המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

מחקר לתזה באוניברסיטה הפתוחה

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "מחקר לתזה באוניברסיטה הפתוחה"— תמליל מצגת:

1 מחקר לתזה באוניברסיטה הפתוחה
זיהוי פערים בין ציפיות ועמדות בעלי העניין השותפים להטמעת חדשנות טכנולוגית: חקר מקרה של הטמעת לוחות אינטראקטיביים במערכת החינוך בישראל מחקר לתזה באוניברסיטה הפתוחה אורית אבידב –אונגר המכללה האקדמית – אחוה האוניברסיטה הפתוחה יורם עשת – אלקלעי האוניברסיטה הפתוחה תמר שוורץ האוניברסיטה הפתוחה מכללה ירושלים

2 רקע תיאורטי הטמעת חדשנות במערכת החינוך מחייבת
יצירת שינוי משמעותי בתרבות הארגונית (Avidov-Ungar, 2010) שותפות כלל בעלי העניין בתהליך ההטמעה (Cook, 2007)

3 הטמעת חדשנות מתבססת על שני מנגנונים מרכזיים
מודל מלמעלה-למטה (top-down) (Cook, Holley, & Andrew, 2007) מודל מלמטה-למעלה (bottom-up) (de Freitas & Oliver, 2005)

4 הכישלון הגדול של תוכניות הטמעת חדשנות טכנולוגית
התנגדות בעלי העניין לשינויים הארגוניים והפדגוגיים (Avidov-Ungar, 2010; Carter, 2008; Fullan, 2001; Levin & Fullan, 2008) טיב תהליך קבלת ההחלטות תהליך המתאפיין בהטמעה בגישת ' מלמעלה-למטה' (Darling-Hammond, 1998)

5 סיבות להעדר שיתוף ותיאום ציפיות
בין קובעי המדיניות לבין מיישמי החדשנות בשדה: התנהלות המדיניות המערכתית הכוללת בגישת 'מעלה-מטה (Bax, 2000) קצב השינוי - להבדיל ממנהלי ארגונים המורים מעדיפים שינויים אטיים, הדרגתיים ומקומיים (Munn & Lloyd, 2005; Roberts, 1998 פערים ב"שליטה" בטכנולוגיות החדשניות הקיימות בארגון- מתח בין מורים שהם בעלי שליטה טובה בכלים טכנולוגיים מול מורים המתקשים (Levy, 2002)

6 תכנית התאמת מערכת החינוך למאה ה-21
במסגרת התכנית צוידו הכיתות בתי הספר בארץ בדגם טכנולוגי בסיסי בדגם מתקדם בסיס + 'לוח אינטראקטיבי' Interactive) Whiteboard ) ומחשבים ניידים דגם הכולל לו"א וניידים דגם בסיסי כיתה מסורתית

7 הלוח האינטראקטיבי במחקר
מעודד הוראה פרונטלית (Paton, 2007) עלויות גבוהות וצורך בעדכונים מתמידים של הידע (בלאו, 2011;Horng-Ji, 2010 ) הסתייגות מתרומת הלו"א לשיפור הישגים (Moss et al., 2007) מאפשר בנייה, הקרנה והפעלה אינטראקטיבית של חומרי למידה ממוחשבים במסגרת הלמידה השוטפת בכיתה מאפשר למורים לפתח בעצמם אמצעי למידה-הוראה ובעל פוטנציאל לשינוי תרבות הלמידה (Kennewell et al., 2008; Quashie, 2009; Schmid, 2006; 2008; Torff & Tirotta, 2010; Zevenbergen & Lerman, 2008)

8 שאלות המחקר מה הן עמדות בעלי העניין באשר לחדשנות השימוש בלו"א?
מה הם הגורמים המעודדים והמעכבים הטמעה יעילה של הלו"א במערכת החינוך, לפי נקודת המבט של כל אחד מבעלי העניין? מה הן עמדות בעלי העניין באשר לתהליך ההטמעה של הלו"א במערכת החינוך, לדרך ההטמעה הרצויה ולהצלחתה של ההטמעה?

9 מתודולוגיה אוכלוסיית המחקר
בעלי ענין בדרגים היררכיים שונים,השותפים לפרויקט הטמעת הלו"א במערכת החינוך בישראל (N=108): דרג קובעי המדיניות כלל נציגים מהאגף למדע וטכנולוגיה במשרד (N=2) ונציגי מִנהלת מחשבים מחוז ירושלים - מנח"י (N=3) דרג החברות המסחריות המשווקות את הלו"א (N=3) דרג השדה שכלל מורים (N=93) ומנהלים (N=7) קבוצות משנה: בעלי נטייה גבוהה לאימוץ חדשנות ובעלי נטייה נמוכה לאימוץ חדשנות.

10 אוכלוסיית המחקר (N=108) דרג קובעי המדיניות דרג החברות המסחריות
דרג השדה דרג המטה (N=2) דרג הרשות המקומית מנהלים (N=7) מורים (N=93) נטייה גבוהה לאימוץ חדשנות נטייה נמוכה לאימוץ חדשנות

11 כלי המחקר: כלי המחקר דרג בעלי העניין שאלון לזיהוי נכונות לאימוץ חדשנות
שאלון עמדות פתוח דרג השדה (100=N) ראיונות עומק חצי מובְנים נציגי כלל בעלי העניין (20=N)

12 אוכלוסיית המחקר לראיונות (N=20)
דרג קובעי המדיניות דרג החברות המסחריות דרג השדה דרג המטה דרג הרשות המקומית מנהלים מורים נטייה גבוהה לאימוץ חדשנות נטייה נמוכה לאימוץ חדשנות (N=4) (N=4) (N=2) (N=2) (N=3) (N=3) (N=2)

13 הליך המחקר עריכת הראיונות וניתוחם בחירת נציגי הדרגים לראיונות
4 בחירת נציגי הדרגים לראיונות 3 ניתוח השאלונים 2 העברת שאלונים לדרג השדה 1 דרג קובעי המדיניות דרג חברות מסחריות דרג השדה א. ניתוח כמותי של שאלון לזיהוי נכונות לאימוץ חדשנות ב. ניתוח איכותני לשאלון העמדות הפתוח א. שאלון לזיהוי נכונות לאימוץ חדשנות ב. שאלון עמדות פתוח

14 תהליך ההטמעה ומידת הצלחתה
עיבוד הנתונים יצירת קטגוריות על פי שאלות המחקר 3 תהליך ההטמעה ומידת הצלחתה 2 מעודדי ומעכבי הטמעה נכונות לאמץ חדשנות 1 מודל מערכתי מודל טכנולוגי פדגוגי מודל "הפרט במרכז" גורמים מערכתיים גורמים טכנולוגיים גורמים הקשורים לפרט חדשנות מערכתית חדשנות טכנולוגית פדגוגית חדשנות של הפרט

15 3. מודל ההטמעה ומידת הצלחתה
ממצאים שאלות המחקר דרג קובעי המדיניות דרג החברות המסחריות השדה דרג המטה דרג הרשות מנהלים מורים 1. נכונות לאימוץ חדשנות 2. מעודדי ומעכבי הטמעה 3. מודל ההטמעה ומידת הצלחתה גישה ברובה שלילית הפרדה בין תפיסת חדשנות לתהליכים פדגוגיים חינוכיים גישה חיובית תפיסה מערכתית + מאפייני מורה עידוד ועיכוב המתמקד בטכנולוגיה הדרכה ניהול ולמידת עמיתים מודל הממוקד בנטיית המורה לאמוץ חדשנות גישה נטרלית שלילית עיכוב המתמקד בהנחתה מלמעלה ועידוד בלמידת עמיתים גישה חיובית תפיסה מערכתית של בה"ס כארגון ממוקד במערכת טכנולוגיה, הדרכה וניהול מודל מערכתי בית ספרי הכולל למידת עמיתים גישה חיובית תפיסה מערכתית הקושרת את בעלי הענין ממוקד בסוגיית תחומי האחריות והמעורבות של כל בעלי הענין מודל מערכתי ממוקד בשיתוף בעלי העניין גישה חיובית תפיסה מערכתית של הרשות ממוקד באחריות מערכתית הסדרת ההטמעה, פיקוח על התהליך ותמיכה של הרשות מודל מערכתי ממוקד ברשות גישה חיובית כלי לשינוי דפוסי ההוראה והלמידה של המורה ממוקד ביכולת המורה לשנות את דפוסי ההוראה המסורתיים מודל ממוקד מורה

16 ממצאים ביחס להצלחת תהליך ההטמעה
רמת המאקרו רמת המיקרו שינוי מבנים מנהליים למרות הצפייה לשינויים מבניים לא נמצאו מורכבות ההטמעה בגלל ריבוי גופים ותפיסות בין הגופים התאמת תשתיות וציוד מכשול להטמעה מוצלחת אצל כל בעלי הענין מורה שונות בין המורים במיומנויות תקשוב חשיבות הכשרת המורים תפיסת המורה על ידי בעלי הענין מנהל מנהיג חינוכי המוביל את ההטמעה חוסר מיומנות טכנולוגי לא פוגע בהובלת ההטמעה מורות בעלות ניסיון וותק מובילות שינוי

17 סיכום נמצאו פערים בין בעלי העניין המתבטאים במודל ההטמעה, באחריות על התהליך, בדמות המטמיע ובתפיסת יכולת ההטמעה של דרג השדה. נמצאו פערים בדרג השדה בין נציגים שזוהו כבעלי נטייה גבוהה לאימוץ חדשנות לבעלי נטייה נמוכה. בניגוד לדעת קובעי המדיניות לפיה לטכנולוגיה יש יכולת השפעה על המורים, המורים סוברים, כי לנטיית חדשנות המורה יש יכולת השפעה על האופי והשימוש בטכנולוגיה. מנהלים בעלי נטייה גבוהה לחדשנות רואים ביכולת הניהולית הפדגוגית שלהם גורם מרכזי בתהליך ההטמעה ולא המיומנות התקשובית.

18 רק מורה מיומן יכול לוותר על הפרונטליות ולתת פתיחות מחשבתית-יצירתית
רק מורה מיומן יכול לוותר על הפרונטליות ולתת פתיחות מחשבתית-יצירתית. (מטה ב) זה החיבור בין הפיקוח הכולל שבא לבית הספר בכובע אחר. לעשות את המהלך ולחבר, שהכול יבוא באמירה אחת עירונית... יש יותר מודעוּת ורצון, שכולם מבינים שאי-אפשר לעבוד לבד וחשוב לעבוד ביחד. (רשות א) יש את העניין הזה שבאמת רוח המנהל צריכה לשרור שם. איך אמר לי פעם מנהל? "נותנים לי, אני לוקח. קודם כול אני אומר: 'אני רוצה'". התרבות הזאת של "אני תמיד נמצא בחוסר, אז אני תמיד רוצה יותר" היא התרבות של בתי הספר. (נציג ב)

19 תראי, כל השינויים שהכנסנו כאן הם דרך המורות המבוגרות רוב המורות שהובילו שינויים פה, זה מורות שרוצות באמת ללמוד ולהתחדש. הן רוצות ללמוד ולהתחדש. ומורה שרוצה להתקדם ולהשתלם, הטכנולוגיה מסייעת לו. (מנהלת א) זה עניין של תפיסה... כן, התלהבתי, אבל כשהלוח מיישר לי את העיגול, הוא מאבד מהאותנטיות. אני רוצה שאני מציירת עיגול, הוא יישאר עקום!. (מורה ו) אני אישית התחברתי ללוחות האינטראקטיביים. כמורה ותיקה זה היה עבורי שינוי מהותי וחשוב ללמוד את העניין.. אמנם זה גוזל הרבה זמן, אבל זה מאוד משמעותי לילדים. (מורה ד)

20 השלכות המחקר מודל הטמעת שינוי רכיב 'הפרט' רכיב פדגוגי רכיב טכני
זיהוי סגנונם של המנהלים והמורים רכיב 'הפרט' רכיב פדגוגי התאמת חומרי הלמידה רכיב טכני הגדרת מספר מודלים של "ליווי" והדרכה הדגשת ערך פדגוגי הייחודי של החדשנות הדרכת מנהלים בתהליך והאחריות של השינוי בחינה וקביעה של מודל ההדרכה מעמיק שאיפה לפתרון תקלות ותאימות "הנגשה" טכנית מיטבית

21

22 תודה על ההקשבה! אורית אבידב –אונגר
המכללה האקדמית – אחוה האוניברסיטה הפתוחה יורם עשת – אלקלעי האוניברסיטה הפתוחה תמר שוורץ האוניברסיטה הפתוחה מכללה ירושלים


הורד את "ppt "מחקר לתזה באוניברסיטה הפתוחה

מצגות קשורות


מודעות Google