המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

כ"ד הספרים כל הזכויות שמורות- טל אסנהיים

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "כ"ד הספרים כל הזכויות שמורות- טל אסנהיים"— תמליל מצגת:

1 כ"ד הספרים כל הזכויות שמורות- טל אסנהיים
מבוא למקרא כ"ד הספרים כל הזכויות שמורות- טל אסנהיים

2 תורה נביאים כתובים שמותיו הנוספים של התנ"ך: "ספר הספרים" "מקרא"
תורה נביאים כתובים שמותיו הנוספים של התנ"ך: "ספר הספרים" "מקרא" "כ"ד הספרים" "ספרי הקודש"

3 ספרי התורה חמשת הספרים הראשונים מכונים תורה (מלשון 'הוראה') או חמשת חומשי תורה. ספרי התורה עם הקיצור המקובל בסוגריים, לאחריהם מופיע הכינוי הנוסף: 1. בראשית (בר') ספר הישר 2. שמות (שמ') ספר הגאולה 3. ויקרא (וי') תורת כהנים 4. במדבר (במ') חומש הפקודים 5. דברים (דב') משנה תורה שמות הספרים ניתנו לפי אחת מן המילים המופיעות בפסוק הראשון של הספר. ("'בראשית ברא", "ואלה שמות", "ויקרא אל משה", "וידבר ה' אל משה במדבר", "אלה הדברים").

4 בריאת העולם והתהוות עם ישראל
ספרים: בראשית הסיפור המקראי מתחיל בספר בראשית שכולל את:  בריאת העולם סיפור גן העדן סיפור המבול סיפור  מגדל בבל וסיפורים נוספים מציין את שושלת הדורות עד אברהם. משם התנ"ך מתאר בהרחבה את השתלשלות ההיסטוריה של עם ישראל לאורך תקופת האבות, עד הירידה וההשתקעות במצרים.

5 יציאת מצרים והמדבר/ משה ולוחות הברית
ספרים: שמות, ויקרא, במדבר, דברים החל מספר שמות ועד סוף חמישה חומשי תורה, מתואר המסע של בני ישראל ביציאתם ממצרים ונדודיהם במדבר. חלק זה של התנ"ך מתחיל בלידתו של משה רבנו ומסתיים במותו. חלק ניכר מספרים אלה עוסק בפירוט המצוות השונות שנצטוו בהן בני ישראל וקורא לדבוק בהן.

6 ספרי הנביאים ספרי הנביאים מכילים שמונה ספרים:
ארבעה ספרי נביאים ראשונים ארבעה ספרי נביאים אחרונים. ספרים היסטוריוגרפיים (כתיבת קורות העבר תוך הצגת השקפתו המגמתית של המחבר.) בעיקרם, הידועים גם כנביאים ראשונים: 6.  יהושע (יהו') 7. שופטים (שו') 8. שמואל (מחולקים ל: שמואל א', שמואל ב'; מכונים בקיצור ש"א, ש"ב; או: שמ"א, שמ"ב) 9. מלכים (מחולקים ל: מלכים א', מלכים ב'; מכונים בקיצור מ"א, מ"ב; או: מל"א, מל"ב) ספרי נבואה, הידועים גם כנביאים אחרונים: 10. ישעיהו (יש') 11. ירמיהו (יר') 12 .יחזקאל (יח') 13 . תרי עשר, המכילים שנים עשר ספרי-נבואה קצרים יחסית, שאוגדו יחדיו לספר אחד לפי הסדר הבא:הושע (הו'), יואל (יו'), עמוס (עמ'), עובדיה (עו'), יונה (יו'), מיכה (מי'), נחום (נח'), חבקוק (חב'), צפניה (צפ'), חגי, זכריה (זכ'),מלאכי (מל').

7 ארץ ישראל ספרים: יהושע, שופטים, שמואל, מלכים
ספרים: יהושע, שופטים, שמואל, מלכים ספרי הנביאים הראשונים עוסקים בתיאור שושלות של אישים ומלכים לאורך תקופת ההתנחלות בארץ כנען, תקופת השופטים, ומלכות שאול, דוד ושלמה. תחילת ספר מלכים עוסק בבניית בית המקדש הראשון על ידי שלמה המלך. לאחר מספר פרקים, מתרחש פילוג ממלכת ישראל המאוחדת והסיפור מתחלק לשני קווים נפרדים, אחד עוקב אחר ממלכת ישראל עד לחורבנה, והשני עוקב אחר ממלכת יהודה עד לחורבן בית המקדש הראשון וגלות בבל בסוף ספר מלכים. בתמונה: דוד מעלה את ארון הקודש לירושלים

8 לאחר חורבן בית המקדש ספרים: ישעיהו, ירמיהו, יחזקאל, תרי עשר
ספרים: ישעיהו, ירמיהו, יחזקאל, תרי עשר הנביאים האחרונים עוסקים רבות בדברי תוכחה על פשעיהם של בני ישראל, המתפרשים בתור הגורם המרכזי לחורבן המקדש, בצירוף דברי חזון ונחמה על הקשר בין עם ישראל לאלוהיו. חלק מן הפרטים ההיסטוריים הנוגעים לסוף תקופת בית ראשון מופיעים גם בספרים אלה. הספרים כוללים ערבוב של קינות על החורבן, חזיונות מסוגים שונים, ונבואות על הגאולה לעתיד לבוא. בתמונה: הנביא יחזקאל וחזון העצמות היבשות

9 ספרי הכתובים ספרי הכתובים מכילים 11 ספרים שברובם אינם ספרים עלילתיים ( סיפוריים): שלושת ספרי אמ"ת : איוב (הגות פילוסופית) משלי (פתגמים) תהילים(מזמורים) חמש המגילות: שיר השירים (שה"ש) רות (שירה) איכה קוהלת אסתר (קינות) (הגות פילוסופית) ספרים נוספים: דניאל עזרא (מחולק לשניים - עזרא ונחמיה; מכונים בקיצור עז' ונח', מכונים יחד עו"נ). דברי הימים (מחולקים ל: דברי הימים א', דברי הימים ב'; מכונים בקיצור דה"א, דה"ב)

10 תלמוד בבלי, מסכת בבא בתרא, דף ט"ו, עמוד א'
אז מי בעצם כתב את הספרים?? לדעת החוקרים המודרניים וביקורת המקרא: ספרי התנ"ך חוברו בתקופות שונות ועל ידי מחברים שונים. במקרא עצמו נמצאות קביעות מעטות בלבד לגבי זהותם של מחבריו. באופן כללי, בחיבורים מהעת העתיקה לא היה נהוג לציין את שמו של המחבר, וכך גם בחיבורים רבים מספרי המקרא. באחדים מספרי המקרא מופיע כותרת המייחסת את החיבור למחבר מסוים, אולם רבים מחוקרי המקרא סבורים כי כותרות אלו, בחלק מהמקרים, נוספו בעריכה הסופית והם אינם מקוריים לחיבור, ומשכך, נכונותם אינה ידועה. לדעת הגישה המסורתית הבאה לידי ביטוי בברייתא המובאת בתלמוד, מייחסים את כתיבת ספרי התנ"ך לדמויות ראשיות במקרא: משה - כתב ספרו (=חמשת חומשי תורה), ופרשת בלעם ואיוב. יהושע - כתב ספרו (=ספר יהושע)... שמואל - כתב ספרו (=ספר שמואל), שופטים ורות. דוד - כתב ספר תהלים על ידי עשרה זקנים... ירמיה - כתב ספרו (=ספר ירמיה), ספר מלכים וקינות (=מגילת איכה). חזקיה וסיעתו - כתבו ישעיה, משלי, שיר השירים וקהלת. אנשי כנסת הגדולה - כתבו יחזקאל, תרי עשר, דניאל, ומגילת אסתר. עזרא - כתב ספרו (=ספר עזרא) ויחס של דברי הימים עד לו.  תלמוד בבלי, מסכת בבא בתרא, דף ט"ו, עמוד א'

11 ואיך זה קשור אלינו? ישראל 2014
קישור:


הורד את "ppt "כ"ד הספרים כל הזכויות שמורות- טל אסנהיים

מצגות קשורות


מודעות Google