקוד הכוללים של התלמיד: - יכולתו הלימודית - יכולתו החברתית - היקף ההתאמות הדרושות בתכנית הלימודים - והיקף ההתערבות החינוכית שחינוכו של התלמיד דורש.

28 תודה על ההקשבה


הורד את "ppt "הטמעת חוזר מנכ"ל הוראות קבע תשסו/ 8 (ב)

מצגות קשורות


מודעות Google