המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

מרכזת הוראה ומנחה – ד"ר בקי שוקן יחידות לימוד 3, 5 ו- 6

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "מרכזת הוראה ומנחה – ד"ר בקי שוקן יחידות לימוד 3, 5 ו- 6"— תמליל מצגת:

1 מרכזת הוראה ומנחה – ד"ר בקי שוקן יחידות לימוד 3, 5 ו- 6
מדיניות מערכות מידע מרכזת הוראה ומנחה – ד"ר בקי שוקן יחידות לימוד 3, 5 ו- 6 מפגש שני

2 תוכן המפגש יחידה מס' 3 – מסגרות עבור מערכות מידע אסטרטגיות
יחידה מס' 5 – השפעת מערכת מידע אסטרטגיות על מבנה ותהליכים פנימיים בארגונים יחידה מס' 6 – השפעת טכנולוגיות מידע על בריתות עסקיות

3 יחידה מס' 3 מסגרות עבור מערכות מידע אסטרטגיות
יחידה מס' 3 מסגרות עבור מערכות מידע אסטרטגיות מודל שרשרת הערך מודל הסריג האסטרטגי מודל השפעה / ערך מודל חמשת הכוחות (דיברנו במפגש הקודם) מטרות: להציג מסגרות לדיון העוסקות בניתוח מערכות מידע אסטרטגיות להבין את המגבלות של המסגרות השונות לדיון

4 מודל שרשרת הערך פורטר לקוחות לקוחות ספקים ספקים ספקים ספקים ספקים
מסגרת לניתוח ארגון לפי פעילויות עוקבות, שיוצרות ערך במסלול שעובר מחומר הגלם ע"י הספקים, ועד למוצר המוגמר הנמכר ללקוחות פעולות עיקריות: כרוכות בייצור הפיסי של המוצר/שרות, מכירתו ללקוח ומתן שרות לאחר המכירה מסגרת לניתוח ארגון לפי פעילויות עוקבות, שיוצרות ערך במסלול שעובר מחומר הגלם ע"י הספקים, ועד למוצר המוגמר הנמכר ללקוחות פעולות עיקריות: כרוכות בייצור הפיסי של המוצר/שרות, מכירתו ללקוח ומתן שרות לאחר המכירה מסגרת לניתוח ארגון לפי פעילויות עוקבות, שיוצרות ערך במסלול שעובר מחומר הגלם ע"י הספקים, ועד למוצר המוגמר הנמכר ללקוחות פעולות עיקריות: כרוכות בייצור הפיסי של המוצר/שרות, מכירתו ללקוח ומתן שרות לאחר המכירה מסגרת לניתוח ארגון לפי פעילויות עוקבות, שיוצרות ערך במסלול שעובר מחומר הגלם ע"י הספקים, ועד למוצר המוגמר הנמכר ללקוחות פעולות עיקריות: כרוכות בייצור הפיסי של המוצר/שרות, מכירתו ללקוח ומתן שרות לאחר המכירה מסגרת לניתוח ארגון לפי פעילויות עוקבות, שיוצרות ערך במסלול שעובר מחומר הגלם ע"י הספקים, ועד למוצר המוגמר הנמכר ללקוחות פעולות עיקריות: כרוכות בייצור הפיסי של המוצר/שרות, מכירתו ללקוח ומתן שרות לאחר המכירה מסגרת לניתוח ארגון לפי פעילויות עוקבות, שיוצרות ערך במסלול שעובר מחומר הגלם ע"י הספקים, ועד למוצר המוגמר הנמכר ללקוחות פעולות עיקריות: כרוכות בייצור הפיסי של המוצר/שרות, מכירתו ללקוח ומתן שרות לאחר המכירה מסגרת לניתוח ארגון לפי פעילויות עוקבות, שיוצרות ערך במסלול שעובר מחומר הגלם ע"י הספקים, ועד למוצר המוגמר הנמכר ללקוחות פעולות עיקריות: כרוכות בייצור הפיסי של המוצר/שרות, מכירתו ללקוח ומתן שרות לאחר המכירה מסגרת לניתוח ארגון לפי פעילויות עוקבות, שיוצרות ערך במסלול שעובר מחומר הגלם ע"י הספקים, ועד למוצר המוגמר הנמכר ללקוחות פעולות עיקריות: כרוכות בייצור הפיסי של המוצר/שרות, מכירתו ללקוח ומתן שרות לאחר המכירה מסגרת לניתוח ארגון לפי פעילויות עוקבות, שיוצרות ערך במסלול שעובר מחומר הגלם ע"י הספקים, ועד למוצר המוגמר הנמכר ללקוחות פעולות עיקריות: כרוכות בייצור הפיסי של המוצר/שרות, מכירתו ללקוח ומתן שרות לאחר המכירה שירות שירות שירות שירות שירות שירות שירות שירות שירות שיווק ומכירות שיווק ומכירות שיווק ומכירות שיווק ומכירות שיווק ומכירות שיווק ומכירות שיווק ומכירות שיווק ומכירות שיווק ומכירות שיווק ומכירות הפצה הפצה הפצה הפצה הפצה הפצה הפצה הפצה הפצה הפצה הפצה תפעול תפעול תפעול תפעול תפעול תפעול תפעול תפעול תפעול תפעול תפעול תפעול תפעול לוגיסטיקה פנימה לוגיסטיקה פנימה לוגיסטיקה פנימה לוגיסטיקה פנימה לוגיסטיקה פנימה לוגיסטיקה פנימה לוגיסטיקה פנימה לוגיסטיקה פנימה לוגיסטיקה פנימה לוגיסטיקה פנימה לוגיסטיקה פנימה לוגיסטיקה פנימה לקוחות לקוחות ספקים ספקים ספקים ספקים ספקים ספקים ספקים ספקים ספקים ספקים ספקים ספקים ספקים ספקים ספקים ספקים כל חולייה בשרשרת מייצגת ישויות שונות. נתונים על דברים אחרים. יש לכך השלכה על מערכות המידע התומכות בתהליכים של כל חולייה. בכל חולייה מנתחים את התהליכים המבוצעים בה, כפי שיודגם בדוגמא בהקשר של מערכות מידע, שימו לב כי בכל חולייה נאספים נתונים על יישויות אחרות. בלוגיסטיקה פנימה הישויות הן חומרי הגלם, הקלטים של הארגון. בשיווק ומכירות ובשירות, הישויות הן הלקוחות. בתפעול והפצה היישויות הן המוצרים / /ירותים עצמם. פעולות משניות/תומכות: מספקות תשתית תומכת לפעולות העיקריות: פיתוח, רכש, מנהלה, כספים, משאבי אנוש, ניהול איכות, ייעוץ משפטי ועוד

5 הגוף העסקי: למה הוא קיים?
מודל שרשרת הערך פורטר מסגרת לניתוח ארגון לפי פעילויות עוקבות, שיוצרות ערך במסלול שעובר מחומר הגלם ע"י הספקים, ועד למוצר המוגמר הנמכר ללקוחות פעולות עיקריות: כרוכות בייצור הפיסי של המוצר/שרות, מכירתו ללקוח ומתן שרות לאחר המכירה שירות שיווק ומכירות הפצה תפעול לוגיסטיקה פנימה לקוחות ספקים הגוף העסקי: למה הוא קיים? מטרת השרטוט הזה להסביר את הרציונל של מודל שרשרת הערך. הספקים והלקוחות הם נקודות הקצה של המודל, והשרשרת אמורה לענות על השאלה למה הארגון העיסקי בכלל קיים. מה הוא שווה. איזה ערך הוא מוסיף פעולות משניות/תומכות: מספקות תשתית תומכת לפעולות העיקריות: פיתוח, רכש, מנהלה, כספים, משאבי אנוש, ניהול איכות, ייעוץ משפטי ועוד

6 כמה הערות למודל שרשרת הערך
כמה הערות למודל שרשרת הערך החוליות אינן דווקא סדר ביצוע הפעולות בארגון (זה לא ניתוח תהליך) הראייה יכולה להיות סובייקטיבית של המנתח לארגונים שונים פעילויות שונות בחוליות השרשרת חשוב להבחין בין פעילויות תומכות לבין החוליות בשרשרת לכל חוליה יש את המיקוד האסטרטגי שלה. יש חוליות שמה שחשוב בהן זו היעילות ו/או האיכות (לדוגמא חוליית הייצור). יש חוליות שהדבר שחשוב בהן זו דווקא האפקטיביות (לדוגמא שיווק ומכירות). ויש כאלה שממוקדות במשך קצר ככל האפשר אנחנו נשאל – כיצד ניתן להוסיף ערך ללקוחות הארגון, באמצעות שימוש בטכנולוגיות מידע חשוב להגדיר בבירור מי הספקים ומי הלקוחות, במיוחד כדי להבין את תרומת מערכות המידע להוספת הערך

7 מודל שרשרת הערך האוניברסיטה הפתוחה
מודל שרשרת הערך האוניברסיטה הפתוחה שירות שיווק ומכירות הפצה תפעול לוגיסטיקה פנימה לקוחות ספקים תמיכה טכנית הכוונה ותמיכה בתהליך הלמוד משלוח וניהול המטלות העברת מידע ועדכונים שוטפים טיפול בענייני פרט מסירת מידע למתעניינים פרסום ויחסי ציבור ייעוץ ורישום לקורסים העברת חומרים /נתונים אקדמיים לסטודנטים ולסגל העברת חומרים / דרישות לספקים הפקת חומרי לימוד הנחייה עדכון תכני קורס ריכוז הוראה תכנון ושיבוץ קורסים ייעוץ קליטת ציוד הוראה ומשרדי קליטת חומרים/משוב מסטודנטים קליטת חומרי לימוד/משוב מסגל ההוראה קליטת חומרי לימוד מקבלני משנה לשים לב כי הכיתוב בירוק מתאר תהליכי עבודה שונים. כל תהליך כזה יכול להיתמך בטכנולוגיות מידע מי הספקים: יועצים, מנחים, בתי דפוס, ציוד משרדי, ספריות / בתי הוצאה לאור מי הלקוחות: סטודנטים פיתוח טכנולוגיות, פיתוח קורסים, רכש, מנהלה, כספים, משאבי אנוש

8 טכנולוגיות התומכות בלוגיסטיקה פנימה באו"פ
טכנולוגיות התומכות בלוגיסטיקה פנימה באו"פ חומרות ייחודיות ללמידה (שרת/לקוח, תשתית אלחוטית, תשתיות תקשורת, P2P) אינטגרציה בזמן אמת עם מקורות לימוד שונים ניהול קליטת עורכים / כותבים / מנחים / יועצים

9 טכנולוגיות התומכות בתפעול האו"פ
טכנולוגיות התומכות בתפעול האו"פ עיצוב בניית הקורס ניהול תוכן הלמידה (נושאים, יחידות לימוד, ממ"נים, מבחני רב ברירה, מילון מושגים , מדריך למידה וכד') כיתה ווירטואלית, אודיו/ווידיאו Over IP, ניהול פורום, צ'אטים, כלים לניהול ידע כלי תצורה, עריכה, מולטימדיה כלי הדרכה וניהול לצוות הקורס כלי מעקב ובקרה ברמת קורס / מחלקה / או"פ תמיכה בהכנת חוזים עם ספקים / קבלני משנה גישה ישירה לנתוני סטודנטים, מחירים, לו"ז, זמינות קורסים, דרישות אקדמיות שילוב שותפים אסטרטגיים שיתוף בקהילות

10 טכנולוגיות התומכות בהפצה
טכנולוגיות התומכות בהפצה רישום ONLINE פורטל משולב (שאילתא, סמס וכד') ניהול אריזה ומשלוח גישה אלקטרונית של הסטודנטים לחומרי הלימוד והורדתם ניהול תיק הסטודנט (הישגים לימודיים, כספים)

11 טכנולוגיות התומכות בשיווק ומכירות
טכנולוגיות התומכות בשיווק ומכירות גישה ישירה לנתוני סטודנטים, מחירים, לו"ז, זמינות קורסים, דרישות אקדמיות חדשנות אתר שיווקי – מידע למתעניינים הרשמה ONLINE

12 טכנולוגיות התומכות בשירות
טכנולוגיות התומכות בשירות מוקד משוב – תמיכה טכנית פורום הקורס ודוא"ל – הכוונה ותמיכה בתהליך הלמוד מערכת למשלוח וניהול המטלות שיתוף והורדת קבצים באתר הקורס מידע ובקשת מילגות / הלוואות ONLINE מערכת אלקטרונית לקליטת תשלומים

13 טכנולוגיות התומכות בפעולות משניות בשרשרת הערך באו"פ
תשתית ארגונית: מערכות ERP, מיילים ומסרונים משאבי אנוש: מערכת לניהול כ"א, מערכות הדרכת עובדים, הפצת מידע לעובדים, ניהול נוכחות ומשכורות פיתוח טכנולוגי: תשתיות קורסים, יישום טכנולוגיות חדשות בסביבות למידה, תשתית לניהול ידע רכש: כלים לתכנון משאבים, מע' מסחר אלק' עם ספקים, כלי ניהול מכרזים, תשתיות לבצוע רכש בשווקים שונים, סוכנים אינטליגנטיים

14 דוגמא נוספת – מעליות אוטיס
מה חסר ? למה? דוגמא נוספת – מעליות אוטיס משתתפי הצ'אט יכולים לענות? האו"פ היא גם מוסד מחקר, לא רק מוסד הוראה. אולי נכון יהיה להגדיר ספקים ולקוחות אחרים לחלק הזה של פעילות האו"ם

15 שימוש במסגרות לחשיבה אסטרטגית
שימוש במסגרות לחשיבה אסטרטגית מסגרות מסייעות לניתוח אסטרטגיות ומערכות מידע אסטרטגיות. הן בסיס לדיון אודות האסטרטגיות והמערכות, הן כלי עזר ללימוד והדרכה, וכוחן הוא בכך שהן מספקות שפה תמציתית לתיאור היחסים שבין האסטרטגיה העסקית והטכנולוגיה היישומית. ריבוי המסגרות מאפשר זוויות מבט שונות, כאשר לפי העניין נבחר את המסגרת או כמה מסגרות שיועילו יותר. מחקר הראה ששימוש מובנה במסגרות מביא לתפוקה רבה יותר של רעיונות אסטרטגיים (פרק 11 בספר הלימוד).

16 סריג ההשפעה האסטרטגי חשיבות מערכות מידע קיימות בית-חרושת אסטרטגית
גבוהה תמיכה תפנית נמוכה נמוכה גבוהה חשיבות אסטרטגית של מערכות מידע עתידיות

17 חשיבות אסטרטגית של מערכות מידע כעזר לקביעת קווי מדיניות
חשיבות אסטרטגית של מערכות מידע כעזר לקביעת קווי מדיניות החשיבות של מערכות המידע (הקיימות והעתידיות) אינה נקבעת רק על פי מה "שאומרת" ההנהלה. ישנן סממנים המעידים על החשיבות חשיבות אסטרטגית תמיכה קווי מדיניות מערכות מידע מנכ”ל הנהלה בכירה מנהלים בכירים גבוה גבוהה מנהל פונקציונלי מנהל מערכות מידע מדווח ל: היבטים ארגוניים דרגי ביניים מדיניות מ”מ נקבעת ע”י: דרגי ביניים הרכב ועדת מערכות מידע נמוך מיקום יחידת מ”מ בארגון נמוכה מעורבות המשתמשים במ”מ ניהול עסקי השגת יתרון תחרותי אסטרטגי אגרסיבית יחידת מערכות מידע הרקע של מנהל יחידת מ”מ טכני המיקוד / “השליחות” יעילות תפעולית תהליך התכנון טכני - פורמלי השקעה במערכות מידע שמרנית ניתן להשתמש בסריג כדי לברר פערים בין המצוי לרצוי מבחינת ה"אסטרטגיות" של מערכות המידע בארגון מבנה ארגוני ת"א מבנה ארגוני או"פ

18 לראות היכן נמצא הגוף של מערכות מידע וטכנולוגיות
לראות היכן נמצא הגוף של מערכות מידע וטכנולוגיות. מוזכר פעם אחת, מתחת לכפיפות המנכ"ל

19 באו"פ יש שתי יחידות. האחרת בראשות פרופ' יואב יאיר והשנייה מקבילה ליח' טכ' מידע שבאונ' תל אביב
לשים לב כי באו"פ יחידת הטכנולוגיות שייכת לפעילות האקדמית, בעוד שבתל אביב לא.

20 מסגרת להערכת השפעה/ערך אסטרטגיים
מסגרת להערכת השפעה/ערך אסטרטגיים (Hammer & Mangurian, 1987) יחסים עסקיים מרחב/גיאוגרפיה זמן מימד השפעה: ערך עסקי צמצום גורמי ביניים שמירת יתרונות לגודל זירוז התהליך העסקי יעילות אפקטיביות הכפלת ידע נדיר בקרה ניהולית כוללת קיצור זמן אחזור מידע ההבדל בין יעילות ואפקטיביות חדשנות קישור לקוחות לארגון חדירה לשווקים חדשים יצירת מצוינות בשירות מסגרת זו מתאימה במיוחד למערכות עתירות תקשורת

21 יחידה מס' 5 - מבנים ותהליכים בארגון
יחידה מס' מבנים ותהליכים בארגון דוגמא – מערכת ההזמנות בארקיע השפעה על קבלת החלטות שינויים ארגוניים – שינויי מבנה ארגוני, שינוי דפוסי עבודה ושינויי תפקידים עיצוב מחדש של תהליכים עסקיים מידע כמשאב ארגוני – ניהול ידע מטרות: להדגים את ההשפעה של מערכות מידע אסטרטגיות על תהליכים ואנשים, והשינויים הנדרשים בארגון כתוצאה מכך להדגים את הצורך העולה בניהול ידע – המידע כמשאב ארגוני

22 רכיבי מערכת מידע אנשים תהליכים נתונים תוכנה חומרה מידע המימד האנושי
שחקנים הוראות אנשים תהליכים נתונים תוכנה חומרה אנחנו מדברים על תהליכים ועל המעורבות של מערכות מידע המימד האנושי המימד הטכנולוגי מידע מה זה תהליך עיסקי

23 דוגמא – מערכת ההזמנות בארקיע
דוגמא – מערכת ההזמנות בארקיע שינויים בדפוסי העבודה החיצוניים והפנימיים שינויים בתהליך קבלת ההחלטות שינויים בכח אדם שינויים במבנה הארגוני

24 עיצוב מחדש של תהליכים עסקיים Business process reengineering
" The fundamental rethinking and radical redesign of business processes to achieve dramatic improvements in critical contemporary measures of performance, such as cost, quality, service, and speed." Hammer, Michael and Champy, James (1993), Reengineering the Corporation: A Manifesto for Business Revolution, Harper Business ”Encompasses the envisioning of new work strategies, the actual process design activity, and the implementation of the change in all its complex technological, human, and organizational dimensions”. Davenport, Thomas (1993), Process Innovation: Reengineering work through information technology, Harvard Business School Press, Boston חשיבה מחודשת יסודית לעצוב רדיקלי מחדש של תהליכים עסקיים, במטרה להשיג שיפורים דרמטיים באמצעות טכנולוגיות מידע מעודכנות של ביצועים, כגון עלויות, איכות, שירות, מהירות. " בניית חזון של אסטרטגיות עבודה חדשות, בדיקת עיצוב התהליכים העיסקיים כפי שקיים בארגון, וביצוע השינוי על כל המורכבויות הכרוכות בכך, המימדים הטכנולוגיים, האנושיים והאירגוניים.

25 טכנולוגיות מידע ככוח מניע ל- BPR
שיתוף בבסיסי נתונים, המאפשר גישה למידע ועיבודו ממקורות שונים במקומות שונים מערכות מומחה, המאפשרות ביצוע משימות ספציפיות גם על ידי מי שלא הוכשר להן רשתות תקשורת, המאפשרות לארגונים להיות ריכוזיים ומבוזרים בעת ובעונה אחת מערכות תומכות החלטה, המאפשרות קבלת החלטות גם ע"י דרגים נמוכים תקשורת נתונים אלחוטית ומחשבים ניידים, תשתית המאפשרת לאנשי השדה עבודה שוטפת ללא תלות בשעות המשרד, שיפור מאמצים שיווקיים זיהוי אוטומטי של הנתונים והיכולת לעקוב אחריהם, מאפשרות לדעת מראש את מקומם של הדברים וחוסכות את החיפוש אחריהם שיפור בבצועי מיחשוב מאפשר משימות רבות יותר ON LINE מערכותERP/CRM כמניעות BPR – יחידת לימוד נפרדת

26 ניהול ידע ניהול ידע הוא גישה ניהולית העוסקת בידע המעשי של הארגון, הגלוי והסמוי, בעיקר על ידי חשיפת הידע הסמוי בו מחזיקים העובדים ו/או הלקוחות. ניהול ידע עוסק בידע הקיים בארגון וביצירת ידע חדש. הידע הקיים והידע החדש יתמכו בפעילות ובשליחות של הארגון. ניהול ידע הינו מושג בין תחומי הרלוונטי לתחומי הניהול, הלמידה, ההדרכה, החינוך, התרבות הארגונית, המחשוב בארגון, ועוד. זו תפישה המאגדת תהליכים עסקיים, תשתיות תומכות ותכנים לצורך מיצוי מושכל של הידע הקיים בארגון ולצורך יצירת ידע חדש במטרה לממש את החזון הארגוני והיעדים העסקיים של הארגון בצורה אפקטיבית ויעילה. מתוך הוויקיפדיה ניהול הידע הוא תחום חדש יחסית, שגם הוא מסתכל בגישה כללית יותר על הארגון ועל המטרות שלמענן מנהלים ידע. נוצר הצורך בגלל הפער שבין הידע הסמוי וידע הגלוי העבודה הקבוצתית שלנו בסמסטר הנוכחי עוסקת בניהול ידע

27 היחס בין המושגים נתונים – מידע - ידע ייצוג, שמירה, איחסון
עיבוד נתונים: ארגון, איחסון, מיון, חישוב, איחזור, דיווח עיבוד מידע: שינוי פורמט, כימות, טיוב, קיבוץ, לימוד, הפצה גילוי, היקש, ערכים, שיפוט, אינטואיציה, יכולת אבסטרקטיבית להזכיר את הראיון בדה-מרקר היום עם גדעון גרטנר. מדבר על הבחנה בין מידע לידע "גרטנר חבה את הצלחתה להבחנה בין מידע וידע. ידע הוא מידע שתומך בהחלטות מעשיות, מידע שבעקבות חשיפתו ניתן לשנות את הדרך שבה הדברים מתבצעים" Spiegler, I. 2000, Knowledge Management: A New Idea or a Recycled Concept? , Communications of the AIS, Vol. 3 Article 14

28 יחידה מס' 6 - השפעת טכנולוגיות מידע על בריתות עסקיות
יחידה מס' 6 - השפעת טכנולוגיות מידע על בריתות עסקיות מערכות מידע בין ארגוניות – הגדרה השפעת מסחר אלקטרוני על מוצרים, ערוצים ולקוחות היבטי ישימות של מסחר אלקטרוני מודלים עסקיים באינטרנט מודלים של מסחר אלקטרוני הדגמת הנושא ע"י ניתוח מצבה התחרותי של האוניברסיטה הפתוחה לפי מודל חמשת הכוחות של פורטר מטרה: להדגים את תרומת האינטרנט לקשרים העסקיים

29 מערכות מידע בין-ארגוניות IOS - Interorganizational Systems
מערכת מידע ממוחשבת המשותפת לשני ארגונים, או יותר מאפשרת אחת, או יותר מהפעולות הבאות: שידור מידע באופן אלקטרוני לפי תקן מוסכם שיתוף מסדי נתונים ויישומים החלפת מידע ביצוע עסקות במושגים של היום - ?

30 מסחר אלקטרוני

31 השלכות המחשוב הבין ארגוני
הכרה במציאות השוק (עמ' 155): הארגון צריך להכיר בידע ובמידע כמו גם בטכנולוגיית המידע שלו כנכס אסטרטגי. מינוף המידע והטכנולוגיה מחייב הסכמי שת"פ בין ספקים, לקוחות, מתווכים ומתחרים. מחשוב בין ארגוני הוא כורח אסטרטגי. יש לשקול ייזום שווקים אלקטרוניים או השתתפות בהם. פייסבוק אלעל

32 השפעת מסחר אלקטרוני על מוצרים, ערוצים ולקוחות
יכולות חיפוש והשוואה הפצת מוצרים דיגיטליים ברשת הוספת מידע בעל ערך ללקוח מוצרים ושירותים – היצע משופר: ערוצים – שרשרת ערך אופטימאלית שיתוף פעולה עם ספקים לשיפור אינטגרציה תקשורת יעילה יותר בתוך הארגון זירות מסחר מוצרים כערוצי הפצה למוצרים אחרים מכירה ישירה, עיצוב מחדש של מתווכים מוצרים אישיים, המחרה אישית התאמה לצרכים ייחודיים של הלקוח שילוב – פתרון עסקי כולל, הכל במקום אחד לקוחות – הוספת ערך:

33 היבטי ישימות של מסחר אלקטרוני
טכנולוגית: תקנים גלובליים תשתיות - רוחב פס, נגישות, סלולאר, חומרה אצל המשתמשים וכד' תוכנות מתפתחות אבטחת מידע כלכלית: מודל עסקי מוכח – מתי ואיך יגיעו ההכנסות? ארגונית: עיצוב מחדש של תהליכים BPR קונפליקטים בין ערוצים תקנות ממשלתיות, נושאים משפטיים, מיסוי פרטיות – למי שייך המידע? האייפד נחת בישראל סמנכ"ל יד2 תובע ארגונים בישראל עדיין לא הבינו את מהפיכת האייפון האם אתם נמצאים ברשימת האקרים התורכיים? האינטרנט דולף

34 מודלים עסקיים באינטרנט
חנות ווירטואלית מתווך במידע מתווך ע"י ביצוע עסקאות זירת מסחר ווירטואלית ספק תוכן ספק שירותים ONLINE קהיליות וירטואליות קבוצות רכישה מחשוב ענן שיווק באמצעות קופונים הרשימה כאן ממחישה את היכולות הרבות לעשיית עסקים באמצעות האינטרנט. אנחנו רואים כאן אפשרויות חדשות לקיום מסחר ישיר, לאספקת שירותים שלא היו קודם, ללקיחת "טרמפ" על רשתות חברתיות וכן הלאה.

35 מודלים של מסחר אלקטרוני
B2C – business-to-consumer commerce B2B - business-to-business commerce C2C - consumer-to-consumer commerce Mobile commerce שימוש בתקשורת אלחוטית / סלולרית כדי לבצע פעילויות מסחר אלקטרוני

36 מודל חמשת הכוחות של פורטר השפעת האינטרנט על האוניברסיטה הפתוחה
מוצרים תחליפיים מתחריםחדשים הזדמנויות השוק גדולות יותר, וקצב השינויים הטכנולוגיים מגדיל את איום התחליפים מקטין מחסומי כניסה – השקעה מינימאלית בנכסים פיזיים האוניברסיטה הפתוחה עוצמת היריבות ספקים האינטרנט מאפשר לספקים להגיע ישירות למשתמשי הקצה רכש אלקטרוני מקטין את כוח הספקים קיטון בהבדלים בין הספקים בגלל סטנדרטיזציה האינטרנט מקטין הבדלים בין המתחרים התחרות מתמקדת על מחיר מגדיל את מס' המתחרים מקטין הוצ' משתנות יחסית לקבועות מגדיל לחץ להורדת מחיר כאן אנחנו חוזרים למודל פורטר, והפעם מנתחים את האוניברסיטה הפתוחה יחסית לשימוש שלה ביכולות של מסחר אלקטרוני. מה שכתוב בירוק על השקף הוא התרומה של טכנולוגיות המידע לקיטון עוצמת המיקוח / איומים של הכוחות השונים המשפיעים על מעמדה התחרותי. אם נלחץ על כל כוח, נקבל פירוט של המאפיינים של כל כוח עבור האו"פ שניתן לטפל בהם באמצעות ט"מ לקוחות האינטרנט מקטין עלויות מעבר ומגדיל את כוח הלקוחות

37 מתחרים חדשים לאו"פ אוניברסיטאות חדשות ON LINE
מוסדות חדשים מורשים להשכלה גבוהה

38 מוצרים תחליפיים לאו"פ למידה עצמית מוסדות שאינם מוכרים ע"י המל"ג
האינטרנט מאפשר יכולות מגוונות להוראה מרחוק, ולכן היקף איום המוצרים התחליפיים גדל בד בבד עם חדירת טכנולוגיות חדשות.

39 הספקים של האו"פ יועצים אקדמיים, מנחים בתי דפוס, ארגונים מקצועיים, מנהלי בסיסי נתונים – כולם יכולים, ביתר קלות, לייצר ולשווק את מרכולתם באמצעות האינטרנט, ולדלג על האו"פ

40 הלקוחות של האו"פ סטודנטים יכולים ללמוד בכל אוניברסיטת ONLINE, ללא תלות במיקומה הגיאוגרפי, אבל, האו"פ הינה המוסד היחידי אשר שפתו העיקרית היא עברית.

41 עוצמת היריבות מול האו"פ אין אוניברסיטאות ישראליות המבוססות על למידה מרחוק מרכיב ה- ONLINE במוסדות הרגילים אינו מהותי האינטרנט / טכנולוגיה מאפשרת לאו"פ מרכיבי הוראה רגילים, שלא היו אפשריים קודם

42 הפרוייקט הקבוצתי

43 פינת הדוגמא הקבועה אירוע "יולי קוסמטיקה"
פינת הדוגמא הקבועה – אירוע יולי קוסמטיקה – עמ' 1 מתוך 5

44 חברת "יולי קוסמטיקה" קיימת למעלה מעשרים שנה ועוסקת בשיווק מוצרי קוסמטיקה מיובאים. לחברה זיכיונות לשווק קרמים, סבונים ושמפו, בשמים ומוצרי איפור של יצרניות ידועות מרחבי העולם. משרדי הנהלת החברה והמחסנים ממוקמים בלוד. לחברה כ- 30 חנויות בבעלותה המפוזרות בקניונים ברחבי הארץ וגם בעלות חלקית על סוכנות לעמילות מכס המטפלת בתהליך היבוא והשחרור של הסחורה המיובאת לארץ. שוק הקוסמטיקה נהנה מיציבות יחסית בכל הקשור לעונתיות ומצב כלכלי, אך כפוף לשינויים בביקוש בהתאם למסעות פרסום ומבצעים הנערכים על ידי היצרניות של המוצרים. מסעות הפרסום והמבצעים נקבעים על ידי החברות היצרניות חודשים ארוכים לפני עריכתם בפועל, וחלק מהם אף מותנים בהזמנות מראש של הזכייניות דוגמת "יולי קוסמטיקה" בארצות השונות. מנהלי "יולי קוסמטיקה" מתקשים לחזות מראש את ההשפעה על מסע הפרסום על הלקוחות הישראליות, ולכן קורה לעתים שהם נתקעים עם מלאי גדול של סחורה מוזמנת או לחילופין, בעודף ביקוש שלא ניתן לספק אותו. בחברה מועסקים כשלוש מאות עובדים, מהם כמאתיים עובדים בנקודות המכירה עצמן. ההנהלה הכללית של החברה מורכבת מהמנכ"לית ומראשי האגפים כדלקמן: אגף לוגיסטיקה האחראי על ההזמנות מהיצרנים בחו"ל, ניהול המחסנים והפצת הסחורה לחנויות. אגף שיווק, מכירות ושירות האחראי על בחירת המוצרים המוזמנים מחו"ל, קשר עם החברות בחו"ל, פרסום, קביעת מחירי המכירה, חנויות הרשת ומתן שירות לאחר המכירה. אגף כספים ומנהלה האחראי על משאבי האנוש, הניהול הכספי והאדמיניסטרציה בחברה. מחלקת מערכות מידע הכולל את הפעילויות הבאות: (1) תפעול של מערכת ה- ERP הקיימת בחברה הכוללת מודולים של ניהול כספי, ניהול מלאי, ניהול הפצה, ניהול הזמנות של החנויות, ניהול ההזמנות מהספקים בחו"ל וניהול משאבי אנוש. (2) הפעלה ותחזוקה של מערכת המחשבים בחברה המבוססת על אינטראנט המקשרת בין מערכת ה- ERP לחנויות של הרשת, כמו גם עם החברה לעמילות המכס. (3) פיתוח יישומים חדשים כפי שמוחלט עליהם ע"י הנהלת החברה. פינת הדוגמא הקבועה – אירוע יולי קוסמטיקה – עמ' 2 מתוך 5

45 מנכ"לית החברה מוטרדת משתי תופעות בולטות:
החרפת התחרות מול השוק העולמי. מנהלי החנויות מדווחים על תופעה של לקוחות רבות הנכנסות לחנויות, בודקות את המוצרים ולבסוף מדווחות על כוונתן לבצע את הרכישה באמצעות האינטרנט או ישירות בחו"ל. עלויות גבוהות של תחזוקת רשת החנויות, כמו גם של איתור והכשרת דיילות מיומנות שתשפענה על האנשים הנכנסים לחנויות גם לבצע את הרכישה בפועל. בישיבת ההנהלה האחרונה דנו מנהלי האגפים והמנכ"לית במהלכים אפשריים כדי להתמודד עם תופעות אלה. מנהל אגף הלוגיסטיקה הציע לכרות ברית אסטרטגית עם רשת חנויות מזון כדוגמת "טיב-טעם" ולשווק את מוצרי הקוסמטיקה של יולי גם ברשת זו. "החנויות האלה ממוקמות באזורים מצוינים ויש בהן תנועת קונים ערה ומגוונת. אם נתמזג עם "טיב טעם" אני בטוח שנמכור יפה ולא נצטרך לשלם כל כך הרבה כסף להוצאות התפעול". מנהלת השיווק והמכירות טענה כי גם "יולי קוסמטיקה" צריכה למכור דרך האינטרנט. "אנחנו מייבאים מוצרים מעולים ומציעים אותם במחירים תחרותיים. החנויות שלנו ממוקמות בקניונים מכובדים וצוות המכירות עובד יפה. הבעיה שזה לא מספיק. הלקוחות של היום מתוחכמים ורוצים שירותים טובים יותר. אתר באינטרנט יאפשר לי להגדיל את המכירות ולשפר את השירות. מנהל הכספים טוען שרוב הקשיים נובעים מהזמנות לא מתאימות של מוצרים במסגרת המבצעים של היצרניות. "המבצעים הללו עולים לנו כסף רב. אנחנו מוכרים את המוצרים בהנחה אבל כל ההוצאות מסביב נשארות גבוהות. הסיכון במבצעים אלה הוא גדול. מצד אחד אנחנו מפסידים כאשר מצטבר מלאי שלא ניתן למכור אותו, ומצד שני אנחנו לא יכולים לקזז את ההפסד הזה כאשר טעינו לכיוון השני ואין לנו מה למכור. יותר מכך, לקוחה שנכנסת ל"יולי קוסמטיקה" בעקבות מסע פרסום ויוצאת בידיים ריקות, תחפש אותו ב"אוגוסט קוסמטיקה" וכבר לא תחזור אלינו. צריך להשקיע במערכת CRM טובה שתאפשר לנו לחזות באופן אמין את ההיענות למסעות הפרסום של הספקים שלנו. מנכ"לית החברה סכמה את הדיון: "אתם מציעים שלוש הצעות שונות שכל אחת מהן לוקחת את "יולי קוסמטיקה" למקום אחר. המשותף להצעות אלה הוא השקעה גדולה במערכות המידע. אנחנו צריכים לזמן את מנהל המחלקה לישיבה. יש לי כמה שאלות מעניינות לשאול אותו". פינת הדוגמא הקבועה – אירוע יולי קוסמטיקה – עמ' 3 מתוך 5

46 שאלה מה השיקולים שמנכ"לית "יולי קוסמטיקה" צריכה לקחת בחשבון כאשר היא שוקלת ברית אסטרטגית עם רשת כדוגמת "טיב-טעם"? כיצד טכנולוגיות המידע עשויות לתמוך בברית כזו? כאשר המנכ"לית שוקלת ברית אסטרטגית עם "טיב טעם", עליה לשקול מספר נושאים כבדי משקל: ראשית, עליה לזכור כי יש לשמור על הזהות הנפרדת של "יולי קוסמטיקה" ושל "טיב טעם". לעניין זה היא יכולה ללמוד מהברית בין "ניו פארם" ו"ג'מבו", כאשר בחנויות ג'מבו הגדולות היה שטח נפרד עם שילוט ברור שכל לקוח הבין שהוא נכנס למתחם נפרד של ניו פארם. מודל זה חשוב מאד לצורך הזהות הנפרדת של "יולי", פרסום, מוניטין וכד'. הברית תחייב שינויים רבים בחברת "יולי". יתווספו סניפים, ויש לבדוק כיצד זה משפיע על סניפים קיימים. האם לחסל אותם או להשאירם? בעיות ארגוניות: מי אחראי על הסניף בתוך סניף? מה מעמד העובדים של סניף בתוך סניף? עובדי טיב טעם או יולי? יחסים עם טיב טעם מבחינה פורמלית: איך ייקבעו שטחי המדף? מה היכולת של אנשי טיב טעם להתערב בהחלטות של יולי? קביעת סמכויות. שילב תשתיות מידע: הלקוחות לוקחים את מוצרי יולי ומשלמים בקופות של טיב טעם. המנכ"לית רוצה לקבל נתונים על המכירות עם כל הפילוחים האפשריים - לפי מוצר, שעות, מצבע, שם העובדת שטפלה בלקוח וכד'. כל המידע הנאסף כיום בסניפי יולי צריך להמשיך ולהיאסף גם לאחר הברית. מה יהיה הרווח העתידי של ברית כזאת? האם קיימים מוצרים מתחרים שטיב טעם משווקת שאינם שייכים ליולי? אם כן, יש לסלקם. האם שתי החברות תצאנה נשכרות מברית כזו? האם יש הפחתת סיכונים ועלויות כתוצאה מהברית? האם תשתיות המחשוב והתקשורת של שתי החברות יודעות לדבר אחת עם השניה? היכן יישמר המלאי - במחסני טיב טעם? אם כן, כיצד הוא יובדל מהמלאי השוטף של טיב טעם? האם יש צורך בהבדלה כזו? כיצד תהיה שליטה יעילה במלאי של חברת יולי במצב זה? כיצד ניתן להבטיח שההכנסות אכן יגיעו לחברת יולי ולא לטיב טעם בגין מכירת מוצרי יולי? ב. טכנולוגיות מידע יכולות לתמוך בברית זו על ידי שיתוף בנתונים בין שני הארגונים. יש אפשרות לניהול "מלאי בתוך מלאי", כך שחברת יולי תדע בדיוק מה מצב המלאי שלה, גם אם הוא כלול בתוך המלאי של חברת טיב טעם. מה שדרוש הוא יכולת תקשורת בין שני הארגונים, שזה אתגר טכנולוגי אך ניתן לפתרון. באופן דומה ניתן לשאוב את כל שאר הנתונים הדרושים ממאגרי המידע של טיב טעם, כמו מכירות לפי חתכים שונים. תהיה אפשרות גם לבצע מכירה בעמדות מיוחדות של יולי בתוך הסניף, אולי גם של מוצרים שאינם של יולי, כך ששיתוף הנתונים יהיה לשני הכיוונים. תהיה אפשרות גם להזין מידע רלוונטי רק ליולי, כמו שם המוכרת. מערכת מידע תדאג לכך שכל התנועות הרלוונטיות ליולי הנמצאות במאגרי טיב טעם כולל מכירות ורווח בשל כך - יגיעו לחברת יולי כך שלא יהיה אובדן בהכנסות. אני מניח שלטיב טעם יש אתר אינטרנט. במצב זה הברית יכולה לכלול גם ברית של האתר, כלומר אפשרות לפרסם ולרכוש מוצרי חברות יולי דרך האתר של טיב טעם. ניתן יהיה להשתמש באותה מערכת מידע עבור שתי החברות, או שתי מ"מ שונות המדברות זו עם זו.

47 זמן ממ"ן הנחיות לממ"ן 12 שאלה 1 (25 נקודות) פרק 6
חלק א' שאלה 1 (25 נקודות) השאלה מתייחסת לאירוע "משרד ללא ניירת" במדריך הלמידה, פרק 5. נתחו באמצעות מודל שרשרת הערך כיצד יכול ניהול מסמכים אלקטרוניים להוסיף ערך לתהליך אישור משכנתא. מה הם התנאים הדרושים למימוש היישום? כיצד יכול ניהול מסמכים אלקטרוני לשפר את תהליך קבלת ההחלטות בארגונים? שאלה 2 (25 נקודות) השאלה מתייחסת לאירוע "ניהול מלאי מקוון ברשת הריבוע הכחול" המופיע במדריך הלמידה בפרק 6. מה התועלות מיישום המערכת החדשה לניהול מלאי? איך, להערכתכם, תשפיע המערכת על כישורים נדרשים של עובדים ומנהלים בסניפי רשת הריבוע הכחול? שאלה 1 (25 נקודות) פרק 6 השאלה מתייחסת לאירוע "ניהול מלאי מקוון ברשת הריבוע הכחול" במדריך הלמידה פרק 6 נתחו את היבטי הישימות (הטכנולוגית, הכלכלית, הארגונית) של המערכת. מדוע, להערכתכם, היא יושמה ברשת הריבוע הכחול רק בתחילת המאה ה- 21? מהן, להערכתכם, הסיבות לכך ששתי הרשתות המובילות בחרו במערכת זהה? האם הן יכלו לפעול בדרך שונה? הסבירו. איך, להערכתכם, תשפיע המערכת על כישורים נדרשים של עובדים ומנהלים בסניפי רשת הריבוע הכחול?

48 שאלה 2 (25 נקודות) פרק 3 השאלה מתייחסת לאירוע "החזון נשאר על הנייר" במדריך הלמידה פרק 5. מהן הסיבות לאי-מימוש החזון "משרד ללא ניירת"? נתחו באמצעות מודל שרשרת הערך כיצד יכול ניהול מסמכים אלקטרוני להוסיף ערך לתהליך אישור משכנתא. מהם התנאים הדרושים למימוש היישום?

49 חלק ב' - ניתוח אירוע Ford Motor Company: Supply Chain Strategy
Baxter International: OnCall as Soon as Possible? פרק 3 במדריך הלמידה. שאלה 3 (25 נקודות) נתחו את ההשפעות הצפויות של OnCall על מעמדה התחרותי של Baxter לפי מודל חמשת הכוחות של פורטר (ציינו את תקופות הזמן שהניתוח מתייחס אליהן). מהם חסרונות המודל ככלי לניתוח, כפי שהם באים לביטוי במקרה זה? שאלה 4 (25 נקודות) העריכו את ההשפעה הצפוייה של OnCall על ענף אספקת הציוד לבתי החולים. חלק ב' - ניתוח אירוע Ford Motor Company: Supply Chain Strategy פרק 5 במדריך הלמידה. שאלה 3 (25 נקודות) אילו תועלות עשויות להיות לפורד מיישום שילוב וירטואלי? האם, להערכתכם, הן שונות מן התועלות של חברת דל מחשבים? הסבירו. שאלה 4 (25 נקודות) אלו "מורשות" (Legacies) היסטוריות משפיעות על יכולתה של פורד לעבור למודל ייצור לפי הזמנת לקוח? עם אילו אתגרים פרקטיים על פורד להתמודד ביצירת קשרי מסחר באינטרנט (אקסטראנט) עם ספקיה?


הורד את "ppt "מרכזת הוראה ומנחה – ד"ר בקי שוקן יחידות לימוד 3, 5 ו- 6

מצגות קשורות


מודעות Google