המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

מה משותף לכל הבאים? מתח נפשי השמנה גדילה הרזיה סוכרת מאמץ גופני

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "מה משותף לכל הבאים? מתח נפשי השמנה גדילה הרזיה סוכרת מאמץ גופני"— תמליל מצגת:

1 מה משותף לכל הבאים? מתח נפשי השמנה גדילה הרזיה סוכרת מאמץ גופני
התבגרות ענקות גמדות

2 מערכות תיאום ויסות ובקרה
מערכת עצבים מערכת הפרשה פנימית

3 שתי מערכות בגוף שאחראיות על
התנאים בגוף משתנים כל הזמן, כדי לשמור על תפקודו התקין של הגוף (והומאוסטזיס) כל מערכות הגוף צריכות לפעול בתיאום מלא , וצריך גם מערכת שמבקרת את פעילותם. שתי מערכות בגוף שאחראיות על תיאום, ויסות ובקרה.

4 תיאום- מערכת אחת פועלת בקשר ומתואמת עם פעולות המתבצעות במערכת אחרת.
ויסות- הכוונה ישירה של קצב תהליכים (הגברת התהליך/האטת התהליך). בקרה- מתן הוראות לפעולה, על סמך מידע שוטף המתקבל כל הזמן (מוח).

5 דחפים חשמליים (עצביים)
תיאום ויסות ובקרה קיום סביבה פנימית יציבה (הומיאוסטזיס) תלוי ב... תפקוד תקין של כל מערכות הגוף מתאפשר באמצעות... תיאום, ויסות ובקרה מתקיימים בעזרת... מערכת עצבים ואיברי חושים תקשורת חשמלית וכימית מקיימים ביניהם תקשורת ושיתוף פעולה פועלים בדרך של... נעשית באמצעות... מערכת הפרשה פנימית תקשורת כימית נעשית באמצעות... פועלת בדרך של... דחפים חשמליים (עצביים) ומסרים כימיים הורמונים

6 מערכת הפרשה פנימית – מערכת אנדוקרינית
בלוטות הפרשה תאי הפרשה הורמונים מערכת הובלה איברי מטרה קולטנים

7 בלוטה- תא או איבר המתמחה בייצור והפרשת
בלוטת הפרשה בלוטה- תא או איבר המתמחה בייצור והפרשת חומרים ייחודיים בלוטת הפרשה חיצונית בלוטת הפרשה פנימית בעלת צינור מוצא אל הסביבה החיצונית חסרת צינור מוצא מפרישה את החומרים אל הנוזל החוץ תאי ומשם הם עוברים לזרם הדם. מפרישה את החומרים אל הסביבה החיצונית

8 בלוטות הפרשה חיצונית- אקסוקרינית
בלוטת דמעות, זיעה, חלב, חלב (מבנה העור)

9 בלוטות הפרשה פנימית בלוטת האצטרובל בלוטת התריס/מגן
בלוטת יותרת התריס/מגן בלוטת התימוס איי הלבלב שחלות אשכים היפותלמוס בלוטת יותרת המוח/ היפופיזה בלוטת יותרת הכליה

10 הורמון פירוש המילה ביוונית "לגרות, להניע".
מולקולה המיוצרת בתא מסוים ופועלת על תא אחר, ומעבירה מידע /איתות. מולקולת ההורמון נוצרת בתאי בלוטה, מועברת בזרם הדם ומגיעה לאיבר/לתאים עליהם היא פועלת (איבר/תאי מטרה).

11 דוגמאות להורמונים ההורמון אינסולין- מופרש מתאי הלבלב ופועל על כל תאי הגוף, לקלוט מולקולות גלוקוז מזרם הדם. ההורמון אדרנלין – הורמון המופרש מיותרת הכליה ופועל על תאי שריר, שומן וכבד (פירוק שומן וסוכר). מגביר את קצב הלב ואת עוצמת ההתכווצות. ההורמונים - FSH,LH הורמונים המופרשים מההיפופיזה ופועלים על מערכת המין שחלות ואשכים (יצירת תאי ביצה ותאי זרע). (פועלים על בלוטות אחרות)

12 תרגיל בחר 5 הורמונים נוספים והשלם את הטבלה (עמוד 120) שם ההורמון
מהיכן מופרש איבר מטרה פעילות ההורמון

13 קולטן- מולקולת חלבון הנמצאת על קרום התא או בתוך התא.
מדוע האינסולין פועל על כל תאי הגוף ואילו גסטרין פועל על תאי הקיבה והלבלב בלבד? לכל הורמון יש איבר מטרה על כל תא יש קולטנים (רצפטורים) מסוימים המסוגלים לקשור הורמונים מסוימים. קיימת התאמה במבנה הקולטן ובמבנה ההורמון (כמו באנזימים). קולטן- מולקולת חלבון הנמצאת על קרום התא או בתוך התא.

14 קולטנים מסוגים שונים הורמונים שונים לכל הורמון קולטן משלו

15 סוגים של ההורמונים הורמונים סטרואידים- הורמונים הבנויים
ממולקולות הדומות במבנה לכולסטרול, והן מסיסות בשומן. הורמוני מין, הורמוני יותרת הכליה. הורמונים פפטידיים- הורמונים הבנויים מחומצות אמינו והם מסיסים במים. אינסולין, גלוקגון, ADH, אוקסיטוצין.

16 חלק מההורמונים הסטרואידים עוברים בדיפוזיה לתוך
התא (כיוון שהם מסיסים בשומן) ובציטופלסמה הם נקשרים לקולטן חלבוני וחודרים לתוך גרעין התא. חלק אחר מההורמונים הסטרואידים, וכל ההורמונים הפפטידיים נקשרים לקולטן המצוי בקרום התא, וגורמים לשינוי בתא המטרה.

17 דוגמאות לשינויים בתא המטרה:
# גורמים לתעתוק מוגבר של גנים מסוימים ל- mRNA ואילו מתורגמים לחלבונים המוציאים לפועל את התגובה. # גורמים להפעלה של חלבונים שונים (למשל אנזימים שנמצאו במצב לא פעיל בתא). בדרך כלל מדובר בשרשרת של ריאקציות.

18 בקרה על פעילות בלוטות הפרשה פנימית
במוח מתבצעת הבקרה על פעילות הפרשת ההורמונים. מדובר בשתי בלוטות: ההיפותלמוס וההיפופיזה. היפותלמוס- מרכז במוח הקדמי אחראי, מקבל מידע לגבי השינויים המתרחשים בגוף (מידע שמגיע דרך עצבים וזרם הדם). בו מתרחש עיבוד המידע והמסרים מועברים להיפופיזה באמצעות הורמונים.

19 ההיפופיזה- בלוטה הפועלת יחד עם ההיפותלמוס
כמרכז בקרה עצבי- הורמונלי. ממנה מופרשים הורמונים המסייעים בבקרה על הפרשת הורמונים מבלוטות אחרות. ההיפופיזה מחולקת לשתי אונות: קדמית ואחורית.

20

21 היפופיזה אחורית- אחראית על הפרשת הומונים
אחורית- אחראית על הפרשת הומונים המיוצרים בהיפותלמוס קדמית- היפופיזה אחורית- אחראית על הפרשת הומונים המיוצרים בהיפותלמוס ADH ואוקסיטוצין. ADH פועל על הכליות ומעודד ספיגה מחדש של מים כאשר יש לגוף צורך לחסוך במים. אוקסיטוצין משתתף ברבייה וגורם להתכווצות הרחם בזמן הלידה, ומעורר הפרשת חלב באם.

22 היפופיזה קדמית- שישה הורמונים הנוצרים בה, הם
משפיעים על מגוון תהליכים ברחבי הגוף. הורמון איבר מטרה פעילות עיקרית ACTH יותרת הכליה מגרה שחרור הורמונים מהבלוטה TSH בלוטת התריס FSH, LH גונדות מעוררים הפרשת הורמונים שונים PRL בלוטת חלב מגרה ייצור חלב GH רוב התאים גורם גדילה, משרה יצירת חלבונים וחלוקת תאים

23

24 היפותלמוס היפופיזה היפופיזה אחורית היפופיזה קדמית בלוטות שונות
הפרשת הורמון היפופיזה היפופיזה אחורית היפופיזה קדמית בלוטות שונות איברים שונים פעולה הפרשת הורמונים

25 מערכת הפרשה פנימית – מערכת אנדוקרינית


הורד את "ppt "מה משותף לכל הבאים? מתח נפשי השמנה גדילה הרזיה סוכרת מאמץ גופני

מצגות קשורות


מודעות Google