המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

"עידן הנגב" ככלי לקידום האוכלוסייה באזור

מצגות קשורות


מצגת בנושא: ""עידן הנגב" ככלי לקידום האוכלוסייה באזור"— תמליל מצגת:

1 "עידן הנגב" ככלי לקידום האוכלוסייה באזור
צוות: מיכאל ווינר, אורי ברודי, איליה מריאין, יואב כראל, עמית וייס מנחה: מירי ארביב איש קשר: משה פאול

2 נתונים ורקע "עידן הנגב" –אזור תעשייה משותף ל 3 מועצות בסמוך לצומת להבים. שותפים: רהט(44%), מועצה אזורית בני שמעון (39%) ולהבים (17%). איזור התעשייה-מאופיין ב low tech, ומטרתו המרכזית הינה לספק תעסוקה לתושבי האזור, בדגש על האוכלוסיה הבדואית. "עידן הנגב" הינו פרויקט לאומי המקבל תקציב ממשלתי של 95 מיליון ₪ . מטרתו לספק כ 3000 מקומות עבודה בשלב הראשון, וכ-6000 מקומות עבודה בעתיד. אוכלוסיית יעד: צעירים ביישובי האזור סובלים מרמת אבטלה גבוהה ביחס לממוצע הארצי (ברהט מעל 12%, לעומת 6.5% ארצי)

3 נתונים ורקע הקמת אזורי תעשיה בסמוך לאזורי מיעוטים מהווה כלי אסטרטגי שמשמש במקומות שונים בעולם לקידום אוכלוסיות אלו. מסקירת הספרות עולה שהמטרות שלשמן הוקמו אזורים אלו מתחלקות לשני תחומים עיקריים: מטרות חברתיות: הפחתת אחוז הפשיעה בעיר ובאזור תחושת השייכות לעיר ולמדינה (ח'טיב 2007) שיפור מיתוג העיר והאיזור (Abu-Sa’ad 2003) מטרות כלכליות: העלאת רמת הכנסה ממוצעת ( Wallace, 1999) העלאת שיעור התעסוקה )משרד התמ"ת 2011) הפחתת הקצבאות (Feskens, 2008)

4 הגדרת הבעיה: שאלת העבודה:
קיים קושי בשילוב המיעוטים באזורי תעשיה משותפים (ולכן לא ניתן לממש את הפוטנציאל הגלום באזה"ת) שאלת העבודה: מהן האסטרטגיות המתאימות לשילוב התושבים הבדואים ב"עידן הנגב"? בוצע מיקוד בשני אלמנטים מרכזיים: איך להעלות את מודעות תושבי העיר רהט לפרויקט "עידן הנגב" (על מנת ליצור חיבור רגשי המוגדר כהכרחי להצלחה) איך לגרום למעסיקים לתגמל את העובדים בצורה טובה יותר (על מנת לשמר תעסוקה לאורך זמן, ולבצע שינוי אמיתי במצב הכלכלי של תושבי האזור)

5 מתודולוגיה מודעות התושבים תגמול העובדים משתנה: מטרה: איסוף נתונים:
ליצור חיבור רגשי בין התושבים לפרויקט לגרום לתושבים לשאוף להיות חלק מהפרויקט לאפשר התאמה טובה יותר בין המשרות לבין המועמדים סקירת ספרות הממוקדת ב"מיתוג" וחיבור רגשי. חיבור בין תושבים לפרויקטים, דרכים לשיווק למגזרים מיוחדים. שאלונים וראיונות תגמול העובדים עבודה לטווח ארוך לייצר שינוי כלכלי אמיתי לבסס תנאי העסקה בסטנדרט גבוה סקירת ספרות הממוקדת ב"שרשרת השרות-רווח", מה מניע עובדים, מנגנוני סבסוד ממשלתיים.

6 ממצאים עיקריים - מודעות
מודעות נמוכה לתכנית אזור התעשייה "עידן הנגב" התושבים נשאלו האם לדעתם אזור התעשייה נבנה כדי לקדם את האוכלוסייה וניתן לראות שהתושבים אינם חשים כך. הם כן מאמינים שאזה"ת ישפר את התעסוקה באזור מנהל מתנ"ס רהט כאשר נשאל אם הוא מכיר את "עידן הנגב": "ברור שאני מכיר את עידן הנגב, אבל זה פחות מעניין, לכו תשאלו את האנשים כאן ברחוב אם הם מכירים את עידן הנגב, אף אחד מהם לא שמע את השם הזה. תשאלו אותם איפה זה סודה סטרים והרוב יידעו... אין להם באמת מושג מה הולך להיות פה."

7 ממצאים עיקריים – תגמול העובדים
דירוג התמריצים שמעניינים את המועסק הפוטנציאלי (מהחשוב ביותר -5 ועד הכי פחות חשוב -1 כמוצג להלן) שני קריטריונים בעלי המשמעות הרבה ביותר בעיני העובדים: 1.היחס מצד המעסיק 2.האפשרות להתקדם בתפקיד. "היה לי קשה לעבוד במקום עבודה שהמנהל עומד לך על הראש ורק צועק לך שתעבוד. האמת שהעבודה הייתה בסדר אבל עזבתי בגלל זה. אני לא יכול שידברו אליי ככה" (מובטל בן 25) "עשיתי תואר במכללה אבל אני עוד עובד בחנות של אבא שלי... אני מקווה שבעידן הנגב יהיו תפקידים שהם גם יותר מלעבוד עם מכונה" (מוכר בחנות בגדים, 24)

8 מסקנות קיימת בעיה של מודעות ומיתוג - אין היכרות מספיקה של התושבים ברהט עם איזור התעשייה "עידן הנגב" ומטרות הקמתו. לא בוצעה פנייה מספקת אל התושבים בכלים המתאימים. יש צורך בנקיטת אמצעים לפיתוח רגשות אהדה לאזור התעשייה והכרה בתרומת המדינה לתוכנית זו. במידה והמעסיקים יתנו דגש לשכר, יחס ואפשרויות קידום "עידן הנגב" יהפוך למקום שתושבי רהט ירצו לעבוד בו אם המעסיקים ב"עידן הנגב" ישקיעו בעובדיהם בהתאם להמלצות, הדבר ישתלם להם כלכלית

9 המלצות עיקריות בניית אסטרטגית פרסום ושיווק של פרויקט "עידן הנגב" לתושבי רהט. ביצוע באמצעים שנמצאו יעילים על מנת להגיע לאדם הפשוט (שאלונים, OECD) בניית קשר רגשי ופיזי בין הפרויקט לבין התושבים (משרד הכלכלה, OECD, Wallace) יצירת בסיס לתגמול איכותי יותר לעובדים - יצירת ערך למעסיקים (Heskett, Jones, Loveman, Sasser,Schlesinger )

10 תכנית פעולה

11 אסטרטגיה להעלאת מודעות התושבים
יציאה אל התושבים In house ניוזלטרים עם מידע והעצמה של הפרויקט. מודעות דרושים פרסום מקיף: שלטי חוצות, עיתונים, טלוויזיה, אינטרנט ביסוס קשר ארוך טווח עם גורמי מפתח בבתי הספר -חינוך לעבודה וחיבור לפרויקט מגיל צעיר שיתוף האוכלוסיה בפיתוח הסביבתי של האתר (לדוג': עיצוב הכיכר) בניית "חזון עידן הנגב" המשקף את מטרות הפרויקט הקצאת שטחים לבילוי ופנאי - בניית אקו סיסטם הקצאת שטחים לפעילות ספורט (בשיתוף ולרווחת התושבים) הכנסת גופים המקשרים בין בעלי העסקים לבין דורשי העבודה (עמותות, גופי ציבור) כרטיס הטבות "עידן הנגב"

12 אסטרטגיה לשיפור התגמול לעובד:
בניית "תיק למעסיק" הכולל: למה כדאי להשקיע בעובדים (שרשרת השרות - לרווח( (Heskett, Jones, Loveman, Sasser,Schlesinger - Harvard Business Review) מה הכלים הקיימים להשקעה בעובד (2003-Heather A. Earle) התמריצים שהמדינה נותנת למעסיק על מנת לשפר את התגמול שהעובד יקבל להעסקת גברים מהחברה הבדואית: 10 חודשים ראשונים : אחוז מהמשכורת 11-20 חודשים ראשונים: אחוז מהמשכורת 21-30 חודשים ראשונים: אחוז מהמשכורת (הוראת מנכ"ל משרד הכלכלה מס' 4.17) להעסקת נשים מהחברה הבדואית: 10 חודשים ראשונים : עד 37.5 אחוז מהמשכורת 11-20 חודשים ראשונים: עד 27.5 אחוז מהמשכורת 21-30 חודשים ראשונים: עד 17.5 אחוז מהמשכורת

13 תפעול ועלויות (הנתונים הנ"ל -מראיונות עם חברות מדיה ופרסום)
תוכנית אסטרטגית בסיסית לשיווק: 17500 ₪ בממוצע לחודש בניית חזון ותוכנית שיווקית שנתית שלטי חוצות במוקדים מרכזיים הפצת ניוזלטרים תחזוקת ועדכון תוכן שיווק באינטרנט ובמדיה החברתית

14 ניתוח כלכלי- אסטרטגית שיפור התגמול
חברת SHRM העריכה כי עלות החלפת עובד בתעשייה הינה שכר של כחודשיים בממוצע. (אומדן זה הוא הנמוך והשמרני ביותר שנמצא מתוך 19). מנתונים אלו עולה: ממשלת ישראל הרכיבה חבילת תמריצים למעסיקים במסגרת מסלול הסיוע לאוכלוסיות בסיכון תעסוקתי, לכן:

15 סיכום על מנת שההשפעה באזור תהיה משמעותית, יש לשאוף ליישום לקחים רבים שנכתבו על סמך פרויקטים דומים בארץ ובעולם. היכולת להשפיע על מיתוג "עידן הנגב", ושיפור המודעות אצל תושבי רהט בהחלט קיימת. האלמנט המרכזי בו הוא העברת המסר ל"אדם הפשוט" וללא מתווכים. היכולת להשפיע על התגמול שבעלי העסקים יתנו לעובדיהם הינו תהליך מורכב יותר, אך בעזרת תמיכה הסברתית ותמריצים ממשלתיים, ניתן בהחלט ליישם גם אותו.


הורד את "ppt ""עידן הנגב" ככלי לקידום האוכלוסייה באזור

מצגות קשורות


מודעות Google