המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

כיתה:י נושא:אסון הברום הוכן על ידי: מוחמד אבו פודה

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "כיתה:י נושא:אסון הברום הוכן על ידי: מוחמד אבו פודה"— תמליל מצגת:

1 כיתה:י נושא:אסון הברום הוכן על ידי: מוחמד אבו פודה
מדעי החומר-כימיה כיתה:י נושא:אסון הברום הוכן על ידי: מוחמד אבו פודה

2 טיפוח אוריינות מדעית-טכנולוגית
באתר של:

3 אוריינות ... התפתחות בתפיסת המושג:
אוריינות בסיסית – פענוח, הבנת משמעות מילים והבנה תחבירית אוריינות ביקורתית – מעבר לנ"ל, הבנת מבני מקרו (ארגון הטקסט), קריאה בין השורות, זיהוי כוונות, מוטיבציות יחסים, וכן העלאת השערות ובדיקתן. אוריינות דינאמית – רכישה מצטברת של ידע ושימוש בו לאורך זמן. קריאה של מספר מקורות מידע והיכולת לבצע תהליכי השוואה.

4 אסון הברום

5 לפניכם כמה נתונים על היסוד ברום:
נוסחה כימית: Br2 משפחה: הלוגנים מצב צבירה: נוזל (בטמפרטורת החדר) צבע: חום אדמדם טמפרטורת היתוך (שם עצם הַתָּכָה): -70C טמפרטורת רתיחה: 590C דליקות: לא דליק

6 סיכון בריאותי: רעיל, פוגע ברקמות הגוף, גורם לכוויות וגירויים באף, בגרון, בעור ובעיניים (אפילו בריכוז נמוך). חומרים לניטרול השפעת הברום: תמיסת אמוניה או נתרן-פרסולפיט 10%. תגובות אופייניות: פעיל מאוד – מגיב עם יסודות ותרכובות רבים. שימושים: שימוש עיקרי – חומר גלם לייצור תרכובות ברום בתעשייה ובחקלאות שימוש משני – לחיטוי מים.

7 טבלה המחזורית: מסודרים כל היסודות שבטבע לפי מספר אטומי עולה
טבלה המחזורית: מסודרים כל היסודות שבטבע לפי מספר אטומי עולה. המספר האטומי מבוסס על מספר הפרוטונים שנמצאים בגרעין וזהו מספר קבוע בכל אטום ואינו משתנה. הטבלה המחזורית מורכבת משורות הנקראות מחזורים וטורים הנקראים קבוצות.

8 חומר רקע למשימה: מושגים:
חומר רקע למשימה: מושגים: כימיה פירושה תורת החומרים. כאשר הכימאים מדברים על סוגי חומרים, הם מתבססים על מבנה החומר. את החומרים ניתן לחלק לשלוש קבוצות: יסודות, תרכובות ותערובות. יסודות- היסודות הם חומרים שבנויים מאטומים אחידים, שלהם מספר אטומי. הם מכילים מספר שווה של אלקטרונים (מטענים שליליים) ופרוטונים (מטענים חיוביים). יסודות לדוגמה: חמצן, חנקן, כלור, ברזל.

9 משפחת הולוגינים: את משפחת ההלוגנים מייחד הרצון העז לקבל אלקטרון ובכך להשלים את הקליפה החיצונית שלו כי יש לו 7 אלקטרונים בקליפתו החיצונית.לכן, הם ישחררו אנרגיה ויכנסו לתהליך לקיחת אלקטרונים.

10 תכונות כימיות קובעות את כושר החומר להגיב להשפעות הסביבה שהוא נמצא בה.
תערובות- תערובת היא חומר, העשוי ממספר חומרים שונים, בלי איבוד התכונות של המגיבים. בנויים ממספר סוגים שונים של מולקולות הנמצאים באותו חלל. זהו חומר לא "נקי". לתערובות יש שמות שונים לפי מצבי הצבירה של החומרים בהן. תחליב הוא תערובת דמויית חלב, של נוזל שומני בנוזל המתערבב במים בקלות. תכונות כימיות קובעות את כושר החומר להגיב להשפעות הסביבה שהוא נמצא בה.

11 תגובה כימית בין חומרים לכן את הברום מאחסנים בבקבוקי זכוכית גדולים בצבע כהה?מדוע. הזכוכית אינה מגיבה עם הברום. טמפרטורת ההיתוך: של חומר מוגדרת כטמפרטורה שבה החומר עובר ממצב מוצק למצב נוזלי. (לחץ כן) נקודת רתיחה היא הטמפרטורה שבה הופך חומר ממצב צבירה נוזל למצב גז. אך קיימת טעות נפוצה, שחושבים שרק בנקודת הרתיחה, הנזול מתאדה. דבר זה איננו נכון. מים מתאדים אפילו ב-30 מעלות צלסיוס. עובדה שהזיעה שלנו מתאדה אף על פי שגופנו אינו מגיע ל-100 מעלות צלסיוס.

12 התפשטות הברום באוויר: ידוע לנו מהטקסט שהברום נמצא בטמפ' של 26 מעלות, כלומר במצב נוזלי ושנקודת הרתיחה שלו ב-59 מעלות . מעל לנוזל יש אדים שהם למעשה מולקולות שבורחות ומתפשטות באוויר. מולקולות הברום אינן נמשכות זו לזו בחוזקה, ולכן טמפרטורת הרתיחה נמוכה יחסית. מולקולות הברום שעל פני הנוזל מתנתקות בקלות יחסית מפני הנוזל (התנדפות) ומפעפעות באוויר, וכך הברום מתפזר באוויר. מספר אטומי (atomic number) הוא תכונה של יסוד כימי, המתארת את מספר הפרוטונים שבגרעין האטום, ולכן גם את מספר האלקטרונים שבאטום במצבו הנייטרלי. אופיו הכימי של האטום נקבע לחלוטין על ידי מספר זה.

13 גז (g) נוזל (l) מוצק (s) צורה בטבעברום מופיע בטבע בעיקר בצורת מלחיו בכמויות מפוזרות בסלעים גבישיים. מלחי ברום נמצאים בים בריכוז של 85 חלקיקים למיליון (ppm) כתוצאה מחילחול מצטבר. בים המלח ריכוזו של ברום הוא מעל 5000 חלקיקים למיליון

14 גז:אדום-חום מוצק: מתכתי מבריק
מספר אטומי 35 סמל כימי Br סדרה כימית הלוגן צפיפות 3119 kg/m3 מראה גז:אדום-חום מוצק: מתכתי מבריק תכונות אטומיות משקל אטומי amu רדיוס ואן דר ולס 185 pm רמות אנרגיה 2, 8, 18, 7

15 תכונות פיזיקליות שונות
מצב צבירה בטמפרטורת החדר נוזל טמפרטורת היתוך -7.3°C טמפרטורת רתיחה 58.85°C לחץ אדים Pa 5800 at 280.1°K מהירות הקול 206 m/s at °K שונות אלקטרושליליות 2.96 קיבולת חום סגולית 480 J/(kg·K) מוליכות חשמלית ____/m·Ω מוליכות תרמית 0.122 W/(m·K) אנרגיית יינון ראשונה kJ/mol

16 דפי עבודה: מקורות × קישורים בכימיה אסף מנוחין פורם דף * אתר המפמ"ר לכימיה: קישורים לאתרים של קבוצת הכימיה במכון וייצמן:  הטבלה מחזורית של אורט:  מאגר סרטונים של שינוי מצב חומרים:  האטום+הטבלה המחזורית


הורד את "ppt "כיתה:י נושא:אסון הברום הוכן על ידי: מוחמד אבו פודה

מצגות קשורות


מודעות Google