המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

מערכת השלד והשרירים.

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "מערכת השלד והשרירים."— תמליל מצגת:

1 מערכת השלד והשרירים

2 מערכות בגוף האדם האיברים בגוף האדם מאורגנים במערכות.
מערכות הגוף פועלות בתאום ובשיתוף פעולה ביניהן. הובלה עצבים שלד שרירים עור עיכול נשימה הפרשה

3 קלט תהליך פלט גוף האדם מתפקד כמערכת אחת שלמה,
או כמו מערכת על, המורכבת ממערכות רבות. בכל פעולה שאנו עושים שותפות מספר מערכות, הפועלות יחד כדי למלא את התפקיד. כל אחת ממערכות גוף האדם מורכבת מאיברים שונים הפועלים בתיאום להשגת תיפקוד המערכת. מערכת קולטת חומרים או אנרגיה או מידע – זהו הקלט בתוך המערכת מתבצע תהליך של עיבוד – זהו התהליך ומן המערכת יוצאים התוצרים של התהליך- זהו הפלט קלט תהליך פלט

4 השלד : השלד הוא הקובע את צורתו של הגוף. צורתם של כל בעלי החוליות כגון עופות, זוחלים וכדומה, נגזרת מהשלד שלהם. לחסרי חוליות יש לעיתים שלד חיצוני, למשל לסרטן, או שאין להם שלד כלל, למשל הרכיכות ולכן צורת גופם אינה קבועה. עשוי מעצמות המתחברות למערכת אחת באמצעות רקמת חיבור או סחוס. ישנם חלקים בשלד, שאינם עשויים עצם אלא סחוס, כגון האוזן וחלקו התחתון של האף.

5 תפקידי השלד: שמירת צורת הגוף - מעניק לגוף את צורתו.
הגנה על האיברים הפנימיים כמו: המוח, חוט - שדרה, הלב, הריאות ועוד. אחיזה לשרירים ומנופים לתנועת השריר – אין כל אפשרות להפעיל את העצמות ללא הפעלת השרירים - ואף לא את השרירים ללא העצמות. השלד מאפשר לנו לנוע. התנועה נובעת מהשרירים אך היכולת של השריר להזיז את העצם המחוברת אליו מאפשרת לגופנו לנוע. כיווץ קטן של שריר יכול להתבטא בתנועה רחבה הרבה יותר של העצם, בהתאם לחיבור ביניהם. במוח(לשד) העצם (רקמה רכה הנמצאת בתוך החללים הפנימיים של העצם)- נוצרים תאי דם תאי:האדומים, הלבנים וטסיות הדם. העצמות משמשות גם מאגר של סידן ומינרלים אחרים.

6 העצמות מתחלקות לשלושה סוגים:
עצמות ארוכות כמו: עצמות הגפיים, בנויות כצינורות חלולים. משתתפות בתנועה. כמו כן, עיקר ייצור הדם מתבצע בעצמות הארוכות. עצמות שטוחות כגון עצמות הגולגולת, צלעות ,עצמות חגורת הכתפיים וחגורת המתנים. בונות דפנות של חללים להגנת האברים שבתוכם. הגולגולת מגנה על המוח מפגיעות. הלב והריאות מוגנים על ידי הצלעות. אברי הרבייה הנשיים ושלפוחית השתן מוגנים על ידי עצמות האגן עצמות קטנות כגון העצמות שנמצאות בשורש כף היד והרגליים. אלה עצמות בעלות צורות שונות, המהוות מערכות שדרושה בהן תנועה רבה לכל אחד מחלקי השלד יש מאפיינים מיוחדים בהתאם לתפקידו.

7 חלקי השלד גולגולת צלעות עמוד השדרה כף היד כף הרגל

8 מפרקים הם אזורים בגוף שעליהם מתחברות שתי עצמות או יותר.
קצות העצמות מחוברות ביניהן ע"י רצועות חזקות. והעצמות מתאימות זו לזו בצורה כזו שתאפשר תנועה. המפרקים מצופים בחומר חלקלק שמונע חיכוך, וכן מוגנים ע"י נוזל שמופרש כל הזמן. בצורה כזו איננו חשים כאב בזמן תנועה. חופש התנועה בין העצמות תלוי במבנה המפרק.

9 סוגי מפרקים מפרק ציר – מפרק הבנוי כציר של דלת, מאפשרים כפיפה ויישור ונע בכיוון אחד כמו:המרפק ומפרק הברך. (לסת – סוג של מפרק ציר). (4 בתמונה) מפרק כדורי – מפרק הבנוי בצורה של מכתש ועלי. זהו המפרק שנותן את מירב החופש התנועתי. הוא מאפשר תנועה לכל הכיוונים.כמו: מפרק הירך ומפרק הכתף. (1 בתמונה) הגמישות שלנו תלויה בעצם בחופש התנועה של המפרקים. לכל אדם יש את הגמישות שלו. ישנם אנשים גמישים יותר ואנשים גמישים פחות.

10 מבנה העצמות רקמת העצם היא רקמה חיה. מורכבת מתאי עצם שהם תאים חיים, הנתונים בתוך חומר-ביניים מוצק . תאי העצם צורכים חמצן ומזון ומפרישים פחמן דו חמצני ופסולת. כדי לספק את הצרכים החיוניים חודרים לעצם כלי דם המובילים אל תאי העצם ומהם את החומרים החיוניים. מערכת ההובלה מספקת לעצמות השלד חומרים, החיוניים לבניית העצמות ולקיומן, כגון סידן וזרחן. הזרחן והסידן נאגרים בעצמות ומסופקים לגוף דרך מערכת ההובלה, בעת הצורך. מרכיביו העיקריים של החומר המוצק הם: כ-25% חומר אורגני, בעיקר חלבון, 45% מלחים מינרלים, בעיקר זרחת-הסידן כ-30% מים. המבנה המיוחד המשותף לכל העצמות : חלק חיצוני הבנוי מעצם צפופה וחלק מרכזי, הבנוי עצם ספוגית.

11 עמוד השדרה חלק המרכזי של השלד ,נושא עליו את הגולגולת ואליו מחוברות עצמות בית החזה ועצמות אגן הירכיים עם הגפיים. עמוד השדרה בנוי חוליות חוליות המופרדות בלוחיות של חומר גמיש הנקרא סחוס ותפקידו מנוע חיכוך בין העצמות. החוליות מאפשרות כיפוף,לעמוד השדרה צורת S צורה זו מונעת זעזועים בעת הליכה וריצה ובנוסף יכולה להרים משא כבד טוב יותר מעצם ישרה.

12 מערכת השרירים מבנה, אספקת אנרגיה והיבטים מכאניים

13 סוגי שריר השרירים שבגוף האדם עשויים מרקמת שריר שהיא אחת מארבע רקמות היסוד. ישנם שלושה סוגים של שרירים, המוצגים בשקופית הבאה ונבדלים זה מזה בתפקודם, בעצבובם, בצורת הסיבים ובאופן התכווצותם.

14 סוגי השרירים בגוף האדם

15 שרירי שלד - שרירי השלד מהווים כ- 40% ממשקל הגוף ונקראים גם שרירים רצוניים ושרירים משורטטים.
שרירי שלד הם רב- גרעיניים ומאופיינים במבנה מסודר של היחידות המתכווצות. הם ניחנים ביכולת להתכווץ מהר ולזמן קצר ומסוגלים לפתח כוח רב.

16 תפקידי שרירי השלד מניעים את הגוף, מאפשרים את יציבת הגוף הזקוף,
מגינים על איברים פנימיים, מפיקים חום, עוזרים בהחזרת הדם הוורידי מהגפיים התחתונים ומהבטן אל הלב מסייעים בספיגת זעזועים הנובעים מתנועות הגוף.

17 שרירי שלד

18 מבנה מקרוסקופי של שריר שלד (חתך רוחב בשריר)

19 חיבור שריר – עצם שריר מחובר לעצם על ידי גיד. הגיד הוא המשכם של רקמות החיבור העוטפות את התאים, צרורות תאי שריר והשריר כולו. כלומר, הגיד הוא רקמת חיבור ומהווה חלק מהשריר. תפקיד הגידים: להעביר את המתח שנוצר בשרירים לעצמות. הגידים אינם נמתחים. לתכונה זו חשיבות רבה מאחר שהם מסוגלים להעביר כל מתח קטן שמתפתח בשריר אל מערכת השלד. לו הייתה לגידים יכולת מתיחה קלה, אי-אפשר היה לבצע תנועות עדינות, כגון פעולת אצבעות והזזת גלגל העין.

20 יצירת תנועה במפרק התכווצות השריר מפעילה מתח על הגיד, השואף לקרב את העצמות זו לזו ועל-ידי כך ליצור תנועה. מידת הקיבוע של עצמות המפרק היא שתקבע איזו עצם תנוע. לדוגמה, הפעלת שריר הדו- ראשי של הזרוע יכולה לקרב את האמה לכיוון הזרוע או את הזרוע לכיוון האמה. האיבר שייתן את ההתנגדות הקטנה יותר לפעולת השריר יהיה זה שינוע. ישנם מקרים שבהם השריר עובר מעל שני מפרקים, ואז הוא יכול ליצור תנועה בשני המפרקים יחד או באחד מהשניים. לדוגמה, שריר הדו- ראשי של הזרוע יכול לבצע כפיפה במרפק וגם כפיפה בכתף.

21 . שיתוף פעולה בין שרירים ישנם שרירים שמבצעים תנועה מסוימת במפרק, וישנם שרירים שעושים את התנועה ההפוכה. לדוגמה, שריר הדו - ראשי של הזרוע מבצע כפיפה במרפק, ושריר התלת-ראשי מבצע פשיטה במרפק. כאשר מתבצעת תנועה במפרק, השריר העיקרי המבצע את התנועה נקרא אגוניסט, והשריר שמבצע את התנועה המנוגדת נקרא אנטגוניסט. כאשר האגוניסט מתכווץ, האנטגוניסט רפה, סיביו מתארכים וכך הוא מאפשר תנועה חלקה ומתואמת.

22 שרירי הידיים

23 בכל תנועה משתתפים שרירים אחדים
בכל תנועה משתתפים שרירים אחדים. תיאום ושיתוף הפעולה בין השרירים שנעשים באמצעות מערכת העצבים, נקראים קואורדינציה בין-שרירית. תיאום זה מאפשר ביצוע תנועתי שוטף וחלק של איברי גופנו.


הורד את "ppt "מערכת השלד והשרירים.

מצגות קשורות


מודעות Google