המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

התאמת בעלי חיים לסביבתם

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "התאמת בעלי חיים לסביבתם"— תמליל מצגת:

1 התאמת בעלי חיים לסביבתם

2 חשבתם פעם למה הגוף של התיקן שטוח ?

3 למה לאנפה יש רגליים כל כך ארוכות ?

4 למה לקורמורנים יש קרומי שחיה בין האצבעות ?

5 למה לפיל אזניים כל כך גדולות ?

6 למה לגרביל שערות בין הרגליים ?!

7 למה לדגים יש זימים ?!

8 למה לנחליאלי זנב ארוך שמתנועע מעלה, מטה ולצדדים ?!

9 למה לזיקית לשון ארוכה ודביקה
וזנב ארוך ומפותל?!

10 קיראו על הנושא (מאתר למדע) :
בסביבות החיים השונות מתקיימים יצורים חיים, שמבנה גופם והתנהגותם מאפשרים להם להתקיים באותה סביבה. את התכונות הללו, הקשורות למבנה הגוף ולהתנהגות של היצור החי, מכנים בשם התאמות. גודלם של איברים, צורתם, צבעם ומבנה מערכות הגוף הפנימיות – הם דוגמות להתאמות במבנה גוף. הכנת מסתור, שעות פעילות, תגובות להתרחשויות – הן דוגמות להתאמות התנהגות. ההתאמות של היצורים החיים מאפשרות להם להשיג את מזונם, להתגונן מפני יצורים חיים אחרים החיים סביבם, להתמודד במצבים של מחסור במים, טמפרטורה גבוהה מאוד או טמפרטורה נמוכה מאוד ועוד.

11 דוגמות להתאמות של בעלי-חיים לתנאי טמפרטורה
בעלי-חיים פעילים בסביבת החיים שלהם במקומות ובשעות שבהם שוררות הטמפרטורות המתאימות ביותר לקיומם ולפעילותם. יצורים חיים רגישים מאוד לתנאי הטמפרטורה השונים המתקיימים בסביבתם. ניצול נכון של מקומות פעילות ושעות פעילות מסייע להם להתמודד עם תנאי הטמפרטורה בסביבת החיים שלהם ולהימנע מהתחממות-יתר או מהתקררות-יתר של גופם. התנהגות זאת מאפשרת לבעלי-חיים להתקיים באזורים שונים, בעיקר באזורים שבהם שוררים תנאי טמפרטורה קשים לקיום.

12 בעלי-חיים בקטבים כלב הים, הדוב הלבן והפינגווינים מתקיימים באזורי הקטבים. בסביבות חיים אלה שוררות טמפרטורות נמוכות ביותר העשויות לרדת עד 40 מעלות צלזיוס מתחת לאפס. טמפרטורת הסביבה הנמוכה עלולה לגרום לירידה בטמפרטורת הגוף של בעלי-החיים הללו ואפילו לגרום לקפאונם. לבעלי-חיים אלה יש התאמות מיוחדות, המאפשרות להם להתקיים בתנאים של טמפרטורות נמוכות. הדוב הלבן עטוף בשכבת פרווה עבה ביותר, המבודדת את גופו מן הקור העז השורר סביבו. אפילו כפות רגליו של הדוב הלבן עטופות בפרווה. הפרווה המכסה את כפות רגליו מגינה עליו ממגע ישיר עם הקרח, שהוא מהלך עליו. מלבד הפרווה העבה יש לדוב הלבן שכבת שומן עבה מתחת לעורו. שומן הוא מבודד חום מצוין. שכבת השומן עוטפת את איברי גופו של הדוב ושומרת עליו מפני התקררות-יתר. גם את גופו של כלב הים עוטפת פרווה, ומלבד הפרווה הקצרה והסמיכה יש לו גם שכבת שומן עבה מתחת לעורו. שכבת השומן מהווה יותר ממחצית עובי גופו. שכבה זו מגינה על איברי גופו מן הקור העז במים. בדומה לדובים הלבנים ולכלבי הים, גם לפינגווינים החיים בקוטב יש שכבת שומן עבה המגינה עליהם מפני הקור העז, ומלבד זאת, גופם עטוף במעטה עבה של נוצות. מעטה נוצות, כמו פרווה, מהווה שכבת בידוד מצוינת, המסייעת לשמור על טמפרטורת הגוף.

13 על זאבים באזורים הממוזגים
באזורים ממוזגים קיימים הבדלי טמפרטורה בין עונות השנה. באזורים אלה הטמפרטורה נוחה לקיום בעונת הקיץ, אולם בעונת החורף יורדות הטמפרטורות, ולעיתים קרובות יורדים שלגים, והמים קופאים. הזאב הוא אחד מבעלי-החיים המתקיימים באזורים אלה. הזאב מתקיים באזורי אקלים שונים ומגוונים. הזאב פעיל במשך כל עונות השנה. פרוות הזאבים קצרה ודלילה מאוד בקיץ (בעיקר אצל זאבים מאזורי המדבר). פרוות הקיץ הקצרה והדלילה מונעת התחממות-יתר של גוף הזאבים. פרוות החורף, לעומת זאת, ארוכה וצפופה הרבה יותר מפרוות הקיץ, וצמר רב מצוי בין השערות הארוכות. פרוות החורף העבה והצפופה מסייעת לשמור על חום גופם של הזאבים. אורך השיער בפרוות הקיץ הוא כ3- סנטימטרים בגב וכסנטימטר אחד בצדי הגוף. בפרוות החורף מגיע שיער הגב ל4.5- – 6.5 סנטימטרים, שיער הכתפיים מגיע ל7- – 10 סנטימטרים והשיער בצד מגיע ל2- – 3 סנטימטרים. לזאבים החיים באזורים קרים במיוחד יש פרווה ארוכה וצמרית אף יותר. תופעה דומה מוצאים גם אצל בעלי-חיים אחרים, כמו חזיר הבר, הדלק והכבשים.

14 פעילות : קראו את המידע על היצורים החיים הבאים והשלימו לכל
יצור חי את הפרטים הבאים. 1. שם היצור החי (צמח או בעל-חיים): ________________ 2. מאפייני סביבת החיים שהוא חי בה: ________________ 3. תכונות, המאפשרות קיום בסביבת החיים שלו:________________ 4. התאמה זו היא: התאמה התנהגותית/התאמה הקשורה במבנה. 5. כיצד מאפשרת לו ההתאמה להתקיים בסביבת החיים שלו?______________

15 ארי ים ארי הים חי בחופי האוקיינוסים. הוא ניזון מדגים
שהוא צד תוך כדי שחייה במימי האוקיינוסים. רגליו הקדמיות הן בעלות מבנה מיוחד דמוי סנפיר, ורגליו האחוריות דמויות זנב דג. מבנה זה מאפשר לו שחייה מהירה במים. גפיו החזקות מאפשרות לו גם לעלות מן המים ולנוע בחוף ממקום למקום.

16 דב הגריזלי דוב הגריזלי חי בסביבות חיים שבה מתקיימת עונת חורף קרה וארוכה. מזונם של דובי הגריזלי: דגים, דבש, דבורי בר, בשר חיות שהם מצליחים לטרוף, וכן פירות בר שונים. בעונת החורף מכסה שכבת שלג עבה את הקרקע והשיחים, הנהרות קופאים ורק חיות בר מעטות נשארות פעילות. בעונת החורף נכנס הדוב לתרדמת חורף במאורתו. במצב זה הדוב כמעט שאינו זקוק למזון. גופו מנצל את מאגרי השומן שנצברו בגופו בעונות האביב והקיץ. בדרך זו מצליח הדוב להתמודד עם המחסור במזון ועם הטמפרטורות הנמוכות האופייניות לעונת החורף בסביבת החיים שלו.

17 קוף העכביש קוף העכביש חי ביערות העד הצפופים והסבוכים
באזורים הטרופיים באמריקה הדרומית. את חייו מבלה הקוף על צמרת העצים ואינו יורד לקרקע. עיקר מזונו הוא פירות וחרקים שהוא מלקט בין ענפי העצים. לקוף העכביש זנב ארוך המשמש לו לאחיזה בענפים. היכולת לאחוז בענפים בעזרת הזנב מאפשרת לו לנוע בביטחה ובמהירות מענף לענף ולהשתמש בידיים לאסוף מזון או לטפל בעצמו.

18 שממית העצים שממית העצים היא לטאה החיה על גבי ענפים וגזעי
עצים. היא ניזונה מחרקים ומעכבישים המצויים על קליפת העץ ומתחתיה. אויביה העיקריים הם העופות הטורפים אותה. הצבע וכסות הגוף של השממית כה דומים לקליפת העץ האפורה והמחוספסת שעליו היא חיה ומצאת את מזונה, עד שקשה להבחין בה אף ממרחק קצר.


הורד את "ppt "התאמת בעלי חיים לסביבתם

מצגות קשורות


מודעות Google