המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

פראג - מרכז דתי ותרבותי החיים בפראג במאה ה- 16 פנים קתדרלת ויטוס הקדוש

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "פראג - מרכז דתי ותרבותי החיים בפראג במאה ה- 16 פנים קתדרלת ויטוס הקדוש"— תמליל מצגת:

1 פראג - מרכז דתי ותרבותי החיים בפראג במאה ה- 16 פנים קתדרלת ויטוס הקדוש
© Kevin Mark Wood

2 המחאה של יאן הוס במאה ה- 15 חי ופעל בפראג יאן הוס, שהיה כומר, מטיף והוגה דעות צ'כי. הוס נהג לשאת דרשות שבהן תקף את הכמורה הקתולית והאשים אותה בניצול אמונתם התמימה של הנוצרים. הוס קרא לעריכת רפורמות בכנסייה הקתולית.

3 יאן הוס מואשם בכפירה הכנסייה הקתולית העמידה את יאן הוס לדין באשמת כפירה, והוא הוצא להורג ב ממשיכי דרכו נקראו הוסיטים. יאן הוס מועלה על המוקד, תחריט עץ צבוע, 1558 akg-images ©

4 תסיסה דתית בפראג הוצאתו להורג של יאן הוס הביאה לתסיסה בקרב ההוסיטים.
ההוסיטים הרסו כנסיות, תקפו נזירים וכמרים וזרעו הרס וחורבן בעיר פראג. ההוסיטים ניהלו מלחמות במטרה למנוע את הכתרתו של קיסר קתולי. רק ב שב השלום לשרור בבוהמיה.

5 מרטין לותר מערער על יסודות האמונה הקתולית
במאה ה- 16 הופיע נזיר בשם מרטין לותר, שטען כי כל המאמינים הנוצרים שווים בפני האל והגאולה מושגת בכוח האמונה בלבד ולא באמצעות הכנסייה. דבריו של לותר הובילו למהפכה דתית שנקראה רפורמציה. בימי הביניים שלטה באירופה הכנסייה הקתולית שבראשה עמד האפיפיור. מקום מושבו של האפיפיור היה ברומא, ולו היו כפופים בישופים, כמרים ונזירים. לאנשי הכנסייה יוחסה קדושה, ורק דרכם ניתן היה להגיע לגאולה.

6 מלחמות דת במאה ה- 16 במאה ה- 16 איבדה הכנסייה הקתולית ממעמדה ומכוחה.
הנצרות התפצלה לכמה זרמים שנלחמו ביניהם על הכנסת שינויים בכנסייה. מלחמות הדת בין תומכי הרפורמציה למתנגדיה גרמו לשינוי במבנה הפוליטי והדתי של אירופה. ב 1555 הוסכם בשלום אאוגסבורג כי דת השליט היא הדת של מדינתו.

7 דו קיום דתי בפראג השליטים לבית הבסבורג היו קתולים, אבל תושבי פראג ורוב האוכלוסייה בבוהמיה השתייכו לזרמים אחרים בנצרות. כל הקבוצות הלא קתוליות נקראו בשם אוּטרכּיסטים. במאה ה- 16 הייתה בוהמיה המקום היחיד באירופה שבו חיו זו לצד זו האמונה הקתולית והאמונה האוטרכיסטית. יוצאת דופן הייתה כת האחים הבוהמים, שנרדפו על ידי האוטרכיסטים עד שפרשו והקימו כמורה עצמאית.

8 הקונפסיה הבוהמית- חזית דתית מאוחדת
בעקבות מלחמות הדת החליטו הזרמים האוטרכיסטיים ליצור חזית דתית מאוחדת. ב הם ניסחו מסמך שנקרא הקונפסיה הבוהמית. במסמך הופיעו עיקרי דת ורשימת תביעות מהשליטים ההבסבורגים שהיו קתולים. השליטים הבטיחו לעגן את הקונפסיה הבוהמית בחוק, אבל לא עשו כן.

9 פרדיננד ה-1 מחזק את האמונה הקתולית
בימי פרדיננד ה- 1 חודש תפקיד הארכיבישוף של פראג. ב הזמין פרדיננד ה- 1 משלחת של מסדר הישועים כדי לחזק את האמונה הקתולית בפראג. בית ספר של הישועים akg-images ©

10 האפיפיור מגלה סובלנות כלפי בוהמיה
באמצע המאה ה- 16 התכנסה בעיר טרנט ועידה של הכנסייה הקתולית, שהציעה דרכים להתמודד עם התפשטות הרפורמציה. בועידת טרנט התיר האפיפיור למאמינים הנוצרים בבוהמיה לנהל את טקס המיסה לפי מנהג האוטרכיסטים. הארכיבישוף של פראג וגם הישועים קיימו את הוראת האפיפיור בחוסר רצון.

11 מתיחות דתית בימי רודולף ה- 2
העברת חצר הקיסרות של רודולף ה- 2 לפראג ב יצרה מרכז כוח קתולי והגבירה את המתיחות הדתית. ב מרדו אצילים פרוטסטנטים בקיסר, אך הובסו ב"קרב ההר הלבן". בעקבות התבוסה הוצאו כל הכתות הלא קתוליות אל מחוץ לחוק.

12 ההשלכה מחלון הטירה של פראג
ב- 23 במאי 1618 הושלכו שני מושלים קתולים מחלון הטירה בפראג, כחלק מההתנגדות של הלא-קתולים לקונטרה- רפורמציה. Akg-images©

13 המתיחות הדתית והלאומית באוניברסיטת פראג
מאז נוסדה האוניברסיטה של פראג ב ועד המאה ה- 15 היא הייתה מחולקת לקבוצות לפי השתייכות גיאוגרפית ולשונית. כל קבוצה כונתה בשם "אומה", ולכל אחת היה קול שווה בהצבעה. במאה ה- 15 הפכה האוניברסיטה של פראג לאוניברסיטה הוסיטית. בעקבות הרפורמציה החלה האוניברסיטה לייצג את הזרמים הנוצרים הלא קתוליים.

14 הישועים מקימים בתי ספר תיכוניים
הישועים הם אלה שיצרו מסגרת לימודית חדשה: בית הספר התיכון. הלימודים בבתי הספר התיכוניים התנהלו בלטינית וגם ביוונית, וכללו קריאה בכתבי משוררים וסופרים רומיים ולימודי פיזיקה ופילוסופיה. החינוך בבתי הספר של הישועים היה קתולי, אך הם עודדו גם תלמידים לא קתולים ללמוד אצלם, בתקווה שיחזרו אל האמונה הקתולית.

15 הישועים מארגנים אירועים לציבור הרחב
חלק קבוע בפעילות הישועים היה ארגון הופעות חגיגיות שבהן הוצגו לקהל הרחב הישגי התלמידים. ההופעות התבססו על סיפורים מהתנ"ך, מהברית החדשה ומההיסטוריה הכנסייתית, והן היוו מכשיר להפצת האמונה הקתולית. הישועים ארגנו גם חגיגות דתיות, שבהן היו התלמידים לבושים בחלוקים מפוארים או מחופשים למלאכים צועדים בתהלוכה. גם תלמידי האוניברסיטה של פראג השתתפו בחגיגות הדתיות.

16 מיסטיקה ומאגיה בחצרו של רודולף ה- 2
חצר הקיסר רודולף ה- 2 שימשה מוקד משיכה למלומדים מכל רחבי אירופה. החצר שילבה תפיסות מיסטיות ומאגיות שהיו חלק מאופי המדע באותה תקופה. מעבדה של אלכימאי akg-images©

17 אלכימאים מתיישבים בפראג
האלכימיה במאה ה- 16 הייתה צירוף של ידע מעשי בכימיה ובביולוגיה עם מחשבה פילוסופית על הטבע האדם והיקום. אלכימאים רבים בחרו להתיישב בפראג בשל האווירה הפתוחה ששררה בחצר המלכות של רודולף ה-2. הדמויות הידועות ביותר שהגיעו לפראג היו האנגלים ג'ון די ( ) ואדוארד קלי ( ).

18 מדענים מתרכזים בפראג בתקופת הקיסר רודולף ה-2
חיו בפראג מדענים רבים כמו: תאדס האג'ק טיכו ברהה יוהנס קפלר יוהנס קפלר ורודולף ה-2, תחריט עץ, 1862 akg-images©

19 התקדמות טכנולוגית במאה ה-16
בתקופה זו השתכללה הטכניקה של הייצור והמיכון. חיבורים חשובים נכתבו בנושא כריית מתכות. הוצגו טכניקות חדשות בגידול דגים. התפתח כושר הייצור של שעונים ושל שעונים אסטרונומיים. השעון האסטרונומי על בנין העירייה של העיר הישנה, נוצר במאה ה - 15 © Alfredo Kojima

20 האמנויות בחצרו של רודולף ה- 2
רודולף ה- 2 הביא לפראג אמנים, ארכיטקטים, מוסיקאים ותכשיטנים. בארמונותיו נאצרו אוספים גדולים של חפצי אמנות, ואמנים צעירים שלמדו באיטליה ובארצות השפלה הוזמנו לפראג כדי לצייר ולפסל. בשנת 1602 הוכן במיוחד הכתר הקיסרי, שהיה מעוטר ב- 186 יהלומים ונחשב לאחת מיצירות המופת הגדולות של חצר המלכות.

21 הכתר הקיסרי של בית הבסבורג האוסטרי
הכתר הקיסרי, שהוכן במיוחד על ידי האמן יאן ורמיין, נחשב לאחת מיצירות המופת הגדולות של חצר המלכות. הכתר היה עשוי משלושה מרכיבים מסורתיים: זר, מצנפת וראש - המסמלים שליטה, כוח והדר. akg-images©


הורד את "ppt "פראג - מרכז דתי ותרבותי החיים בפראג במאה ה- 16 פנים קתדרלת ויטוס הקדוש

מצגות קשורות


מודעות Google