המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

מצגת היערכות לשבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת תשע״ט:

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "מצגת היערכות לשבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת תשע״ט:"— תמליל מצגת:

1 מצגת היערכות לשבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת תשע״ט:
משרד החינוך מצגת היערכות לשבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת תשע״ט: גם ברשת יש גבול ברוכים הבאים למפגש הכנה לקראת השבוע הלאומי לגלישה בטוחה תשע"ט. המנחה מוזמנת להציג את עצמה ואת תפקידה בזיקה לנושא גלישה בטוחה ברשת. *חשוב לחדד את מקומו של מנהל בית הספר בפיתוח הדיון ובנוסף, לקיים דיון מוקדם עם הורי התלמידים בנושא.

2 מה יהיה לנו היום במפגש? רקע תיאורטי 1 סדנה חווייתית 2
3 תכנים ופעילויות לעבודה חינוכית צעדים לטיפול באירועי פגיעה ברשת 4 המנחה תציג את מהלך המפגש בקצרה. מתחילים! סיכום וסיום 5

3 לפני שנתחיל- בואו נצפה בסרטון הבא... לחצו על התמונה בכדי לצפות בסרטון
המנחה תקרין את הסרטון עד סופו. לאחר מכן, תשאל את המשתתפים היכן הסרטון פוגש אותם? אילו תחושות, רגשות עלו במשתתפים בעודם צופים בסרטון? לפני שנתחיל- בואו נצפה בסרטון הבא... לחצו על התמונה בכדי לצפות בסרטון

4 מדיניות משרד החינוך לפיכך משרד החינוך מפעיל מערך חינוכי לאומי "חיים ברשת" במטרה לקדם התנהלות מיטבית ומניעת פגיעה ברשת במסגרת תכניות לפיתוח אוריינות טכנולוגית-דיגיטאלית וכישורי חיים. הזירה האינטרנטית ובכללה הרשתות החברתיות מהווה כיום חלק בלתי נפרד מחיי היום יום של הילדים ובני הנוער. במרחב זה קיימות הזדמנויות מרתקות ללמידה, למשחק ולחיברות, לצד חשיפה למצבים מורכבים המחייבים התנהלות אחראית, מכבדת וערכית.

5 "תמונה במספרים" - נתוני הגלישה של ילדים ובני נוער*

6 השימושים השכיחים ביותר של ילדים בגיל 7-17 באינטרנט הם:
הנתונים בשקופית לקוחים מ: לקט נתונים מתוך שנתון "ילדים בישראל 2017", המועצה לשלום הילד: דו"ח החיים הדיגיטליים בזק-

7 מהן הרשתות החברתיות העיקריות בהן בני הנוער (13-18) עושים שימוש?
95% 88% 61% 38% הנתונים בשקופית לקוחים מ: לקט נתונים מתוך שנתון "ילדים בישראל 2017", המועצה לשלום הילד: דו"ח החיים הדיגיטליים בזק- E סנאפצ'אט פייסבוק אינסטגרם וואטסאפ

8 "תמונה במספרים" - נתוני הגלישה של ילדים ובני נוער*
הנוער חי ב- :Story % מבני הנוער מעלים Story באינסטגרם מידי שבוע ו- 21% מעלים Story מידי יום. הנתונים בשקופית לקוחים מ: לקט נתונים מתוך שנתון "ילדים בישראל 2017", המועצה לשלום הילד: דו"ח החיים הדיגיטליים בזק-

9 נתוני הגלישה של ילדים ובני נוער
הנתונים בשקופית לקוחים מ: לקט נתונים מתוך שנתון "ילדים בישראל 2017", המועצה לשלום הילד: דו"ח החיים הדיגיטליים בזק-

10 נתוני הגלישה של ילדים ובני נוער-המשך

11 רצפים להתנהלות ברשת שימוש יתר במסכים פנים אל פנים
חוסר במיומנויות בין אישיות תקשורת בין-אישית ומיומנויות חברתיות שיח פוגעני שיח מוגן כיום, אנחנו מדברים על רצפים להתנהלות ברשת. כל אחד ואחת מכם מוזמנים לבחון היכן הם נמצאים על כל אחד מן הרצפים: תקשורת פנים אל פנים - שימוש יתר במסכים: עד כמה אתם משתמשים בתקשורת פנים אל פנים? באיזו מידה האמצעים האלקטרוניים משמשים אתכם ליצירת תקשורת עם הסובבים? האם אתם מרגישים כי השימוש שאתם עושים במסכים הינו מאוזן? האם אתם מרגישים שאתם נוטים לשימוש יתר במסכים? מה מהווה עבורכם גבול בל יעבור בנושא צריכת "זמן מסכים"? תקשורת בין אישית ומיומנויות חברתיות- חוסר במיומנויות בין אישיות: עד כמה התקשורת באמצעות כלים דיגיטליים מאפשרת לנו ובמיוחד לילדים ובני הנוער לפתח מיומנויות חברתיות? האם ועד כמה היא משפיעה בהיבט של חוסר במיומנויות בין אישיות? שיח מוגן - שיח פוגעני: עד כמה אתם מצליחים לנהל שיח מכבד ברשת? באיזו מידה אתם מצליחים לשמור על ריסון בעת העלאת תגובות? עד כמה הביטוי שלכם ברשת הינו ספונטני וחופשי? באיזו מידה לקחתם חלק בשיח פוגעני ברשת או חוויתם שיח כזה? מה מהווה עבורכם גבול בל יעבור בשיח ברשת? חשיפה לתכנים מפתחים ותואמי גיל - חשיפה לתכנים שאינם תואמי גיל: עד כמה אתם נחשפים לתכנים שאינם תואמי גיל ברשת? (תכנים אלימים, מיניים, תכנים שמעוררים תחושות של פחד/לחץ ועוד). איזו השפעה יש לתכנים שאינם תואמי גיל על ילדים ובני נוער? מה מהווה עבורכם גבול בל יעבור בבחירת תכנים ברשת? שימוש וחשיפה לתכנים שאינם תואמי גיל שימוש וחשיפה לתכנים מפתחים ותואמי גיל

12 רצפים להתנהלות ברשת למידה חדשנית מקוונת למידה מסורתית אחריות חברתית
אחריות אישית ותדמית דיגיטלית עבירה על החוק התנהלות על פי נורמות התנהגות מקובלות אחריות אישית ותדמית דיגיטלית-אחריות חברתית: עד כמה התדמית הדיגיטלית שלכם (הדרך בה אתם מציגים את עצמכם ברשתות חברתיות) משקפת את מי שאתם או את מי שהייתם רוצים להיות? מה מהווה עבורכם גבול בל יעבור בליטוש הזהות שלכם ברשת? מהי האחריות האישית ומהי האחריות החברתית שלנו ברשת? התנהלות על פי נורמות התנהגות מקובלות - עבירה על החוק ברשת: באיזו מידה הערכים האישיים שלכם מנחים אתכם ברשת? עד כמה נורמות ההתנהגות המקובלות ברשת ידועות וברורות לכם? באיזו מידה אתם מודעים לעבירות על החוק שאתם עלולים לבצע ברשת (ביודעין או שלא ביודעין) ועל ההשלכות שלהן? מה מהווה עבורכם גבול חוקי ברשת? הזכות להתחרט אודות פרסום - "הרשת לא שוכחת": האם מצאתם את עצמכם במצב בו פרסמתם מידע על עצמכם והתחרטתם? (הסרת פוסט/תמונה/סרטון ועוד). הרשת לא שוכחת הזכות להתחרט אודות פרסום

13 פיתוח רווחה נפשית בעידן הדיגיטלי
רווחה נפשית בעידן דיגיטלי: מצב שבו הרווחה הנפשית הסובייקטיבית של האדם נשמרת על רקע הצפה בעידן הדיגיטלי. אדם החווה רווחה נפשית דיגיטלית: מסוגל לתעל את השימוש במדיה הדיגיטלית לתחושה של נוחות, ביטחון, סיפוק והגשמה. מתעל את המדיה הדיגיטלית לטובת מימוש מטרות אישיות ומקצועיות. מסוגל לנהל ולהתמודד עם חוסר נוחות פסיכולוגית הקשור לשימוש במדיה הדיגיטלית. מסוגל להתמודד עם השפעות המדיה הדיגיטלית, תוך כך שהוא משתמש בהן להשיג טווח רחב של תועלות. Digital Well-being המנחה תציג את המושג "רווחה נפשית בעידן הדיגיטלי" ותציין כי זוהי מטרת העל שלנו בעבודתנו עם התלמידים.

14 פגיעה באמצעות הרשת פגיעה מכוונת בקורבן תוך שימוש בכלים דיגיטליים (לדוגמא: דוא"ל, קבוצות דיון, רשתות חברתיות, ווטסאפ). לפגיעה ברשת מאפיינים ייחודיים: היעדר קשר עין אנונימיות תפוצה רחבה במגוון ערוצים קשה להסיר תכנים פוגעניים לפגיעה ברשת מאפיינים ייחודיים: פגיעה מכוונת בקורבן תוך שימוש בכלים דיגיטליים (לדוגמא: דוא"ל, קבוצות דיון, רשתות חברתיות, ווטסאפ היעדר קשר עין בין הפוגע לנפגע: מקל על הפוגע לומר את דבריו, גם דברים שלא היה אומר פנים אל פנים. זאת, מאחר והוא אינו רואה את ההשפעה שיש לדבריו על הנפגע. אנונימיות: חלק מהפגיעות מתרחשות בחסות אנונימית, דבר המקל על הפוגע לומר את דבריו ומאפשר לו לא לקחת אחריות על מעשיו. תפוצה רחבה במגוון ערוצים: מגוון האפשרויות של הפצת המסרים בדרך מקוונת גדול הרבה יותר מאשר במרחב הפיסי; האמצעים המקוונים מאפשרים להכניס למעגל הפוגעים והנפגעים משתתפים רבים תוך זמן קצר. ריבוי הצופים ויכולתם להיות אקטיביים עלול לעודד את הפוגע ומגדיל את עוצמת הפגיעה ואת היקפה; פגיעה מקוונת לעיתים איננה ניתנת להסרה והיא נשמרת ללא הגבלת זמן; חשוב לזכור שלפגיעה מקוונת יש השלכות פסיכולוגיות, חברתיות ורגשיות שעלולות להיות קשות מההשלכות של אלימות פנים-אל-פנים.

15 אלימות דיגיטלית ברשתות החברתיות ובאינטרנט- תוצאות סקר ניטור אלימות תשע"ז
בסקר השתתפו בניטור 24,145 תלמידים: 8,724 בבתי-ספר יסודיים, 8,935 – בחטיבות הביניים ו 6,486 בחטיבות העליונות. בחלוקה לפי מגזר שפה וסוג הפיקוח: 5,568 תלמידים בבתי-ספר דוברי עברית-ממלכתי, 4,830 בבתי-ספר דוברי עברית ממלכתי-דתי ו-13,747 בבתי-ספר דוברי ערבית (קטגוריה זו כוללת בתי-ספר המשתייכים למגזרים הערבי, הדרוזי והבדואי). בתרשים הבא מוצגים נתוני המדד המסכם "קורבנות לאלימות תוך שימוש באמצעי תקשורת דיגיטליים" בשנה"ל תשע"ז לפי שלבי גיל בכלל בתי-הספר, בבתי-ספר דוברי עברית ובבתי-ספר דוברי ערבית. התלמידים התבקשו לענות: האם במהלך החודש האחרון תלמיד הפיץ תמונה שלך באינטרנט או בטלפון הסלולארי במטרה לפגוע בך? האם במהלך החודש האחרון קיבלת מסרים מעליבים או פוגעים באינטרנט או בטלפון הסלולארי מתלמיד אחר? האם במהלך החודש האחרון קיבלת איומים באינטרנט או בטלפון הסלולארי מתלמיד אחר?

16 אלימות דיגיטלית ברשתות החברתיות ובאינטרנט- תוצאות מיצ"ב תשע"ח
* הסקר בנושא אקלים (ובתוכו שאלות לגבי אלימות דיגיטלית) הועבר בחודשים ינואר-מרץ השתתפו בסקרים 576 בתי-ספר יסודיים, 323 חטיבות ביניים (149,094 תלמידי כיתות ה'-ט'), 296 חטיבות עליונות, שהם 50,804 תלמידי כיתות י'-י"א; * המדד המסכם "אלימות דיגיטלית ברשתות החברתיות ובאינטרנט" במיצ"ב מבקש לבחון באיזו מידה תלמידים נפגעו בשל הפצת תמונות, פרסום קללות, עלבונות, שמועות או קריאות לחרם ברשתות החברתיות ובאינטרנט. * בנושא זה התבקשו התלמידים לדווח באיזו שכיחות התרחשו האירועים המצוינים בשקף בחודש שקדם למילוי השאלון. בנוגע לכל היגד התבקשו התלמידים לבחור מתוך שלוש אפשרויות תשובה: (1) אף פעם, (2) פעם או פעמיים, (3) שלוש פעמים או יותר.

17 השבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת תשע"ט
המנחה תציג את הנושא המרכז לשבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת תשע"ט: גם ברשת יש גבול.

18 מטאפורה לגבול... סבב מטאפורה לגבול: המנחה תבקש מן המשתתפים לחשוב על מטאפורה המייצגת גבול מבחינתם. המשתתפים ישתפו במטאפורות השונות ובמה שעומד מאחוריהן.

19 לצאת מהריבוע... הגבולות שלי
המקומות בהם אני מרגיש/ה שהגבולות אינם ברורים/ קבועים המקומות/התחומים בהם הגבולות שלי מאוד ברורים לי ולסביבה המנחה תיתן לכל אחד מן המשתתפים דף ועליו ריבוע בתוכו כל אחד יכתוב את המקומות/התחומים בהם הגבולות שלו מאוד ברורים לו ולסביבה (לדוגמא: משפחה, עבודה, תחביבים, בית, מראה חיצוני וכו'). בהמשך, כל משתתף יכתוב מחוץ לריבוע את המקומות בהם הוא מרגיש שהגבולות אינם ברורים/קבועים. המנחה תזמין את המשתתפים לשתף בתכנים שכתבו, תוך התייחסות להיבטים/שאלות: * גבולות שאני הצבתי לעצמי ועמדתי בהם - איך ההרגשה? * גבול שמישהו אחר הציב לי ואני מסכימ/ה-מרוצה מהגבול הזה? * גבול שאינני מצליח/ה להציב לעצמי והייתי רוצה... * איזה ידע / מיומנויות / כוחות אני צריכ/ה כדי להציב לעצמי גבולות? * מה קורה בסיטואציה בה אין גבולות חיצוניים? איך אני מציב לעצמי גבולות פנימיים? * ומה לגבי גבולות ברשת- כיצד הם באים לידי ביטוי בחיים שלנו?

20 כסוף, קצה, נקודה או קו שאין להגיע אל מעבר להם.
מה הוא גבול? על פי מילון ספיר (1997) בין מקום למקום קו המבדיל בין דבר לדבר בין תקופה לתקופה בין ארץ לארץ המנחה תציג את ההגדרה למושג "גבול". בנוסף, גבול מוגדר כסוף, קצה, נקודה או קו שאין להגיע אל מעבר להם. בין תחום לתחום "לַכֹּל זְמָן וְעֵת לְכָל-חֵפֶץ תַּחַת הַשָּׁמָיִם" (קהלת ג א)

21 גבולות ברשת? "לַכֹּל זְמָן וְעֵת לְכָל-חֵפֶץ תַּחַת הַשָּׁמָיִם" (קהלת, ג', א') לכל דבר בעולם יש את הזמן והמקום המתאים והנכון בשבילו ועבורו. ולענייננו – גבולות ברשת בשני מובנים: בהקשר של זמן - התבוננות על משך זמן החשיפה למסך. בהקשר של מקום - האתרים והיישומים אליהם אנו נחשפים.

22 גבולות ברשת? גבולות חשובים בחיי כולנו ובמיוחד בחיי ילדים ובני נוער. בעולם עם גבולות ברורים הם חשים ביטחון ורוגע, ברור להם מה מצופה מהם, מה מתאים, מה נכון ומה אינו מטיב עמם. הפנמת גבולות וסדר חשובה ומסייעת בפיתוח הזהות האישית והיכולת להשתלב בחברה ומעניקה תחושת יציבות, עקביות ושייכות. כאנשי חינוך אנו שואפים לסייע לתלמידינו לבסס גבולות פנימיים, כמו גם להכיר בגבולות חיצוניים במגוון תחומי חייהם ובכללם, הרשת.

23 גבולות ברשת? הנהגות והלכות בין אדם לחברו, המופיעות בתורה ובדברי חז"ל, מסייעות לנו לבסס גבולות פנימיים והן רלוונטיות גם להתנהלות ברשת. כך לדוגמא: "ואהבת לרעך כמוך" (נדרים, פרק ט, הלכה ד). "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך, זו כל התורה כולה" (שבת, דף לא, עמ' א). "יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך" (אבות ב, י). הנהגות אלו מעודדות אותנו להתבונן פנימה על מה שאני אוהב, מה ששנוא עליי, מה מכבד אותי ומה פוגע בכבודי ומתוך כך לזהות מהו הגבול הפנימי שלי, אותו אני מציב לעצמי ודרכו אני פועל במרחב האישי והבין אישי, הן הפיזי והן הווירטואלי.

24 גבולות ברשת? זאת, לצד גבולות חיצוניים הבאים לידי ביטוי בהנהגות ובהלכות המתייחסות לאופי השיח ולתוכן המדובר, כך לדוגמא: "כל המלבין פני חברו ברבים – כאילו שופך דמים" (אבות ג, יד). "לא תלך רכיל בעמך" (ויקרא יט, טז). "והוי דן את כל האדם לכף זכות" (אבות א, ו).

25 גבולות ברשת? במרחב המקוון בו מתמודדים הילדים ובני הנוער לא אחת עם חוסר בהירות ושטחים "אפורים" נושא הגבולות הופך לחשוב עד מאוד. ברשת, מעצם הגדרתה, נפרצים גבולות, נובעת יצירתיות ומתפתחת חדשנות אשר נושאת את תלמידינו אל אופק מיטבי ומקדם. בה בעת, היא גם מאתגרת אותם עם הסיכון הטמון בפריצת גבולות. השנה בחרנו לייחד את השבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת לשאלה היכן עובר הגבול ברשת? וכן להעביר מסר כי גם ברשת יש גבול. במסגרת השבוע הלאומי נעודד את תלמידנו לשאול שאלות אודות גבולות בהיבטים שונים הקשורים לרשת וכן לפתח יכולת להתנהל מתוך שיקול דעת, באופן מכבד ורגיש כלפי עצמם וכלפי אחרים.

26 אם כן, בעידן בו לנוכחות שלנו במרחבים המקוונים השונים, ניתנים משקל ומשמעות כל כך רחבים:
מה הדיאלוג שלנו עם הגבולות בחיינו? האם הרחבנו אותם? האם הם נפרצים? האם אנו מנהלים את עצמנו ברשת או שהרשת "מנהלת" אותנו? המנחה תזמין את המשתתפים להתייחס לשאלות שבשקופית.

27 לחצו על התמונה בכדי לצפות בסרטון
הסרטון המצורף והסדנה מיועדים לחדרי המורים בחמ"ד (ועפ"י שיקול דעת הצוות לכיתות הגבוהות) מטרתם לאפשר תהליך אשר יעצים את תחושת המסוגלות של המורה להתמודדות גם עם ההיבטים הרגשיים שהנושא מעלה וגם עם ההיבטים המעשיים והתגובה הנדרשת בעת חשיפה לפריצת גבולות ופגיעה ברשת. *חשוב לחדד את מקומו של מנהל בית הספר בפיתוח הדיון ובנוסף, לקיים דיון מוקדם עם הורי התלמידים בנושא. באמצעות הצגת נתונים וידע מקצועי ובעזרת צפייה בסרטון המדמה סיטואציה בה מתמודד\ת מורה עם חשיפה לפגיעה של תלמיד/ה ברשת ביקשנו להכשיר את חדרי המורים למשימה. יש לציין כי הסיטואציה המוצגת בסרטון מתרחשת בבית ספר של החינוך הכללי והיא דנה באירוע של שליחת תמונות אינטימיות של תלמידה והפצתם. ייתכן ונחשוב כי תלמידים ששומרים על גדרי הלכה לא היו נקלעים לאירוע כזה, אך כיוון שאנו עדים להתמודדויות מעין אילו גם בחמ"ד נוכל לראות בשיח על הסוגיה הזו הזדמנות: להצגת עמדת ההלכה כשומרת ומגינה, לבירור המצב הקיים בקרב התלמידים ומה עמדותיהם בנושא ולהדרכה והנחייה כיצד יש לנהוג במצבי קונפליקט איתם הם מתמודדים. זו תהיה הזדמנות גם להצגת גבולות החוק והחידוד החשוב כי גם אם במסגרת יחסי רעות או חברות אדם שולח תמונות אינטימיות של עצמו מתוך בחירה- הפצה של תמונות אילו ללא הסכמתו- היא עבירה על החוק ועונשה עד 5 שנות מאסר. לחצו על התמונה על מנת להיכנס לסרטון שבקישור הבא: יש להקרין את הסרטון עד לדקה 3:24. בתום הצפייה, המנחה תפנה אל המשתתפים שאלות לדיון (נמצאות בשקופית הבאה). עבר את גבול הטעם הטוב?

28 שאלות לדיון אילו רגשות עלו בכם בזמן הצפייה?
אילו מחשבות עלו בכם בזמן הצפייה? מה ניתן לומר על רותם, התלמידה שלקחה חלק בשיחה? מה ניתן לומר על עידו, התלמיד שמוזכר בסיפור? אילו גבולות נחצו בסרטון שראינו? מי חצה גבולות? מה חשבתם על תגובותיה של המורה במהלך השיחה? איך הייתם פועלים במקום המורה שבסרטון? האם נחשפתם למקרה הדומה לזה המתואר בסרטון? ספרו עליו. לאחר הצפייה בסרטון ועיבודו- חשבו על שאלה, תהיה, חשש או תובנה המתעוררת בכם כאנשי חינוך. מומלץ לחלק את המשתתפים לקבוצות קטנות ולאפשר להם לשוחח אודות השאלות באופן אישי. השאלות מכוונות להתבוננות אישית על רגשות ומחשבות בעקבות הצפייה, על ניתוח ועיבוד הסרטון ולבסוף מאפשרות חשיבה על חשיבה כאנשי חינוך. לאחר העיבוד בקבוצות חשוב להתייחס לשאלה האחרונה המזמנת שיח אודות שאלות תהיות חששות ותובנות. המנחה ייתן מקום לעיבוד החששות שעולים בעקבות הצפייה בסרטון והדיון בקבוצות וימשיג אותם יחד עם ההבנה כי כאנשי חינוך מתפקידנו לסייע לתלמידינו להתמודד עם מצבי חיים המתרחשים ברשתות החברתיות, עלולים להתעורר בנו שאלות תהיות ואף חששות, כך לדוגמא: גבולות הדיון והשיח בכיתה- כאנשי חינוך החיים על פי התורה ומחויבים לציווי "והיה מחנך קדוש", אנו מתלבטים האם לעלות לדיון מצב הנוגע סטטיסטית לאחוז מצומצם של תלמידים בכיתה, האם דיבור על תופעות קצה יהווה חשיפה לא מותאמת לתלמידים שלא נחשפו לתופעה זו או אחרת ובכך אולי יצאה שכרינו בהפסדנו? באילו דוגמאות נשתמש והאם להקרין סרטונים המשקפים מציאות אך אמורים להיות על פי תפיסתנו "מחוץ לגדר"? מתן לגיטימציה- אנו חוששים גם להתפרש לא נכון כאילו מעצם קיום שיח על תופעות הסותרות את דרך התורה וההלכה יתפרש הדבר כמתן לגיטימציה להתנהגויות אלה. הדבר נכון בעיקר לגבי תכנים הקשורים במיניות ולסיטואציות הנוגעות לקשרים בין בנים לבנות. חשש נוסף הוא, חשיפה עצמית- אנו חוששים להיחשף בעצמנו לתכנים קשים העלולים לזעזע אותנו ממקרים שמבחינתנו לא אמורים להיות נחלתנו אך הם נחלתם של התלמידים ואף חוששים להיות חשופים בפני תלמידינו. כיוון שבסוגיות העוסקות במיניות, הטרדה, ניצול ופגיעה אנו פועלים מחשש פיקוח נפש, ספק פיקוח נפש ופיקוח נפש ממש- אין לנו אלא לחנך את תלמידינו ל- "וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם" (דברים ד, טו). אל לנו להניח כי תופעות פגיעה ברשתות החברתיות מתרחשות בשדות אחרים וכי תלמידינו אינם חשופים למצבים בהם נחצים גבולות ברשת. מחקרים מוכיחים כי נוכחות תלמידי החמ"ד ברשתות החברתיות אינה שונה מהרבה מהציבור הכללי ומשום כך גם חשיפתם לתכנים מסכנים ולהתנהגויות סיכוניות ברשת, היא עובדה קיימת. על כן עלינו לקיים שיח פתוח אודות סיטואציות מורכבות, להכשיר עצמינו לקיום שיח כיתתי ושיח פרטני בנושא גבולות ברשת החברתית, לרכוש ידע, לפתח מודעות ולקנות כלים לשיח רלוונטי בנושא.

29 תובנות לאחר הדיון בקבוצות
! ? המנחה תבקש מכל קבוצה להציג את התובנות אליהן הגיעו חברי הקבוצה. בתום איסוף התובנות חשוב לצפות בהמשך הסרטון ולסכם מהן הפעולות הנדרשות לטיפול באירוע מסוג פגיעה ברשת עפ"י חוזר המנכ"ל (סיכום הפעולות הנדרשות מצוי בסרטון). כיוון שבסוגיות העוסקות במיניות, הטרדה, ניצול ופגיעה אנו פועלים מחשש פיקוח נפש, ספק פיקוח נפש ופיקוח נפש ממש- אין לנו אלא לחנך את תלמידינו ל- "וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם" (דברים ד, טו). אל לנו להניח כי תופעות פגיעה ברשתות החברתיות מתרחשות בשדות אחרים וכי תלמידינו אינם חשופים למצבים בהם נחצים גבולות ברשת. מחקרים מוכיחים כי נוכחות תלמידי החמ"ד ברשתות החברתיות אינה שונה מהרבה מהציבור הכללי ומשום כך גם חשיפתם לתכנים מסכנים ולהתנהגויות סיכוניות ברשת, היא עובדה קיימת. על כן עלינו לקיים שיח פתוח אודות סיטואציות מורכבות, להכשיר עצמינו לקיום שיח כיתתי ושיח פרטני בנושא גבולות ברשת החברתית, לרכוש ידע, לפתח מודעות ולקנות כלים לשיח רלוונטי בנושא.

30 מסרים חשובים כיוון שבסוגיות העוסקות במיניות, הטרדה, ניצול ופגיעה אנו פועלים מחשש פיקוח נפש, ספק פיקוח נפש ופיקוח נפש ממש עלינו לחנך את תלמידינו ל: "וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם" (דברים ד', ט"ו)- אל תעבירו תמונות פרטיות ואינטימיות שלכם ברשת, אל תיפגשו עם אדם שהכרתם רק דרך הרשת ואל תשתפו פעולה עם הפצת תכנים פוגעניים. אם נפגעתם פנו לעזרה! "כל המלבין פני חברו ברבים כאילו שפך דמים"(בבא מציעא נ"ח ע"ב) - שיימינג ברשת כמוהו כשפיכות דמים. "לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ"(ויקרא, י"ט, ט"ז) וכן "עָזֹב תַּעֲזֹב עִמּוֹ"(שמות, כ"ג,ה') - על העדים לניצול, פגיעה והטרדה בקבוצות ברשת, להתנגד למחות ולנסות להפסיק את הפגיעה. "וְלֹא תָתֻרוּ"(במדבר, ט"ו, ל"ט) - שמירת העיניים שומרת על הנפש. הכשרת הצוות לסדנאות בכיתות ולשיח פרטני חשוב שיכלול את המסרים הבאים לתלמידים: "כל המלבין פני חברו ברבים כאילו שפך דמים" (בבא מציעא נח ע"ב)- שיימינג ברשת כמוהו כשפיכות דמים. "לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ" (ויקרא, יט, טז) וכן "עָזֹב תַּעֲזֹב עִמּוֹ" (שמות, כג,ה)- על העדים לניצול, פגיעה והטרדה בקבוצות ברשת, להתנגד למחות ולנסות להפסיק את הפגיעה. היו אתם הקול שאומר "לא", ופנו לבקש עזרה ממי שיכול לעזור. "וְלֹא תָתֻרוּ" (במדבר, טו, לט)- שמירת העיניים שומרת על הנפש. גם אם אתם סקרנים הימנעו מכניסה לאתרים שהתוכן שלהם מיני. אם שולחים לכם סרטונים או תמונות חושפניות בקשו מהשולח להפסיק. " וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם" (דברים ד, טו)- אל תעבירו תמונות פרטיות ואינטימיות שלכם ברשת, אל תיפגשו עם אדם שהכרתם רק דרך הרשת ואל תשתפו פעולה עם הפצת תכנים פוגעניים. אם נפגעתם פנו לעזרה!

31 המטרות המשותפות - לסייע לתלמידנו להרחיב את מיומנויות התקשורת בהן הם משתמשים בעולם הווירטואלי. - לפתח "שרירי" בחירה והתנהלות מתוך שיקול דעת, איפוק, אמפתיה, הבנה של מותר/אסור, מתאים/לא מתאים באופן שמותאם למרחב זה. - לקדם תקשורת בינאישית רגישה, מוגנת ומקרבת, הרואה את העצמי וגם את הזולת. בכדי לקדם את המטרה המשותפת שלנו, עומדים לרשות הצוותים החינוכיים מגוון תכנים ואמצעים (פירוט בשקופית הבאה).

32 תכנים ופעילויות לקראת השבוע הלאומי לגלישה בטוחה
(התכנים נמצאים באתר שפ"ינט ובענן החינוכי) צוותי חינוך מצגת וסדנה להכשרת צוותי חינוך הורים סדנה להורים וצוותי חינוך מעגלי שיח תלמידים-הורים-צוותי חינוך עלון מידע תלמידים סדנאות ופעילויות להפעלה בכיתות בכל שכבות הגיל ובהתאמה לחברות שונות מפגשים מקוונים הרצאות מומחים בבתי ספר תלמידים מפעילים תלמידים עלוני מידע לקראת השבוע הלאומי לגלישה בטוחה תשע"ט, פותחו מגוון תכנים לעבודה עם קהלי יעד שונים- תלמידים, הורים וצוותי חינוך. מומלץ להיכנס לענן החינוכי/לאתר שפ"ינט ולהציג את מגוון התכנים הקיימים.

33 אילו מסרים נרצה להעביר לתלמידים?
זכרו לשמור על פרטיותכם ועל אבטחת המידע האישי ברשת בתוך מרחב זה חשוב להקפיד על נורמות התנהגות ראויות במרחב הרשת קיימות אפשרויות מרתקות ומגוונות לשיתוף במידע, לניהול ושימור קשרי חברות וללמידה הפעולות של כל אחד מאתנו ברשת יוצרות לנו תדמית דיגיטלית. דאגו לכך שתדמית זו תציג את מי שאתם באמת זמן מסך: חשוב לשים לב לשימוש מאוזן במסכים חשבו והפעילו שיקול דעת לפני לחיצה על ה- SEND/POST

34 אילו מסרים נרצה להעביר לתלמידים?
חשוב לעמוד לצד מי שנפגע אם נפגעתם ברשת - אל תישארו לבד. שתפו חברים, הורים ומורים, והאמינו שהמצב ישתפר חשוב להימנע מפגיעה ברשת ומהתנהגויות סיכון עבריינות רשת: חשוב לזכור שישנן פעולות שעלולות להיחשב כעברה פלילית ברשת ולהשפיע על עתידכם חשוב לפנות למבוגרים סביבנו. התנהגות זו אינה הלשנה, אלא דיווח היכול לסייע הן לנפגע והן לפוגע

35 אילו מסרים נרצה להעביר לתלמידים?
גבול הוא דרך להגיד לעצמנו מתי ואיפה אנחנו מתחילים ומסתיימים ומתי ואיפה מתחיל האחר. הגבול שומר עלינו, על האיכויות הפנימיות והייחודיות שלנו: הצרכים, הרגשות, הרגישויות והפעולות. חשוב לזכור זאת במיוחד ברשת.

36 צעדים לטיפול באירוע פגיעה שהתרחש ברשת
חשוב להכיר ולפעול על פי הנחיות חוזר מנכ"ל אקלים חינוכי מיטבי והתמודדות מוסדות חינוך עם אירועי אלימות וסיכון. לכניסה לחוזר יש ללחוץ כאן. פנייה למטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת (מוקד 105). למידע אודות המוקד יש ללחוץ כאן. חשוב להכיר את חוזר מנכ"ל וכן את המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת (מוקד 105) בכדי שכצוותי חינוך נוכל לתת מענה חינוכי ולטפל במקרי פגיעה המובעים לידיעתנו.

37 "החוכמה מציבה גבולות אפילו לידע" (פרדריך ניטשה)
תודה על ההקשבה! מילה לסיום/ לסיכום, מחשבה, רגש שעולים בי בעקבות המפגש. תודה על ההקשבה!


הורד את "ppt "מצגת היערכות לשבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת תשע״ט:

מצגות קשורות


מודעות Google