המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

עולם של פערים – מסורת מול מודרניות

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "עולם של פערים – מסורת מול מודרניות"— תמליל מצגת:

1 עולם של פערים – מסורת מול מודרניות
מדינות המפרץ הפרסי עולם של פערים – מסורת מול מודרניות

2 מדינות המפרץ הפרסי כווית ערב הסעודית בחריין קטר
איחודה האמירויות הערביות עומן תימן

3 היכן נמצאת למשל דובאי?

4 מפה מדינות סביב הים התיכון

5 מפת המזרח התיכון

6 "נקודות מבט" שונות על המפרץ הפרסי

7 דובאי היא עיר באיחוד האמירות הערביות כך היא נראתה בשנת 1950
דובאי היא עיר באיחוד האמירות הערביות כך היא נראתה בשנת 1950

8 בשנת 1966 גילו בדובאי נפט וכך נראית דובאי היום

9

10 כיצד שואבים נפט?

11 יותר מ-250 מועמדים מתמודדים בבחירות לפרלמנט הכוויתי, ובהם 28 נשים, הנחושות להיבחר למרות הסיכויים הרופפים של אשה להיבחר במקומו של חבר פרלמנט מנוסה. "השתתפות הנשים בבחירות הופכת את היום ליום היסטרי בכווית", אמרה אחת המתמודדות, פטימה אל-עבדאלי, "הצלחתה של כל אשה בבחירות תהווה ניצחון עבור הנשים הערביות".

12 האוכלוסייה בכלל המדינות היא בת 40 מיליון בני אדם, פי חמש מאוכלוסיית ישראל ומעט פחות מאוכלוסיית ספרד. הכנסות הנפט בשנת 2010 היו מעבמזרח התיכון יישנן 57 אחוז מעתודות הנפט בעולם, והתפוקה בו היא בשיעור של 30 אחוז מכלל התפוקה בעולם;ל 300 מיליארד דולר; מספר הבוגרים בהנדסה היה 871 — בפקולטות להנדסה בטכניון יש יותר סטודנטים. סעודיה זו מדינה עם אוכלוסייה של 25 מיליון בני אדם, ומהם רק 870 בוגרי הנדסה בשנה — 1.4 אחוז מהבוגרים הם בהנדסה לסיכום, כלכלות מדינות ה־ GCC חוות אבטלה, גבוהה בהרבה מזו שבמדינות המפותחות, בעיית האבטלה חמורה במיוחד בקרב בני הנוער. בשנים 2006 – 2009 היו 30 אחוז מהצעירים בסעודיה מובטלים. משום שהמדינה החליטה — לפחות בעבר — לא להשקיע את הכסף בהון האנושי. כך נוצר פער בין ההון הפיזי, ההון הפיננסי והמס' ילדים לאישה תל"ג אוריינות(יודעי קרוא וכתוב) אחוז עיור ערב הסעודית $ 80% % % תורכיה $ % % % תימן $ % פחות מ-50% % הון האנושי.

13

14 עבדאללה מלך ערב הסעודית הודיע כי נשות המדינה יוכלו להצביע בבחירות למועצות המקומיות ואף להיבחר להן. "לנשים יש עמדות שאי אפשר להתעלם מהן ואי אפשר לדחוק לשוליים", אמר תגיות: ערב הסעודית,עבדאללה מלך ערב הסעודית,זכויות נשים,בחירות מהפכה פמיניסטית בערב הסעודית? עבדאללה מלך ערב הסעודית הודיע היום (ראשון) כי נשים יוכלו להשתתף במערכת הפוליטית. בנאום שנשא בפני הפרלמנט הסעודי אמר עבדאללה כי נשים יוכלו להצביע בבחירות למועצות המקומיות שייערכו ב-2015 ואף להיבחר למועצת ה"שורא" המייעצת למלך בנושאי חקיקה. חברי מועצת ה"שורא" נבחרים על ידי המלך. בנאומו השנתי בפני מועצת השורא בבירה ריאד אמר המלך כי לנשים המוסלמיות יש עמדות "שאי אפשר להתעלם מהן" ואי אפשר לדחוק לשוליים. עוד אמר כי לאחר התייעצות עם מועצת חכמי הדת, הוחלט לשלב נשים במועצת השורא החל מתקופת הכהונה הבאה, ב "בנוסף, נשים יוכלו לרוץ לבחירות המקומיות בכל רחבי המדינה ולהצביע בהן". ערב הסעודית נחשבת לאחת המדינות המדכאות ביותר נשים: אסור להן לטייל, לעבוד וללמוד מבלי שקיבלו אישור של בן משפחתן. ערב הסעודית היא גם המדינה היחידה בעולם האוסרת על נשים לנהוג. לפני כשנתיים קראה הנסיכה הסעודית אמירה א-טוויל לאפשר לנשים לנהוג במכוניות. דבריה אמנם עוררו הד בעולם הערבי, אך עד כה לא הביאו לשינוי של ממש - גם לא בארצה. המלך לא התייחס בדבריו היום לנושא הנהיגה של נשים. לפני כשלושה חודשים עצרו השלטונות בערב הסעודית חמש נשים, משום שעברו על החוק האוסר על נשים במדינה לנהוג בכלי רכב. אותן נשים נעצרו בעת שנהגו במכוניות בעיר ג'דה שעל חוף ים סוף. שבוע קודם לכן קיימה תנועה פמיניסטית סעודית "יום נהיגת נשים המוני" שבמסגרתו נסעו כ-40 נשים ברחבי ריאד. השלטונות לא עצרו אז אף אחת מהנשים.

15 תל"ג – במדינות נבחרות בעולם
מדינה תל"ג דולרים לנפש במדינה ארה"ב 49,452 האמירויות הערביות 49,544 נורווגיה 58,888 כווית 61,551 ישראל 32,165 סוריה 4,700 בנגלדש 1,867 סין 9,173

16 מומחים רבים מטילים ספק בסיכויי הנשים להיבחר, לנוכח דפוסי ההצבעה הקבועים למועמדים איסלאמיסטים או מועמדים שבטיים. עם זאת, המועמדות מאמינות ששתיים מהן תצלחנה להיכנס לפרלמנט, מכיוון שנשים מהוות 57% מ-240 אלף בעלי זכות ההצבעה. "אני מקווה שכל הנשים הכוויתיות תלכנה להצביע ושכל אשה תיתן את קולה לאשה אחרת", אמרה המועמדת נבילה אל-אנג'ארי בת ה-50, "הבחירות לפרלמנט היום ייכנסו להיסטוריה הפוליטית של כווית". גברים ונשים מצביעים בקלפיות נפרדות כל רחבי המדינה השמרנית וזאת לדרישת האופוזיציה האיסלאמיסטית, שגם הצביעה נגד הענקת זכות ההצבעה לנשים. שלטי חוצות במימון ארגוני נשים, שנתלו ברחבי עיר הבירה, קראו: "נצלו את זכותכן, תנו לקולכן להישמע...השתייכו, הצביעו והשתתפו בבחירות 2006".

17 חינוך[עריכת קוד מקור | עריכה]
מערכת החינוך בדובאי לא שונה מזו של שאר האמירויות. נכון לשנת 2006, יש בדובאי 88 בתי ספר שמנוהלים על ידי משרד החינוך שמשמשים את אזרחי המדינה ואת הערבים הזרים וגם 132 בתי ספר פרטיים. בבתי הספר הציבוריים אמצעי ההוראה הוא ערבית עם הדגשה לאנגלית כשפה שנייה, בעוד שרוב בתי הספר הפרטיים משתמשים באנגלית כשפת ההוראה. רוב בתי הספר הפרטיים משמשים לאחד או יותר מהקהילות הזרות. משרד החינוך של האיחוד הוא האחראי להסמכה של בתי הספר. מועצת החינוך של דובאי הוקמה ביולי 2005 כדי לפתח את סקטור החינוך בדובאי. רשות הידע ופיתוח האדם הוקמה בשנת 2006 כדי לפתח את סקטורי החינוך ומשאבי האנוש בדובאי, כמו כן גם מתן רישיון למוסדות חינוך. ל-10 אחוזים מהאוכלוסייה יש תארים מתקדמים או תארים אוניברסיטאיים. הרבה זרים נוטים לשלוח את ילדיהם חזרה למולדתם או למדינות מערביות בשביל לימודים אוניברסיטאיים. עם זאת, מספר רב של אוניברסיטאות המכוונות לזרים הוקמו בעיר בעשור האחרון.

18 לפי מפקד אוכלוסין, האוכלוסייה בדובאי מונה כ-2,260,000 נכון לשנת 2008
לפי מפקד אוכלוסין, האוכלוסייה בדובאי מונה כ-2,260,000 נכון לשנת נכון לשנת 1998, 17% מהאוכלוסייה הם אזרחים של האיחוד. בערך 85% מאוכלוסיית הזרים בדובאי (שהם 71% מכלל האוכלוסייה) הם אסיאתים, בעיקר הודים (51%), פקיסטנים (16%), בנגלדשים (9%), ופיליפינים (3%). בערך 3% מאוכלוסיית דובאי מוגדרים כמערביים. רבע מהאוכלוסייה דיווחה שיש לה שורשים שקשורים לאיראן הקרובה. למרות העובדה שערבית היא השפה הרשמית של דובאי, פרסית, מלאיאלם, אנגלית, הינדי, אורדו, בנגלית וטאגאלוג הן שפות נפוצות כמו כן. הדת הרשמית במדינה היא אסלאם. הממשלה מסבסדת כמעט 95% מהמסגדים הסונים, ומעסיקה את כל האימאמים הסונים. לדובאי יש קהילות גדולות של זרים כמו נוצרים, סיקים והינדים. לקבוצות של לא-מוסלמים יכולים להיות בבעלותם בתי פולחן בהם הם יכולים לנהוג את דתם בחופשיות, על ידי בקשת מענק שטח ורשות לבנות מתחם. קבוצות שאין להן בבעלותם בניינים חייבים להשתמש בבניינים של ארגונים דתיים אחרים או להשתמש בבתים הפרטיים. ללא מוסלמים מותר לפרסם פעילויות של הקבוצה, אבל נסיון להמיר אנשים מדת אחת לאחרת, או פרסום ספרות דתית אסורים בפירוש, תחת עונש של העמדה לדין, מאסר, וגירוש בגלל, התנהגות שפוגעת באסלאם.

19 דובאי הוקמה בתחילת המאה ה-18 על ידי שבט בני יאס, שהתיישב לחופי המפרץ
דובאי הוקמה בתחילת המאה ה-18 על ידי שבט בני יאס, שהתיישב לחופי המפרץ. בראשיתה היא הייתה כפר דייגים קטן אשר מקור פרנסתו העיקרי היה דיג ומציאת פנינים, אך קרבתו לנתיבי המסחר להודו הפכו אותו למרכז עסקי לסוחרים מהאזור כולו. בשנת 1930 עדיין התגוררו בדובאי כ-20,000 בני אדם בלבד. גילוי הנפט באזור בשנת 1966 שינה לחלוטין את פניה, גרר זרימה של עובדים זרים, וכן הביא להקמתו של הנמל הגדול בעולם והכרזה על האזור כאזור סחר חופשי. האמירות המודרנית הוקמה בשנת 1971 עם הקמת איחוד האמירויות הערביות. האזור המשיך לפרוח בשנות ה-90, וההשקעות הרבות שזרמו אליו הביאו עושר רב למדינה ותרמו להפיכתה למרכז פיננסי בינלאומי חשוב, ולפריחה בשוק הנדל"ן המקומי.

20 דובאי (בערבית: دبيّ, תעתיק מדויק: דֻבַיְּ) היא אחת משבע אמירויות המרכיבות את איחוד האמירויות הערביות במפרץ הפרסי. האמירות נמצאת דרומית מערבית לשארג'ה וצפון מזרחית לאבו דאבי. דובאי היא האמירות השנייה בגודלה באיחוד (4,144 קמ"ר), לאחר אבו דאבי, ויש לה את האוכלוסייה הגדולה ביותר (2.26 מיליון בני אדם, נכון לשנת 2008). דובאי משכה השקעות זרות רבות, בשל הכרזתה כאזור סחר חופשי והיעדר המיסים על הכנסות. מדיניות זו הפכה את דובאי למרכז עסקי ותיירותי בינלאומי חשוב

21 ב-11 בינואר פרסם המלך הסעודי, עבדואללה בין עבדול עזיז צו היסטורי המאפשר לנשים להיות חברות במועצת השורה, מועצה שעד כה ישבו בה רק גברים. הצו קבע מכסה של עשרים אחוזים או מינימום של 150 מושבים שיישמרו לנשים. בנוסף, מינה המלך שלושים נשים לגוף המייעץ שממליץ ועורך את טיוטות החוקים המובאים לאישורו. שלושים הנשים שמונו למועצת השורה הינן נשות מקצוע מוסמכות ומנוסות ביותר. הן הותירו את חותמן כחלוצות ומנהיגות ברמה המקומית, האזורית והבינלאומית. המהלך לא התקבל באהדה על ידי כל הציבור. למרות שהצו קבע את מקום מושבן של הנשים במועצת השורה (המופרד מן הגברים באמצעות דלת כניסה ויציאה נפרדת), ואת לבושן (עטויות רעלה), מתוך כבוד לגורמים השמרניים בחברה. ובכל זאת מנהיגי דת רבים התבטאו נגד השתתפותן של נשים במועצת השורה, גם בפומבי וגם בפני המלך. אולם לא צפוי השפעה להתנגדויותיהם, מאחר והחלטתו של המלך התקבלה אחרי התייעצויות שקיים עם מנהיגי הדת בממלכה. נשים סעודיות זוכות למספר הולך וגובר של הזדמנויות חדשות במהלך העשורים האחרונים, למשל לנגישות טובה יותר לחינוך. הן מפלסות נתיבים בביטחון, פותחות דלתות ופורצות דרכים. שלושים הנשים שהתמנו למועצת השורה ממחישות זאת היטב. מאחורי כל אחת מהן ישנו סיפור הצלחה שנולד מתוך נחישות. נשים אלו הגיעו לעמדות מכובדות בתחומיהן: רפואה, מדע, ניהול, ספרות או פעילות בארגונים בינלאומיים. למשל, אחת מנשים אלה, דר' תוראיה עובייד, הייתה האישה הסעודית הראשונה שזכתה, בשנת 1963 במלגה ממשלתית ללמוד בארצות הברית., היא היתה לסעודית הראשונה שעמדה בראש סוכנות של האו"ם - קרן הפיתוח של האו"ם, בין השנים 200 ו אלפי נשים נוספות זכו מאז למלגות לימודים בחו"ל, ואלפים מתוכן חזרו ועוד ישובו לארצן עם תארים במגוון תחומים. הן יתדפקו על דלתות המעסיקים ויתגברו על המכשולים. קיים שיעור גבוה של אבטלה בקרב נשים סעודיות, לרבות מהן תארים אקדמיים מתקדמים בשל החשש מפני עירוב בין המינים והידרדרות מוסרית מוטלות עליהן מגבלות על אופן העסקתן וקידומן המקצועי. יישום ההחלטה להעסיק נשים בחנויות קמעוניות המוכרות בגדים ותמרוקים לנשים נדחתה במשך שנים. אך כשהחלטה זו יושמה בשנה שעברה, היא פתחה דלתות עבור נשים, במיוחד עבור נשים לא אקדמיות, לא רק בחנויות קמעוניות אלא גם במסעדות ובחנויות מכולת. המציאות הכלכלית שכבר אינה מאפשרת למשקי בית עם מפרנס יחיד לספק את רמת החיים הדרושה סייעה גם היא ליצירת הזדמנויות תעסוקה עבור הנשים. כיום, יותר ויותר גברים צעירים מעדיפים להתחתן עם נשים עובדות. לאחרונה החלו להציע כמה אוניברסיטאות לנשים תארים בתוכניות שעד כה היו חסומות בפני נשים, כגון משפטים, הנדסה ובקרוב גם אומנות חזותית ודיגיטלית. לא שנשות סעודיה המתינו לפתיחתם של בתי הספר הללו; חלקן כבר לקחו את העניינים לידיהן ולמדו בחו"ל, וכך קנו לעצמן תארים שלא היו זמינים בפניהן בארצן. על אף שהציבור הפך סובלני יותר לביטויים אומנותיים שונים של נשים, בקולנוע ובספרות, על כן הציור או ביו-טיוב, נשים עידן מתמודדות עם הטרדות או נאלצות לחדול מעבודתן ולבטל תערוכות. עם זאת, סרטה האחרון של הקולנוענית הסעודית הידועה, חאיפה אל מנסור, "וודג'דה", העוסק בבת 11 אמיצה שזוממת לקנות ולרכב על אופניים למרות התנגדות משפחתה והחברה, צולם כולו בערב הסעודית עם צוות שחקנים סעודי. הסרט הוקרן בפסטיבל קאן ופסטיבל ונציה האחרונים וזכה בביקורות מעולות ובפרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל הסרטים בדובאי. נשים סעודיות מעצבות לעצמן מקום בזירה הציבורית. הן מצליחות לנהל קריירות. הן דורשות הזדמנויות וזכויות שוות למרות האתגרים והמחסומים הניצבים מולם. כל הצלחה להן הן זוכות וכל הישג לו הן מגיעות הם סיבה למסיבה.

22 ב-11 בינואר פרסם המלך הסעודי, עבדואללה בין עבדול עזיז צו היסטורי המאפשר לנשים להיות חברות במועצת השורה, מועצה שעד כה ישבו בה רק גברים. הצו קבע מכסה של עשרים אחוזים או מינימום של 150 מושבים שיישמרו לנשים. בנוסף, מינה המלך שלושים נשים לגוף המייעץ שממליץ ועורך את טיוטות החוקים המובאים לאישורו. שלושים הנשים שמונו למועצת השורה הינן נשות מקצוע מוסמכות ומנוסות ביותר. הן הותירו את חותמן כחלוצות ומנהיגות ברמה המקומית, האזורית והבינלאומית. המהלך לא התקבל באהדה על ידי כל הציבור. למרות שהצו קבע את מקום מושבן של הנשים במועצת השורה (המופרד מן הגברים באמצעות דלת כניסה ויציאה נפרדת), ואת לבושן (עטויות רעלה), מתוך כבוד לגורמים השמרניים בחברה. ובכל זאת מנהיגי דת רבים התבטאו נגד השתתפותן של נשים במועצת השורה, גם בפומבי וגם בפני המלך. אולם לא צפוי השפעה להתנגדויותיהם, מאחר והחלטתו של המלך התקבלה אחרי התייעצויות שקיים עם מנהיגי הדת בממלכה. נשים סעודיות זוכות למספר הולך וגובר של הזדמנויות חדשות במהלך העשורים האחרונים, למשל לנגישות טובה יותר לחינוך. הן מפלסות נתיבים בביטחון, פותחות דלתות ופורצות דרכים. שלושים הנשים שהתמנו למועצת השורה ממחישות זאת היטב. מאחורי כל אחת מהן ישנו סיפור הצלחה שנולד מתוך נחישות. נשים אלו הגיעו לעמדות מכובדות בתחומיהן: רפואה, מדע, ניהול, ספרות או פעילות בארגונים בינלאומיים. למשל, אחת מנשים אלה, דר' תוראיה עובייד, הייתה האישה הסעודית הראשונה שזכתה, בשנת 1963 במלגה ממשלתית ללמוד בארצות הברית., היא היתה לסעודית הראשונה שעמדה בראש סוכנות של האו"ם - קרן הפיתוח של האו"ם, בין השנים 200 ו אלפי נשים נוספות זכו מאז למלגות לימודים בחו"ל, ואלפים מתוכן חזרו ועוד ישובו לארצן עם תארים במגוון תחומים. הן יתדפקו על דלתות המעסיקים ויתגברו על המכשולים. קיים שיעור גבוה של אבטלה בקרב נשים סעודיות, לרבות מהן תארים אקדמיים מתקדמים בשל החשש מפני עירוב בין המינים והידרדרות מוסרית מוטלות עליהן מגבלות על אופן העסקתן וקידומן המקצועי. יישום ההחלטה להעסיק נשים בחנויות קמעוניות המוכרות בגדים ותמרוקים לנשים נדחתה במשך שנים. אך כשהחלטה זו יושמה בשנה שעברה, היא פתחה דלתות עבור נשים, במיוחד עבור נשים לא אקדמיות, לא רק בחנויות קמעוניות אלא גם במסעדות ובחנויות מכולת. המציאות הכלכלית שכבר אינה מאפשרת למשקי בית עם מפרנס יחיד לספק את רמת החיים הדרושה סייעה גם היא ליצירת הזדמנויות תעסוקה עבור הנשים. כיום, יותר ויותר גברים צעירים מעדיפים להתחתן עם נשים עובדות. לאחרונה החלו להציע כמה אוניברסיטאות לנשים תארים בתוכניות שעד כה היו חסומות בפני נשים, כגון משפטים, הנדסה ובקרוב גם אומנות חזותית ודיגיטלית. לא שנשות סעודיה המתינו לפתיחתם של בתי הספר הללו; חלקן כבר לקחו את העניינים לידיהן ולמדו בחו"ל, וכך קנו לעצמן תארים שלא היו זמינים בפניהן בארצן. על אף שהציבור הפך סובלני יותר לביטויים אומנותיים שונים של נשים, בקולנוע ובספרות, על כן הציור או ביו-טיוב, נשים עידן מתמודדות עם הטרדות או נאלצות לחדול מעבודתן ולבטל תערוכות. עם זאת, סרטה האחרון של הקולנוענית הסעודית הידועה, חאיפה אל מנסור, "וודג'דה", העוסק בבת 11 אמיצה שזוממת לקנות ולרכב על אופניים למרות התנגדות משפחתה והחברה, צולם כולו בערב הסעודית עם צוות שחקנים סעודי. הסרט הוקרן בפסטיבל קאן ופסטיבל ונציה האחרונים וזכה בביקורות מעולות ובפרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל הסרטים בדובאי. נשים סעודיות מעצבות לעצמן מקום בזירה הציבורית. הן מצליחות לנהל קריירות. הן דורשות הזדמנויות וזכויות שוות למרות האתגרים והמחסומים הניצבים מולם. כל הצלחה להן הן זוכות וכל הישג לו הן מגיעות הם סיבה למסיבה.

23 מספר עובדות על הנשים בדובאי


הורד את "ppt "עולם של פערים – מסורת מול מודרניות

מצגות קשורות


מודעות Google