המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

באר שבע והנגב – מפריפריה למטרופולין

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "באר שבע והנגב – מפריפריה למטרופולין"— תמליל מצגת:

1 באר שבע והנגב – מפריפריה למטרופולין
מצגת מלווה למידה בגיאוגרפיה – אילת כ"ץ יאיר שינגרטן

2 מה אתם יודעים על באר שבע. היכן ממוקמת באר שבע
מה אתם יודעים על באר שבע? היכן ממוקמת באר שבע? מתי הייתם בה בפעם האחרונה? מה ידוע לכם על העיר? מה התדמית של העיר? כיצד היא נתפסת מול תל אביב? לינק: היסטוריית העיר באר שבע חזון העיר באר שבע מטרופולין של איכות מטרופולין באר שבע 2030 7 ערי העתיד בתחומי הטכנולוגיה ומדעי החיים - באר שבע אחת מהם

3 הכירו את באר שבע סיור בעיר – 5 דקות

4

5 במקור מיוונית מטרו=עיר ופוליס= מדינה
מאפייני המטרופולין 1. מורכב מעיר מרכזית , ומישובים עירוניים וכפריים בגדלים שונים. העיר המרכזית היא גלעין המטרופולין. הקרוי על שמה. 2. המטרופולין מורכב מגלעין ןמספר טבעות מסביב. ככל שנעים מגלעין המטרופולין לשוליים- צפיפות האוכלוסייה יורדת. 3. בעיר המרכזית מרוכזים מרבית השירותים והתעשיות. ככל שנעים החוצה, הבניה פחות צפופה , ומתרבים השטחים הפתוחים. 4. בין הישובים במטרופולין מתקיימים קשרים שונים: עבודה, מוסדות חינוך, שירותי בריאות, מקומות בילוי, תשתיות משותפות (מכוני טיהור מים, כבישים, פינוי אשפה, ועוד). 5. בערים המרכזיות פערים בין אוכלוסיות: עולים וותיקים, עשירים ועניים, עובדים זרים, שכונות יוקרה ושכונות עוני.

6 *

7 מטרופולין באר שבע - מטרופולין של איכות
באר-שבע, הינה עיר מטרופולין הרביעית במדינת ישראל. אוכלוסיית העיר מונה כ-215,000 תושבים ומעניקה שירותים לכ-750,000 אזרחים המתגוררים במרחב. שטח מוניציפאלי שטח השיפוט של העיר הוא קילומטר מרובע. ככלל, באר שבע והנגב מהווים כ-60% משטחה של מדינת ישראל. לעיר עתודות קרקע רבות המהוות הזדמנות לפיתוח והשקעות. השכלה גבוהה תושבי העיר נהנים מעיר אוניברסיטאית משגשגת ומתפתחת, אשר לומדים בה כ-30,000 סטודנטים: כ-20,000 סטודנטים באוניברסיטת בן גוריון בנגב, וכ-10,000 סטודנטים המתפלגים בין המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון, המכללה הטכנולוגית באר שבע, המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי, האוניברסיטה הפתוחה ובית הספר למשחק גודמן. בעיר לומדים כ- 8,000 סטודנטים לתואר ראשון ממקצועות ההנדסה, השיעור הגבוה ביותר של סטודנטים ללימודי הנדסה בארץ. דמוגרפיה העיר נחשבת לאחת הערים הצעירות בישראל, עם שיעור של למעלה מ-50% תושבים מתחת לגיל 40. חינוך במערכת החינוך בעיר לומדים כיום כ-41,000 תלמידים, מתוכם כ-17,000 תלמידים בבתי ספר יסודיים. בעיר 300 גני ילדים, 51 בתי ספר יסודיים, ו-31 מוסדות לחטיבת ביניים ועליונה. בשנים האחרונות עשתה העיר קפיצת מדרגה משמעותית באחוז הזכאות לבגרות ושמרה במקביל על שיעור הנשירה העירוני מהנמוכים בארץ. תחבורה העיר שוכנת במיקום מרכזי ואטרקטיבי ועוברים דרכה צירי תנועה ראשיים. תחנות הרכבת הממוקמות בעיר נגישות ומאפשרות זמינות גבוהה למרכז ולצפון הארץ, בטווחי נסיעה של: 15 דקות נסיעה לכביש 6 60 דקות נסיעה לתל אביב 70 דקות נסיעה לירושלים

8 מטרופולין באר שבע בית קמה מסלול מיתר

9 חלוקה פנימית מטרופולין באר שבע
גלעין: אלף טבעת חיצונית: אלף

10 המאמר: באר שבע והנגב: מפריפריה למטרופולין? מאת נורית אלפסי
מהו הרעיון המרכזי של כותבת המאמר? טענת המחברת היא: באר שבע לא תהפוך למטרופולין למרות התוכניות. מציגה את הקושי בהגדרת ב"ש כעיר מטרופולין. המחברת מציעה כיצד ניתן בכול זאת לפתח את האזור.  

11 בפועל רמת המינוע של מרבית תושבי הנגב נמוכה לעומת שאר תושבי ישראל.
למה באר שבע רחוקה מהגדרה של עיר מטרופולין: אין זיקה בין יישובי המטרופולין בינם לבין עצמם. הזיקה היחידה היא בין כל יישוב לבין באר שבע. בפועל רמת המינוע של מרבית תושבי הנגב נמוכה לעומת שאר תושבי ישראל. נוצרת סגרגציה = הפרדה מרחבית בתוך המרחב המטרופולני של ב"ש. מחברת המאמר מביאה נתונים שמראים את הפערים בין התושבים של יישובי הנגב לבין ערי מרכז הארץ: הזכאות לבגרות יותר נמוכה השכר יותר נמוך. רוב הישובים בנגב נמצאים בפער לעומת ערי המרכז למעט ישובי הלוויין של ב"ש. (ישובי הלוויין כוללים את עומר, מיתר, להבים – ישובים קהילתיים שמציעים לתושבים שלהם איכות ורמת חיים גבוהות) במערכת הישובים במרחב הנגב שנמצאים בהגדרה של מטרופולין ב"ש אין הדדיות חברתית, תרבותית כלכלית. (דבר שקיים במטרופולינים אחרים למשל בתל אביב). המצב הכלכלי הקשה של יישובי הבדואים שמסביב לב"ש. יישובים אלה נמצאים במצב של עוני והזנחה דבר שפוגע בנגב כולו.

12 השוואה שיעור הזכאים לתעודת בגרות
מתוך עבודת מחקר לתואר שני של יונתן יריחימוביץ, תלמיד במגמה לתכנון ערים, המחלקה לגיאוגרפיה ופיתוח סביבתי, אוניברסיטת בן גוריון בנגב(: השוואה בין שיעור הזכאים לתעודת בגרות - בקרב הישובים הבדואים )רהט, חורה ותל שבע (, ערי הפיתוח בנגב )ירוחם, דימונה ואופקים (, באר שבע, ערי המרכז )חולון, רמת גן וגבעתיים( ויישובי הלוויין בנגב )עומר, מיתר ולהבים(.

13 השוואה בין שיעור השכירים המשתכרים
עד שכר מינימום מתוך עבודת מחקר לתואר שני של יונתן יריחימוביץ (: השוואה בין שיעור השכירים המשתכרים עד שכר מינימום בקרב תושבי הישובים הבדואים )רהט, חורה ותל שבע(, ערי הפיתוח בנגב )ירוחם, דימונה ואופקים(, באר שבע, ערי המרכז )חולון, רמת גן וגבעתיים( ויישובי הלוויין בנגב )עומר, מיתר ולהבים(.

14 שם הישוב זכאות לבגרות בגרות הכוללת אנגלית 5 י"ח בגרות הכוללת מתמטיקה 5 י"ח זכאות לבגרות מצטיינת באר שבע 70.5% 31% 10.3% 3.8% עומר 82.8% 57.7% 14.2% 9.2% אופקים 43.4% 10.8% 3.3% 0.6% חורה 68.4% 16.6% 8.1% 2.1% דימונה 63.8% 27.6% 8.6% 3.4% רמת גן 89.4% 68% 22.1% 16.3% גבעתיים 90.6% 70.6% 22.3% 19.5% חולון 74.3% 40.9% 13.3% 7% תל אביב 72.2% 47.3% 13.7% 9.7%

15 אוכ׳, כלי רכב מנועים, מורשים לנהוג ונסיעה שנתית, לפי ערים - 2016
כלי רכב הרשומים בערים - שיעור ל1000 תושבים מורשים לנהוג - שיעור ממוצע ל1000 תושבים נסיעה שנתית של כלי רכב בבעלות פרטית, הרשומים בערים - ממוצע לרכב באלפי ק״מ באר שבע 333.6 483.7 15.9 גבעתיים 402.4 598.2 11.7 דימונה 323.4 484.5 18.0 הוד השרון 440.4 624.7 14.0 חולון 382.6 537.1 13.7 נתיבות 260.4 365.8 18.1 רהט 227.7 220.1 22.6 תל אביב 580.7 622.9 12.6

16

17 גלעין מול שוליים/מרכז מול פריפריה
לינקים: גלעין מול שוליים ילד א׳ ילד ב׳ - מהי פריפריה? מרכז מול פריפריה החשש שערי הפריפריה יהפכו למושבות זקנים חיבור במקום פירבור פני הנגב לאן? בין עיר לפרבר מגפת המיתוג של ערי הדרום ולמה זה יגמר בכישלון

18 מה קורה בשטח? יש השקעות גדולות ברכבת ובמערכת הכבישים שמחברים את ב"ש למרכז ואת ב"ש ליישובי הנגב האחרים, אבל אין כמעט תוכניות לחיזוק הזיקות בין יישובי הנגב לבין עצמם האפשרות להתגורר במטרופולין ת"א ולעבוד בב"ש (באוניברסיטה או בבסיסי הצבא), נעשית קלה וזמינה. כמו במטרופולין ת"א, האוכלוסייה בנגב מרובדת = מצב כלכלי מגוון (יש עשירים ויש עניים), אבל בשונה ממנה, כל אחת מהקבוצות מרוכזת בישובים שונים ללא זיקה פנימית ההשפעה של עיר הבה"דים על מרחב הנגב זניחה (נמוכה),

19 ראייה לעתיד - מה אפשר לעשות?
יש מקום לפיתוח מוקדים עירוניים משמעותיים בב"ש. פתרון בעיית הקרקע עם האוכלוסייה הבדואית. פיתוח תשתיות ומערכות עירוניות עצירת ההקמה של יישובים חדשים. יש להימנע מהקמת יישובים חדשים (להפסיק את "רפלקס ההתיישבות"), לעודד גיבוש ערים קיימות, לשפר את איכות החיים והמגורים בערים כמו ירוחם, ערד ואופקים במקום לדללן מאוכלוסיית הצעירים, שיעברו לגור בערים החדשות. התחדשות הדיור הוותיק. צריך להקים גוף אזורי וולונטרי בנגב כדי שיסייע במיתון התחרות על המשאבים בין יישובי הנגב. מסקנה - מטרופולין ב"ש תישאר על הנייר ולא תהפוך לעיר מטרופולין. עם זאת, אין סיבה, שמרחב הדרום יהיה אזור שוליים מוזנח. בעזרת תכנון נכון אפשר להשוות את תנאי החיים באזור ב"ש לאלה של מרכז הארץ.


הורד את "ppt "באר שבע והנגב – מפריפריה למטרופולין

מצגות קשורות


מודעות Google