המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

אוריינות ליקט וערך: שמואל כהן.

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "אוריינות ליקט וערך: שמואל כהן."— תמליל מצגת:

1 אוריינות ליקט וערך: שמואל כהן

2 אוריינות בשבילי זה.. אנו רואים באוריינות דרך לעלות למעלה, לצאת החוצה, לחדור פנימה; דרך לחולל שינויים אישיים וחברתיים, דרך לקבל אחריות, הזדמנות להבעה עצמית ולהבעת העולם, דרך מוסרית לבצע החלטות ולפקח על בחירה, דרך לזכות בתחושת פרטיות ובתחושת השתייכות; דרך לזכות בזכויות האדם הבסיסיות המגיעות לכל אדם, תלמיד ומורה. (ז'נט אמיג)

3 אוריינות חדשה.. המונח אוריינות חדשה מבקש לבטא את תרבות הקריאה, הכתיבה, ההאזנה והדיבור. זה אינו מקצוע, אלא תפיסת עולם, המעמידה את הפרט במרכז, מכבדת את אישיותו ואת עולמו ומדגישה את חשיבות האינטראקציה שבינו לבין המורה, החברה והעולם. לפי תפיסה זו, זהו תנאי לחולל שינויים אישיים ושינויים חברתיים, פוליטיים, ובעצם שינויים בתרבות. (שוש ברוש)

4 אוריינות.. אוריינות היא היכולת לקרוא ולכתוב. בהקשר מודרני, המושג בדרך כלל מציין קריאה וכתיבה ברמה המספיקה לתקשורת כתובה, ובאופן כללי לרמה המאפשרת לאדם לתפקד באופן מוצלח ברמות מסוימות של החברה. יש הכוללים במושג גם כישורים אחרים כגון כישורי מחשב בסיסיים או חשבון ברמה בסיסית, הגדרות חדשות אלה, וההכללה של שמע ותמונות ואלמנטים גראפיים אחרים לתקשורת דיגיטאלית, מעלים אפשרות שיש להרחיב את מושג האוריינות באופן משמעותי.

5 אוריינות במאה ה-21 עבור העולם העכשווי, אוריינות פירושה יותר מאשר האפשרות לקרוא, לכתוב, ולספור. היא כוללת גם את היכולת להשתמש ולתקשר בצורות שונות ובמגוון טכנולוגיות. מאז שהמחשב נעשה לאמצעי נפוץ בשנות ה־90, הוא הפך לכלי תקשורת חשוב ומרכזי. יש מקום לדבר כיום על מספר רחב של "אוריינויות". אלה כוללות טכנולוגיה ואת האפשרות להשתמש בטכנולוגיה על מנת לתקשר בצורות השונות שהעולם המודרני מאפשר לנו. אוריינויות אלה כוללות שימוש במידע בצורה מוכשרת ומתאימה, והן רבות פנים וכוללות מגוון רחב של טכנולוגיות ומדיות.

6 אוריינות כגישה שלמה לחיים
אוריינות כגישה שלמה לחיים האוריינות מפליאה עשות, רק כאשר אנחנו מבינים שזוהי גישה שלמה לחיים. אוריינות הינה בעיני ההגשמה המעשית של הפסוק המבטא בתמציתיות את אידיאל החינוך היהודי: "חנוך לנער על פי דרכו, גם כי יזקין לא יסור ממנה." ככזאת, האוריינות מתקיימת מרחם ומינקות, הופכת לטבע שני לילד ולמחנך, ויש בכוחה להשפיע על פני החברה והעולם. "על רבי יהושוע בן חנניא נאמר: ’אשרי יולדתו, כשעוד היה ברחם אמו הייתה הולכת עמו לבתי מדרשות כדי שידבקו אוזניו בדברי תורה.'" אוריינות לא עובדת כאשר משתמשים בה כשיטה להוראת קריאה וכתיבה בלבד. כדי להגשים אוריינות עלינו להפנים את הרעיון שרכישת מיומנויות השפה: הדיבור, ההקשבה, הקריאה והכתיבה, איננה מטרה לעצמה, אלא רק אמצעי להשיג תכלית נשגבת ממנה. הבנת הנקרא חשובה, אך גבוהה ממנה, אהבת הנקרא, וגם זו אינה תכלית לעצמה, אלא רק דרך רבת הוד להשיג אהבת האדם. אהבת האדם תושג, רק אם נשכיל להבין את הקשר בין למידה לאהבה.

7 אוריינות כגישה שלמה לחיים
אוריינות כגישה שלמה לחיים המושג אוריינות מתכוון למערכת של התנהגויות, בהן אדם השולט בשפה, מסוגל להעביר ולקלוט מסרים, תוך שימוש בפונקציות הלשון השונות. הגישה האוריינית רואה בילד כיוצר ומתהלך בשפה, כחלק מהתהליך הטבעי של התפתחות השפה. המושג אוריינות מצביע על קשר ברור בין שפה לחשיבה. עלינו לחשוב כפי שקוראים וכותבים ולהפעיל התנהגויות מתאימות בהתאם.

8 אוריינות כמכלול האוריינות קשורה לתפקודי השפה של האדם.
אוריינות כמכלול האוריינות קשורה לתפקודי השפה של האדם. מכיוון שהשפה קשורה בכל מה שאדם עושה ניתן לומר שהאוריינות היא בבסיסו של כל תחום שבו אנו פועלים גם בחיי היומיום וגם בחיים הבית ספריים. כך אפוא ניתן לדבר על אוריינות פונקציונלית (תפקודית) ועל מוסדית", "אוריינות מחשבים", "אוריינות מערבית", "אוריינות ביקורתית" - הכול לפי ההקשר. אדם אורייני הוא זה היכול לנווט את עולמו באמצעות מערכות סימנים מגוונות, לא רק אלה של השפה. לפי תפיסה זו, האוריינות משמעה שימוש גמיש במערכות סימנים. אנו מגדירים את האוריינות כיכולת להשתמש בתפקודי שפה, כגון דיבור, האזנה, קריאה, כתיבה, התבוננות וידע מטא-לשוני, בהקשרים שונים ובהתאם לדרישות הנסיבתיות המשתנות. יכולת זו מושתתת, ככל הנראה, על ידע כלשהו שנרכש במהלך החיים באמצעות תפקודי השפה השונים. הידע נרכש באמצעות ערוצים שונים: הערוץ השמיעתי, הערוץ הכתוב, הערוץ החזותי וערוץ ההדמיה והעשייה במרחב.

9 חשיבה ביקורתית =חשיבה אוריינית
חשיבה ביקורתית של האדם האורייני פירושה היכולת שהיא מעבר לכושר לעמוד על הדברים המרכזיים בטקסט. חשיבה ביקורתית פירושה היכולת להתווכח עם הדברים, לקשרם לטקסטים אחרים או לעולם ההתנסויות האישיות, לראות אותם מזוויות ראייה נוספות, להטיל בהם ספק, לשקול חלופות ולשקף את ההתנהגויות האורייניות. חשיבה ביקורתית היא חשיבה אוריינית הבאה לידי ביטוי בשלושה רכיבים מרכזיים: ביקורתיות, הפגנת "בעלות" על הטקסט האישי, מודעות לתהליכים ולהשפעתם על האירועים האורייניים.

10 אוריינות- תהליך של צמיחה
אוריינות מוגדרת כתהליך של צמיחה שהוא פונקציה של התפתחות גילית וסביבה תומכת. הסביבה מספקת מידע אך קליטתו, עיבודו ויישומו הם תהליך פנימי המתרחש אצל הלומד שיש לו יכולות בסיסיות הטמונות בהבנת העולם. האוריינות תתפתח אם התנאים טובים מאפשרים זאת, כלומר אם יש תמיכה, עידוד, סביבה מגרה המספקת הזדמנויות לעסק באוריינות. אוריינות היא השליטה בשפה דבורה (האזנה ודיבור) ובשפה הכתובה (כתיבה וקריאה) כמכלול אחד שלם. האוריינות אינה יכולה להישאר התחום הצר של קריאה וכתיבה, אלא שיש להדגיש את הקשר הקיים בין השפה המדוברת והכתובה בכל שלבי ההתפתחות החל מהגיל הרך, גיל בו מופיעים גילויים ראשוניים של אוריינות (גרטון ופראט- 1988).

11 ידע של מדע ( עובדות תופעות ותהליכים כולל הבנה ותש"ג)
אוריינות מדעית ידע של מדע ( עובדות תופעות ותהליכים כולל הבנה ותש"ג) ידע על מדע (הכרת מהות המדע והטכנולוגיה, המחקר המדעי, הסברים מדעיים,ומקום המדע והטכנולוגיה בחברה ) מיומנויות מדעיות (זיהוי שאלה מדעית, מתן הסברים מדעיים לתופעות, חשיבה ביקורתית, הסקת מסקנות מבוססות על ממצאים מדעיים, הצגת רעיון מדעי) תגובות והצגת עמדות (הבעת עמדות, הבנת מקום המדע, הבנת ערך המחקר, וגילוי עניין במדע) ד"ר ברוריה אגרסט

12 אוריינות טכנולוגית אוריינות טכנולוגית הינה עולם מורכב של מחשבות, עקרונות,התנסויות, טכניקות ודרכי פעולה של האדם בסביבתו המהווה חלק מהתרבות האוניברסאלית. אוריינות טכנולוגית הינה תהליך ספיראלי (רב גילי) של הקניית ידע, מיומנויות וערכים במטרה לשפר את יכולתו של האדם להתמודד בסביבה טכנולוגית וחברתית משתנה.

13 ביבליוגרפיה


הורד את "ppt "אוריינות ליקט וערך: שמואל כהן.

מצגות קשורות


מודעות Google