המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

טיפול באנגלית כשפה זרה לילדים עם קשיי למידה

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "טיפול באנגלית כשפה זרה לילדים עם קשיי למידה"— תמליל מצגת:

1 טיפול באנגלית כשפה זרה לילדים עם קשיי למידה
ג'נינה קהן-הורביץ Ph.D

2 כלים לאבחון רצפים (ימי השבוע, חודשי השנה) יחס צליל-אות (טלי)
זיהוי מילים (טלי) זיהוי משפט (טלי) אוצר מילים + גרפמה פותחת, אוצר מילים + קריאת מילים, הבנת הנקרא ברמת המשפט (טלי) הבנת הנקרא ברמה בסיסית (טלי) הבנת הנקרא (כיתה י') – דורית תחביר/מורפולוגיה ((a, an,There is a/an, There are some, פועל "to be", כינוי ((pronouns

3 טיפול רצפים הבנת הנקרא + אוצר מילים – Antarctica הבנת הנקרא The Poodle
דוגמת שיעור (דגש על חיקויי, דגש על לימוד קריאה בשיטה מובנית ורב-חושית).

4 תכניות מובנית ורב-חושיות: עקרונות ותוכן ההוראה
מטרת תכנית רב חושית ומובנית היא לפתח את היכולת העצמאית של התלמיד לקרוא, לכתוב ולהבין את השפה הנלמדת. תכניות רב חושיות ומתוכננות צריכות לכלול את התוכן הבא לפי עקרונות ההוראה הבאות:

5 עקרונות ההוראה תוכן: מבנה השפה האנגלית רב- חושית, בו זמנית VAKT
שיטתית ומצטברת הוראה ישירה הוראה דיאגנוסטית עד אוטומטיות הוראה סינטטית/ אנליטית פונולוגיה ומודעות פונולוגית קשר צליל אות: חזותי לשמיעתי, שמיעתי לחזותי, צירוף ופירוק סוגי הברות ודרכי פירוק מורפולוגיה: מילים בסיסיות, שורשים, תחיליות וסופיות תחביר: סוגי משפטים, תפקיד כל מילה במשפט סמנטיקה: פירושים

6 איך ללמד: בו-זמנית, רב-חושית: שימוש בנתיבים האפשריים (ויזואלי/אודיטורי, קינסטטי/מישוש) בו-זמנית על מנת להגביר זיכרון ולמידה. שיטתית ומצטברת: ארגון החומר צריך להיות לפי הסדר ההגיוני של השפה. הרצף צריך להתחיל עם המרכיבים הבסיסיים והקלים ביותר ולהתקדם בצורה שיטתית לחומר יותר מאתגר. כל צעד צריך להיות מבוסס על צעדים כבר נלמדים. יש לחזור בצורה שיטתית על מושגים נלמדים על מנת לחזק את הזיכרון. הוראה ישירה: לא לקחת כמובן מאליו למידת מושגים ללא הוראה ישירה. חייבים לכלול אינטראקציה מתמשכת בין מורה ותלמיד. הוראה דיאגנוסטית: המורה צריך להכיר איך ללמד בצורה מותאמת ויחידנית. תכנית הלימודים חייבת להיות מבוססת על אבחון מתמשך ומתאימה לצרכים של התלמיד. על התלמיד להפנים את התוכן בצורה אוטומטית. הוראה סינטטית/ אנליטית: לכלול הוראה סינטטית המציגה חלקים של השפה ומלמדת איך לצרף אותם כדי לייצור שלם והוראה אנליטית המציגה את השלם ומלמדת איך ניתן לפרק לחלקים.

7 1. מקרה מרשת עמל (אנגלית) – תלמיד בכיתה י"א
מבחנים לבדיקת מיומנויות בסיס בקריאה, בכתיבה ובשפה מדוברת באנגלית שיום אותיות מ' הצליח בשיום כל האותיות הגדולות והקטנות שהוצגו בפניו. הבנת הנשמע והבעה בע"פ מ' התקשה בהבנת הנשמע של שאלות בסיסיות באנגלית (המתייחסות, למשל, לגילו ולתחביביו). לגבי אופן ההשבה על השאלות, הרי שברוב השאלות התקשה מ' להשיב תשובה מלאה באנגלית לפי חוקי הדקדוק, ותשובותיו כללו מלה אחת או שתיים. היו אף שאלות שעליהן לא הצליח להשיב כלל תשובה באנגלית.

8 1. מקרה מרשת עמל (אנגלית) . פענוח מילות תפל
התגלו קשיים משמעותיים בביצוע מטלה זו, שכן מ' טעה בקריאת 60% מהמילים. נראה שמקור הטעויות הינו חסכים בידיעת מוסכמות לגבי אופן קריאת אותיות ניקוד מסוימות (לדוגמא את המלה "taple” קרא "טָפְּלָה"), וחסכים בידיעת אופן הקריאה של צירופי צלילים מסוימים (את המלה "brotion " קרא "ברוטְיוֹן"). קריאת מילים בודדות ותרגומן מ' התבקש לקרוא בקול רשימה של מלים בודדות, ברמת קושי עולה. המבחן בודק שימוש באסטרטגיות קריאה, היכרות עם האורתוגרפיה (צורת הכתיב) וחוקי השפה. מ' הצליח בקריאתן של 30.83% מהמילים מכלל המילים שברשימה- הישג הנמוך מהמצופה מבני גילו. זאת כשבוצעו שגיאות בקריאת מילים שהוא מצופה הצליח בקריאתן (כדוגמת "child", "cake"). בנוסף, במטלה זו אף נתגלו חסכים משמעותיים באוצר מילים, שכן מ' הצליח לתרגם רק 20% ממילות שברשימה (למשל לא ידע מה משמעות מילים כמו "sheep" ו"farm").

9 1. מקרה מרשת עמל (אנגלית) כתיב
למ' הוקרא קטע, והוא התבקש לכתוב אותו מדויק ככל האפשר. הקטע הושמע פעם אחת בשלמותו, ולאחר מכן הושמעו המלים בזו אחר זו בהתאם לקצב הכתיבה של הנבדק. נתגלו קשיים בביצוע מטלה זו, שכן מ' ביצע שגיאות כתיב במילים, שמצופה שיצליח לכותבן ללא טעויות. שגיאות הכתיב נראות כנובעות מקשיים בהפנמת תבניות אורתוגרפיות של מילים (למשל כתב "blek" במקום "black") ומחסכים בהכרת מוסכמות כתיבה (למשל כתב "triy" במקום "tree", וכן שילב אותיות גדולות באמצע המשפט, באופן הנוגד את מוסכמות הכתיבה).

10 1. מקרה מרשת עמל (אנגלית) סיכום (הקשור לאנגלית)
על סמך מוקדי הקושי שעלו באבחון, ובהתאם לדיווחי מ' והמחנכת, נראה שהקשיים האקדמיים של מ' הם תוצאת השפעתם המשולבת של חסכים בפונקציות ניהוליות (המתבטאים באיטיות, בהיעדר דיוק, בתנודתיות ברמת הקשב ובאימפולסיביות), וכן של היעדר לקיחת אחריות במידה מספקת על תהליכי הלמידה, ושל חסכים בידע תחבירי ומורפולוגי. זאת כשהיעדר מודעות מספקת לצורך בדיוק במהלך תהליכי ההבעה, היעדר הפנמה מלאה של תבניות אורתוגרפיות ומוסכמות כתיבה, וחסכים בידע נרכש תורמים אף הם להנמכת הישגיו.

11 1. מקרה מרשת עמל (אנגלית) סיכום (הקשור לאנגלית)
... יש לזכור, שלצד מוקדי הקושי שפורטו לעיל, הנראים כמעכבים את התקדמותו של מ', קיימים, כאמור, גם מוקדי יכולת: היכולת הכללית (המילולית והבלתי-מילולית), יכולת ההבנה המילולית, חלק מהתהליכים הלשוניים הבסיסיים, וכן רוב יכולות הזיכרון הם ברמה תקינה. כמו כן, נראה שיש ביכולתו של מ' להישען על משמעות סמנטית לשם שיפור יכולת הזכירה, ולהישען על הקשר וניקוד לשם שיפור איכות הקריאה והפחתת הנקיטה באימפולסיביות במהלכה. נראה שמ' אף מסוגל להשקיע אנרגיה רבה על מנת להישאר קשוב לפרקי זמן ארוכים, ושיש ביכולתו להפיק תועלת רבה מתיווך. בנוסף, מ' בעל מוטיבציה לימודית. משום כך, נראה שהוראה תוך התייחסות למוקדי החוזק והחולשה של מ', כפי שפורטו לעיל, תוכל להביא לידי כך שיכולותיו יבואו ידי ביטוי באופן מלא יותר.

12 אתרי אינטרנט www.etni.org.il/ldteaching.htm
(assistive technology) (התאמות) תוכנות מחשב Fonty תוכנת מולטימדיה רב-חושית להקניית פענוח באנגלית Word Shark לפיתוח מיומנויות פענוח וכתיב באנגלית

13 ספרי לימוד Barzilay, P. (2000). Read 1 (& 2). Ra’anana, Eric Cohen Books. Barzilay, P., Cantor, E., & Levy, S. (1997). Ready, Steady, Read! Ra’anana, Eric Cohen Books. Birger, A. L. (2002). Entry Point 1 (2, 3). Ra’anana, University Publishing Projects Ltd. Russak, S. (2000). Chance. Ra’anana, University Publishing Projects Ltd.

14 ספרי לימוד Avramov Freud, O. (2003). Towards Reading. Ra’anana, Eric Cohen Books. Rose, A. (2004). Key to Reading. Ra’anana, Eric Cohen Books. Russak, S., & Dobkins, J. (1997). Rescue. Ra’anana, University Publishing Projects Ltd.


הורד את "ppt "טיפול באנגלית כשפה זרה לילדים עם קשיי למידה

מצגות קשורות


מודעות Google