המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

שיעור חזרה לקראת המפמ"ר טלי שפירא.

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "שיעור חזרה לקראת המפמ"ר טלי שפירא."— תמליל מצגת:

1 שיעור חזרה לקראת המפמ"ר טלי שפירא

2 נפח הגדרה: כלי מדידה ואופן המדידה יחידות מדידה

3 נפח הוא המקום שתופס גוף במרחב
נפח- הגדרה נפח הוא המקום שתופס גוף במרחב

4 נפח- אופן מדידה גוף בעל צורה לא מוגדרת- נוזל
כלי מכויל (משורה, כוס כימית, כוסות מדידה, מזרק) גוף בעל צורה לא מוגדרת- מוצק הכנסת הגוף למשורה ובה נוזל ובדיקת גובה הנוזל לפני ואחרי הכנסת הגוף גוף בעל צורה הנדסית מוגדרת גובהXרוחבXאורך

5 נפח של גז נפח של גז נקבע על פי הכלי שבו הוא נתון מכיוון שהגז מתפשט לכל הנפח שעומד לרשותו

6 נפח- יחידות מידה יחסי מידות: 1 סמ"ק = 1 מיליליטר
יחידות המידה של נפח הן: מטר מעוקב(מ"ק) סנטימטר מעוקב(סמ"ק) מילימטר מעוקב(ממ"ק) ליטר מיליליטר (מ"ל) ועוד... יחסי מידות: 1 סמ"ק =  1 מיליליטר 1000 סמ"ק = 1000 מילילטר = 1 ליטר כדי להפוך מיליליטר לליטר יש לבצע פעולת חילוק ב כדי להפוך ליטר למיליליטר יש לבצע פעולת כפל ב

7 מסה הגדרה: כלי מדידה ואופן המדידה יחידות מדידה

8 מסה- הגדרה מסה היא כמות חומר של גוף הנמדדת ביחידות מידה, כמו מיליגרם, גרם וקילוגרם

9 מסה- אופן מדידה מאזניים

10 מאזניים- יחידות מידה יחסי מידות: 1000 גרם = 1000 ק"ג = 1 טון
למדידת מסות גדולות טון קילוגרם (ק"ג ) למדידת מסות קטנות גרם מיליגרם (מ"ג) יחסי מידות: 1000 גרם = 1000 ק"ג = 1 טון

11 חוק שימור המסה מסתו של גוף נשארת קבועה, כל עוד לא מוסיפים לו או גורעים ממנו חומר.

12 צפיפות צפיפות של חומר היא מסת החומר ליחידת נפח. הצפיפות ניתנת לחישוב על-ידי חלוקת המסה בגרמים, בנפח בסמ"ק. יחידות המידה של צפיפות הן גר' לסמ"ק. חומר יצוף על פני חומר שצפיפותו גדולה יותר משלו וישקע בחומר שצפיפותו קטנה יותר משלו. מסה ______ צפיפות= נפח

13 שאלות חזרה נפחו של גוף כספית שמסתו 27.2 גרם הוא 2 סמ"ק. מהי הצפיפות של כספית? 54.4 גר' לסמ"ק 13.6 גר' לסמ"ק 29.2 גר' לסמ"ק 25.2 גר' לסמ"ק

14 שאלות חזרה גלית שפכה לתוך כלי שני נוזלים שונים: כספית וגליצרין. הצפיפות של הנוזלים היא: גליצרין – 1.3 גר' לסמ"ק ; כספית גר' לסמ"ק ; לאחר מכן הטילה גלית מטבע של נחושת לתוך הכלי. הצפיפות של הנחושת היא 8.9 גר' לסמ"ק. על פי הנתונים, היכן יימצא המטבע בתוך הכלי? (הקיפו את האיור הנכון) הסבר: אם צפיפותו של הגוף קטנה יותר מצפיפות הנוזל, הגוף יצוף.  על פי הנתונים סדר הצפיפויות (מהקטן לגדול) הוא: שם הגוף צפיפות הערה גליצרין 1.3 גר' לסמ"ק הכי פחות צפוף- יהיה למעלה נחושת 8.9 גר' לסמ"ק. צפיפות בינונית- יהיה בין הכספית לגליצרין כספית 13.5 גר' לסמ"ק הכי צפוף- יהיה בתחתית הכלי

15 בטבלה מופיעים רישומים שנמצאו על גבי אריזות של מוצרים שונים.
רשמו ליד כל מוצר האם הרישום מציין את נפח המוצר או את המסה שלו. מידות על אריזות שונות המוצר הרישום על האריזה מסה או נפח אבטיח 5 ק"ג מסה שוקולד 100 גר' חטיף במבה 40 גר' שמן זית 750 מ"ל נפח מנה חמה 80 גר' תפוחים 2000 גר' משקה יוגורט 200 מ"ל מיץ תפוזים 1500 מ"ל סבון כלים סבון 300 גר'

16 רון הכניס גולה לתוך משורה ובה 50 מ"ל מים.
פני המים עלו ל 75 מ"ל. מה נפח הגולה? האם נפח המים השתנה? 25 מ"ל ( 75-50=25) לא. נפח המים נותר 50 מ"ל מכיוון שלא הוספנו או הוצאנו מים. פני המים עלו בעקבות הכנסת הגולה.

17 הליום חנקן חמצן תכונות הגזים באוויר מימן פחמן דו חמצני
האוויר הוא תערובת של מספר גזים בהם: חנקן, חמצן פחמן דו חמצני, מימן, הליום,אדי מים. לכל גז תכונות משלו. מימן הליום חנקן פחמן דו חמצני חמצן

18 חמצן תכונות: מהווה 21% מהאוויר. חסר צבע וחסר ריח.
כל היצורים החיים (אדם, בעלי חיים, צמחים) זקוקים לחמצן כדי לחיות. גז החמצן דרוש לנשימה. החמצן מעודד בעירה ונחוץ לבעירה – ללא חמצן אין בעירה. נר דולק לא יבער ולא ידלק ללא חמצן. זיהוי: אם נכניס קיסם עומם למבחנה עם חמצן הקיסם יידלק

19 מימן תכונות: מהווה פחות מ 1% מהאוויר גז חסר צבע וחסר ריח.
 מהווה פחות מ 1% מהאוויר גז חסר צבע וחסר ריח. גז קל מהאוויר, בהפקת מימן – המימן עולה כלפי מעלה. גז דליק ו"רועם" (משמיע פיצוץ) זיהוי: זיהוי מימן על ידי קיסם דולק. קירוב קיסם דולק לגז מימן משמיע "פיצוץ".

20 חנקן תכונות: גז החנקן הינו גז המהווה 78% מהאוויר. גז חסר צבע וחסר ריח.
החנקן אינו מאפשר נשימה או בעירה זיהוי: הכנסת גפרור דולק לכלי המכיל חנקן – הגפרור יכבה.

21 פחמן דו חמצני תכונות: גז מכבה בעירה כבד מהאוויר מהווה 0.03% מהאוויר.
חסר ריח וצבע. מכבה בעירה זיהוי: ניתן לזהות פחמן דו חמצני באמצעות מי סיד צלולים שהופכים עכורים בנוכחות פחמן דו חמצני.

22 הליום תכונות: גז קל מהאוויר צף באוויר

23 שאלות חזרה לפניכם רשימה של תכונות הגז פחמן דו-חמצני. סמנו את התכונות שבגללן משמש הגז למילוי מטפי כיבוי (יש יותר מתשובה אחת נכונה): מכבה בעירה מסיסותו במים גבוהה חסר צבע וריח כבד מן האוויר בעל טמפרטורת רתיחה נמוכה מאפס

24 האוויר הוא תערובת של גזים שונים. איזה משפט הוא הנכון ביותר?
באוויר יש חמצן וחנקן בלבד. באוויר יש חמצן ופחמן דו-חמצני. באוויר יש חנקן, חמצן, פחמן דו-חמצני וכמות קטנה של גזים אחרים. באוויר יש חנקן, חמצן, מימן ופחמן וכמות קטנה של גזים אחרים. לעיתים ממלאים בלונים בגז הליום. גז הליום נבחר לשימוש בבלונים כי: ההלום הוא גז חסר ריח. המימן הוא גז חסר צבע. צפיפותו של ההליום נמוכה מצפיפות האוויר ולכן הבלון יעלה. צפיפותו של ההליום גדולה מצפיפות האוויר ולכן הבלון יעלה.

25 לפניכם דרכים לזיהוי של גזים שונים
לפניכם דרכים לזיהוי של גזים שונים. רשמו בסוף כל משפט את שם הגז המתאים לאופן הזיהוי. היעזרו ברשימה הבאה: חמצן, חנקן, מימן, פחמן דו-חמצני (יכול להופיע אותו גז יותר מפעם אחת). בהכנסת גז זה למי סיד צלולים, מי הסיד הופכים לעכורים: כאשר מקרבים קיסם עומם לגז זה, הקיסם בוער: אם נקרב קיסם בוער לפתח מבחנה עם גז זה יישמע קול נפץ. פחמן דו-חמצני חמצן מימן

26 צמיגות

27 שאלות חזרה נכון לא נכון לא נכון נכון נכון
רשמו ליד כל משפט אם הוא נכון או לא נכון: נכון או לא נכון נוזל שזרימתו איטית, צמיגותו גבוהה נוזל שזרימתו מהירה, צמיגותו גבוהה לכל הנוזלים צמיגות זהה כוחות המשיכה בין החלקיקים משפיעים על צמיגותו ככל שכוחות המשיכה בין החלקיקים חזק יותר, הזרימה תהיה איטית יותר נכון לא נכון לא נכון נכון נכון

28 צמיגותו של כל אחד מהנוזלים מים, שמן ודבש – שונה
צמיגותו של כל אחד מהנוזלים מים, שמן ודבש – שונה. כיצד ניתן להסביר את הצמיגות השונה של הנוזלים הללו באמצעות המודל החלקיקי של החומר? כוחות המשיכה השונים בין חלקיקי הנוזל הם אלה שמקנים לכל אחד מהחומרים צמיגות שונה. כוחות המשיכה בין חלקיקי הדבש הם החזקים ביותר, לאחר מכן כוחות המשיכה בין חלקיקי השמן הם חזקים פחות מאשר הדבש ולבסוף במים כוחות המשיכה בין חלקיקי המים הם החלשים ביותר.

29 עקרונות מודל החלקיקים של החומר
כל חומר, בכל מצב צבירה, בנוי מחלקיקים שביניהם רִיק. החלקיקים של חומר מסוים הם אותם החלקיקים בשלושת מצבי הצבירה, והם אינם משנים את הנפח או את המסה במעבר ממצב צבירה אחד לשני. בין החלקיקים קיימים כוחות משיכה. החלקיקים נמצאים בתנועה מתמדת ואקראית. קיימים שלושה אופני תנועה: תנודה, סיבוב ומעתק. חומרים במצבי צבירה שונים נבדלים זה מזה בסידור החלקיקים, בכוחות המשיכה הקיימים בין החלקיקים ובאופן תנועת החלקיקים. במוצק החלקיקים מסודרים ונעים בתנודתיות במקומותיהם, המרחקים בין החלקיקים קטנים, כוחות המשיכה בין החלקיקים חזקים מאוד. חלקיקי הנוזל מסודרים פחות מאשר במוצק. בנוסף לתנועה התנודתית הם נעים גם בתנועה סיבובית. המרחקים בין החלקיקים מעט גדולים יותר מאשר במוצק, ולכן כוחות המשיכה פחות חזקים בהשוואה לכוחות המשיכה בין חלקיקי המוצק. חלקיקי הגז נמצאים באי סדר, תנועתם תנודתית, סיבובית, ובנוסף, הם נעים בתנועת מעתק. בשל המרחקים הגדולים בין חלקיקי הגז, כוחות המשיכה ביניהם חלשים מאוד.

30 תופעת הפעפוע התופעה שבה חלקיקי החומר נעים ממקום שבו הם צפופים למקום שבו הם צפופים פחות נקראת פעפוע. הפעפוע מהיר יותר ככל שהטמפרטורה עולה, מכיוון שתנועת החלקיקים מהירה יותר.

31 שאלות חזרה בעקבות העברת גז מכלי שנפחו 10 סמ"ק לכלי שנפחו 2000 סמ"ק יחול שינוי ב: אופן התנועה של חלקיקי הגז מרחק בין חלקיקי הגז. גודל חלקיקי הגז. מסת חלקיקי הגז. לתוך כלי זכוכית המכיל 200 סמ"ק מים הוסיפו 10 טיפות צבע מאכל ירוק. בתוך זמן קצר נצבעו המים בירוק. מה הגורם העיקרי להתערבבות המים והנוזל הירוק זה בזה? המרחק בין החלקיקים תנועה של החלקיקים כוחות המשיכה בין החלקיקים כל השובות נכונות

32 שאלות חזרה מהירות התערבבות הנוזלים מושפעת מן הטמפרטורה. בחרו את הגרף המתאר את ההשפעה הזאת: כיצד משפיעה עלייה בטמפרטורה על קצב תהליך הפעפוע (דיפוזיה) של חומרים? עליה בקצב הפעפוע. ירידה בקצב הפעפוע. אין השפעה על קצב הפעפוע ההשפעה תלויה בסוג החומר.

33 שאלות חזרה מה מאפיין חומר בכל מצבי הצבירה שלו (מוצק, נוזל וגז)?
הנפח של החומר נשאר קבוע. המרחק שבין חלקיקי החומר נשאר קבוע. ג- בין חלקיקי החומר יש אוויר. ד- חלקיקי החומר נמצאים בתנועה מתמדת. איזו מהמאפיינים הבאים מסביר מדוע למוצק יש צורה קבועה? בין החלקיקים פועלים כוחות משיכה חזקים. החלקיקים לא משנים את מקומם. ג- בין החלקיקים יש רִיק. ד- המרחק בין החלקיקים קטן מאוד.

34 שאלות חזרה לפניכם רשימה של תכונות. סמנו V בעמודה המתאימה לגבי החומר במצבי הצבירה השונים. המאפיינים מוצק נוזל גז בעל נפח קבוע מקבל את צורת הכלי שבו הוא נמצא ניתן לדחיסה זורם ממקום למקום V V V V V V V

35 א- איזה איור מתאר את חימום התערובת ממצב מוצק לנוזל?
יוסי לקח תערובת של חומרים מוצקים והכניס לכלי סגור. לאחר מכן הוא חימם את התערובת עד שהיא הפכה לנוזלית. א- איזה איור מתאר את חימום התערובת ממצב מוצק לנוזל? איור ב מתאר מעבר מנוזל לגז איור ג מתאר מעבר ממוצק לגז איור ד מתאר מעבר מנוזל למוצק

36 האם המסה של התערובת במצב מוצק שונה/שווה למסה של החומר במצב נוזל
האם המסה של התערובת במצב מוצק שונה/שווה למסה של החומר במצב נוזל?______ נמקו מדוע על פי חוק שימור המסה- אם לא הוספנו או גרענו חומר, המסה נשארת קבועה.

37 חלקיקים ושינויים בחומר +לחץ הגז
חלקיקים ושינויים בחומר +לחץ הגז   חימום חומר בכל מצבי הצבירה מגביר את מהירות התנועה של חלקיקי החומר. קירור חומר בכל מצבי הצבירה מקטין את מהירות התנועה של חלקיקי החומר. חימום גורם לעלייה במהירות התנועה של החלקיקים, וזו גורמת להגדלת הנפח של גוף החומר. לעומת זאת קירור גורם להקטנת מהירות התנועה של החלקיקים, וזו גורמת להקטנת הנפח של גוף החומר. לחץ גז הוא מדד למהירות החלקיקים ולמספר ההתנגשויות של חלקיקי הגז זה בזה ובדופנות הכלי בפרק זמן נתון. חימום גז )בכלי סגור( גורם לעלייה בלחץ הגז. ככל שטמפרטורת הגז עולה, גדלה מהירותם של חלקיקי הגז וגורמת לעלייה במספר התנגשויות החלקיקים בינם לבין עצמם ובינם לבין דופנות הכלי בפרק זמן נתון. כתוצאה מכך לחץ הגז בכלי גדל. ככל שהטמפרטורה של החומר יורדת, מהירות התנועה של חלקיקי הגז יורדת, ומספר התנגשויות החלקיקים בינם לבין עצמם ובינם לבין דופנות הכלי, בפרק זמן נתון קטנה, ולכן לחץ הגז בכלי קטן. אפשר לשנות לחץ של גז במספר אופנים: א. על-ידי חימום וקירור הגז - חימום גורם לעלייה בלחץ הגז ואילו קירור גורם לירידה בלחץ הגז [כאשר נפח הגז ומספר החלקיקים (מסה) קבועים[. ב. על-ידי שינוי מספר חלקיקי הגז (מסה) הגדלת מסת הגז גורמת לעלייה בלחץ הגז ואילו הקטנת מסת הגז גורמת לירידה בלחץ הגז (כאשר טמפרטורת הגז ונפחו קבועים(. ג. על-ידי שינוי בנפח הכלי - הגדלת נפח הכלי גורמת לירידה בלחץ הגז בכלי ואילו הקטנת נפח הכלי גורמת לעלייה בלחץ הגז [כאשר טמפרטורת הגז ומספר החלקיקים (מסה) קבועים[.

38 שאלות חזרה השלימו את המשפט: כאשר מחממים אוויר בתוך כלי סגור, חלקיקי האוויר... א. מתאדים ב. נעים בממוצע לאט יותר ג. מתכווצים ד. נעים בממוצע מהר יותר כאשר מחממים מים עולה טמפרטורת המים. איזה מהמשפטים הבאים מתאר את התופעה על פי המודל החלקיקי של החומר? א. חלקיקי המים מתנפחים. ב. חלקיקי המים מתרבים. ג. המהירות הממוצעת של חלקיקי המים גדלה. ד. המהירות הממוצעת של חלקיקי המים קטנה.

39 שאלות חזרה היכן המהירות הממוצעת של חלקיקי האוויר היא הגבוהה ביותר? א. C180 ב. C250 ג. C400 ד. C 1800

40 בניסוי שערכו מספר תלמידים שמטרתו לבדוק את השפעת מסת הגז בכלי על לחץ הגז , הכניסו לתוך שלשה כלים זהים את אותו סוג גז. בכל כלי הכניסו מסה שונה של גז. א. באיזה כלי לחץ הגז הוא הנמוך ביותר? נמקו מדוע על פי המודל החלקיקי של החומר: בכלי ג לחץ הגז הוא הנמוך ביותר מכיוון שיש בכלי זה את המספר הקטן ביותר של חלקיקים ולכן מספר ההתנגשויות של החלקיקים בדפנות הכלי הוא הקטן ביותר.

41 מה הגורם המשפיע בניסוי. מה הגורם המושפע בניסוי
מה הגורם המשפיע בניסוי? מה הגורם המושפע בניסוי? מהם הגורמים הקבועים בניסוי? הסבירו באמצעות המודל החלקיקים של החומר מדוע יש הבדל בלחץ הגז בין כלי א לכלי ב? מספר החלקיקים בכלי (מסת החומר) לחץ הגז בכלי גודל הכלי, סוג הכלי, סוג הגז בכלי א לחץ הגז הוא קטן יותר מאשר בכלי ב מכיוון שיש בכלי א פחות חלקיקים מאשר בכלי ב ולכן מספר ההתנגשויות של החלקיקים בדפנות הכלי הוא קטן יותר.

42 לבקבוק זכוכית ובו אוויר הוסיפו עוד אוויר בעזרת משאבה
לבקבוק זכוכית ובו אוויר הוסיפו עוד אוויר בעזרת משאבה. השלימו באמצעות מחסן המילים הבא: גדל, קטן, אינו משתנה. א. נפח האוויר בבקבוק: ב. לחץ האוויר בבקבוק : ג. מספר חלקיקי האוויר בבקבוק: ד. הרווחים בין חלקיקי האוויר בבקבוק : אינו משתנה גדל גדל קטן

43 חלקיקים ושינוי מצב צבירה
חלקיקים ושינוי מצב צבירה   תהליך שבו חומר במצב צבירה מוצק עובר למצב צבירה נוזל נקרא היתוך או התכה (או ניזול). תהליך שבו חומר במצב צבירה נוזל עובר למצב צבירה מוצק נקרא קיפאון או הקפאה (או התמצקות). תהליך שבו חומר במצב צבירה נוזל עובר למצב צבירה גז נקרא רתיחה. רתיחה מתרחשת בכל נפח הנוזל. בתהליך ההתאדות הנוזל הופך לגז בכל טמפרטורה. ההתאדות מתרחשת משטח פני הנוזל בלבד. תהליך שבו חומר במצב צבירה גז עובר למצב צבירה נוזל נקרא התעבות.

44 חלקיקים ושינוי מצב צבירה
חלקיקים ושינוי מצב צבירה   טמפרטורת ההיתוך של חומר היא הטמפרטורה שבה משתנה מצב הצבירה של החומר ממוצק לנוזל. מתחת לטמפרטורה זו החומר יהיה במצב צבירה מוצק. מעל טמפרטורה זו (ועד טמפרטורת הרתיחה) החומר יהיה במצב צבירה נוזל. טמפרטורת הרתיחה של חומר היא הטמפרטורה שבה משתנה מצב הצבירה של החומר מנוזל לגז. מתחת לטמפרטורה זו החומר יהיה במצב צבירה נוזל. מעל טמפרטורה זו החומר יהיה במצב צבירה גז. לכל חומר טמפרטורת היתוך וטמפרטורת רתיחה מסוימות וקבועות המאפיינות אותו. שינוי מצב הצבירה של רוב החומרים ממוצק לנוזל או מנוזל לגז גורם להגדלת נפח החומר ואילו שינוי מצב הצבירה של החומר מנוזל למוצק או מגז לנוזל גורם ; יוצא דופן הוא המים. במים שינוי מצב הצבירה מנוזל למוצק מתבטא להגדלת הנפח. חימום בטמפרטורת ההיתוך או בטמפרטורת הרתיחה של החומר גורם להגדלת המרחקים בין חלקיקי החומר ולהיחלשות כוחות המשיכה ביניהם. כתוצאה מכך חל שינוי במצב הצבירה של החומר ממוצק לנוזל או מנוזל לגז, אך לא חל שינוי בטמפרטורת החומר. החום המושקע בשלבים אלו נקרא חום כמוס. בזמן שינוי מצב הצבירה של חומר (בכלי סגור), מסת החומר אינה משתנה, כלומר מספר החלקיקים הכולל אינו משתנה.

45 חלקיקים ושינוי מצב צבירה
חלקיקים ושינוי מצב צבירה   הגרף הבא מתאר את השפעת החימום על טמפרטורת החומר מים: בין נקודה A לנקודה B החומר במצב מוצק, עד לטמפרטורת ההיתוך בין נקודה B לנקודה C החום המושקע מכונה חום "כמוס" ואינו גורם לעלייה בטמפרטורת החומר אלא גורם להיחלשות הקשרים הכימיים בין חלקיקי החומר ולהתרחקות החלקיקים זה מזה. בשלב זה מצב הצבירה של החומר משתנה בין נקודה C לנקודה D החומר במצב צבירה נוזל וטמפרטורת החומר עולה ככל שמחממים את החומר. בין נקודה D לנקודה E החום המושקע מכונה חום "כמוס" ואינו גורם לעלייה בטמפרטורת החומר אלא גורם להיחלשות הקשרים הכימיים בין חלקיקי החומר ולהתרחקות החלקיקים זה מזה. בשלב זה מצב הצבירה של החומר משתנה בין נקודה E לנקודה F החומר במצב צבירה גז וטמפרטורת החומר עולה ככל שמחממים את החומר.

46 שאלות חזרה כאשר חומר הנמצא בכלי סגור עובר ממצב צבירה אחד למצב צבירה אחר עקב חימומו, אין שינוי ב: א. כוחות המשיכה שבין החלקיקים ב. סוגי התנועה של החלקיקים ג. מסה של החלקיקים ד. מהירות הממוצעת של החלקיקים גדי חימם סיר ובו מים. כאשר החלו המים לרתוח הראה מד הטמפרטורה C1000. גדי הגביר את הלהבה, והמים המשיכו לרתוח במשך חמש דקות נוספות. מיד לאחר מכן הוא מדד שוב את הטמפרטורה של המים. מה הראה מד הטמפרטורה בקריאה השנייה? טמפרטורה גבוהה מ- C1000. טמפרטורה נמוכה מ- C1000. ג- טמפרטורה שווה ל- C1000. ד- תלוי בטמפרטורה בחדר.

47 שאלות חזרה טבלה שלפניכם רשומות טמפרטורות ההתכה של חומרים אחדים: מדדו 10 גרמים מכל אחד מהחומרים במצב מוצק, וחיממו אותם בתנאים זהים. באיזה חומר המבנה המסודר של החלקיקים ישתנה בזמן הקצר ביותר? א. אלומיניום ב. ברזל ג. בדיל ד. כסף החומר טמפרטורת ההתכה (במעלות צלזיוס) אלומיניום 660 ברזל 1530 בדיל 232 כסף 961

48 מהי טמפרטורת ההתכה של החומר? באיזו דקה החומר בכלי הפך כולו לנוזל?
תלמידים חיממו גוש של מוצק מסוים במשך 10 דקות. בכל דקה הם מדדו ורשמו את טמפרטורת החומר: מהי טמפרטורת ההתכה של החומר? באיזו דקה החומר בכלי הפך כולו לנוזל? בין הדקה ה- 5 לדקה ה- 8 הטמפרטורה לא עלתה. מדוע? אנרגיית החום גרמה להגדלת מהירות תנועתם של החלקיקים בזמן זה אנרגיית החום גרמה להיחלשות כוחות המשיכה בין החלקיקים ולהגדלת מהירות תנועתם של החלקיקים אנרגיית החום גרמה להיחלשות כוחות המשיכה בין החלקיקים אך לא להגדלת מהירות תנועתם של החלקיקים אנרגית החום גרמה להגדלת נפח החלקיקים. זמן טמפרטורת החומר במעלות צלזיוס 0 (התחלת הניסוי) 24 1 28 2 34 3 37 4 44 5 55 6 7 8 9 60 10 70 55 מעלות צלזיוס בדקה ה-9

49 גורם משפיע ומושפע גורם מושפע (נקרא גם משתנה תלוי) - הוא אותו גורם שרוצה החוקר להסביר. גורם משפיע (נקרא גם משתנה בלתי - תלוי )- הוא הגורם המשוער שמשפיע על הגורם המושפע. כלומר, הגורם המשפיע הוא אותו גורם שהחוקר בוחר במטרה לבדוק את השפעתו האפשרית על הגורם המושפע. לדוגמא: אם נערך ניסוי שמטרתו לבדוק כיצד משפיעה השכלת אדם על הכנסתו. במקרה זה בוחר החוקר אנשים בעלי רמות השכלה שונות ובוחן את הכנסתם. ההשכלה בדוגמא זו מהווה את הגורם המשפיע, בעוד ההכנסה היא הגורם המושפע..

50 לפניכם שאלות שנוסחו לביצוע חקר בנושאים שונים
לפניכם שאלות שנוסחו לביצוע חקר בנושאים שונים. זהו בכל שאלה מהו הגורם המשפיע(הבלתי תלוי) ומהו הגורם המושפע(התלוי) ורשמו אותם: א. מה הקשר בין כמות מי ההשקיה לבין גודל העגבניות בשיח? הגורם הבלתי תלוי: כמות מי ההשקיה הגורם ה תלוי : גודל העגבניות בשיח ב. מה הקשר בין מספר העגבניות המתפתחות בשיח לבין דישון? הגורם הבלתי תלוי : דישון הגורם התלוי : מספר העגבניות ג. מה הקשר בין הטמפרטורה לבין הופעת עובש על לחם? הגורם הבלתי תלוי: טמפרטורה הגורם התלוי: הופעת עובש

51 שינויי אנרגיה במערכת והמרות אנרגיה
המושג "שינוי אנרגיה" משמש אותנו לתאר באופן איכותי וכמותי את השינוי שחל במערכת כלשהי כשהיא עוברת ממצב אחד למצב אחר שינוי באנרגית תנועה מתייחס לשינוי המתרחש בעת שמהירות התנועה של גוף משתנה; שינוי באנרגיית גובה מתייחס לשינוי המתרחש בעת שהגובה של גוף משתנה; שינוי באנרגית חום מתייחס לשינוי המתרחש בעת שהטמפרטורה של גוף משתנה; שינוי באנרגיה של אור מתייחס לשינוי המתרחש בעת שאור נבלע או נפלט; שינוי באנרגיה כימית מתייחס לשינוי המתרחש בעת שחלים שינויים בהרכב הכימי של חומרים; חוק שימור האנרגיה: כמות האנרגיה הכוללת במערכת סגורה נשארת קבועה ,אנרגיה איננה הולכת לאיבוד.לא ניתן ליצור אנרגיה יש מאין. הסכום של כמויות האנרגיה מסוגים שונים נשאר קבוע ,כלומר האנרגיה הכוללת נשמרת. המרת אנרגיה= שינוי של אנרגיה מסוג אחד לאנרגיה מסוג אחר. בעזרת המרה של סוגי אנרגיה אפשר לתאר תופעות שחלים בהן שינויים.

52 ייצוג המרות אנרגיה

53 שאלות חזרה באילו מהמצבים המתוארים בציור יש אנרגיה לתפוח? א. מצב 1
רווית הרימה ספר מהשולחן והניחה אותו בספריה על גבי מדף הנמצא במקום גבוה יותר מהשולחן. האם אנרגיית הגובה של הספר יחסית לרצפה גדלה/קטנה/לא השתנתה? סמנו את התשובה הנכונה. באילו מהמצבים המתוארים בציור יש אנרגיה לתפוח? א. מצב 1 ב. מצב 1 ומצב 2 ג. מצב 3 ומצב 1 ד. מצב 1, מצב 2 ומצב 3

54 מתי חלה ירידה מרבית בגודלה של אנרגיית הגובה של התפוח. א
מתי חלה ירידה מרבית בגודלה של אנרגיית הגובה של התפוח? א. במעבר ממצב 1 למצב 2 ב. במעבר ממצב 2 למצב 3 ג. במעבר ממצב 1 למצב 3 ד. לא חל כל שינוי בגודלה של אנרגיית הגובה מתי חלה עלייה מרבית באנרגיית התנועה של התפוח? א. במעבר ממצב 1 למצב 2 ב. במעבר ממצב 2 למצב 3 ג. במעבר ממצב 1 למצב 3 ד. לא חל כל שינוי בגודלה של אנרגיית התנועה

55 תרשימי העוגה שלפניכם מתארים שרשרת המרות האנרגיה של חץ הנורה מקשת
תרשימי העוגה שלפניכם מתארים שרשרת המרות האנרגיה של חץ הנורה מקשת. איזה מהמשפטים למטה מתאים לתיאור זה? א. החץ נורה כלפי מעלה ממגרש ב. החץ נורה כלפי מטה מגג גבוה ג. החץ נורה באופן אופקי (קדימה) מגבעה ד. החץ השתחרר מהקשת בזמן הירייה ונפל על הקרקע.

56 איזה משפט מהמשפטים הבאים מתאים ביותר לשרשרת המרות האנרגיה של כדור במשחק כדור רגל שכונתי, המתוארים בתרשימי העוגה הבאים? א. כדור נבעט כלפי מעלה ע"י השוער ב. כדור נופל מגג אל הקרקע לאחר שהגיע אליו בטעות ג. כדור נבעט בצורה אופקית (לרוחב המגרש) ד. כדור בתנועה אופקית פוגע בקיר ומוחזר

57 לפניכם שני תרשימי עוגה המייצגים שני כדורים זהים הנופלים מאותו גובה אל הקרקע (ראו מקרא). איזה כדור קרוב יותר לקרקע? (סמנו את התשובה הנכונה). כדור א/ כדור ב/ אי אפשר לדעת הסבר: כדור ב. כי מהתרשימים רואים שיש לכדור ב יותר אנרגיית תנועה מאנרגיית גובה, בדיוק הפוך מאשר כדור א. כלומר, במקרה של כדור ב' יותר אנרגית גובה הומרה לאנרגית תנועה, כלומר הגוף נפל מרחק גדול יותר

58 באיור שלפניכם מתואר כדור רגל ומיקומו יחסית לקרקע במהלך נפילתו לקרקע מהרגע שבו הוא נמצא בשיא גובהו ועד לעצירתו המוחלטת על הקרקע. שימו לב שרגע קצר לפני פגיעתו בקרקע מצוין ע"י מצב 4 ואילו מצב 5 מתאר את הכדור לאחר שעצר לגמרי. א. ציירו בכל אחד מתרשימי העוגה את החלוקה היחסית של אנרגיית הגובה ואנרגיית התנועה. השתמשו בסימונים הבאים:

59 ב. הסבירו את השינויים בתנועת הכדור בהתבסס על חוק שימור האנרגיה. ג
ב. הסבירו את השינויים בתנועת הכדור בהתבסס על חוק שימור האנרגיה. ג. הכדור הנופל פוגע בקרקע, מנתר מספר פעמים ולבסוף נעצר על הדשא. האם חוק שימור האנרגיה התקיים? הסבירו. אנרגיית הגובה של הכדור מומרת לאנרגיית תנועה שמומרת לאנרגיית חום (של הכדור והקרקע) לאחר פגיעת הכדור בקרקע. אנרגית הגובה של הכדור הנופל מומרת באופן הדרגתי לאנרגיית תנועה שמומרת בעת הפגיעה בקרקע לאנרגיה אלסטית של הכדור ואנרגיית חום של הכדור והקרקע (בהזנחת האוויר). בהמשך, מומרת האנרגיה האלסטית לאנרגיית תנועה של הכדור שמנתר שוב, שמומרת לאנרגיית גובה. בסופו של תהליך, כל האנרגיה ההתחלתית מומרת לאנרגית חום של המערכת.

60 לפניכם איור המראה 7 מצבים רגעיים באירוע של חרוז המושחל על חוט מתכת חלק מאוד. ליד כל מצב של החרוז בחוט המתכת מצויר עיגול. חלק מהעיגולים ריקים וחלק מהעיגולים מלאים ומתארים את אנרגיית הגובה (יחסית לתחתית חוט המתכת) ואנרגיית התנועה היחסיות של החרוז (תרשים עוגה) במצב המסוים.


הורד את "ppt "שיעור חזרה לקראת המפמ"ר טלי שפירא.

מצגות קשורות


מודעות Google