המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

תצפית במאדים ובקבוצות הקיץ 27/8/2003

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "תצפית במאדים ובקבוצות הקיץ 27/8/2003"— תמליל מצגת:

1 תצפית במאדים ובקבוצות הקיץ 27/8/2003
תצפית במאדים ובקבוצות הקיץ 27/8/2003 קטע מוסיקלי: Solar stone-flood / Oakenfold עריכת קטע מוסיקלי - ולי

2 מאדים מתקרב אל כדור הארץ וב- 27/8 הוא יגיע למרחק הקרוב ביותר האפשרי אל כדור הארץ! הסיבה למרחק המינימלי היא שמאדים יימצא אז בנקודה הקרובה ביותר במסלול האליפטי שלו סביב השמש [פריהליון] ואילו כדור הארץ יימצא אז בנקודה הרחוקה ביותר מהשמש במסלולו האליפטי [אפהליון].

3 ובגלל שמאדים גם נמצא מול השמש, הרי שנראה אותו זהר וגדול יחסית
ובגלל שמאדים גם נמצא מול השמש, הרי שנראה אותו זהר וגדול יחסית! ודאי כבר הרמתם מבט אל שמי הלילה וראיתם את מאדים היפהפה זוהר בצבע כתום!

4 במהלך שלשת החדשים האחרונים מאדים התקרב אלינו יותר ויותר - בכל שניה המרחק שלו מאיתנו מצטמצם ב- 10 ק"מ! עד לשיא ההתקרבות האפשרית ב – 27/8 , אז המרחק ביננו לבין מאדים יצטמצם ל כ- 56 מיליון ק"מ.

5 מאדים קוטרו של מאדים כמחצית מזה של כדור הארץ והאטמוספרה הדלילה שלו מכילה בעקר פחמן דו חמצני. כמה זמן לוקח למאדים לסיים סיבוב אחד סביב השמש [שנה של מאדים]?

6 למאדים 2 ירחים שני הירחים של מאדים דומים יותר לסלעים מרחפים הנעים סביבו – אחד גדול שמו פובוס והשני קטן יותר ושמו דיימוס. פובוס ודיימוס הם הבנים של ארס [מארס = מאדים] אל המלחמה ואפרודיטה [ונוס = נגה] אלת האהבה והיופי. פובוס מקיף את מאדים תוך פחות מ- 8 שעות! זאת אומרת שהוא משלים 3 הקפות ביממה סביב מאדים! פובוס ודיימוס מאד קרובים אל מאדים – הרבה ותר מהמרחק ביננו לבין הירח שלנו

7 אולי נצליח לראות בתצפית שלנו עם הטלסקופ של ייבגני?!
מאדים הוא פלנטה מעניינת – יש בו צורות נוף המוכרות גם לנו – מישורי מדבריות, הרי געש, ערוצים. אבל על מאדים יש מספר גדול של מכתשים המזכירים את אלה שעל הירח – אם תתבוננו בצילום תוכלו להבחין באזורים הכהים בהם מרוכזים מכתשים רבים. גם המכתשים על מאדים נוצרו מפגיעת מטאוריטים בגדלים שונים. ומה קורה בקטבים? מה לדעתכם רואים בקוטב הדרומי ובקוטב הצפוני? אולי נצליח לראות בתצפית שלנו עם הטלסקופ של ייבגני?!

8 בגלל שעל מאדים אין אוקיינוסים, שטח הפנים שלו שווה לשטח היבשות על כדור הארץ – וזאת למרות שגודלו כמחצית מכדור הארץ. גם על מאדים יש עונות שנה. שינויי העונות גורמים להתפתחות סופות חול עצומות עד כדי כך שכל הפלנטה נעטפת בשכבת אובך כתומה למשך שבועות – דבר שלא מאפשר לראות את פני השטח נקווה שבתצפית שלנו מאדים יהיה בהיר ונוכל לצפות בפני השטח שלו ואולי אפילו לראות את הקוטב הדרומי הקפוא.

9 בחלל טסות עכשיו 4 חלליות לכוון מאדים – אחת יפנית, אחת אירופית ושתיים אמריקאיות. הן שוגרו בחדשים האחרונים ויגיעו אל מאדים לקראת סוף השנה - התחלת השנה הבאה. החלליות האמריקאיות והאירופית ינחיתו על מאדים רובוטים בעלי יכולת תנועה על קרקע סלעית ובעלי מצלמות וציוד מדידה חדיש.

10 הרובוטים ינחתו באתרים שהתגלו בהם סימנים לזרימת מים בעבר ויחקרו את הקרקע של מאדים לבירור השאלה האם אכן זרמו אי פעם מים על מאדים. רובוט השטח Opportunity [הזדמנות] בדרכו אל מאדים על חללית MER האמריקאית. חודש לפניו שוגרה חללית - אחות עם רובוט דומה בשם Spirit [רוח, נשמה] - שני השמות לרובוטים ניתנו על ידי ילדה אמריקאית.

11 תשובה לשאלה על זרימת מים בעבר תוכל לסייע לבירור שאלה אחרת ומאד מסקרנת – האם התקיימו אי פעם יצורים כל שהם על מאדים? זהו מטאוריט ממאדים! במשקל של 2 ק"ג ובגודל של אגרוף, שהתגלה באנטארקטיקה לפני 19שנה. הוא נחת על כדור הארץ כבר לפני 13,000 שנים ונקבר בקרח עד שהתגלה ע"י חוקרי הקוטב.

12 מעריכים שהמטאוריט נזרק ממאדים כתוצאה מהתנגשות של מטאור במאדים אשר יצר מכתש ענק של כמה עשרות ק"מ וזרק לסביבה כמות אדירה של חמר. המטאוריט ניתק מכוח המשיכה של מאדים [הכבידה] כשהוא נע אל החלל במהירות של יותר מ- 5 ק"מ בשניה. מעריכים שהאירוע הזה קרה לפני 16 מיליון שנה. זה אומר שהמטאוריט הזה טס לו בחלל יותר מ- 15 מיליון שנה עד שנלכד בכבידת כדור הארץ ונפל עליו! זהו לא המטאוריט היחידי שהגיע אלינו ממאדים אבל הוא אחד המעניינים שבהם

13 כאשר המדענים התבוננו בחתכים עדינים שלו במיקרוסקופ אלקטרוני, נגלתה להם התמונה הבאה -
הצורות העגולות והמוארכות דומות להפליא לחיידקים שאנחנו מכירים על כדור הארץ! האם היתה זו תגלית ראשונה של חיידקים מאובנים – עדות לקיומם של צורות חיים פשוטות בעבר הרחוק של מאדים?

14 התנועה המדומה של קבוצות הכוכבים ממזרח למערב
ומה עם קבוצות כוכבי הקיץ? בתצפית האביב שלנו בפסח ראינו את קבוצת אריה הענקית – בקיץ לא נוכל לראותה כי היא שוקעת למערב עוד לפני החשכה [ראו אנימציה]. כך גם תאומים ובתולה עם כוכב ספיקה היפהפה. עדיין נוכל לראות את העגלה הגדולה ואת ארקטורוס המוביל אותה ואולי אפילו את דרקון. התנועה המדומה של קבוצות הכוכבים ממזרח למערב מזרח מערב

15 אבל מחכות שלנו קבוצות חדשות ומרתקות – הבולטת מכולן היא קבוצת עקרב – קבוצה גדולה בדרום מערב עם כוכב בולט בצבע כתום – אנטארס. זהו ענק אדום, זקן יותר מהשמש שלנו ומרוחק מאתנו 450 שנות אור. ארטמיס אלת הציד שלחה את העקרב לעקוץ את אוריון הצייד, שבגאוותנותו הרג את כל חיות הצייד שנקרו על דרכו.

16 וממש קרוב אל עקרב מעט מזרחית אליו נמצא הקשת - מלך הקנטאורים – יצורים פראיים שחציים אדם וחציים סוס
הוא נפגע בטעות מחציו של הרקולס כאשר ניסה לסייע לבנו פולוס וידידו הרקולס בקרב נגד הקנטאורים הפראיים.

17 קבוצת ברבור קבוצת נבל קבוצת נשר
נראה גם את משולש הקיץ הנוצר משלש קבוצות כוכבים – קבוצת ברבור, קבוצת נשר וקבוצת נבל קבוצת ברבור קבוצת נבל דנב וגה וגה הוא כוכב עצום – קוטרו גדול פי 2.5 מהשמש והרבה יותר חם ממנה! - אז מה יהיה הצבע של וגה לדעתכם – צהוב, כתום או כחול? זוכרים מה המשמעות של צבעי הכוכבים? דנב הוא זנב בערבית – זנבו של הברבור. היוונים הקדמונים ראו בו את אורפיאוס שנודע כנגן נבל מהולל וקבל נבל במתנה מהאלים. אורפיאוס חי את חייו בצער עמוק על שלא הצליח לגאול את אהובתו אורידיקה מהשאול וזאוס הפך אותו לברבור לאחר מותו והעלה אותו לשמיים ליד כלי הנגינה האהוב עליו – קבוצת נבל. קבוצת נשר אלטאיר אלטאיר הוא אחד הכוכבים הקרובים אלינו – מרחקו מאתנו רק 16 שנות אור

18 ואז נביט אל מאדים דרך הטלסקופ וזו תהייה חוויה אמיתית של יופי!!
אז נפגש ביום התצפית שלנו - יום רביעי ה 27/8 בשעה 20:30 בבית הילדים. נצא אל פינתו הקבועה בפרדס בה ייבגני יכוון את הטלסקופ שלו אל מאדים, ועד שמאדים יעלה נצפה בקבוצות הכוכבים של הקיץ... ואז נביט אל מאדים דרך הטלסקופ וזו תהייה חוויה אמיתית של יופי!! צילומי מאדים בנבדה ארה"ב - בדף הפותח והסוגר – Wally Pacholka


הורד את "ppt "תצפית במאדים ובקבוצות הקיץ 27/8/2003

מצגות קשורות


מודעות Google