המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

משבר בהוראת הפיזיקה ודרכי התמודדות איתו

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "משבר בהוראת הפיזיקה ודרכי התמודדות איתו"— תמליל מצגת:

1 משבר בהוראת הפיזיקה ודרכי התמודדות איתו
פנייה למורי הפיזיקה בכינוס ארצי 14 ליוני 2009 יגאל גלילי יושב ראש וועדת הוראה של פיזיקה האוניברסיטה העברית בירושלים קובץ זה נועד אך ורק לשימושם האישי של מורי הפיזיקה ולהוראה בכיתותיהם. אין לעשות שימוש כלשהו בקובץ זה לכל מטרה אחרת ובכלל זה שימוש מסחרי; פרסום באתר אחר (למעט אתר בית הספר בו מלמד המורה); העמדה לרשות הציבור או הפצה בדרך אחרת כלשהי של קובץ זה או כל חלק ממנו.

2 המשבר בהוראת הפיזיקה מורים יקרים!
שמחתי מאוד לראות בכינוס את ההתלהבות ואהבת המקצוע הנדירים שהקרנתם בכל אחד מן ההצגות והנאומים בכינוס זה. דיברתם על היבטים השונים של הוראת הפיזיקה. אני ממש מתרגש לראות איזה אהבת המקצוע אתם שומרים בניגוד מוחלט למצב בו נקלעה הוראת הפיזיקה לעת עתה. אני מצטער שדברי היום הם לא על התכנים הפיסקאליים ולא על הגישות להסבר והייצוג של תופעות טבע. אני מרגיש חובה להתחלק איתכם בהערכת המצב של עמיתי ושלי שאין לכנות אותו אלא: המשבר בהוראת הפיזיקה

3 המשבר– גורמים וביטויים
בעקבות הרפורמה בחינוך "מחר 98" בוטלה ההוראה של דיסציפלינות מדעיות בחטיבות הביניים לטובת מקצוע "מדע וטכנולוגיה". המעבר היה מלווה ב-: א' צמצום שעות הוראה: ( ) ש"ש + תכנים חדשים (גיאולוגיה)  3 (4) ש"ש; ב' הוראת תכנים פיזיקאליים על ידי מורים ללא ידע בפיזיקה השקולה לביטול הוראת הפיזיקה; ג' צמצום הוראה לנושאים "מרכזיים", כמו "אנרגיה", מהווה ביטול למידה משמעותית של הדיסציפלינה.

4 2. לימודי הפיזיקה בכיתות י' בחלק גדול מבתי ספר אינם מתקיימים כלל ובאחרים היא בקבוצות הטרוגניות: אלה שימשיכו ללמוד פיזיקה יחד עם אלה שלא. כך נמנעת הוראה יעילה והתעמקות הנדרשת. 3. מתוך 450 שעות הוראה שמוקצבות להוראת של 5 י"ל בתיכון נעלמות לפחות 100 שעות בעקבות של: א. ביטול הוראה לאחר חג הפסח בכיתות י"א וי"ב; ב. פעילויות חברתיות בבית הספר (כמו מסע לפולין, סמינר ציוני וכו'); ג. ביטול שיעורים עקב מבחני בגרות חורף ומועד ב'; ד. ביטול או צמצום ההוראה בכיתות י'; ה. פעילות לקראת גיוס לצה"ל וגיוס מוקדם באמצע הקיץ.

5 4. שיטת "המיקוד" בבגרות יצרה הוראה אנטי-פדגוגית שמטרתה להספיק להכין תלמידים למבחן, במחיר של התעלמות מנושאים רבים בתוכנית הלימודים. 5. כמות הלומדים פיזיקה בתיכון הינה פחות מ-10% (בירושלים רק כ-5%). לאור הביטול של הוראת הפיזיקה בחטה"ב וצמצום\ביטול ההוראה בכיתות י', ניתן לפסוק: רוב גדול מאוד של תלמידי ישראל נותרים בורים בידע בסיסי על חוקי הטבע – ידע פיזיקלי. בהתאם - התוצאות במבחנים בינלאומיים: אנו בתחתית הרשימה אחרי אירן.

6 6. הידע של התלמידים הלומדים מדעי טבע אחרים: כימיה, ביולוגיה, גיאולוגיה (כ-30%) נפגע קשות כתוצאה מהעדר ידע בסיסי בפיזיקה – הבסיס לכל מדעי הטבע. 7. תלמידי ישראל לומדים המון מקצועות בחירה, רובם אינם דיסציפלינות מדע (תקשורת, משפטים, קולנוע וכו'). הדבר גורם לפיזור מאמץ לימודי אצל התלמידים וכך פוגע בלימודי מהות בהשכלה מדעית.

7 8. אותם 10% המגיעים ללימודי הפיזיקה בתיכון למעשה מגיעים ללא הכנה הנדרשת. כאשר מנסים למלא את החסר, נושאים חשובים אחדים נשארים ללא טיפול הנדרש. 9. ביטול הוראת הפיזיקה בשלבים מוקדמים גורם לכך שהתוכנית הנדרשת להוראה בתיכון הופכת לבלתי אפשרית ואינה מספקת. למעשה כבר נשארו מחוץ לתוכנית: פיזיקה מודרנית, תרמודינאמיקה, תורת הנוזלים והגזים, אופטיקה, נושאים בחשמל ומגנטיות ונושאים חשובים במכניקה, פרקי בחירה.

8 10. בימים האלה, על מנת להקל על התלמידים והמורים במאמצים לעשות את הבלתי אפשרי, נדון צמצום משמעותי נוסף של התכנים. הדבר עלול לגרום לתוכנית הלימודים שלא ראויה להציג פיזיקה. 11. עקב חוסר תאום עם התוכנית במתמטיקה מורים לפיזיקה נאלצים ללמד תכנים מתמטיים רבים.

9 מה יש לעשות? ● יש לפתוח בשיח ציבורי-מקצועי על החינוך המדעי;
● יש להחזיר את הוראת הדיסציפלינות המדעיות בחטיבת הביניים ואף בבית ספר יסודי. רק כך תתאפשר הוראה ולמידע משמעותית של הפיזיקה; ● יש לפתח ולחזק את המסלולים השונים להכשרה של מורים לפיזיקה ולעודד אותם במשימה לאומית קשה אותה הם מבצעים; ● יש לתקן את המבנה בהוראת הפיזיקה בבתי הספר:

10 י י"א י"ב ז ח ט ה ו המבנה הקיים פיזיקה – יישום 3 י"ל פיזיקה – הרחבה
י י"א י"ב פיזיקה – יישום 3 י"ל פיזיקה – הרחבה 5 י"ל ז ח ט מדע וטכנולוגיה ה ו מדעי הטבע

11 י י"א י"ב ז ח ט ה ו המבנה הרצוי פיזיקה – התמחות 2-5 י"ל פיזיקה –יישום
2-5 י"ל י י"א י"ב פיזיקה –יישום 3 י"ל פיזיקה – מבוא 4 י"ל פיזיקה – הרחבה 5 י"ל ז ח ט פיזיקה ה ו פיזיקה

12 ● מסלול פיזיקה-מבוא יספק ידע מושגי עבור לומדי מדע ומחפשי אוריינות מדעית. יש להתנות למידה של מדעי הטבע בלמידת פיזיקה-מבוא; ● רמת פיזיקה-התמחות תפתור את המצוקה הקיימת של התלמידים המצטיינים; ● יש לבטל שיטת המיקוד; ● החידושים בהוראת הפיזיקה צריכים להיות מגובים במחקר ובניסוי לפני שמוכנסים למערכת כולה; ● יש לצמצם צמצום משמעותי במקצועות בחירה בתיכון

13 יש לזכור לכל דבר יש מקום וזמן – עת לזרוע ועת לקצור. היום אנו נהנים מן הפירות ההשקעה לפני שנים ועל ידי מערכות חינוך אחרות. הדבר מונע כרגע את הקריסה עקב חוסר הכנה של דור חדש של מהדסים ומדענים. ישראל מדינה קטנה עם אוצרות טבע דלים במיוחד וצורכי הביטחון הלאומי גדולים במיוחד. כל זה מחייב לבנות כלכלה מודרנית המבוססת על ההון האנושי, תעשיית היי-טק והמדע. על מנת לבסס אותה חייבים לחשוף את האוכלוסיה הרחבה של תלמידי בית הספר לתכנים פיזיקאליים.

14 כעת יש להשמיע את קול המורים ולקרוא לצעדים דחופים לשיפור המצב
הוראת הפיזיקה היא הקובעת תשתית להשכלה מדעית-טכנולוגית. אם נמשיך במדיניות הקיימת בקרוב נמצא את עצמנו בפני חוסר במהנדסים ומדענים במדעי הטבע. כעת יש להשמיע את קול המורים ולקרוא לצעדים דחופים לשיפור המצב עתיד בהוראת הפיזיקה באחריותנו

15 תודה רבה Background: Galili (1993, 2001) from Jerusalem distinguished between two major approaches to teaching the concept of weight. The first – defines weight theoretically equating it with the gravitational force (nominal definition). The second – defines weight operationally as a result of standard weighing (operational definition). There is a vivid ongoing debate between physics educators holding different views on the subject. Research results are limited (Galili & Kaplan 1993, Galili & Lehavi 2003) and inform regarding numerous misconceptions of students of high school and universities, who share confusion regarding weight, weightlessness, gravitational force, tides, etc. 15


הורד את "ppt "משבר בהוראת הפיזיקה ודרכי התמודדות איתו

מצגות קשורות


מודעות Google