המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

החייאה + הוצאת גוף זר. המעבר בין השקופיות – בלחיצת עכבר

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "החייאה + הוצאת גוף זר. המעבר בין השקופיות – בלחיצת עכבר"— תמליל מצגת:

1 החייאה + הוצאת גוף זר. המעבר בין השקופיות – בלחיצת עכבר
עזרה ראשונה בסיסית בס"ד החייאה + הוצאת גוף זר. המעבר בין השקופיות – בלחיצת עכבר עריכה: ארנסט איריס. תוספות : אמנון מרגלית

2 מבוא: בצהרי היום באמצע הרחוב, מתמוטט פתאום לידכם החבר שבדיוק טייל איתכם. ארוחת צהריים - בן הזוג שלפני שניה דיברתם איתו, מתמוטט מול עיניכם באמצע הארוחה. אתם נגשים לחדרו של התינוק ומגלים כי הוא אינו נושם. מה עושים??????????????

3 במצגת זו ננסה להסביר לכם כיצד לטפל במקרים הנ"ל ובכלל במקרים בהם הנפגע זקוק להחייאה ו/או הוצאת גוף זר. זכרו בכוחכם להציל חיים! * לא לשכוח במקרה של אדם מחוסר הכרה, לפני התחלת ההחייאה חייגו 101 למד"א.

4 (מומלץ לעבור על כל הפרקים לפי הסדר) המעבר בין השקופיות – בלחיצת עכבר
תוכן: החייאה – מבוגרים +הוצאת גוף זר... החייאה – ילדים +הוצאת גוף זר החייאה – תינוקות + הוצאת גוף זר (מומלץ לעבור על כל הפרקים לפי הסדר) המעבר בין השקופיות – בלחיצת עכבר

5 החייאה – מבוגרים + הוצאת גוף זר.

6 C – מחזור הדם (Circulation)
על מנת להקל עליכם את זכירת השלבים נסמנם באותיות: A,B.C A- דרכי אויר (Airway) בשלב זה נלמד לשמור על נתיב אויר פתוח. B – נשימה (Breathing) בשלב זה נלמד כיצד להנשים בן משפחה או אדם מוכר. C – מחזור הדם (Circulation) בשלב זה נלמד כיצד לבצע עיסויי לב על מנת לשמור על מחזור הדם התקין.

7 A בדקו האם האדם אינו מגיב (מחוסר הכרה), האבחון יעשה ע"י קריאה בשמו. אם לא עונה אז לחיצה על שרירי הטרפז הנמצאים בשקע שבין עצם הבריח והשכם, משני צידי הצוואר. הנפגע אינו מגיב חייגו 101 כל המציל נפש אחת.... כנראה חייג 101

8 A דאגו שהנפגע שוכב על משטח קשה (כגון רצפה).
סלקו הפרשות או גוף זר מחלל הפה, כאשר אתם מטים את ראשו של הנפגע הצידה. הניחו יד אחת על מצח הנפגע ואת היד השניה מתחת ללסת התחתונה (בקרבת הסנטר לא ללחוץ על החלק הרך), הפעילו כוח מתון כדי להטות את הראש אחורה(במקרי טראומה אין להטות את הראש אחורנית).

9 B – יש לחשוף את בית החזה הניחו את אוזנכם מעל פיו של הנפגע ומעל אפו ובדקו האם הנפגע נושם או לא. הביטו לכיוון בית החזה של הנפגע ובדקו האם הוא עולה ויורד (משך הבדיקה 3 –5 שניות). במידה ומדובר בבן משפחה או אדם מוכר המשיכו כדי לבצע הנשמות. במידה ומדובר באדם זר או שאינו מוכר מספיק עברו לפרק העיסויים אדם זר- לא מנשימים אלא אם ברשותכם מפוח

10 B – הנשמות לבן משפחה או לאדם מוכר בבטחון כזה שידוע לכם שאין לו איידס, היפטיטיס או כל מחלה מדבקת אחרת
במידה והנפגע אינו נושם, אטמו את נחיריו בעדינות בעזרת האצבע והאגודל, כאשר אתם מקפידים לשמור על דרכי אויר פתוחות (הטית הראש לאחור) שאפו עמוקות, אטמו את שפתי החולה בעזרת שפתיכם והנשימו שתי הנשמות פתיחה ראשונות. * קצב הנשמה 10 – 15 נשימות בדקה.

11 C בדקו דופק – הבדיקה תתבצע בעזרת 2 אצבעות (אצבע ואמה אין לבדוק בעזרת האגודל) המיקום- השקע שבין קנה הנשימה ובין שרירי הצוואר (אל תלחצו חזק). במידה ויש דופק, המשיכו בהנשמות במידה ואין דופק, התחילו בעיסויים לפי ההוראות הבאות:

12 C מציאת מקום העיסוי 1. החליקו את ידכם לאורך הצלע האחרונה בצד הקרוב את גבול הבטן. 2. עקבו באצבעותיכם אחר תוואי קו הצלעות, עד המקום שהן נפגשות עם החלק התחתון של עצם בית החזה, במרכז בית החזה.

13 C מציאת מקום העיסוי 3. הניחו את שורש כף ידכם האחת על החלק התחתון של עצם החזה (כמו בתמונה 4). ועליה את כף היד האחרת, כך שהידיים יקבילו זו לזו. יש להניח את קצה שורש כף היד במדויק על הציר המרכזי של עצם החזה. כך ירוכז הלחץ המופעל על עצם החזה, ויקטן הסיכוי שיישברו צלעות. 4

14 C מציאת מקום העיסוי 4. אצבעות הידיים תהיינה פרושות או משולבות, יש להחזיקן מעל בית החזה.

15 C העיסוי 1. נעלו את המרפקים, כך שהידיים יתיישרו והכתפיים יוצבו מעליהן – והלחץ יכוון ישירות למטה, כלפי עצם בית החזה.

16 C העיסוי 2. לחצו על עצם החזה עד שתרד כ 4 – 5 ס"מ.
3. הרפו את הלחץ שהפעלתם בעת העיסוי, הקפידו להרפות לחלוטין את הלחץ והניחו לבית החזה לחזור לממדיו הטבעיים. 4. אל תרימו את הידיים מעל בית החזה ואל תשנו את מקומן, שמא תאבדו את המקום המדויק של העיסוי.

17 C העיסוי בן משפחה ? 15 עיסויים 2 הנשמות וחוזר חלילה
אדם זר? עיסויים ברצף עד להגעת האמבולנס 2 הנשמות 15 עיסויים

18 הוצאת גוף זר. סימנים המעידים על חניקה מגוף זר: לפיתת הצוואר.
שיעול חלש ולא יעיל. שאיפת אויר מלווה צפצוף גבוה. קשיי נשימה גוברים. כיחלון. לפיתת הצוואר.

19 הוצאת גוף זר שחרור גוף זר החוסם את דרכי האוויר, מתבצע ע"י פעולת היימליך: דחיקת הבטן בתנועות שמגמתן מעלה. דחיקה זו של הסרעפת עשויה לדחוק בכוח את האוויר מן הריאות לכיוון דרכי- הנשימה העליונות "שיעול מלאכותי" כזה עשוי לשחרר את הגוף הזר התקוע, ולפלוט אותו החוצה דרך הפה

20 פעולת היימליך: עמוד מאחורי הנפגע, הקף בידך את מותני הנפגע.
אגרף אחת מכפות ידיך הנח את צד האגודל של האגרוף על בטן הנפגע, בקו האמצע של הבטן, מעט מעל לטבור ובמרחק בטוח מתחת לקצה עצם החזה. אחוז את האגרוף בכף היד האחרת.

21 פעולת היימליך: לחץ את האגרוף כנגד בטן הנפגע בדחיקה מהירה כלפי מעלה. כל דחיקה צריכה להתבצע כתנועה נפרדת.

22 סיכום. זכרו- בידכם להציל חיים! שלבי החייאה: התקשרו 101 למד"א.
בדקו הכרה. התקשרו 101 למד"א. סלקו הפרשות ופתחו נתיב אויר. הנשימו (רק בן משפחה או אדם מוכר). עשו עיסויים. במקרה של חנק מגוף זר בצעו פעולת היימליך זכרו- בידכם להציל חיים!

23 החייאת ילדים + הוצאת גוף זר.

24 החייאת ילדים + הוצאת גוף זר.
החייאת ילדים + הוצאת גוף זר. להבדיל ממבוגרים הפסקת נשימתם של ילדים היא לרוב מפציעה, חנק, שאיפת עשן וזיהומים ולא ממחלת לב. רוב אירועי החירום המצריכים החייאה ניתנים למניעה. אסור להשאיר פעוטות ללא השגחה. יש ללמד את הפעוטות להיזהר מאש, גפרורים, מכשירי חשמל, כבלי חשמל, ונקודות חשמל. יש לבדוק את הצעצועים הניתנים לפעוטות ולוודא שאין בהם חלקים מתפרקים קטנים שהפעוט עלול להכניסם לפיו ולשאוף אותם לדרכי הנשימה. הזעיקו את מד"א (101) בכל חשד להיווצרות מצב חירום רפואי

25 החייאת ילדים + הוצאת גוף זר.
החייאת ילדים + הוצאת גוף זר. צריך למנוע מפעוטות כל גישה לפיצוחים, פופקורן, גרגרי דגנים, גלעינים למיניהם ולפרטי סדקית קטנים (כפתורים סיכות שרוכים כו') ולשקיות ניילון. בעת הסעת פעוט יש להשיבו בכיסא בטיחות מיוחד (ובשום פנים ואופן לא בכיסא הקדמי) ולחגור היטב אותו ואת הכיסא בחגורת הבטיחות. יש לחגור את הילד בחגורת הבטיחות בכל נסיעה ואין לאפשר לילד לשבת במושב הקדמי ברכב. צריך ללמד פעוטות וילדים לשחות ולהקנות להם תחושת בטיחות במים. זכרו ביכולתכם למנוע את מרבית הפגיעות של הילד!!!

26 החייאה בילדים הניחו את הנפגע על גבו על מצע קשה (כגון רצפה). יש להיזהר בהזזת הילד במידה ויש חשד לפגיעה בראש בצוואר או בגב.חייגו 101 והזעיקו עזרה. A- פתיחת נתיב אוויר: הניחו יד אחת על מצח הילד, את היד השניה הניחו בקרבת הסנטר מתחת ללסת (לא ללחוץ על החלק הרך בסנטר), הטו בעדינות את ראש הילד לאחור במידה ויש חשש לפגיעה בעמוד השדרה אין להטות את הראש לאחור.

27 החייאת ילדים B - בדיקת נשימה:
הצמידו לחי לפיו ואפו של הנפגע ונסו לחוש אם הוא נושם, הביטו לעבר בית החזה ובדקו האם הוא עולה ויורד. במידה והנפגע אינו נושם, כסו את פיו בפיכם, סתמו את אפו והנשימו אותו. הנשימו 2 הנשמות ובדקו דופק.

28 החייאה ילדים. C- בדיקת דופק:
אתרו בעזרת 2 אצבעות (לא אגודל) את פיקת הגרון של הילד (בליטה קטנה בקנה הנשימה), החליקו בעדינות את האצבעות לחריץ שבין קנה הנשימה ובין רצועת השרירים ומששו בעדינות את דופק העורק. אם ישנו דופק, המשיכו בהנשמות , נשיפה אחת כל 4 שניות 15 נשיפות בדקה. במידה ואין דופק, התחילו בעיסויים.

29 החייאה ילדים. איתור מקום עיסוי:
החליקו את ידכם לאורך הצלע האחרונה בצד הקרוב את גבול הבטן. עקבו באצבעותיכם אחר תוואי קו הצלעות עד המקום שהן נפגשות עם החלק התחתון של עצם בית החזה, במרכז בית החזה. הניחו את שורש כף ידכם האחת על החלק התחתון של עצם החזה.

30 החייאה ילדים. העיסוי יעשה באמצעות כף יד אחת בלבד.
אין ללחוץ באצבעות על צלעות הילד. הלחיצות צריכות להיות קצובות. יש לאפשר לחזה לחזור למצב מנוחה לאחר כל לחיצה, אך אין להרים את היד הלוחצת. לאחר כל 5 עיסויים תתבצע הנשמה אחת.

31 הוצאת גוף זר הוצאת גוף זר אצל ילדים תתבצע ע"י פעולת פעולת היימליך:.
עמוד מאחורי הנפגע, הקף בידך את מותני הנפגע. אגרף אחת מכפות ידיך הנח את צד האגודל של האגרוף על בטן הנפגע, בקו האמצע של הבטן, מעט מעל לטבור ובמרחק בטוח מתחת לקצה עצם החזה.

32 הוצאת גוף זר אחוז את האגרוף בכף היד האחרת.
לחץ את האגרוף כנגד בטן הנפגע בדחיקה מהירה כלפי מעלה. כל דחיקה צריכה להתבצע כתנועה נפרדת, עוצמת הדחיקה בבטן צריכה להיות מותאמת לממדי גופו של הילד.

33 סיכום. שלבי החייאה: זכרו- בידכם להציל חיים! בדקו הכרה.
התקשרו 101 למד"א. סלקו הפרשות ופתחו נתיב אויר. הנשימו. עשו עיסויים. במקרה של חנק מגוף זר בצעו פעולת היימליך זכרו- בידכם להציל חיים!

34 החייאה – תינוקות + הוצאת גוף זר.

35 החייאה – תינוקות + הוצאת גוף זר.
רוב אירועי החירום המצריכים החייאה ניתנים למניעה. אסור להשאיר תינוקות ללא השגחה. יש ללמד את הפעוטות להיזהר מאש, גפרורים, מכשירי חשמל, כבלי חשמל, ונקודות חשמל. יש לבדוק את הצעצועים הניתנים לתינוקות ולוודא שאין בהם חלקים מתפרקים קטנים שהפעוט עלול להכניסם לפיו ולשאוף אותם לדרכי הנשימה. צריך למנוע מתינוקות כל גישה לפיצוחים, פופקורן, גרגרי דגנים, גלעינים למיניהם ולפרטי סדקית קטנים (כפתורים סיכות שרוכים כו') ולשקיות ניילון.

36 החייאת תינוקות + הוצאת גוף זר.
בעת הסעת תינוק יש להשיבו בכיסא בטיחות מיוחד (ובשום פנים ואופן לא בכיסא הקדמי) ולחגור היטב אותו ואת הכיסא בחגורת הבטיחות. צריך ללמד תינוקות לשחות ולהקנות להם תחושת בטיחות במים. הזעיקו את מד"א (101) בכל חשד להיווצרות מצב חירום רפואי זכרו ביכולתכם למנוע את מרבית הפגיעות של התינוק!!!

37 החייאה – תינוקות . בדיקת הכרה לתינוק תתבצע ע"י גירוי קל ברגל.
במידה והתינוק לא מגיב פותחים את נתיב האוויר. חייגו 101 והזעיקו עזרה.

38 החייאה – תינוקות. פתיחת נתיב אוויר:
הניחו יד על מצח התינוק ואצבע על סנטרו קרוב ללסת התחתונה. הטו בעדינות את הראש לאחור (הטיה פחותה מהטיית ראש מבוגר), כאשר עיני התינוק צריכות להיות בקו ישר לשמים.

39 החייאה – תינוקות. בדיקת נשימה:
קרבו את הלחי לפיו ואפו של התינוק ובדקו האם הוא נושם. כמו כן הביטו לעבר חזה התינוק לראות האם הוא עולה ויורד. במידה והתינוק אינו נושם, תתחילו להנשים.

40 החייאה – תינוקות. הנשמה:
פניו של התינוק קטנים. על כן על כסו גם את פיו וגם את אפו של התינוק בפיכם. בגלל ממדיהן הקטנים של הריאות, הכניסו כמות קטנה של אויר. קצב ההנשמה של תינוק עד גיל שנה יהיה מהיר יותר, הנשמה כל 3 שניות, כלומר – 20 נשיפות בדקה.

41 החייאה – תינוקות. בדיקת דופק: אצל תינוקות בדיקת הדופק מתבצעת בזרוע.
בדקו האם ישנו דופק, במידה ויש דופק, המשיכו בהנשמות במידה ואין דופק, התחילו בעיסויים.

42 החייאה – תינוקות. מציאת מקום עיסוי:
מתחו קו דמיוני בין שתי הפטמות, באמצע קו זה במרחק של אצבע אחת כלפי מטה הניחו 2 אצבעות.

43 החייאה – תינוקות. העיסוי עצמו יהיה עדין: לחיצה של שתי אצבעות בלבד, בעומק של ס"מ. העיסוי יתבצע כאשר התינוק שוכב על גבו. קצב העיסויים יהיה מהיר לפחות 100 לחיצות בדקה.

44 הוצאת גוף זר. כאשר ישנו חשד שחדר גוף זר לדרכי הנשימה של התינוק, בצע את הפעולות הבאות: הפוך את התינוק כלפי מטה, כאשר גופו נתמך על אמת ידך, או על ברכך כף היד תומכת את את אזור הלסת התחתונה. טפח ארבע טפיחות בחלק העליון של גבו בין השכמות, כאשר הפה נמוך יותר מהכתפיים.

45 הוצאת גוף זר. לאחר 4 טפיחות, הנח את כף היד החופשית על גב התינוק, כך שהתינוק מונח בין שתי כפות הידיים, כף יד אחת תומכת את הראש והצוואר והשנייה את הלסת. הפוך את התינוק הנח אותו על הברך או על שולחן, ועשה את חזהו (כמו עיסוי בהחייאה אך בקצב איטי יותר)ארבע פעמים.

46 הוצאת גוף זר. פתח את פיו של התינוק בעדינות מול האור. רק אם אתה מבחין בגוף זר בפיו או בלועו – נסה לסלקו, בעזרת אצבע אחת המוחדרת לפה, בתנועת קרס.

47 סיכום. שלבי החייאה: זכרו- בידכם להציל חיים! בדקו הכרה.
התקשרו 101 למד"א. סלקו הפרשות ופתחו נתיב אויר. הנשימו. עשו עיסויים. במקרה של חנק מגוף זר - טפיחות בין השכמות, עיסויים וניסיון להוציא מהפה בעזרת האצבע. זכרו- בידכם להציל חיים!

48 סיכום כללי: מצגת זה הינה קורס בסיסי בהחייאה.
מטרתה להקנות לכם את הידע לבצע החייאה או הוצאת גוף זר ובכך לנסות להציל חיים. מומלץ לגשת ולעשות קורס עזרה ראשונה במד"א על מנת לרכוש יותר כלים וביטחון בנושאי טיפול בעזרה ראשונה . ניתן לפנות לתחנת מד"א הקרובה למקום מגוריכם למחלקת הדרכה ולברר על הקורסים המוצעים שם. בתקווה שלא תזדקקו ליישם יידע זה אף פעם.

49 מקורות והפניה : אנציקלופדיה כרטא לבריאות המשפחה
עזרה ראשונה להצלת חיים – יואל דונחין, נתן קודינסקי. אנציקלופדיה כרטא לבריאות המשפחה אתר סטארמד מצבי חירום - אתה יכול להציל חיים – אריה ניר, יוסף אשכול (משרד הביטחון) אתר מד"א מודיעין:


הורד את "ppt "החייאה + הוצאת גוף זר. המעבר בין השקופיות – בלחיצת עכבר

מצגות קשורות


מודעות Google