המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

פורום תושבי ירוחם לצדק חלוקתי ותכנון אזורי

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "פורום תושבי ירוחם לצדק חלוקתי ותכנון אזורי"— תמליל מצגת:

1 פורום תושבי ירוחם לצדק חלוקתי ותכנון אזורי
למה אנחנו פה?

2 התפיסה כי רשות עירונית אחראית רק על אזור עירוני מצומצם – פסה מן העולם.
הערה מקדימה כל מה שהעלינו בהופעתנו הקודמת בפני הוועדה הינו פועל יוצא של חלוקת שטחים לא הגיונית ובלתי הוגנת. שינוי בחלוקת השטח, יש בו לבטל את הבעיות שהעלינו בפני הוועדה. התפיסה כי רשות עירונית אחראית רק על אזור עירוני מצומצם – פסה מן העולם.

3 תכנון אזורי תכנון אזורי - מדיניות תכנונית לאומית
תכנון אזורי - מדיניות תכנונית לאומית תמ"א 35 שאושרה על ידי הממשלה ב קובעת כי לחיים עירוניים יתרונות מובהקים: מגוון בחירה, קרבה למוקדי תעסוקה.... מסחר ושירותים, והעיר היא מקום מפגש אנושי ישיר ושחרור מהתלות ברכב פרטי. תמ"א 35 קבעה, כי אסור לאפשר מסחר באזורי התעסוקה הפוגע במרכזי הערים בתקנון תמ"א 35 נקבע ביחס לאזורים מוגדרים כמרקם עירוני, מרקם כפרי, מרקם שמור ארצי, מרקם שמור משולב ומרקם חופי, כי בתכנית שעיקרה תוספת שטח לתעסוקה על מוסד התכנון לשקול את השפעת התכנית על חידוש וחיזוק הישובים העירוניים הסמוכים וככל שיראה צורך בכך יוודא קיומו של הסדר לשיתוף, לרבות חלוקה בהכנסות, בין כמה רשויות מקומיות. מסוף שנות השמונים ובמהלך שנות התשעים של המאה הקודמת חל שינוי בכלכלה המוניציפאלית שאילץ את הרשויות המקומיות למקסם הכנסותיהן העצמיות מנכסים מניבי ארנונה שלא ממגורים, ממסים והיטלים מקומיים במסגרת תקציבי הרשויות המקומיות בישראל. וזאת כחלק ממגמה שלטונית והחלטות ממשלה להוביל מהפך בכלכלה המוניציפאלית - ממודל של שלטון מקומי ששירותיו ממומנים על-ידי השלטון המרכזי, למודל של שלטון מקומי שאמור להתנהל כ"עסק" עצמאי כלכלית ואשר מממן את השירותים המסופקים על-ידו לתושביו מהכנסות עצמיות. מגמה זו חייבה את הרשויות המקומיות לנצל את הסמכויות החוקיות שעומדות לרשותם ואת הנכסים והמשאבים (בעיקר משאבי שטח) על מנת להגדיל את הרווחים הכלכליים שלהם. הצורך בהגדלת הרווחים חשף את הפערים בחלוקה מוניציפלית של שטחים ונכסים מניבי ארנונה. וכתוצאה ישירה מכך את הפערים בפוטנציאל הפיתוח של הרשויות ובהכנסות מהבסיס הכלכלי שלהן, שלא בהכרח קשורים לגודל היישובים ולצרכי התושבים. ראה גם דוח מבקר המדינה 50ב' 1999 הנוגע לרשויות המקומיות באזור הדרום. וכן "בחינה ביקורתית של השוויון בשירותים ובמערך הרגולציה והמימון ברשויות מקומיות הטרוגניות. אמיר ברנע ואהד עובד . בתוך השלטון המקומי בישראל: לקראת עיר העתיד 2011.

4 מדיניות תכנונית לאומית
תכנון אזורי- מדיניות תכנונית לאומית הולנת"ע [לפתוח] ביססה מדיניות תמ"א 35 במסגרת דיון עקרוני שהתקיים בישיבה 384 מיום בנושא מוקדי מסחר מחוץ לערים ממול עקרונות ומדיניות התכנון הארצית. בדיון הודגש כי פיתוח מרכזי מסחר בשולי הערים או מחוצה להן אינו תואם למדיניות התכנון הארצית שנקבעה בתמ"א 35 ולעקרונות פיתוח בר קיימא. לאור חשיבות המסחר בתוך הערים, נקבע שיש להתייחס למתן היתר בניה אפילו על פי תוכניות תקפות לא כל שכן לאישור בהליך של שימוש חריג.

5 "תחנות נגב כאן קודקוד, קדימה הסתער!"
ירוחם "נכבשת" כמעט מידי יום: מטווחים תרגילים באש חיה ביום ובלילה ניווטי שטח בנוי בשעות היום והלילה בין בתי היישוב עומס רב על ערוץ התחבורה הציבורית ליישוב

6 "תחנות נגב כאן קודקוד, קדימה הסתער!"
ירוחם "נכבשת" כמעט מידי יום: מטווחים תרגילים באש חיה ביום ובלילה ניווטי שטח בנוי בשעות היום והלילה בין בתי היישוב עומס רב על ערוץ התחבורה הציבורית ליישוב

7 ירוחם – מובלעת קטנה בתוך שטחי האש (מפת GIS)

8 "תחנות נגב כאן קדקוד, קדימה הסתער!"
ירוחם "נכבשת" כמעט מידי יום: מטווחים תרגילים באש חיה ביום ובלילה ניווטי שטח בנוי בשעות היום והלילה בין בתי היישוב עומס רב על ערוץ התחבורה הציבורית ליישוב

9 מתוך שיח תושבים בקבוצת האינטרנט של תושבי ירוחם:
Sent: Wednesday, October 30, :20 AM 2:20" בלילה אני והילדים רואים ושומעים את כיתת הרתק מפגיזה עם פצמרים ומאגי״ם... " "אני לא מבינה למה אנחנו צריכים להתעורר בבהלה בשעה 2 לפנות בוקר בגלל אימון צבאי ? אין פה מספיק שטחים קצת יותר רחוקים ? ולפחות אם אין ברירה לא מגיע לנו שיעדכנו אותנו התושבים ? מאחר שזו אינה הפעם הראשונה ..." "זו הייתה השכמה מטרידה מאד! נדמה היה שירוחם הותקפה. אני בספק אם יודיעו לנו מראש על אימונים."

10 מתוך שיח תושבים בקבוצת האינטרנט של תושבי ירוחם:
"שלום לכולם, אכן הלילה הרעש היה מוגזם. אצלנו הילדים התעוררו ושאלו האם הכל בסדר, או שפרצה מלחמה?"  "מקווה שאקבל תשובות בהקדם. בגדול זה היה תרגיל של כיתת/מחלקת רתק עם פצמרים ומאגים. לעניות דעתי כ מטר מעל הואדי. גבול הגזרה היה מאד קרוב." Sent: Wednesday, November 20, :11 AM "שוב תרגיל של הצבא, וישוב שלם לא ישן‎"

11 ירוחם – צירים רבים לה X: צומת הנגב – צומת אובות
Y: צומת דימונה – צומת חלוקים

12 סע חביבי, המפתחות בפנים... קטיעת רצף גיאוגרפי מונע פיתוח: הגבולות הנוכחיים קוטעים רצפים וחיבורים חיוניים לפיתוח מנופי תיירות וכלכלה ולביצוע פרויקטים. ירוחם הינה היישוב היחידי בתוך שטחים שלמים המרוחקים מיישובי רמת נגב, עד גבול המועצה הקרובה. שטחים אלו מבודדים את ירוחם ומונעים את פיתוחה. איננו מבקשים לגזול את "כבשת הרש" ממועצה אזורית שהיא הרביעית בעושרה והכי גדולה בשטחה במדינת ישראל ואף איננו מלינים על השטחים בהם מחזיקים יישובי המועצה הרחק מתחומי המועצה ועד בואך קריית גת. אנו מבקשים את השטחים הצמודים לירוחם, שיש להם השפעה וקשר לחיי התושבים ולפיתוחה של ירוחם.

13 למרחב ירוחם דרוש בעל-בית אחראי!
אז מה ירוחם יודעת לעשות: 22 שנה! של ניהול תקין – למעט שנתיים, מאז 1992 ירוחם מתנהלת באחריות וזוכה לשבחים על מינהלה התקין. תכנית מתאר מפוארת בדגש על פיתוח תיירות כציר כלכלי חשוב תכנית עיר בלב פארק – הראשונה מסוגה בארץ תכנית מתחמי תיירות חקלאיים – יוצאת למכרז ראשון

14 למרחב ירוחם דרוש בעל-בית אחראי! אז מה ירוחם יודעת לעשות:
מהחלטת ממשלה לביצוע – ירוחם הובילה החלטות ממשלה והעבירה אותן לביצוע מיידי (ירוחם תחילה, וד"לים, פיתוח פארק ירוחם, פיתוח המרכז המסחרי ואזור התעשיה ועוד...) מימוש אמיתי של פוטנציאל השטח המוניציפאלי חוד החנית והחדשנות בנושא הבדואים - בשת"פ ומציאת פתרונות מקובלים על כל הצדדים.

15 מעקף, התעלמות וחלמאות מעקף – דרך היין
התעלמות דורסנית – תכנית קריית ההדרכה ופיתוח אזור מסחר ותיירות חלמאות – מיקום קריית ההדרכה, המט"ש, הרכבת, אי-פיתוח כביש 224

16

17 מעקף, התעלמות וחלמאות מעקף – דרך היין התעלמות דורסנית – תכנית קריית ההדרכה ופיתוח אזור מסחר ותיירות חלמאות – מיקום קריית ההדרכה, המט"ש, הרכבת, פיתוח כביש 224

18 מעקף, התעלמות וחלמאות מעקף – דרך היין התעלמות דורסנית – תכנית קריית ההדרכה ופיתוח אזור מסחר ותיירות חלמאות – מיקום קריית ההדרכה, המט"ש, הרכבת, אי-פיתוח כביש 224

19

20 תכנון אזורי – עקרונות סטטוטוריים
המבנה המשפטי בישראל יוצר זיקה בין תחום השיפוט המקומי ובין סמכויות התכנון והבנייה והמיסוי המקומי. המצאות עתודות הקרקע בידי המועצות האזוריות מאפשר להן לעשות: "פיסקליזציה של התכנון"*, המבטא מצב או תהליך שבמסגרתו מופעלים מנגנוני וסמכויות התכנון והבנייה כדי למקסם רווחים ממוניים, ואינטרסים ממוניים מועדפים על פני שיקולים של צדק חברתי, איכות חיים, איכות סביבה, אסטטיקה ועוד" בנוסף, מאפשר למועצות האזוריות, להתמודד טוב יותר עם הצורך לפתח את הכלכלה המוניציפלית ולהטיב עם תושביהן בהשקעות גבוהות יותר בשירותים הניתנים להם באופן המגדיל את הפערים בין הרשויות. בהנחה ששירותים משופרים גם מושכים אוכלוסייה מבוססת, הרי שכוח המשיכה של הרשויות האלה עולה ב"שוק" של הרשויות המקומיות. קשיים בקבלת החלטות של ועדות גבולות ובמימוש החלטות לגרוע נכסים מניבי ארנונה משטח רשות אחת ולהעבירם לשנייה, הובילו למדיניות ממשלתית המעודדת חלוקת הכנסות בהסכמה ושלא בהסכמה, במסגרת אזורי תעסוקה משותפים, כחלופה להעברת שטחי שיפוט בין רשויות. מדיניות הבאה לידי ביטוי, הן בהוראות סטטוטוריות תכנוניות במסגרת תוכניות מתאר ארציות ומקומיות, והן בהוראות סטטוטוריות מינהליות- מוניציפאליות. לגבי חלוקת הכנסות שלא בהסכמה נקבע סעיף 9ב לפקודת העיריות, אשר מסמיך את שר הפנים, בהסכמת שר האוצר לאחר עיון בתסקיר של ועדת חקירה שמינה שר הפנים לעניין זה, להכריז בצו, כי אזור המצוי בתחום רשות מקומית, אחת או יותר, שלא נכלל בו נכס המשמש למגורים בלבד, יהיה אזור שההכנסות ממנו יחולקו. כלומר ההכנסות המפורטות בסעיף 9ב האמור והנובעות מאותו אזור יחולקו בין הרשות המקומית שבתחומה מצוי אותו אזור לבין רשות מקומית, אחת או יותר, הסמוכה לרשות המקומית האמורה או הגובלת בה, הכל כפי שייקבע בצו. בהמשך לחוק ההסדרים משנת והחלטת ממשלה מס' 4130 מיום ההכנסות מארנונה כללית, או ההכנסות מארנונה כללית יחד עם ההכנסות מהיטלי השבחה או מאחד או יותר מתשלומי החובה * בלנק, י. ( תשס"ד) . "מקומו של המקומי" – משפטים לד (2) עמ' -269.

21 תכנון אזורי – עקרונות סטטוטוריים
מצב זה משאיר את פוטנציאל הפיתוח והתכנון בידי המועצות האזוריות ולמשוך לתחומן נכסים מניבי ארנונה כולל: מתקנים לאומיים, אזורי תעסוקה ומסחר, תיירות וכד'. פיתוח שלעיתים מתחרה ופוגע ברשויות העירוניות שבסביבתן. לנושא אי הצדק בחלוקת המשאבים בין הרשויות ולצורך בחלוקה מחודשת של המשאבים בעיקר ממתקנים לאומיים, התייחס גם מבקר המדינה בדוח 50 ב' 1999. בנוסף, מאפשר למועצות האזוריות, להתמודד טוב יותר עם הצורך לפתח את הכלכלה המוניציפלית ולהטיב עם תושביהן בהשקעות גבוהות יותר בשירותים הניתנים להם באופן המגדיל את הפערים בין הרשויות. בהנחה ששירותים משופרים גם מושכים אוכלוסייה מבוססת, הרי שכוח המשיכה של הרשויות האלה עולה ב"שוק" של הרשויות המקומיות. קשיים בקבלת החלטות של ועדות גבולות ובמימוש החלטות לגרוע נכסים מניבי ארנונה משטח רשות אחת ולהעבירם לשנייה, הובילו למדיניות ממשלתית המעודדת חלוקת הכנסות בהסכמה ושלא בהסכמה, במסגרת אזורי תעסוקה משותפים, כחלופה להעברת שטחי שיפוט בין רשויות. מדיניות הבאה לידי ביטוי, הן בהוראות סטטוטוריות תכנוניות במסגרת תוכניות מתאר ארציות ומקומיות, והן בהוראות סטטוטוריות מינהליות- מוניציפאליות. לגבי חלוקת הכנסות שלא בהסכמה נקבע סעיף 9ב לפקודת העיריות, אשר מסמיך את שר הפנים, בהסכמת שר האוצר לאחר עיון בתסקיר של ועדת חקירה שמינה שר הפנים לעניין זה, להכריז בצו, כי אזור המצוי בתחום רשות מקומית, אחת או יותר, שלא נכלל בו נכס המשמש למגורים בלבד, יהיה אזור שההכנסות ממנו יחולקו. כלומר ההכנסות המפורטות בסעיף 9ב האמור והנובעות מאותו אזור יחולקו בין הרשות המקומית שבתחומה מצוי אותו אזור לבין רשות מקומית, אחת או יותר, הסמוכה לרשות המקומית האמורה או הגובלת בה, הכל כפי שייקבע בצו. בהמשך לחוק ההסדרים משנת והחלטת ממשלה מס' 4130 מיום ההכנסות מארנונה כללית, או ההכנסות מארנונה כללית יחד עם ההכנסות מהיטלי השבחה או מאחד או יותר מתשלומי החובה * בלנק, י. ( תשס"ד) . "מקומו של המקומי" – משפטים לד (2) עמ' -269.

22 תכנון אזורי – עקרונות סטטוטוריים
לגבי חלוקת הכנסות שלא בהסכמה נקבע סעיף 9ב לפקודת העיריות, אשר מסמיך את שר הפנים, בהסכמת שר האוצר לאחר עיון בתסקיר של ועדת חקירה שמינה שר הפנים לעניין זה, להכריז בצו, כי אזור המצוי בתחום רשות מקומית, אחת או יותר, שלא נכלל בו נכס המשמש למגורים בלבד, יהיה אזור שההכנסות ממנו יחולקו בנוסף, מאפשר למועצות האזוריות, להתמודד טוב יותר עם הצורך לפתח את הכלכלה המוניציפלית ולהטיב עם תושביהן בהשקעות גבוהות יותר בשירותים הניתנים להם באופן המגדיל את הפערים בין הרשויות. בהנחה ששירותים משופרים גם מושכים אוכלוסייה מבוססת, הרי שכוח המשיכה של הרשויות האלה עולה ב"שוק" של הרשויות המקומיות. קשיים בקבלת החלטות של ועדות גבולות ובמימוש החלטות לגרוע נכסים מניבי ארנונה משטח רשות אחת ולהעבירם לשנייה, הובילו למדיניות ממשלתית המעודדת חלוקת הכנסות בהסכמה ושלא בהסכמה, במסגרת אזורי תעסוקה משותפים, כחלופה להעברת שטחי שיפוט בין רשויות. מדיניות הבאה לידי ביטוי, הן בהוראות סטטוטוריות תכנוניות במסגרת תוכניות מתאר ארציות ומקומיות, והן בהוראות סטטוטוריות מינהליות- מוניציפאליות. לגבי חלוקת הכנסות שלא בהסכמה נקבע סעיף 9ב לפקודת העיריות, אשר מסמיך את שר הפנים, בהסכמת שר האוצר לאחר עיון בתסקיר של ועדת חקירה שמינה שר הפנים לעניין זה, להכריז בצו, כי אזור המצוי בתחום רשות מקומית, אחת או יותר, שלא נכלל בו נכס המשמש למגורים בלבד, יהיה אזור שההכנסות ממנו יחולקו. כלומר ההכנסות המפורטות בסעיף 9ב האמור והנובעות מאותו אזור יחולקו בין הרשות המקומית שבתחומה מצוי אותו אזור לבין רשות מקומית, אחת או יותר, הסמוכה לרשות המקומית האמורה או הגובלת בה, הכל כפי שייקבע בצו. בהמשך לחוק ההסדרים משנת והחלטת ממשלה מס' 4130 מיום ההכנסות מארנונה כללית, או ההכנסות מארנונה כללית יחד עם ההכנסות מהיטלי השבחה או מאחד או יותר מתשלומי החובה * בלנק, י. ( תשס"ד) . "מקומו של המקומי" – משפטים לד (2) עמ' -269.

23 מעקף, התעלמות וחלמאות מעקף – דרך היין התעלמות דורסנית – תכנית קריית ההדרכה ופיתוח אזור מסחר ותיירות חלמאות – מיקום קריית ההדרכה, המט"ש, הרכבת, אי-פיתוח כביש 224

24 צומת הנגב איך פיספסנו את הרכבת...
צומת הנגב מחברת את ירוחם ואת תושבי רמת נגב למטרופולין באר שבע קריית ההדרכה של צה"ל תספק מגוון הזדמנויות לתושבי האזור לרבות תחנת רכבת התעלמות מהצרכים של ירוחם בתכנון של הקריה גרמה לכך שהכניסה הראשית לקריה ותחנת הרכבת מפנים את הגב לירוחם, ובכך יצאו כל תושבי האזור נפסדים צומת הנגב

25 מצב קיים חלופה א כניסה ממערב
מצב מוצע חלופה ב – כניסה מצפון

26 מצב קיים: חלופה א – הכניסה הראשית ממערב
מצב קיים: חלופה א – הכניסה הראשית ממערב תחנת הרכבת ממוקמת 1700 מ' מצומת הנגב ייתכנות לגודש תנועתי בציר שבין כביש 40 לכניסה לבסיס מרחק גדול יותר מלב הקריה לצומת הנגב מרכז הסעים תחנת רכבת תחנת דלק שער ראשי פארק הורים

27 מצב מוצע: חלופה ב' – הכניסה הראשית מהצפון
מצב מוצע: חלופה ב' – הכניסה הראשית מהצפון תחנת דלק תחנת הרכבת ממוקמת כ-400 מ' מצומת הנגב נגישות טובה יותר לתושבי רמת נגב, ירוחם וכן באי קריית ההדרכה פיזור תנועתי גשר מעל צומת הנגב תחנת רכבת פארק הורים שער ראשי מרכז הסעים

28 השוואת החלופות למיקום תחנת הרכבת
מצב קיים: חלופה א כניסה ממערב מצב מוצע: חלופה ב – כניסה מצפון השוואת החלופות למיקום תחנת הרכבת קריטריון חלופה מערבית - א חלופה צפונית ב' 1 שרות לכלל תושבי האיזור מתייחס רק לתושבי רמת נגב מתייחס לכלל תושבי באיזור 2 התייחסות לצומת מתחרה עם צומת הנגב מחזק את צומת הנגב כ"מקום" 3 סמיכות לקרית ההדרכה התחנה מרוחקת יחסית התחנה קרובה יחסית 4 פיזור תנועתי חשש לעומס על כביש 40 פיזור העומס וניצול הצומת הקיים 5 זמינות שירותי דרך תחנת דלק ושירותי הדרך זמינים בעיקר לתושבי רמת נגב תחנת דלק ושירותי דרך זמינים לכלל תושבי האזור

29 חיילי הקריה ותושבי האזור "פספסו" את הרכבת
החלופה המערבית מפנה את הגב לרוב תושבי האזור. החלופה הצפונית נותנת שירות הולם ל-10,000 תושבים נוספים (ועוד כמה אלפים בשנים הקרובות לאור הגידול המתוכנן של ירוחם) ולכן מבטיחה סף כניסה מהיר יותר לרכבת. החלופה הצפונית תאפשר יותר רכבות ביום ותחזיר מהר יותר את ההשקעה בתשתית. תושבי ירוחם לא 'נספרו'... והתוצאה עגומה לכולם.

30 ירוחם - סוכן הפיתוח האזורי
הרחבת תחום השיפוט של ירוחם בצורה הגיונית ואחראית חלופות מיטיבות ומאפשרות לטובת כלל האזור

31 תשריט סכמטי הרחבת תחום השיפוט של ירוחם בצורה הגיונית ואחראית
חלופות מיטיבות ומאפשרות לטובת כלל האזור אם השחקן הפעיל הצליח לבודד את יריבו מהיקף העולם, כך שהיריב נמצא על אי ,מהלכו הבא הוא בהכרח "שלוש תקיעות"... שחקן שאינו מסוגל עוד לעמוד בתוך שטחו בלבד מפסיד במשחק. [מתוך הערך: כיבוש ארצות (משחק ילדים), ויקיפדיה ]

32

33 למה? בשמלה אדומה ושתי צמות...
למה לא מגיע לנו שטח סביר לפיתוח היישוב שלנו? למה יש תקדימים במקומות אחרים (ערד, מצפה רמון) לשטחים גדולים מסביב ליישוב ואצלנו אומרים – אין דבר כזה? למה אף אחד אחר לא גר בין הבית שלנו ועד לערבה או לדימונה, אבל מפריד בינינו "בעל-בית" אחר? למה, כשהבית שלנו מוקף בבסיסי צבא שאינם קרובים לבית של מישהו אחר – בכל זאת האחר הוא שמקבל את הפיצוי לכך? למה בטענה שאולי גם אחרים יבקשו צדק, משאירים לנו את העוול? למה בטענה שכך היה עד היום, ממשיכים לנהוג כלפינו בחוסר הגינות? ולמה עלינו להשלים עם האמירה ש"אין צדק ואין שוויון בעולם"?

34 מעשינו היום הם התשובה לילדינו כשישאלונו למה?
שעון החול של כולנו אוזל! עכשיו זו העת לעשות ולתקן! עכשיו זו שעת ההכרעה: האם ירוחם תישאר עיירת (אי) פיתוח לדורות או שתהפוך לסינדרלה של הנגב ולפרבר נחשק של באר-שבע. זה בידיים שלנו! מעשינו היום הם התשובה לילדינו כשישאלונו למה?

35 פורום תושבי ירוחם לצדק חלוקתי ותכנון אזורי
תודה רבה!


הורד את "ppt "פורום תושבי ירוחם לצדק חלוקתי ותכנון אזורי

מצגות קשורות


מודעות Google