המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

צפירה/אתגר קרת דמויות.

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "צפירה/אתגר קרת דמויות."— תמליל מצגת:

1 צפירה/אתגר קרת דמויות

2 הדמויות בסיפור אלי גלעד ושרון סיוון שולם אביב וצורי מנהל בית הספר

3 אלי אלי - הוא הדמות הראשית והוא "אנטי-גיבור". הוא "החנון", הלוזר של בית הספר . הוא ילד רגיש - מתרגש כשידו נוגעת בג'ינס של סיוון - מלכת הכיתה ומרגיש כאילו נגע בגופה , אבל היא כמובן לעולם לא תוכל להיות שלו למרות שהוא מאוהב בה . כמו כן הוא רגיש לסבל האנושי , מוסרי וחלש גופנית . חולשתו הפיסית תעמיד אותו תמיד במצב של כישלון . הוא לא יהיה זה שיתקבל ליחידה המובחרת בצבא , הוא לא יהיה התלמיד המצטיין של בית הספר .

4 אלי נחשב לפחדן , "המלשן" ומסתתר מאחורי האקט המוסרי שבחר לעשות
אלי נחשב לפחדן , "המלשן" ומסתתר מאחורי האקט המוסרי שבחר לעשות . אין לו האומץ לעמוד מול כולם בגאווה ובכוח ולייצג את המוסריות , ההומאניות והרגישות כלפי הזולת . חולשתו מתבטאת גם בהשכלתו - הוא לא חכם במיוחד, לא מבין למשל את המושג "זונדרקומנדו" ומפרש אותו כ"קומנדו" צבאי. באופן טבעי הוא מזדהה עם החלשים ואפילו לא משתומם בגלוי על כך ששולם החלש והקטן היה בעבר (לפי פרשנותו) "איש קומנדו".

5 שרון שרון - הוא הדמות המשנית . דמותו מצטיירת מתוך דברי חבריו . הוא מופיע רק לקראת סוף הסיפור . חבריו מדברים עליו בהערצה : הוא התלמיד המצטיין וזה שהתקבל לקומנדו הימי . הוא מצטייר כנער המושלם המגשים את כל האתגרים שהעמיד לעצמו . חברתו היא הנערה היפה ביותר והוא בן למשפחה אמידה - לובש מעיר עור ועונד שעון צלילה .הוא חזק פיסית ואהוד בקרב התלמידים . הוא אוסף סביבו "גרופי'ז" - מעריצים נאמנים הסוגדים לכוחו ומוכנים להצטרף עבורו למלאכת הבריונות .

6 אך מנגד , הוא טיפוס שחצן מפני שהוא מטיח את הדברים האלה בפני אלי וטוען שהוא מקנא בו . אתגר קרת מקטין את דמותו באמצעות אקט גניבת האופנים והכוונה לעשות בהם "חראקות" מתוך שמחה על שהתקבל ליחידה המובחרת . הוא מצטייר כבריון , המתעלל בניצול שואה . כמו כן , הוא קיצוני ביחס לזכותו לקבל "תלמיד מצטיין" ומוכן להכות בלי רחמים כל אחד שינסה לפגוע בזכות זו . הוא חושב שהכל מגיע לו , לא טורח להחזיר לשולם את האופנים וגם לא מרגיש שעשה משהו לא טוב . בזמן הצפירה הוא מפסיק את ההכנות להכאתו של אלי ונעמד דום משום שהוא מתוכנת לעשות בדיוק את מה שצריך , אבל תוך כדי כך שהוא עומד , הוא מסנן קללה.

7 סיוון - היא ייצוג קלאסי של הבחורה הכי יפה בבית הספר, נהנית לשחק עם הבנים הלוטשים בה עיניהם ולהוליך אותם שולל . היא הפיתיון בפח שטומנת הקבוצה ולכן יש לה יד באלימות . אליה מצטרפים כל המעריצים של שרון : גלעד - הוא "המשרת הנאמן" של שרון לכל מעשה הבריונות ואילו צורי ואביב מאופיינים בעיקר דרך אכילת הפלאפל במרכז המסחרי. חתיכות של עגבנייה ופיתה עפות להם מהפה או הטחינה והמים של הסלט נוזלים להם על הידיים . גלעד , צורי ואביב מתארים בשמחה את שרון כמי שהצליח לעבור את המיונים לקומדנו .

8 שולם -הוא השרת של בית הספר. דמות המבוגר היחיד בסיפור
שולם -הוא השרת של בית הספר . דמות המבוגר היחיד בסיפור . הוא ניצול שואה , מתואר כאדם חסר ישע , צנוע ופגוע. יהודי גלותי בישראל של שנות השמונים . בעברו, בתקופת השואה, סבל מאוד והוא נושא עמו טראומות ותסכולים קשים מעבודתו בזונדרקומנדו בזמן ההוא . הוא רזה וקטן ומתבייש בבכיו לעיני אלי . כשמספרים לו שנתפסו גונבי אופניו ומביאים לו אופנים חדשים כפיצוי הוא מסרב בתחילה לקחת אותם. חשיפתו בפני אלי היא שיוצרת את אי ההבנה שגוררת את המשך הסיפור .

9 אביו של שרון - בעל מעמד כלכלי גבוה
אביו של שרון - בעל מעמד כלכלי גבוה. דרכו לפתור בעיות היא באמצעות תשלום כסף . כך הוא נוהג כלפי שולם. הוא קונה לו אופני ספורט חדשים ומתעקש שייקח אותם למרות שהן בכלל לא מתאימות לו. האב מנסה לפתור את הבעיה, אך הוא נוקט מבחינתו בדרך הקלה לפתרון בעיות , תשלום כסף, "קניית אנשים" [במקום לחנך אותו ולאלץ אותו להתחרט באמת ולעשות מעשה שיכפר על מעשיו עד כה. למשל, לעבוד ולרכוש אופניים חדשים לשולם, או לפחות להשתתף בקנייתם]. מכאן אנו למדים שהאשמה לא מוטלת כולה רק על שרון אלא שכנראה יש לו ממי ללמוד.

10 מנהל בית הספר -הוא שאמור להוות דמות חינוכית וייצוגית מתגלה כאדם אחר
מנהל בית הספר -הוא שאמור להוות דמות חינוכית וייצוגית מתגלה כאדם אחר. הוא לא עמד בהבטחתו לאלי שלא יגלה מי סיפר לו על מעשיהם של שרון וגלעד. הוא היחיד שהיה יכול למסור פרטים על השיחה ולא מקיים את הבטחתו . [וייתכן שהילדים הבינו מתוך חקירה שערכו אצל חבריהם מיהו ה"מלשין".]

11 המספר וזווית הראיה -המספר הוא מספר גיבור
המספר וזווית הראיה -המספר הוא מספר גיבור. אלי הוא הדמות המרכזית והוא מספר את הסיפור בגוף ראשון, מנקודת מבטו . הוא מספר סובייקטיבי . הוא ממעט בתיאור רגשותיו ואנו מבינים אותם מתוך תגובותיו ואמירותיו המצומצמות . הוא לא אמר כי הוא מאוהב בסיוון אך משתף אותנו בתחושות שלו לגבי נגיעת ידו בג'ינס שלה. הוא לא תמיד מפרש את ההתרחשויות נכון למשל את האמירה שלה הוא מפרש כדאגה למרות שהיא בכלל לא שמה לב אליו. בסוף היצירה הוא מנמק את "ההלשנה" כי שולם היה בקומנדו דבר שהוא טעות מיסודו. הוא פועל בדרך מסוימת על בסיס של טעות שמקורה באי ידיעה של המושג "זונדרקומנדו" . כאן הוא חושב ששולם בא ממעגל הכוח, מהקומנדו, כמו שרון.

12 סיום הסיפור- סוף הסיפור הוא פתוח
סיום הסיפור- סוף הסיפור הוא פתוח . זאת משום שהקונפליקטים שהתעוררו במהלכו לא נפתרו והקורא עדיין מתלבט בשאלות שונות . נושא החברות , ההלשנה , הצדק , המוסר , השאלות בדבר מיהו הבוגד האמיתי בסיפור? האם להתחבר לחזקים או לעזור לחלש? האם גילוי האמת נחשבת להלשנה? אילו ידע אלי את משמעות המושג "זונדרקומנדו" היה נוהג אחרת? כל אלה שאלות שהקורא ממשיך להתלבט בהם . הצפירה שנשמעה באותו יום זיכרון עוצרת את הכל ומשאירה את הדברים פתוחים .

13


הורד את "ppt "צפירה/אתגר קרת דמויות.

מצגות קשורות


מודעות Google