המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

פרק 2 – גופים כלכליים במשק

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "פרק 2 – גופים כלכליים במשק"— תמליל מצגת:

1 פרק 2 – גופים כלכליים במשק
פרק 2 – גופים כלכליים במשק

2 במשק פועלים גופים כלכליים מסוגים שונים, ובכולם יש לנהל מערכת חשבונאית
במשק פועלים גופים כלכליים מסוגים שונים, ובכולם יש לנהל מערכת חשבונאית. הגופים הכלכליים נבדלים זה מזה במאפיינים כמו מטרת הקמתם, מהותם, צורת התאגדותם, מידת האחריות המשפטית של בעליהם על הפעילות המבוצעת בהם, מספר הבעלים או החברים המותר על פי החוק. המשותף לכל הגופים הכלכליים – הבעלים הם ישות כלכלית נפרדת מן הגוף הכלכלי (לפי הכלל החשבונאי "הישות הנפרדת"). הגופים הכלכליים מסווגים על פי כמה קריטריונים.

3 סיווג לפי העיסוק  מסחר הכנסותיו העיקריות של הגוף הכלכלי העוסק במסחר נובעות ממכירת מוצרים גמורים שנקנו למטרה זו. עסקים המתאימים לסיווג זה: חנות נעליים, מכולת, בוטיק וכדומה.  מתן שירות הכנסותיו העיקריות של הגוף הכלכלי נובעות ממיומנות, מכשרונות, מכישורים, מידע של הבעלים ועובדיו ומעבודה שהוא מבצע ללקוחותיו. עסקים המתאימים לסיווג זה: משרד עורכי דין, משרד אדריכלות, משרד רואי חשבון, סוכנות ביטוח, מוסך, מעבדה לתיקון מחשבים, חברת הובלות, חברת ניקיון, אחזקה וכדומה.

4 המשך סיווג לפי העיסוק  ייצור
 ייצור הכנסותיו העיקריות של הגוף הכלכלי נובעות ממכירת מוצרים שהוא מייצר בעצמו. עסקים המתאימים לסיווג זה: "אלביט" (יצרנית מחשבים), "הלנה רובינשטיין" (יצרנית מוצרי קוסמטיקה), "אוסם" (יצרנית מזון) וכדומה.  פעילות משולבת הכנסותיו של הגוף הכלכלי יכולות לנבוע משילוב של ייצור, מסחר ומתן שירות. עסקים המתאימים לסיווג זה: "אמקור" – העסק מייצר מקררים ומקפיאים, מוכר אותם ומספק שירות תיקונים, "מטבחי רגבה" – מייצר מטבחים, מוכר אותם ונותן שירות ללקוחותיו.

5 סיווג לפי הבעלות  עסק בבעלות יחיד
 עסק בבעלות יחיד הבעלים נושא באחריות מלאה לפעילות העסק ולהתחייבויותיו והוא פועל לשם השגת רווח. עסקים המתאימים לסיווג זה: "חנות נעליים זהבה", "מכולת דן", "בוטיק קרן".

6 המשך סיווג לפי הבעלות  שותפות
 שותפות שותפות היא התקשרות חוזית בין שני אנשים או יותר המשקיעים משאבים כגון כסף, עבודה, מיומנות ומוניטין לשם ביצוע פעילות כלכלית שמטרתה הפקת רווחים. השותפים מחלקים ביניהם את הרווחים או ההפסדים לפי יחס מוסכם. מספר השותפים בשותפות הוא 2-20.

7 סוגים של שותפות: א. שותפות רגילה
א. שותפות רגילה כל השותפים ביחד ולחוד אחראים על פעילות השותפות והתחייבויותיה. המשמעות של "ביחד ולחוד" היא שכל אחד מהשותפים יכול להיקלע למצב שבו הוא יידרש לפרוע לבדו את כל ההתחייבויות; כל השותפים רשאים לנהל את השותפות; פעולה של כל אחד מהשותפים בשם השותפות מחייבת את כל השותפים. עסקים המתאימים לסיווג זה: "כהן ולוי – רואי חשבון", "בזאר גילי וצילי", "קרן וגל – עורכי דין", "דני המוביל ובניו".

8 סוגים של שותפות: ב. שותפות מוגבלת (בע"מ) בדומה לשותפות רגילה, אך נבדלת ממנה בסוגי השותפים. שותפות מוגבלת מורכבת משני סוגים של שותפים: 1. שותף מוגבל אחראי על חובות השותפות בסכום השקעתו בלבד; אינו רשאי להשתתף בניהול השותפות; אין בכוחו לחייב את השותפות. 2. שותף כללי אחריותו לחובות השותפות אינה מוגבלת בסכום; הוא רשאי לנהל את השותפות; פעולותיו מחייבות את השותפות. שותפות מוגבלת תכלול לפחות שותף כללי אחד ולכל היותר 19 שותפים מוגבלים.

9 מושגי יסוד: מניה – נייר ערך המונפק על ידי חברה, ומייצג חלק מסוים בהון שלה. רכישת מניה מקנה חברות בחברה. המניה מייצגת בסכום כספי את מידת אחריותו של בעליה לחובות החברה. המניות שהונפקו הן ההון של חברה.

10 מניה - המשך "בעירבון מוגבל" (בע"מ) בעל מניה (חבר בחברה) ערב להתחייבויות רק בערך הכספי של המניות שרכש. המניה יכולה להקנות לבעליה שלושה סוגי זכויות: השתתפות בחלוקת רווחים שנתיים (דיבידנד); השתתפות והצבעה באספת בעלי מניות; החזר של הסכום שהשקיע במניות או חלק ממנו, רק במקרה של פירוק, בתנאי שנפרעו כל ההתחייבויות לנושים ונותר כסף.

11 איגרת חוב (אג"ח) – נייר ערך (ני"ע) שחברה מנפיקה כדי לגייס הלוואות מן הציבור. על החברה לשלם ריבית לבעלי איגרות החוב בשיעור קבוע מראש, ולפדותן (לפרוע את ההלוואה) במועד קבוע מראש. איגרות החוב יכולות להיות צמודות למדד או למטבע חוץ (מט"ח).

12 המשך סיווג לפי הבעלות  חברה בע"מ – התארגנות עסקית שבעליה משקיעים כסף או שווה כסף לשם ביצוע פעילות כלכלית שמטרתה הפקת רווחים המחולקים בין חברי החברה לפי מידת השקעתם. לבעלים אין אחריות אישית משפטית על פעילותה של החברה ועל התחייבויותיה.

13 שני סוגים של חברה בע"מ: א. חברה ציבורית בע"מ
א. חברה ציבורית בע"מ פונה לציבור באמצעות העיתונים, ומזמינה אותו לרכוש את מניותיה ואת איגרות החוב שהיא מנפיקה. בעלי המניות יכולים להתחלף בלי שהדבר ישפיע על קיומה של החברה. חברות ציבוריות יכולות לגייס הון על ידי הנפקת ניירות ערך הנסחרים בבורסה. הבורסה לניירות ערך היא מקום מסחר המפגיש בין המעוניינים להשקיע בניירות ערך ובין המעוניינים לממש את השקעותיהם. מניות החברה נסחרות בבורסה לניירות ערך, אם קיבלה אישור מן הרשות לניירות ערך. בעל מניות יכול למכור את מניותיו באמצעות הבורסה לניירות ערך חברה ציבורית בע"מ מנוהלת על ידי אספות של בעלי המניות ועל ידי מועצת המנהלים שהיא ממנה. מספר בעלים: 7 או יותר, אין הגבלה. דוגמאות לעסקים המתאימים לסיווג זה: "אלביט", "עלית", "בנק דיסקונט", "טבע", "תדיראן".

14 שני סוגים של חברה בע"מ: ב. חברה פרטית בע"מ
ב. חברה פרטית בע"מ דומה לחברה ציבורית בע"מ, אולם יש סייגים להעברת מניותיה, ואסור לה להזמין את הציבור לרכוש את מניותיה. חברה פרטית בע"מ מנוהלת על ידי אספות בעלי המניות ועל ידי מנהלים שהיא ממנה. מספר בעלים: בעל מניות אחד יכול להקים חברה. דוגמאות לעסקים המתאימים לסיווג זה: "חברת עזרא ובניו בע"מ", "חברת רונן בע"מ".

15 סיווג לפי מטרת ההקמה  עסק מטרת הקמתו – השגת רווח לבעלים.
 עסק מטרת הקמתו – השגת רווח לבעלים. מספר הבעלים תלוי בסוג הבעלות (ראו סעיף 2.2). עסקים המתאימים לסיווג זה: "מכולת משה", "עלית", "אמקור", "כהן את לביא – רואי חשבון", "חברת דוד בע"מ".

16 סיווג לפי מטרת ההקמה  מלכ"ר – מוסד ללא כוונת רווח (עמותה)
 מלכ"ר – מוסד ללא כוונת רווח (עמותה) תאגיד שנוסד על ידי שני בני אדם או יותר למטרה חוקית שאינה חלוקת רווחים בין חבריו. עודף הכנסותיו על הוצאותיו משמש לקידום המטרה שלשמה הוקם. מקור הכספים למימון פעולותיו: הקצבות של משרדים ממשלתיים ורשויות מקומיות תרומות, דמי חבר , הכנסות מפעילות. 

17 המטרות שלשמן מוקם מלכ"ר:
1. מטרות חברתיות – "החברה להגנת הטבע", "ויצ"ו", "מפעל הפיס", אגודת ספורט כמו "מכבי", "הפועל" וכדומה. 2. מטרות אנושיות – "האגודה למלחמה בסרטן", "הוועד למען החייל", "בני ברית" וכדומה. 3. מטרות רעיוניות – מפלגות, בתי כנסת, כתות וכדומה. המלכ"ר מנוהל על ידי מוסדותיו: האספה הכללית, הוועדה המנהלת, ועדת ביקורת, ועדת כוח אדם וכדומה. מספר החברים: 2 או יותר, אין הגבלה.

18  אגודה שיתופית (קואופרטיב)
מטרתה – טיפוח החיסכון, העזרה העצמית והעזרה ההדדית בין אנשים בעלי אינטרסים כלכליים משותפים כדי להביא לשיפור תנאי חייהם, עסקיהם ושיטות הייצור שלהם. האגודה רשומה כהלכה בתעודת רישום שחתומה על ידי רשם האגודות במשרד העבודה.

19 ההצטרפות לאגודה השיתופית מבוצעת בדרך כלל על ידי רכישת מניה
ההצטרפות לאגודה השיתופית מבוצעת בדרך כלל על ידי רכישת מניה. לכל המניות זכויות שוות. חבר אינו רשאי להחזיק ביותר מחמישית הון המניות, ואינו רשאי להעביר את חברותו. חבר אחראי לחובות האגודה בסכום השקעתו. האגודה יכולה לפדות את מניותיו. מספר חברים מותר: מ-7 ויותר, ללא הגבלה. התאגדויות המתאימות לסיווג זה: בעיקר מושבים שיתופיים, "אגד".

20 לסיכום במשק פועלים גופים כלכליים מסוגים שונים, ובכולם יש לנהל מערכת חשבונאית. ניתן לסיווג אותם לפי העיסוק: מסחר מתן שירות ייצור פעילות משולבת

21 ניתן לסווג אותם לפי הבעלות: עסק בבעלות יחיד שותפות
א. שותפות רגילה ב. שותפות מוגבלת (בע"מ)

22 ניתן לסווג אותם לפי הבעלות:
חברה בע"מ א. חברה ציבורית בע"מ ב. חברה פרטית בע"מ ניתן לסווג אותם לפי מטרת ההקמה: עסק מלכ"ר אגודה שיתופית (קואופרטיב)


הורד את "ppt "פרק 2 – גופים כלכליים במשק

מצגות קשורות


מודעות Google