המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

אלכוהול ונהיגה.

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "אלכוהול ונהיגה."— תמליל מצגת:

1 אלכוהול ונהיגה

2 האלכוהול מהו? האלכוהול, הוא חומר היכול לשנות את המבנה והפעילות של רקמות הגוף, ואת התנהגות המשתמש ומצבו הנפשי. צריכת משקאות אלכוהוליים בתדירות גבוהה, מחבלת בפעילות הגוף ובתפקודו ועלולה להביא לתלות והתמכרות. זו הסיבה, שאלכוהול מוגדר כ"סם", סם רטוב, היוצר התמכרות.

3 מה גורם האלכוהול לנהיגה והופך אותה למסוכנת וקטלית?
האלכוהול, הוא סם, המדכא את פעילות הגוף, ומחליש את היכולות של הנהג. יכולות נהיגה כגון : תאום ואיזון, ראיה, אחיזת הגה, תפיסה, עיבוד מידע, תשומת לב ושיקול דעת ניזוקות ונחלשות.

4 לא קיימת רמה בטוחה של אלכוהול,
שלא תחליש את יכולות הנהיגה שלנו, האלכוהול, תמיד ישפיע על דרך חשיבתנו, הרגשתנו ופעולותינו. מפאת חשיבות הדברים להלן השפעותיו השליליות של האלכוהול:

5 1. שיקול דעת אחד התחומים הראשונים שבו חלה פגיעה הינו תחום שיקול הדעת. הנהג עשוי לנסוע מהר מדי, לטעות, באמידת המרחק הנדרש לצורך עצירה בטוחה, ולקחת על עצמו סיכונים מיותרים.

6 2. ראיה האלכוהול, משפיע על היכולת של המוח לפקח על תנועות העיניים, ככל שיגדל שעור האלכוהול בדמנו, יפחתו תנועות העיניים לצדדים. ברמת אלכוהול גבוהה, הנהג, מסתכל רק לפנים, ומחמיץ לראות אירועים משמעותיים המתרחשים מימינו או משמאלו. התופעה של ראיה מעורפלת, אך היא עשויה להיות תולדה של רמות גבוהות של אלכוהול. ההתאוששות מסנוור מתארכת, ועשויה להיות תופעה של ראיה כפולה של עצמים, ואפילו עיוורון זמני.

7 3. זמן תגובה ההשפעה המדכאה של האלכוהול מפחיתה את היכולת להגיב בעיתוי נדרש. גם כאשר נהג סבור, שיש לו יכולת לשלוט ברכבו, אין האלכוהול מאפשר לו פעולה תקינה. תגובות למצבים משתנים בסביבת הנהיגה, תגובות לפעולות של נהגים אחרים, תגובות להתנהגות הולכי רגל או שינויים ברמזור הופכות לאטיות ומסוכנות מבחינת תוצאותיהן.

8 4. היגוי ההגוי, של הנהג הנוהג תחת אלכוהול הוא מלאכה קשה. הנהג מתקשה לשמור על יציבות הרכב, ונסיעה בתוך הנתיב, מבלי לסטות ממנו.

9 5. תפיסה ועיבוד מידע האלכוהול, משפיע בצורה שלילית, על הדרך שבה הנהג מבחין ומפרש מראות, קולות, או גירויים אחרים מן הסביבה. האלכוהול, מאט את הקצב של עיבוד המידע, אותו הוא קולט. נהג כזה, יזדקק למשל, לזמן רב יותר, על מנת לקרוא רישום על שלטים, להבחין בתמרורים, להבחין בכלי רכב אחרים ולהגיב נכון ובמועד כאשר הולכי רגל חוצים במעבר חצייה.

10 6. קשב - תשומת לב האלכוהול פוגע ביכולת הנהג לקלוט מידע משני מקורות בו זמנית. נהיגה דורשת בין היתר אחיזת הגה, שמירה על נסיעה בתוך הנתיב ובכוון הנכון, הבחנה ברכבים אחרים ושמירת מרחק בינו לבינם, תשומת לב לסימני תעבורה שונים וזהירות בקשר להולכי רגל. פעולות אלו מתרחשות בו זמנית ועל הנהג לחלק תשומת לבו בין כולם. הנהג, הנוסע תחת השפעת אלכוהול, מתמקד בהגוי בלבד, ומתעלם ממידע אחר העשוי להגדיל את ההסתברות לתאונה.

11 7. תאום ויציבות היכולת לחבר יציבות, דיוק ומהירות, נחלשת, בהשפעת האלכוהול. היכולת לתאם בין פעולות שונות נפגעת, דיכוי מערכת העצבים משפיעה על יצירת רפיון שרירים. מופיעות הפרעות בתנועות, משימות של תיאום בין העין והיד, הופכות קשות, ולעתים מופיעות בעיות של איזון גוף (זו הסיבה שאנו רואים שיכורים ההולכים ומתנדנדים).

12 8. תרדמת אלכוהול בריכוז גבוה ובצרוף גורמי עייפות אחרים עשויים להוביל לתרדמת, שהיא כמובן בעלת פוטנציאל סיכון גבוה ביותר.

13 אמונות תפלות בקשר לאלכוהול

14 אלכוהול יעיל לחימום הגוף?
הדבר כמובן אינו נכון! האלכוהול אמנם גורם לכלי הדם הקרובים לעור להתרחב, אך צינורות הדם המצויים באברים פנימיים, עשויים להתכווץ. הרחבת צינורות הדם הקרובים לעור, יוצרת תחושה של חמימות, בשעה שהמצב הכללי אינו כך. תחושה זו, שהיא בעצם סימן לאיבוד חום, עשויה להיות מסוכנת בסביבה קרה, ובעיקר כאשר הגוף אינו מוגן דיו.

15 משקה אלכוהולי מרווה צימאון?
כמובן שהדבר אינו נכון, וזאת מפני שלמשקאות האלכוהוליים, יש השפעה של דיכוי החלק בגופנו האחראי על ויסות קצב הפחשת הנוזלים מן הגוף. שתיית משקה אלכוהולי מגבירה את קצב הפרשת הנוזלים מגופנו וזאת ביחס גדול יותר מהכמות ששתינו. כמות קטנה של אלכוהול תביא להפרשה גדולה של נוזלים מן הגוף, תגרום לירידה במאזן הנוזלים, ולהרגשה חזקה של צמא.

16 אלכוהול מחדד חושים? כמובן שזה לא נכון ! נהפוך הוא, האלכוהול פוגע ביכולת הריכוז שלנו, ביכולת הלמידה, בזיכרון וביכולת לפתור בעיות.

17 קיימות תרופות פלא להפגת שכרות?
יש המאמינים, ששתיית קפה, מקלחת קרה או רעיונות "מעוררים" אחרים עוזרות להפגת שכרות. הדברים אינם כך, האלכוהול מתפרק בכבד, וקצב ההתפרקות תלוי בכבד. כל עוד הכבד אינו מפרק את האלכוהול, הוא ממשיך "לטייל" בדם, והאדם הוא ער, אך עדיין בשכרות. מבחינה זו אדם המתקלח על מנת להפיג השפעת אלכוהול, הוא לא רק שכור, אלא "שכור רטוב".

18 תקנות

19 נושא הנהיגה תחת השפעת משקאות חריפים קיבל התייחסות ברורה ומוגדרת בחוק
נושא הנהיגה תחת השפעת משקאות חריפים קיבל התייחסות ברורה ומוגדרת בחוק. תקנה 26(2) קובעת שאסור לאדם לנהוג ברכב כאשר הוא מצוי תחת השפעת סמים או משקאות משכרים. התקנות מפרטות, מהי הכמות המקסימלית שמעליה אסור לנהוג. בישראל, הרמה של 0.05% היא הרמה המירבית של אלכוהול בדם המותרת לנהיגה. *חוקים אחרים ותקנות אחרות מתייחסים לאיסור מכירת משקאות לקטינים מתחת לגיל 18, וכן לדרך בה מתבצעות בדיקות שכרות. חשוב לזכור נהיגה תחת השפעת אלכוהול, הינה עבירה, שניתן לשלול בעקבותיה מיידית את רישיון הנהיגה, ולהטיל קנסות גבוהים, ואף מאסר. נהיגה תוך שכרות או תחת השפעת סמים או משקאות חריפים גוררת רישום של 10נקודות חובה.

20 סימנים המזהים נהיגה תחת השפעת אלכוהול

21 פניות רחבות ברדיוס הגדול מן הנורמלי, פניות חריגות ובלתי חוקיות.
2. נסיעה במרכז הכביש, כאשר הפס הלבן נמצא בין הגלגלים. 3. התנהגות שכרותית הכוללת: קיבעון של העיניים, אחיזה חזקה של ההגה, קרבה גדולה של הפנים לשמשה הקדמית, עשיית תנועות חריגות ומשונות. 4. ביצוע של "כמעט תאונה" כגון: נסיעה בקרבה מסוכנת לקיר, מדרכה או כלי רכב אחרים. 5. נסיעה בזיג - זג. 6. נסיעה במסלול נגדי, נגד כיוון התנועה.

22 7. ירידות ועליות חוזרות מן השוליים מספר פעמים.
8. סטיות חדות. 9. נסיעה במהירות מופרזת. 10. עצירה ללא סיבה באמצע הכביש. 11. אי שמירת מרחק. 12. בלימות פתאומיות, חריגות או בלתי נדרשות.

23 13. אי ציות לתמרורים. 14. איתות שאינו הולם את פעולות הנהיגה, כגון איתות ימינה בשעה שמתבצעת פניה שמאלה. 15. תגובה איטית מעבר לנורמלית, לפעילות רמזורים. 16. האצה והאטה לא על פי הנדרש ע"י זרם התנועה. 17. נסיעה ללא אורות בשעות שיש צורך להדליק אורות.

24 לסיכום:

25 האלכוהול נראה בתחילה כידיד, אך הוא מרמה אותנו והופך לאויב
האלכוהול נראה בתחילה כידיד, אך הוא מרמה אותנו והופך לאויב. האלכוהול פועל לשינוי התנהגות המשתמש ומצבו הנפשי, הוא מקהה את כושר שיפוטו, הוא מסיר מחסומים, משחרר את בלמי ההתנהגות, עד שהמשתמש הופך לשוטה, המגיב לדברים בלתי קיימים והופך למטרד מסוכן ביותר. השפעתו של האלכוהול ניכרת בטעויות שיפוט ושיקול דעת, ירידה בכושר הראיה, בהארכת זמן תגובה, בהידרדרות השליטה על פעולותיו ותנועותיו של הנהג, בחוסר יכולת למקד קשב ובתרדמת. מספר מיתוסים קיימים בקשה לאלכוהול המעידים על העדר ידיעה נכונה בדבר השפעתו. ביניהם, ניתן למנות נושאים כמו : מידת יעילות האלכוהול בחימום הגוף, השפעותיו כמשקה, הקשר בינו לבין משקל, ותרופות פלא להפגת השפעתו. תקנות התעבורה רואות בכל רמת ריכוז אלכוהול בדם העולה על 0.05%, רמה מסוכנת לנהיגה, ועל כן חל איסור מוחלט לנהוג ברמות גבוהות מזו. גם לתרופות השפעות דומות לזו של האלכוהול, ועל כן יש חשיבות בקריאת הוראות השימוש שלהן, ומתן תשומת לב להנחיות הקשורות לאפשרויות הנהיגה לאחר נטילת התרופה. זהוי התנהגויות חריגות של נהגים שיכורים תאפשר לנו לנהוג נהיגה בטיחותית יותר, המונעת תאונות.

26 מסקנה; אם שותים לא נוהגים

27 מגישים: עוז & רביד


הורד את "ppt "אלכוהול ונהיגה.

מצגות קשורות


מודעות Google