המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

מערכת הנשימה.

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "מערכת הנשימה."— תמליל מצגת:

1 מערכת הנשימה

2 כולם זקוקים לחמצן מה המשותף לכל היצורים החיים???

3 כל היצורים החיים זקוקים לאנרגיה כימית זמינה, שאצורה בקשרים בין האטומים המרכיבים את התרכובת שנקראת : ATP , לביצוע כל תהליכי החיים. אנרגיה זאת מופקת בעיקר בתהליך שנקרא: נשימה תאית - תהליך ניצול החמצן בתאים(במיטוכונדריה) ליצירת אנרגיה כימית (ATP) מחומרי המזון שהגיעו ממערכת העיכול.

4 למי יש צורך במערכת נשימה?
יצורים חד תאים- תהליך קליטת חומרים והוצאתם מתבצע בתהליך הדיפוזיה באופן ישיר מהסביבה החיצונית דרך קרום התא- אין להם צורך במערכת נשימה מתווכת בין הסביבה החיצונית לפנימית. יצורים רב תאים- אין מגע ישיר בין כל התאים לחמצן שבאוויר. מעטה חיצוני- (עור, אפידרמיס) שאינו חדיר לגזים. יחס שטח פנים\נפח. ולכן... יש להם צורך במערכת נשימה: מערכת צינורות המובילה גזים מהסביבה החיצונית לריאות ומשם לדם.

5 תפקודי מערכת הנשימה חילוף גזים, (Breathing) -
הכנסת חמצן (O2) ופליטת פחמן דו חמצני (CO2). תפקודים נוספים - דיבור, סילוק עודפי מים וחום, שמירה על חומציות הדם, מטבוליזם והומיאוסטזיס, חלק מקו ההגנה הראשון של מערכת החיסון = מניעת חדירת פתוגנים(גורמי מחלות), חוש ריח, איבר יעקובסון(פרומונים).

6 תהליך הנשימה נשימה חיצונית-תהליך חילוף הגזים, (Breathing) -
חמצן פחמן דו-חמצני מים סוכר (גלוקוז) נשימה חיצונית-תהליך חילוף הגזים, (Breathing) - הכנסת חמצן (O2) ופליטת פחמן דו חמצני (CO2). נשימה פנימית- נשימה תאית, תהליך חמצון חומרים בתוך התא באמצעות אנזימים, לצרכי הפקת אנרגיה כימית זמינה=ATP. הפקת אנרגיה

7 מבנה מערכת הנשימה קנה הנשימה ריאות חלל האף והפה צלעות סימפונות סרעפת
הלב צלעות סרעפת

8 מבנה מערכת הנשימה האף והנחיריים - האף בנוי חללים בעלי דפנות מפותלות (הגדלת היחס שטח פנים/נפח), אלו הם מערות/חללי האף. חללי האף מצופים שכבת תאים מפרישי ריר היוצרים שכבה עשירה בלחות הנקראת, רירית האף. האף מסנן את האוויר בטרם יחדור לריאות ומוסיף לו חום ולחות (חיכוך האוויר ברירית). השכבה הרירית במערות האף מהווה קו הגנה ראשון של הגוף מפני חדירתם של גורמים זרים כגון:פיח, חיידקים, גרגירי אבק וכו.

9 על פני התאים מפרישי הרירית מצויים ריסים מיקרוסקופיים (Cilia) בעלי תנועה, המונעים את חדירת חלקיקי האבק הגדולים לגוף, ואילו חלקיקי האבק הקטנים נדבקים אל הריר המופרש לחלל האף. הריר נדחף החוצה בגלל תנועתם הבלתי פוסקת של הריסים המצפים את תאי רירית האף.

10 איבר יעקובסון איבר יעקובסון (Vomeronasal Organ‏, VNO) הוא איבר הרחה נוסף לאף הקיים אצל יונקים וזוחלים. האיבר ממוקם בעצם וומר (vomer bone) המצויה בין האף לבין הפה. תאי העצב המצויים באיבר מסוגלים לזהות תרכובות כימיות שונות. נחשים משתמשים באיבר זה להרחת הטרף שלהם על ידי שליפת הלשון. אצל חתולים, איבר זה קטן ובלתי מפותח, ולכן ניתן לראות חתולים המפשילים את שפתותיהם בתגובת פלמן, במטרה להביא אוויר אל איבר יעקובסון. רוב בעלי החיים שלהם איבר יעקובסון מפותח משתמשים בו על מנת לזהות פרומונים, אף שחלק מהפרומונים מורגש גם על ידי האף. איבר יעקובסון מתנוון במהלך ההתפתחות העוברית האנושית, בדומה לכרישים, עטלפים וקופים. תגובת Flehmen

11 איבר יעקובסון

12 מבנה מערכת הנשימה הלוע (Pharynx)- חלל הלוע נמצא בין הפתח האחורי של חללי האף והפה מלמעלה ובין פתח קנה הנשימה והוושט מלמטה. דרך הלוע המזון עובר מחלל הפה אל צינור הוושט, והאוויר עובר מן האף והפה אל קנה הנשימה. כמו כן הלוע משמש בית תהודה לקולות המיוצרים על ידי בית הקול. בית הקול הוא האזור המצוי בקדמת הצוואר, מעל קנה הנשימה, באזור בו מתפצל הגרון לקנה הנשימה וצינור הוושט.

13 מיתרי הקול שתי רקמות ריריות, המתוחות בצורה אופקית משני צדדיו של בית הקול הנמצא בחלקו העליון של קנה הנשימה. מיתרי הקול אחראיים על יצירת מגוון הקולות האנושיים, ובנשיפה, כאשר האוויר זורם אל מחוץ לריאות, ניתן להשתמש בהם על מנת לדבר ולהשמיע קולות נוספים. בנשימה רגילה, מיתרי הקול מרוחקים זה מזה, כך שהאוויר העובר ביניהם מרעיד אותם בצורה שלא מספיקה ליצירת הקול, אך שרירים המסודרים בצורת שתי וערב בבית הקול, מווסתים את מידת הקרבה בין מיתרי הקול. מיתרי הקול חלל לכניסת אויר הידעת???מיתרי הקול לבנים משום שאספקת הדם אליהם מועטת ביותר

14 קנה הנשימה- צינור שדופנותיו עשויות טבעות סחוסיות המחזיקות את הקנה פתוח כל הזמן.פתחו העליון של הצינור נסגר רק בשעת בליעת המזון ומעברו מן הפה לצינור הוושט. בין טבעות הסחוס נמצאים רקמת חיבור ושרירים חלקים. טבעות הסחוס אינן שלמות וסגורות ועובדה זו מאפשרת גמישות של הקנה ומעבר של מזון בצינור הוושט שמצוי מאחוריו.

15 הקנה נמשך מהגרון דרך הצוואר אל תוך בית החזה, שם הוא מתפצל לשני הסמפונות הראשיים: ימני ושמאלי, אחד לכל ריאה. הקנה הינו צינור מרופד בריסים ובתאי אפיתל מפרישי ריר. הקנה מתפצל לשני צינורות המכונים סמפונות. כל סמפונה נכנסת לריאה אחת ושם מתפצלת לסימפוניות רבות.


הורד את "ppt "מערכת הנשימה.

מצגות קשורות


מודעות Google