המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

איך זה קרה? מתיישב הגיע לנמל ואז התחיל תהליך ההסתגלות. המבוססים שבין המתיישבים קנו אדמה והתחילו לעבוד אותה. אחרים החלו לעבוד כפועלים שכירים ואז חסכו.

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "איך זה קרה? מתיישב הגיע לנמל ואז התחיל תהליך ההסתגלות. המבוססים שבין המתיישבים קנו אדמה והתחילו לעבוד אותה. אחרים החלו לעבוד כפועלים שכירים ואז חסכו."— תמליל מצגת:

1 תהליכי אמריקניזציה שעברו על המהגרים בארצות הברית כור היתוך, טמיעה ופלורליזם תרבותי

2 איך זה קרה? מתיישב הגיע לנמל ואז התחיל תהליך ההסתגלות. המבוססים שבין המתיישבים קנו אדמה והתחילו לעבוד אותה. אחרים החלו לעבוד כפועלים שכירים ואז חסכו כסף, או לקחו הלוואה ואז קנו את הקרקע. חלק מהמתיישבים מכרו את עצמם לעבדים, לעתים עוד באירופה ואז הגיעו לאמריקה. חלקם ריצה את שנות העבדות וחלקם ברח באמריקה והחל את חייו מחדש.

3 הערכים שהתעצבו בחברה האמריקאית בעקבות התהליך הקשה והאכזרי הזה:
חלוציות, מעשיות, יזמות – אמונה בתוצאות כלכליות של העשייה ולא בתארים חברתיים שמיעוט מבין המהגרים הביא מהיבשת הישנה. אינדיבידואליזם כי ביבשת החדשה היה צריך ליזום על מנת להתקדם ושיתוף פעולה משום שללא שיתוף פעולה לא ניתן היה לשרוד. פרגמטיזם משום שהכל כשר על מנת להגיע להצלחה וזו היתה למעשה האידיאולוגיה הפופולרית בקרב האמריקאים.

4 המשך - הערכים האמריקאים אינם מגלים אמון בממשל ומעדיפים קשרים רופפים איתו. בתקופת ההתיישבות האמריקאים ביקשו מהממשל שיגן עליהם עד כמה שניתן ושיגבה מהם עד כמה פחות מיסים שניתן. הזכויות הפוליטיות היו אמורות להינתן לגברים לבנים בעלי קרקעות. היום נראית גישה זו שמרנית וגזענית אולם באותה התקופה היתה החברה האמריקאית מאד דמוקרטית במובן הפוליטי ובמובן של הניעות החברתית שהתקיימה בה. מי שהזיכרון שלו מהיבשת הישנה השפיע על התנהגותו לא שרד. כך התפתחה בארה"ב ההערכה ל-self made man ולתכונת ה- self reliance. (אייל נווה, ארה"ב – דמוקרטיה בהתפתחות מתמדת, עמודים ).

5 ההשתלבות באמריקה התעשייתית
מתבססת על הטקסט של ריצ'מונד מאיו-סמית, 1904, בעמודים מדוע תהליך הקליטה והאמריקניזציה נעשה קשה יותר? מי שהפך להיות אמריקאי היו בניהם ונכדיהם של המהגרים ודוגמאות לכך ניתן למצוא בסיפוריהם של וודי אלן וברברה סטרייסנד. היו מבין המהגרים שכמעט ולא שינו את זהותם (יהודים אורתודוכסיים), היו כאלה ששינו את זהותם אבל שמרו על קשר עם העבר (למשל משפחתו של הסנטור ג'וזף ליברמן), והיו כאלה שקשריהם עם זהותם היהודית נחלשה מאד (למשל סבו וסבתו של ג'ון קרי, מזכיר המדינה של ארה"ב).

6 משמעות הספר בהיסטוריה האמריקאית
תפיסת הספר ועיצוב החברה האמריקאית על פי פרדריק ג'קסון טרנר והביקורת כלפיה. טענתו של טרנר: את ההיסטוריה האמריקאית ואת החברה עיצבו היחסים עם הספר ("קיומם של חבלי ארץ בלתי מיושבים, ריקים וחופשיים להתיישבות, נסיגתם המתמדת והתקדמות תנועת ההתיישבות האמריקאית מערבה, מסבירים את התפתחותה של ארה"ב).

7 משמעות הספר: ארץ שוממת ופראית. אזור בו לא מתקיימת ריבונות מובהקת.
אזור בו לא מתקיימת ריבונות מובהקת. אינו מקום קבוע אלא מקום שבו מתקיים תהליך: במקום שבו הוא מתקיים ובאנשים שחיים בו (על פי התפיסה האמריקאית של הספר). התהליך מבחינת המקום: החלוץ האמריקאי מגיע אליו, משתלט על חלקת קרקע 'בתולה', מעבד אותה השגת אדמה פרטית. מעבד אותה ומגן עליה.

8 החלוץ בספר: מתמודד עם המרכיבים הפראיים של הטבע: ילידים ואיתני הטבע.
מתמודד עם המרכיבים הפראיים של הטבע: ילידים ואיתני הטבע. החלוץ נדרש לתושייה רבה, ליכולת אלתור וליכולת הפעלת כלי עבודה וכלי נשק. שיתוף פעולה עם שכנים בתחום העבודה ובתחום ההגנה על הרכוש ועל חיי המשפחה והקהילה. ההגנה התבצעה על ידי הקמת אירגוני מתנדבים קולקטיביים. כאן קיים ניגוד ניכר בין הדרך שבה האמריקאים רואים את עצמם ובדרך שהם מציגים את עצמם למצב שהתקיים במציאות. האמריקאי תופס את עצמו כאינדוודואליסט, self made man ו-self reliance. במציאות האמריקאים היו משתפי פעולה מובהקים. ביטוי לכך ניתן למצוא במאמר של ארנון גוטפלד בזמנים 16. למרות שהחברה בספר עברה תהליך של מיסוד הגרעין של התקופה הפרימיטיבי נשאר בתוך החברה והוא הפך לדומיננטי ומגדיר בחברה האמריקאית.

9 הגרעין התרבותי של תקופת ההתיישבות:
הגרעין התרבותי הייחודי כלל את הגישות הבאות לחיים: מעשיות, חומרניות, יחס חשדני לממשל המרכזי, חוסר יחס לתחום האומנויות וניהול של דמוקרטיה ישירה. טרנר הגדיר זאת כדמוקרטיה שצמחה מהיער ולא הגיעה לארה"ב עם ספינות המהגרים באירופה.

10 השפעת אותו גרעין תרבותי על החברה האמריקאית
על פי טרנר החברה האמריקאית נבנתה כחברה שוויונית באופן יחסי, האנשים נשפטו בה על פי כישוריהם ולא על פי ייחוסם המשפחתי. החברה הזאת הצמיחה מנהיגים טבעיים. הספר נתפס כמקום שבו צמחה הדמוקרטיה ומנו היא הופצה לכל ארה"ב.

11 הביקורת על תזת הספר שינויים שאפשרו את הדמוקרטיזציה התקיימו כבר באירופה. אזורי הספר חיקו תהליכים דמוקרטיים שהתקיימו במזרח, באזורים המיושבים של אמריקה. הספר היה שמרן בגישתו הבסיסית – למשל בסוגיית העבדות. גורמים רבים השפיעו על עיצובה של אמריקה כמו הנאורות, הנצרות הפרוטסטנטית, ההגירה, התיעוש והעיור.


הורד את "ppt "איך זה קרה? מתיישב הגיע לנמל ואז התחיל תהליך ההסתגלות. המבוססים שבין המתיישבים קנו אדמה והתחילו לעבוד אותה. אחרים החלו לעבוד כפועלים שכירים ואז חסכו.

מצגות קשורות


מודעות Google