המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

תהליך העיצוב יסודות השפה החזותית מקורות השראה הנדסת אנוש חומרים

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "תהליך העיצוב יסודות השפה החזותית מקורות השראה הנדסת אנוש חומרים"— תמליל מצגת:

1 תהליך העיצוב יסודות השפה החזותית מקורות השראה הנדסת אנוש חומרים
ושיטות עיבוד החומר לדוגמה: נוחות, גודל, יציבות, בטיחות, התאמה לגוף המשתמש... עיצוב המוצר באמצעות: קו, צורה, צבע, דגם, קומפוזיציה וכו', בהתאמה עם התרבות והטעם של קהל-היעד. מבניות בחירת החומר בהתאם לצורכי המשתמש ומטרת המוצר. בחירת הטכנולוגיה המתאימה לעיבוד החומר בייצור המוני/ ייצור יחידני או בעבודת-יד. תהליך העיצוב צורכי קהל- היעד טעם הקהל, אופנה סקיצות תכנון מספר חלופות ובדיקתם מול הגדרת המטרה. תהליך מעגלי הדורש בדיקה חוזרת של הרעיונות לעומת המטרות. לאחר הבדיקות החוזרות ונשנות, מעוצב מודל סופי. מודל סופי אב טיפוס יִיצוּר מוצר אחד מוּגמר, שלפיו יכינו עוד המונים כמוהו.

2 תהליך העיצוב הגדרת הצורך או הבעיה שיווק מחקר הערכה ואיסוף מידע ובקרה
העלאת רעיונות לפתרון הכנת סקיצות ודגם בחירת פתרון מתאים

3 הגדרת הבעיה תהליך העיצוב סיפור: הפארק סיפור: הצלצול הגואל מה הבעיה?
נופשים במכוניות ואופנועים נוסעים במהירות בכבישי הגן הציבורי, ומסכנים את הנופשים הולכי הרגל. מה הבעיה? הציעו פתרונות: סיפור: הצלצול הגואל בתי הספר נבנו בצורת מפעל כדי להכשיר את דור העתיד לעבודה, אך הצלצול החד והצורם שמבשר את ההפסקה אינו מתאים לבתי הספר בימינו.

4 מה הנחה את עיצוב סדר התוים במקלדת סטנדרטית?
הגדרת הבעיה מה הנחה את עיצוב סדר התוים במקלדת סטנדרטית? מה הבעיה? הציעו פתרונות:

5 כיצד קורה שארבעה אובייקטים בעלי הגדרת תפקיד זהה, עוצבו באופן שונה?
תשובות אפשריות: שינויים אסתטיים ברוח האופנה חידושים טכנולוגיים. מענה על בעיות שונות. התאמה לקהל יעד שונה בעל שיקולים כלכליים שונים. הנדסת אנוש- התאמת המוצר לרווחת המשתמש. ועוד...

6 ? ? ? ? ? ? ? ? תרגיל: שיקולים בעיצוב (רשימה חלקית)
עליכם לעצב אריזה בזוגות. רשמו כמה שיותר שאלות אשר עליכם לשאול לקראת תכנון האובייקט. ? ? ? ? ? ? ? ?

7 שיקולים בעיצוב (רשימה חלקית)
ערכו השוואה בין שלושת האריזות מן הבחינות הבאות: מחיר, חומר, גודל, הנדסת אנוש, אחסון, תדמית, צורה, אופי השימוש, איכות הסביבה

8 שיקולים בעיצוב (רשימה חלקית)
1. פונקציה- תפקיד.על איזו בעיה המוצר צריך לענות? מה תפקידו? איפה ומתי ישתמשו בו? (בחוץ, בפנים, במפעל, בשדה קרב, בבוקר, בערב, לעיתים רחוקות, בשעת סכנה וכו') 2. קהל יעד- עבור מי? (מין, גיל, מקצוע, יכולת כלכלית וכו') 3. טכנולוגיה. המיכון הדרוש. ייצור מסורתי, ידני, או מתועש? ייצור המוני יחידני? 4. תדמית. איזה שדר יהיה למוצר (צעיר, שמח, יוקרתי, מקצועי וכו') 5. אסתטיקה ושפת העיצוב- קומפוזיציה, צבע, מרקם, פרופורציות וכו' 7. הנדסת אנוש. התאמה למשתמש, עיצוב לרווחת האדם. 8. מחיר. יושפע מאופי המוצר: גודל, חומרים, אופן הייצור, תדמית , קהל היעד וכו' 9. איכות הסביבה. באמצעות שימור אנרגיה, שיטות ייצור מצמצמות זיהום, בחירת חומרים, RRR (reduce, reuse recycle), הפחתת זיהום ובזבוז משאבים בשלב הייצור, השימוש וגם בסוף השימוש. 10.בחירת החומר-תושפע מכל הנ"ל ותשפיע גם על שיטת הייצור, המחיר, הצורה, המשקל, המרקם, הצבע וכו'.

9 FORM FOLLOW FUNCTION צורה בעקבות תפקיד
הגדרת FFF- צורה בעקבות תפקיד: עיצוב האוביקט ביחס ישיר למטרות שעליו למלא. It is the pervading law of all things organic and inorganic, Of all things physical and " metaphysical, Of all things human and all things super-human, Of all true manifestations of the head, Of the heart, of the soul, That the life is recognizable in its expression, That form ever follows function. This is the law.” לואיס סאליבן, ארכיטקט, 1896

10 שאלת בגרות בנושא FFF מד חום
הקשר בין צורה ותפקיד- FFF ( FORM FOLLOW FUNCTION) הוא חלק חשוב בתהליך של עיצוב המוצר. לפנייך בתמונה , מספר מדי- חום שכמותן אנו מוצאים בסביבתנו. הסבר את המושג FORM FOLLOW FUNCTION באמצעות ההבדלים בין מדי- החום. מד חום למדידת חום המים באמבט התינוק מד חום דיגיטלי למדידת חום גוף דרך האוזן מד חום נייד למדידת חום של תנור מד חום דיגיטלי למדידת חום גוף דרך הפה

11 גורמים המשפיעים על בחירה בחומר בתהליך העיצוב :
שיקולים בעיצוב בחירת חומרים גורמים המשפיעים על בחירה בחומר בתהליך העיצוב : א. הפונקציה של המוצר (מה תפקידו? כיצד הוא פועל?) ביחס לתכונות החומר (חוזק, גמישות, שקיפות, עמידות, התכלות וכו') ב. שמרנות ודבקות במסורת- שימור חומרים, שיטות עתיקות ודגמים מסורתיים (בבנייה, בעיטור, בעיצוב המוצר), לא מפני שאין תחליף מודרני, אלא מתוך כבוד וקשר למסורת, או מתוך היוקרה וההקשר התרבותי שהחומר נותן. לדוגמה: מעצבת אופנה שמציגה קולקצית שמלות שנרקמו עליהן דוגמאות באופן ידני. או שימור אסוציאציות הנלוות לחומר ישן בעת המעבר לחומר חדש, לדוגמה, מטבח שנראה מעץ מלא, אך למעשה עשוי עץ לבוד מצופה פורמיקה, ממשיך לשדר חמימות, עמידות ויוקרה. ג. החומר כערך פסיכולוגי- המראה והתחושה שהחומר משדר (חום-קור, רכות-קשיות, עידון-חיספוס, עושר-עוני, נצחיות-ארעיות וכו'). לדוגמה, בימינו מתכת קלה וכסופה משדרת חדשנות וטכנולוגיה מתקדמת, בעוד מתכת מוזהבת וכבדה משדרת יוקרתיות ומסורתיות. ד. איכות הסביבה- על אופן ייצור חומר, השימוש בו והתפרקותו להיות ידידותיים לסביבה.

12 בחירת חומרים תרגיל: שיקולים העיצוב תנו הצעה חומרית לאובייקטים הבאים:
חולצה לילד צימר יוקרתי בקבוקון לבושם עטיפת דיסק כורסת המתנה

13 איכות הסביבה – עיצוב מקיים
שיקולים בעיצוב איכות הסביבה – עיצוב מקיים על פי תפיסת העיצוב המקיים, המעצבים חייבים להביא בחשבון בשיקוליהם את העקרונות הבאים: -שוויון: האם העיצוב מעשיר אנשים וקהילות או מרושש אותם? האם בכל שלבי חייו המוצר (איסוף משאבים, ייצור, מכירה, שימוש, בלאי, סוף שימוש) יש משום עוול חברתי או ניצול? -כלכלה: האם מחיר המוצר שווה לכל נפש, אך גם רווחי לחברה ולפועלים המייצרים? -אקולוגיה: חיקוי של העקרונות העיצוביים של הטבע, שבו כל החומרים מתכלים, והפסולת הופכת בשרשרת אינסופית למזון לחי או צומח. כך, כל המוצרים והחומרים המיוצרים בתעשייה חייבים להזין משהו חדש לאחר השלמת מחזור חייהם. עמידה בכל העקרונות הללו הופכת את התוצר המעוצב למוצר אופטימלי, שמסייע לשפר את איכות החיים והסביבה של אוכלוסיות חלשות ותורם לצמצום זיהום. לסרטון מעולה ומשעשע בנושא קיימות (כדאי לבחור את הכתוביות בעברית)

14 איכות הסביבה – RRR שיקולים בעיצוב Recycle - מיחזור חומרים
Reuse – שימוש חוזר Reduce – הפחתת הצריכה לאתר ובו פתרונות מעניינים לאריזות ברוח ה- RRR

15 שאלת בגרות בנושא איכות הסביבה
עיצוב המבטא מחויבות לסביבה (בגרות 2009) לפניך 4 מוצרים: כיסא מנורה גביע גלידה מכונית חשמלית הסבר כיצד הצליח כל מעצב לתרום לאיכות הסביבה בעיצוב כל אחד מהמוצרים.

16 שיקולים העיצוב ארגונומיה (הנדסת אנוש)
הגדרת ארגונומיה: מיוונית: ארגו = עבודה, נומוס = חוק. הנדסת אנוש היא מדע העוסק בחקר הממשק ויחסי הגומלין שבין בני אדם לסביבה, למוצרים הטכנולוגיים ולחלקים אחרים במערכת.

17 ארגונומיה (הנדסת-אנוש)
מטרתו של כל מוצר לשמש את האדם בצרכיו השונים, ורווחת האדם היא מטרתו של הייצור התעשייתי ושל הטכנולוגיה. תחום הנדסת האנוש עוסק בלימוד שיטתי של אופי השימוש של אנשים במוצרים, ואופי העבודה שלהם בסביבת העבודה. המטרות להנדסת-אנוש מטרת הנדסת האנוש היא להביא לייעול ולשיפור מוצרים וסביבות-עבודה, על-ידי התאמתם לנתונים פיזיים של המשתמש ולדרישותיו. המטרות מתחלקות לשלושה תחומים עיקריים: יעילות – שיפור אופן הביצוע ואיכות העבודה, כדי שתגדל התפוקה או תקטן ההשקעה האנושית בתהליך העבודה. בריאות – שמירה על בריאותו של העובד או של המשתמש במכשיר (תנוחה נכונה של הגוף, חומרים לא מסוכנים וכו'). בטיחות – לעיתים נושא הבטיחות סותר את נושא היעילות.

18 הנדסת אנוש מתבססת על 3 תחומים הקשורים למדעי-החיים:
ארגונומיה (הנדסת-אנוש) הנדסת אנוש מתבססת על 3 תחומים הקשורים למדעי-החיים: אנטומיה: אנטומיה היא תורה המתארת את המבנה הפיזי של הגוף (ממדים, זוויות, מפרקים וכו'). ידע בתחום מאפשר התאמת מוצרים למבנה הייחודי של גוף האדם (מכאניקה – הפעלת כוחות בעזרת הגוף) והתאמה לאנשים במידות שונות. פיזיולוגיה: הפיזיולוגיה עוסקת בתפקוד הביולוגי של גוף האדם, כגון היכולת הפיזית, צריכת האנרגיה, השפעת הסביבה על גוף האדם, טווח התנועות וזווית התנועות של אדם, חושיו וכו' פסיכולוגיה: הפסיכולוגיה היא תחום המאפשר להבין את התנהגותו של האדם ואת האופן בו המחשבה שלנו עובדת. הפסיכולוגיה תורמת בידע לגבי האבחנה והתגובה של האדם לגירויים. המחקר בתחום מאפשר להבין מה יוצר עבור רוב בני האדם תחושות שונות (נוחות, לחץ וכו')

19 מושגים חשובים בהנדסת-אנוש
"מוצר מכיל" – חפצים שמכילים את המשתמש. תפקידו של מוצר מכיל הוא לתת לגוף האדם הגנה ונוחות. לדוגמה: בית, ריהוט, בגד, וכו'. "מוצר שלוחות" – חפצים המשמשים המשך לאיבריו של האדם, ומשמשים כשלוחות שלו. תפקידו של מוצר-שלוחה להעצים ולהגביר את היכולות הפיזיות הבסיסיות של האדם: שיפור היכולת החושית, שיפור החשיבה, תוספת לכושרם של האיברים וכו'. לדוגמה: מחשבון, פטיש, טלסקופ, מכסחת-דשא, טלפון וכו'. קיימים מוצרים אחדים, המשלבים את שני השימושים גם יחד, ומכנים אותם גם מוצרי שלוחות וגם מוצרים מכילים. כולם תורמים להרחבת התפקוד הרגיל של האדם, ומכילים אותו. לדוגמה: מכונית, כסא-מפלט של טייס, וכו'.

20 מושגים חשובים בהנדסת-אנוש
"היזון חוזר" – תגובה של הכלי לפעולת האדם. ההיזון החוזר עוזר בתקשורת שבין האדם לבין המכשיר אותו הוא מפעיל ונותן "אישור פעולה", באמצעות חוש-הראיה (נורית, תמונה על מסך-המחשב). או באמצעות חוש-השמיעה (צליל-אישור, לאחר לחיצה על כפתור, קליק, תיקתוק, ציפצוף וכו'). "נקודת-ממשק" – נקודת המגע בין האיברים של האדם לבין החפץ, בו הוא משתמש. צריכה להיות התאמה בנקודות-המגע בין האדם לבין החפץ המעוצב, כדי ליצור שימוש נוח במכשיר. לדוגמה: יש להתייחס לכף-היד של האדם, כאשר מעצבים ידיות כלשהן. נקודת-הממשק במקרה זה היא בין כף-היד לבין ידית החפץ. דוגמה נוספת: נקודת הממשק של אדם יושב ובין הכסא שלו, היא בעיקר בגב ובישבן. יש כסאות, שיש להם גם מסעדים, ואז קיימת נקודת-ממשק גם עם הזרועות.

21 מושגים חשובים בהנדסת-אנוש ובבנית סביבת עבודה
"מעטפת ראיה" – תחום הראיה של האדם ללא הזזת ראשו. לדוגמה: המראות במכונית ממוקמות בטווח-הראיה של הנהג, כך שהוא משקיע מינימום תנועה וזמן, כדי להביט בהן. "מעטפת הגעה" – תחום הגעת האדם עם ידיו או רגליו בשעת ביצוע פעולה במינימום מאמץ. לדוגמה, במכונית: הדוושות, ההגה, מקל-ההילוכים, המזגן, הרדיו וכו' ממוקמים כולם בטווח-התנועה וההגעה של הנהג.

22 פרסומות המציגות סביבת עבודה לא נוחה

23 שאלת בגרות בנושא הנדסת-אנוש
הנדסת אנוש (בגרות 2004) לפניך רשימה של מוצרים וחפצים: מדרגות שולחן מחשב ארון בגדים אופניים שעון–יד עכבר למחשב מספריים ספל לשתייה חמה אימונית (חליפת טרנינג) בחר חמישה מוצרים וחפצים מן הרשימה, ולכל אחד הסבר שני שיקולים של הנדסת אנוש שבהם המעצב צריך להתחשב (סה"כ — עשרה שיקולים).

24 תזכורת- שיקולי המעצב (חלקי) התאמה הצורה לתפקוד.
נוחות השימוש (תפעול, ניידות, איחסון, חיווי וכו'). איכויות ארגונומיות. תדמית חומרים איכות הסביבה

25 מי מהמטחנות מתחשבת יותר בצורכי המשתמש ?
מי מהמטחנות חדשה יותר ? מי מהמטחנות מתחשבת יותר בצורכי המשתמש ? אלו קריטריונים ניתנים להשוואה ביניהן? הצורך : טחינת בשר קהל היעד : מטבח ביתי לשימוש לא מסחרי (כמות קטנה) תהליך : הכנסת חתיכות בשר לחלק העליון של מכונה. זו טוחנת אותו למחית על ידי שימוש בלחץ וסכינים ומוציאה אותו כיחידות טחונות מרוסקות.

26 תפקוד ותפעול. התאמה לתפקוד. האם יש קשר בין הצורה לתפקיד ?
התאמה לתפקוד. האם יש קשר בין הצורה לתפקיד ? נוחות השימוש פרופורציות, ניידות, יכולות ניקוי , אחסון וכו' רב שימושי. איכויות תפעול : כמה כוח נדרש, איך משתמשים, האם השימוש ברור? בטיחותי? איכויות ארגונומיות (הנדסת אנוש). : גודל מותאם למשתמש, צורה מותאמת למשתמש מעטפת ראיה, מעטפת הגעה נקודת ממשק בטיחות צבעוניות מבליטה נתונים כמו כפתורים

27 תיאור: -מבנה: מורכב מארבע יחידות עיקריות:
-מבנה: יציקת ברזל אחת בייצור תעשייתי. ידית מסתובבת להפעלה ידנית של המכונה. בתחתית יש בורג המהדק את הכלי אל משטח העבודה -חומר: ברזל. כבד, לא נוח לניקוי צורה: תעשייתית, צבעוניות אחידה -ייצור: מהיר , תעשייתי זול. -תכונות הקשורות בתפעול: הפעלה ידנית (דורשת כוח), כבד ויציב, קשה לניקוי. -מבנה: מורכב מארבע יחידות עיקריות: מנוע חשמלי מוסתר, ידית אחיזה, אזור חיתוך וכפתורי הפעלה -חומר : פלסטיק ומתכת לא מחלידה. -צורה:צורות אורגניות, צבעי יסוד קליפת פלסטיק מסתירה מנגנון חשמלי -ייצור: מהיר , תעשייתי זול. -תכונות הקשורות בתפעול: קל, נוח לניקוי, נייד, מנגנון מכאני- אין צורך בכוח בהפעלה, קשה לתיקון במקרה של קלקול

28 איכויות ארגונומיות (הנדסת אנוש).
חלק עליון : נוח להכניס את הבשר: קל לתנועה נוח לראיה דוחס: יחידה המאפשרת עבודה בטיחותית. מעטפת ראיה מעטפת הגעה ידית אחיזה בחלק העליון של המכשיר מותאמת לכף יד של מבוגר מאפשרת ניידות במטבח כפתורי הפעלה בצד המכונה בצבע צהוב בולט הפעלה באמצעות סיבוב כפתור חריצים- נוח לאחיזה ביד מלוכלכת -רואים את הבשר יוצא יש פיקוח על תוצר המכונה. מעטפת פלסטיק: בטיחותי (לא מחשמל) קל לניקוי. איכויות ארגונומיות (הנדסת אנוש).

29 נוחות השימוש (פרופורציות, ניידות, איחסון וכו').
תפקוד ותפעול התאמה לתפקוד. נוחות השימוש (פרופורציות, ניידות, איחסון וכו'). מתכת לא מחלידה, לשמירה על המוצר ניתן לפירוק לצורך : אחסון . ניקוי. שינוי חלקים: רב שימושי החלפת חלק במידה וניזוק מעטפת פלסטיק: ייצור מתועש זול, ניתן להחלפה. קליפתי, מכיל ניתן לניקוי: לא מחליד הטקסטורה חלקה בסיס ישר לעבודה על מצע: שולחן או שיש , בטיחותי, נייד

30 שאלת בגרות לסיכום נושא תהליך העיצוב
מגהצים לפניך מגהץ חשמלי ומגהץ פחמים א. מדוע לדעתך מוצרים בעלי פונקציה (תפקוד) זהה מעוצבים באופן שונה? ב. הסבר שלושה שיקולים שהנחו את מעצב המגהץ החשמלי. ג. השווה בין המגהצים בשלושה מבין הקריטריונים הבאים: מבנה, חומר, צורה, תכונות הקשורות לתפעול, הנדסת אנוש (פרטים במערכת אשר עוצבו לרווחת האדם)

31 על איזה צורך עונה המוצר?

32 על איזה צורך עונה המוצר?

33 על איזה צורך עונה המוצר?

34 על איזה צורך עונה המוצר?

35 על איזה צורך עונה המוצר?

36 על איזה צורך עונה המוצר?

37 על איזה צורך עונה המוצר?

38 על איזה צורך עונה המוצר?

39 על איזה צורך עונה המוצר?

40 על איזה צורך עונה המוצר?

41 על איזה צורך עונה המוצר?

42 על איזה צורך עונה המוצר?

43 על איזה צורך עונה המוצר?

44 על איזה צורך עונה המוצר?

45 על איזה צורך עונה המוצר? ספל שתיה עם פקק, לשימוש במשרד.

46 על איזה צורך עונה המוצר?

47 על איזה צורך עונה המוצר?

48 על איזה צורך עונה המוצר?

49 על איזה צורך עונה המוצר?

50 על איזה צורך עונה המוצר?

51 על איזה צורך עונה המוצר?

52 על איזה צורך עונה המוצר?

53 על איזה צורך עונה המוצר? המצאות עיצוביות משעשעות נוספות באתר


הורד את "ppt "תהליך העיצוב יסודות השפה החזותית מקורות השראה הנדסת אנוש חומרים

מצגות קשורות


מודעות Google