המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

לעיצוב עמדתנו במאבק החברתי-כלכלי "המאבק על הבית"

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "לעיצוב עמדתנו במאבק החברתי-כלכלי "המאבק על הבית""— תמליל מצגת:

1 לעיצוב עמדתנו במאבק החברתי-כלכלי "המאבק על הבית"
פוקחים עיניים לרווחה! الشبيبة العاملة والمتعلمة הנוער העובד והלומד לעיצוב עמדתנו במאבק החברתי-כלכלי "המאבק על הבית" יולי אוגוסט 2011

2 הנחות המוצא לשיחה זו: "כלכלה זה לא מדע"
יש מדע בכלכלה, אבל הוא משרת סדרי עדיפויות. באחריות המדינה לדאוג לרווחתם של אזרחיה ראשי המשק "יודעים מה הם עושים" כלומר מה שקורה זה מה שהם התכוונו! אנחנו לא הולכים לעסוק כ"כ במספרים- אלא בעקרונות.

3 חזון הציונות- חברה צודקת!
"דווקא אלה מבינינו, המוכנים כיום למסור את כל ישותם בעד העניין יצטערו אף על כל צעד אחד שעשו לשם כך, אם יצליחו רק לכונן חברה חדשה ולא גם חברה צודקת יותר." (בנימין זאב הרצל). "אני מצייר לעצמי את הדבר שאנו מכנים בשם "הצרכים האלמנטריים" של אדם רגיל- כאותו הדבר שהיום הוא צריך להילחם עליו ולבקש פרנסה ולהרעיש עולמות... כפשוט, חמשת הממ"ים: מעון, מזון, מרפא, מורה, מלבוש." (זאב ז'בוטינסקי).

4 המציאות היום- חברה מאוד לא צודקת!
העשור האחרון ב- 30 השנים האחרונות גדלים באופן הרציף הפערים הכלכליים בישראל- בניגוד לחזון הוגי הציונות! למדד ג'יני עוד נחזור בהמשך...

5 המטרה: שינוי הפרדיגמה הכלכלית בישראל
הדרך לחברה צודקת ושוויונית יותר עוברת בשינוי הנחות היסוד הכלכליות בישראל וקיומה של מדינת רווחה. פרדיגמה= תבנית מחשבה. מדינת רווחה: מדינה אשר צרכיהם הבסיסיים של אזרחיה מובטחים על ידה ואינם כפופים ל"כוחות לשוק". אנחנו טוענים כי כלכלת ישראל מתנהלת ע"י פרדיגמה המונחית ע"י אידאולוגיה (תפישת עולם)- אשר מעוניינת במצב הקיים! אנחנו לא לבד בטענה הזאת!

6 העוני הוא תוצאה מכוונת של המדיניות הכלכלית!
זבולון אורלב (מפד"ל, שר הרווחה לשעבר) בדיון מיוחד במליאת הכנסת על בעיית העוני, 19 באוקטובר 2010: "שיעורי העוני במדינת ישראל הם לא מכה משמים ולא גזירת גורל. הממצאים האלה, הנתונים האלה, הם פרי באושים של מדיניות של ממשלות ישראל – אני מדגיש: ממשלות ישראל – בעשורים האחרונים... לצערי, השתלטה על החברה הישראלית מדיניות ניאו- ליברלית קיצונית, חסרת אחריות, ויש כשל של המדיניות החברתית כמעט בכל המערכות: בשוק העבודה, באכיפת חוקי העבודה, במדיניות המיסוי... ואני אומר דבר שלא אמרתי אותו מעולם: זוהי תוצאה מכוונת של המדיניות הכלכלית. מדוע אני אומר שזוהי תוצאה מכוונת וידועה מראש? כיוון שכל שרי הרווחה, כל אחד במשמרת שלו ... הזהרנו, התרענו, אמרנו שאלה יהיו התוצאות של המדיניות הכלכלית. הצגנו ראי ברור מאוד של התוצאות הקשות של המדיניות הזאת, תוצאות שהביאו להעשרת העשירים וגרמו מאידך להעמקת העוני ולהרחבתו. זה לא בא במקרה. התוצאות של העוני הן לא הפתעה, הן תוצאה ידועה, ברורה ומכוונת של מדיניות ניאו-ליברלית, שהיא אידיאולוגיה."

7 הסיבה למחאה –או- "הגיעו מים עד נפש"
אחרי שנים של העמקת אי השוויון- לאזרחי ישראל נמאס! בשקופיות הבאות אנסה להסביר את הגורמים המרכזיים למצב הכלכלי-חברתי בו מצויה מדינת ישראל. כמובן שישנם גורמים נוספים... אך היריעה קצרה.

8 הסיבה למחאה -או- מחירי הדיור
קורת גג היא מהזכויות הבסיסיות להן זכאי כל אדם! בשנים האחרונות חלה עליה חדה במחירי הדיור (הן לרכישה והן להשכרה). הדיור בארץ יקר ביחס למדינות המפותחות! משמעות הדבר: פחות ופחות אנשים מסוגלים להרשות לעצמם דיור ראוי, קל וחומר בעלות על בית. עלות הדיור מהווה נטל כבד מרבית אזרחי המדינה. בין הסיבות לעליית מחירי הדיור: הממשלה מאפשרת לחברות הבנייה "לאגור קרקעות" מאושרות לבנייה ולא לבנות עליהן במטרה למקסם רווחים! הממשלה נמנעת משימוש ב 2.6 מיליארד ₪ (ממכירת דיור ציבורי) לבניית דיור ציבורי- על אף חוק המחייב לעשות כן!

9 הסיבה למחאה -או- ישראל יקרה לי
עלייה של 20% במחירי הפירות והירקות בשנים האחרונות. עלייה של 10% במחירי החלב והביצים בשנים האחרונות. עלייה של 3% במחיר הלחם. עלייה של 8.2% במחירי הדלק בחודשים האחרונים. עלייה של 33% במחירי המים בשנה האחרונה. עלייה של 41% במחירי הדירות בשלוש השנים האחרונות! מדיניותה של הממשלה הנוכחית הורידה 120,000 נפשות מתוכן 66,700 ילדים אל מתחת לקו העוני (כאשר 6,300 משפחות הכוללות שני מפרנסים נמצאות למרות זאת מתחת לקו העוני).

10 הסיבה למחאה -או- המדינה נותנת לנו פחות!
אם לא די בעליית המחירים... ממשלת ישראל מנהלת מדיניות תקציבית "מצמצמת" ולא "מרחיבה". כלומר המדינה משקיעה פחות כסף בכל אזרח- ללא קשר ל"מצב המשק" או להכנסות המדינה. בין 2001 ל קוצצה ההוצאה הממשלתית לנפש בכ ₪ לשנה: יותר מ 7%. זה אומר 7% פחות חינוך, בריאות, ביטחון וכו'... צמצום זה מורגש בעיקר בקרב השכבות הנמוכות ומעמד הביניים (המסתמכים יותר על שירותי מדינה בניגוד לעשירים שיכולים להמשיך לקנות את אותם השירותים). הצמצום הוא מדיניות מוצהרת של הממשלה.

11 הסיבה למחאה -או- הפערים הכלכליים
מדד ג'יני קובע בסולם של בין 0 ל- 1 את מידת אי השוויון בהכנסות במדינה. מדד ג'יני "0" משמעו שלכולם יש בדיוק אותה הכנסה. מדד ג'יני "1" קובע שמישהו אחד מקבל את כל הכסף במדינה. ראינו קודם שבשנים האחרונות מדד הג'יני של מדינת ישראל מעיד על יותר ויותר חוסר שוויון.

12 הסיבה למחאה -או- הפערים הכלכליים
העשור האחרון 30 שנים של העמקת הפערים הכלכליים בישראל! אבל איך אנחנו ביחס למדינות אחרות בעולם?

13 הסיבה למחאה -או- הפערים הכלכליים
ע"פ מדד ג'יני ישראל היא ממדינות המערב הכי פחות שוויוניות! מיקומנו- בין מדינות מלוכניות כירדן ומרוקו למדינות עולם שלישי כמלאווי ומאוריטניה.

14 הסיבה למחאה -או- מיסים אנטי שוויוניים
רוב תקציב המדינה מגיע מגביית מיסים משני סוגים: מיסים "ישירים" מוטלים ישירות על ההכנסה של אדם או חברה. מס הכנסה מוטל על הכנסה ממשכורת ביחס לגובה המשכורת. מי שמקבל יותר משכורת משלם יותר מס ויותר אחוזי מס. "מס חברות" הוא מס על רווחי עסקים. מיסים "עקיפים" מוטלים על רכישה של מוצרים. מע"מ (בסך 16.5%) מוטל על כל קניה של מוצר- משקית שוקו ועד רכב. מס על הדלק ("בלו") וצמצום הסבסוד במחיר הלחם הם עוד דוגמאות למיסים כאלו.

15 הסיבה למחאה -או- מיסים אנטי שוויוניים
מיסים "ישירים" נקראים גם מיסים "פרוגרסיביים" (מקדמים). זה בגלל שהם מקדמים את השוויון. מי שמקבל משכורת גדולה יותר משלם אחוז מס גבוה יותר. כמחצית מאזרחי המדינה העובדים אינם חייבים בתשלום מס הכנסה כלל. כלומר את רוב המיסים הישירים משלמים העשירונים הגבוהים יותר. מיסים "עקיפים" נקראים גם מיסים "רגרסיביים" (מעקבים). זה בגלל שהם מעקבים את השיוויון. העשיר והעני קונים שניהם מלפפונים - ומשלמים אותו אחוז מע"מ. נהג המרצדס ונהג הסובארו ג'אסטי קונים את אותו דלק ומשלמים אותו אחוז מס "בלו" (מס על הדלק). המיסוי העקיף מכביד יותר על השכבות הנמוכות מאשר על השכבות המבוססות. מאילו מיסים אתם חושבים שמדינת ישראל גובה יותר?

16 הסיבה למחאה -או- מיסים אנטי שוויוניים
ב-2009 הגענו לנקודה בה רוב כספי המיסים מגיעים ממס עקיף. זהו עידוד אקטיבי של הגדלת הפערים על ידי ממשלת ישראל

17 הסיבה למחאה -או- דווקא יש כסף!
"אוקי... אז המחירים עלו, וגם נטל המיסים, והרבה אנשים הפכו עניים... ככה זה כשהמצב הכלכלי קשה, לא?!?" מצב כלכלי קשה? אז זהו. שלא בדיוק... בשנה האחרונה נכנסו לקופת המדינה מגביית מיסים מיליארד ₪ (!) יותר ממנה שתכננה! זה נקרא "עודפי גביה". אז לאן הלכו 17.3 מיליארד ₪ ?!?

18 הסיבה למחאה -או- דווקא יש כסף!
השנה היה אפשר להשתמש בעוד 17.3 מיליארד ₪ לטובת האזרחים... בלי להוציא שקל יותר ממה שתקציב המדינה (שהוא חוק שהכנסת אישרה) הגדיר. למה זה לא קרה? הסיבה הרשמית היא "החזר חובות", אבל האמת היא שלמדינת ישראל פחות חובות מאשר לרוב המדינות המפותחות, ורובם "חובות פנים" שהם פחות בעייתיים. בכל מקרה לא היה שום לחץ אמיתי להחזיר אותם עכשיו.

19 הסיבה למחאה -או- דווקא יש כסף!
אז למה באמת לא מנצלים את הכסף לטובת האזרחים? בואו נשאל את ד"ר אבי שמחון, יועץ כלכלי של שר האוצר: "...מדוע לא קמה דרישה בציבור לחלוקה שווה של ההכנסה... בגלל שאנחנו, הכלכלנים, השכלנו לשכנע את הציבור שמסים דרקוניים יפגעו בכלכלה באורח אנוש כל כך, שעדיף המצב הנוכחי על פני לקיחת הסיכון של הרס הכלכלה, וששוויון יהפוך את כולנו לעניים. הכלכלנים, כמו הכנסייה בימי הביניים, מטיפים שבלתי מושלם ככל שיהיה, עולמנו הוא עדיין הטוב בעולמות האפשריים..." אגב, באותו מאמר מ 2007 (לפני שהיה יועץ השר) קבע שמחון כי יש מספיק כסף במדינה כדי שכולם יחיו כמו העשירון העליון!

20 אז רגע... אתה אומר שפשוט עובדים עלינו?!?
קודם כל- כן. זה בדיוק מה שאני אומר. רוצים עוד דוגמה? שניים מהמדדים החשובים על פיהם קובעים את תקציב המדינה כל שנה הם: צפי הכנסות המדינה מגביית מיסים כלומר כמה כסף יכנס לתקציב המדינה. (ככל שהצפי גדול יותר אפשר לתכנן תקציב רחב יותר). יעד הגירעון כלומר כמה כסף המדינה מרשה לעצמה להוציא מעבר למה שהיא "מכניסה", על בסיס הנחה שהיא תוכל להחזיר את זה בהמשך. בואו נראה מה קורה עם שני המדדים האלו כל שנה...

21 אז רגע... אתה אומר שפשוט עובדים עלינו?!?
האם לא הייתה צמיחה ב 2009? איפה הגידול הצפוי בהכנסות? כמעט כל שנה "מפספסים" כלכלני האוצר את הצפי- ותמיד למטה! שנה צפי הכנסות המדינה (מיליוני ₪) הכנסות בפועל (מיליוני ₪) פער (מיליוני ₪) 2010 172,800 190,100 17,300 2009 172,900 177,507 4,607 2008 190,000 183,700 -6,300 2007 187,000 190,800 3,800 2006 170,000 178,059 8,059 2005 161,900 161,700 -200 סה"כ 27,266 עד שכבר קובעים גרעון – לא מנצלים אותו! האם הם באמת טועים כל פעם מחדש?!? פקידי האוצר משקרים לציבור כדי להצדיק מדיניות של מיעוט השקעה באזרחים! שנה גרעון מאושר גרעון בפועל פער (מיליוני ₪) 2010 38,797 11,250 27,547 2009 40,964 33,926 7,038 2008 7,674 9,018 -1,344 2007 15,813 -245 16,058 2006 14,571 2,763 11,808 2005 17,152 8,388 8,764 סה"כ 69,871

22 אז מה הפיתרון? מה אנחנו דורשים?
קודם כל- אנחנו דורשים כי תונהג בישראל מדיניות כלכלית ראויה. מהי מדיניות כלכלית ראויה? מדיניות כלכלית ראויה היא מדיניות המבטיחה צמיחה ויוצרת שוויון לאזרחי המדינה. הכלכלה תפקידה, ליצור מהמדינה שלנו מדינה ראויה לחיים בה, מדינה ראויה לעם היהודי ולאדם בכלל. קוראים לזה מדינת רווחה. אז איך מתקדמים לכיוון מדינת רווחה?

23 איך מתקדמים לכיוון מדינת רווחה?
הקמת מדינת רווחה עוברת דרך כמה צירים... שינוי המדיניות הכלכלית- ואימוץ מדיניות מצמצמת פערים- הרחבת התקציב, מיסוי הוגן (פרוגרסיבי) ועוד. מימוש הזכויות החברתיות של אזרחי ישראל- מדיניות מעודדת תעסוקה מלאה, וזכות לחינוך, בריאות, ביטחון אישי ודיור. תשתיות המדינה- ביטול הפרטת הקרקעות ופיתוח תשתיות תחבורה ותקשורת בדגש על הפריפריה. דמוקרטיה- חיזוק הדמוקרטיה בין השאר דרך ביטול חוק ההסדרים והגברת הפיקוח האזרחי והפרלמנטרי על הכנת התקציב.

24 דרישותינו במאבק הנוכחי...
הגופים השונים השותפים למאבק הנוכחי מנסים לגבש במשותף "רשימת דרישות" מפורטת "לסיבוב הזה". תנועתנו מעמידה את הדרישות הבאות:

25 דרישותינו במאבק הנוכחי...
בתחום הזכות לדיור: בניית דיור בר השגה – כל תכנית בנייה למגורים חדשה תכלול לפחות 30% יח"ד להשכרה ולפחות 20% דירות קטנות. ביטול חוק הוד"לים, אשר כל מטרתו העברת עוד קרקע לידיהם של המעטים אשר יכולים לרוכשה – הטייקונים. בנייה לדיור ציבורי – באמצעות 2.6 מיליארד ₪ אשר נגבו ממכירת הדיור הציבורי הישן והמיועדים לחידוש מאגר הדיור הציבורי, על פי חוק. הטלת מס כבד על חברות ותאגידים המחזיקים קרקע מאושרת לבנייה ולא בונים עליה, או השבת הקרקע למינהל. השקעת 1 מיליארד ₪ בתשתיות לפיתוח תכניות בנייה, עם דגש על הפריפריה.

26 דרישותינו במאבק הנוכחי...
בתחום המדיניות הכלכלית הכללית לצמצום הפערים: הוזלה משמעותית בעלות המחיה לאזרחי ותושבי ישראל: באמצעות הורדת המיסים העקיפים (מע"מ, בלו, רכישה וכיו"ב) והעלאת המיסים הישירים (מס הכנסה ורווחי הון) עד לרמות המקובלות ב-OECD. חיזוק מעמד השכירים והעלאת שכר שתאפשר רמת חיים הולמת: העלאת שכר המינימום ל-50% מהשכר הממוצע, אכיפת חוקי העבודה ועידוד התאגדות עובדים. מימוש זכותם של אזרחי ישראל לביטחון אישי, בריאות וחינוך: על ידי אימוץ כמות התקנים והשכר של שוטרים, כבאים, רופאים, מיטות חולים, גודלי כיתות ומורים לפי ממוצע ה-OECD. פיתוח תשתיות וחיזוק הפריפריה: פיתוח תשתיות לאומיות באחריותה הבלעדית של המדינה, הפסקת ההפרטה, הקמת תשתיות תחבורה איכותיות והקמת מרכזי תעסוקה משמעותיים בפריפריה (30 מיליארד ₪ פרושים על 5 שנים). הגדלה משמעותית של תקציב המדינה לטובת מימון צורכי אזרחי מדינת ישראל: כדי לממן את סעיפים 1-5, יש להגדיל את תקציב המדינה ולכלול בכך גם העברה מלאה של עודפי גביית המיסים לטובת הוצאה תקציבית.

27 דרישותינו במאבק בנוכחי...
אבל! השאלה המעניינת בעיני היא מה אנחנו בתנועת הנוער וכאזרחים דורשים מעצמנו ביחס למאבק הזה!?! גל מחאה ציבורית כזה הנראה בימים אלו בארץ לא נראה זה עשרות שנים! מחאה רחבה, בהשתתפות עשרות אלפים- בדרישה לשינוי כולל של התפישה הכלכלית במדינה! (ולא מאבק סקטוריאלי כזה או אחר). יחידים, משפחות, ארגוני סטודנטים, תנועות חברתיות... איפה אתם בוחרים להתמקם ביחס לזה?!?

28 תנועת הנוער העובד והלומד במאבק
ב27.7 התכנסה במאהל המחאה בת"א מועצה זמנית של תנועת הנוער העובד והלומד, שהורכבה מחניכים בשכבות י"א-י"ב במטרה לקבל החלטות על מעורבותה של התנועה במאבק. בין ההחלטות שהתקבלו: הגדלת נוכחות חניכי הקינים והסניפים במאהלים ברחבי הארץ. קיום פעילות לילדים במאהלים (שימוש ביכולותינו כתנועת נוער לטובת צורך ממשי של המשתתפים במאבק). השתתפות בהיקף גדול של חניכי וחברי התנועה בהפגנות. השתתפות חניכים המעוניינים בכך בפעילות מחאה במסגרת מפעלי הקיץ (מתקיימים: פעילות מחאה בסמינר הנהגה, משט הרפסודיה בסימן המאבק ועוד).

29 תפקידנו: להביא את הנוער למאבק!
בשבת 24.7 צעדו 30 אלף איש בת"א. בשבת 31.7 צעדו 150 אלף איש ברחבי הארץ! בין המפגינים סטודנטים, הורים, עובדים, מחוסרי דיור... מי בלטו בהיעדרם? הנוער! תפקידנו: להביא את הנוער למאבק! לא רק את החברים מהתנועה אלא את כל הנוער! את החברים מהשכונה, מהכיתה... זה עליכם!

30 זה עליכם! נשמע כמו חלום? ממדינה עושקת עובדיה... למדינה בה כבוד לעבוד. ממדינה בה חיי אדם נרמסים מתוך בצע כסף, או ממחסור ברופאים, שוטרים, כבאים... למדינה המקדשת חיי אדם. ממדינה של בורות וגזענות... למדינה המעניקה לכל ילד חינוך ראוי. שַׂחֲקִי, שַׂחֲקִי עַל הַחֲלוֹמוֹת, זוּ אֲנִי הַחוֹלֵם שָׂח. שַׂחֲקִי כִּי בָאָדָם אַאֲמִין, כִּי עוֹדֶנִּי מַאֲמִין בָּךְ. כִּי עוֹד נַפְשִׁי דְרוֹר שׁוֹאֶפֶת, לֹא מְכַרְתִּיהָ לְעֵגֶל-פָּז, כִּי עוֹד אַאֲמִין גַּם בָּאָדָם, גַּם בְּרוּחוֹ, רוּחַ עָז. רוּחוֹ יַשְׁלִיךְ כַּבְלֵי-הֶבֶל, יְרוֹמְמֶנּוּ בָּמֳתֵי-עָל; לֹא בָּרָעָב יָמוּת עוֹבֵד, דְּרוֹר – לַנֶפֶשׁ, פַּת – לַדַּל. שאול טשרניחובסקי

31 לֹא בָּרָעָב יָמוּת עוֹבֵד,דְּרוֹר – לַנֶפֶשׁ, פַּת – לַדַּל.
למידע נוסף: נייר הלקמוס בפייסבוק: מסמך עמדה מפורט של תנועת דרור ישראל. ניתן לקרוא את המסמך בדף הפייסבוק: הקישור למסמך בצד שמאל של העמוד... מטה המאבק- הנוער העובד והלומד בפייסבוק: לֹא בָּרָעָב יָמוּת עוֹבֵד,דְּרוֹר – לַנֶפֶשׁ, פַּת – לַדַּל.

32 -הסוף- (של המצגת- לא של המאבק!)
-הסוף- (של המצגת- לא של המאבק!) ערך וסידר: יואב.


הורד את "ppt "לעיצוב עמדתנו במאבק החברתי-כלכלי "המאבק על הבית"

מצגות קשורות


מודעות Google