המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

מפריז לאושוויץ סיפור המתחיל בגירוש יהודי פריז לאושוויץ, דרך מחנה המעבר בדראנסי ותחנת הרכבת בבוביני ומסתיים בהענקת אות חסידי אומות עולם.

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "מפריז לאושוויץ סיפור המתחיל בגירוש יהודי פריז לאושוויץ, דרך מחנה המעבר בדראנסי ותחנת הרכבת בבוביני ומסתיים בהענקת אות חסידי אומות עולם."— תמליל מצגת:

1 מפריז לאושוויץ סיפור המתחיל בגירוש יהודי פריז לאושוויץ, דרך מחנה המעבר בדראנסי ותחנת הרכבת בבוביני ומסתיים בהענקת אות חסידי אומות עולם

2 איסוף יהודי פריז ב 17 יולי בשעה ארבע בבוקר, החל כמתוכנן מבצע "רוח האביב" – שם הקוד שניתן למעצר רבבות יהודים בפריז רבתי וגירושם לאושוויץ. כ 9,500 שוטרים צרפתים קיבלו פקודה לעצור ברחבי הבירה כ יהודים חסרי נתינות – גרמנים, אוסטרים, פולנים, צ'כים, רוסים או בעלי לאום לא מוגדר – מגיל שנתיים עד 55 ולהעבירם ל "אצטדיון החורף"(.Rafle du Vélodrome d'Hiver) העצורים הועברו לאחד ממחנות המעבר בפיתיבייה, בון-לה-רולאנד ו דראנסי שם נערך מיון במהלכו הופרדו ההורים מילדיהם, ונשלחו למחנה ההשמדה אושוויץ בקרונות חתומים. זה היה האיסוף הראשון של יהודי פריז. בהמשך בוצעו איסופים נוספים של יהודים שרוכזו בדראנסי וממנה הועברו לתחנת הרכבת בבוביני ומשם בקרונות חתומים לאושוויץ. זהו סיפורה של תחנת הרכת הנשכחת בבוביני.

3 מחנה הריכוז בדראנסי החצר בה רוכזו היהודים לפני גירושם למזרח.

4 תחנת הרכבת ב בוביני מפריז ל אושוויץ

5 בוביני – תחנת רכבת נשכחת בדרך לאושוויץ
תחנת הרכבת בוביני (Bobigny), (פרבר צפונית לפריז), ממנה יצאו רכבות הגירוש ממחנה דרנסי (Drancy) למחנה אושוויץ. מתחנה זו שולחו לאושוויץ 22,407 יהודים שנכלאו קודם לכן במחנה המעצר הסמוך בעיר דראנסי. יהודי פריז הועברו באוטובוסים מדראנסי לתחנה בבוביני שהיתה צומת של מסילות ברזל.

6 מפת האיזור דראנסי תחנת הרכבת של בוביני

7 מבנה התחנה בתקופת המלחמה

8 כך נראה מתחם התחנה.

9 מבנה התחנה היום. בחזית לוח זיכרון המציין כי ממקום זה גורשו בין 1942 ל ,400 יהודים מפריז לאושוויץ.

10 המסילה לאושוויץ. ברקע המחסן בו רוכזו היהודים טרם שילוחם

11

12 על קיר המחסן – רשימת הטרנספורטים

13 מכתבים שנזרקו מהקרונות

14 מכתב שנזרק מקרון גברת נכבדה – אודה מאוד אם תוכלי להעביר המכתב הזה לגברת וירוויאל המתגוררת ב אוברוויל. מקווה שאוכל להודות לך באחד הימים. דראנסי, 30 יולי 1943 הגורל קבע כי תקבלי אחריות על ילדי....לא היתה לי הזדמנות לשוחח איתך לפני עזיבתי (הגירוש המתרגם). אינני יודעת היכן ימצא ילדי כדי שאוכל למוצאו בעתיד אם אשאר בחיים ואחזור. למרות זאת אני יוצאת מלאת תקווה ואומץ ביודעי שילדי לא ינטש. כי את, חברתי היקרה, תשארי כדי לבוא במקומי (כאמא, המתרגם). אינני אלא מספר בקרון חתום.....אבל מקווה לחזור. מנשקת אתכם בכל כוחי ואהבת האם שבי. בעוד שלוש שעות נצא.... אני קוראת אליכם בכל כוחי שלום... אווה גולדגוויט טרנספורט יולי 1943

15 אחרית הסיפור

16 הסיפור של ז'אן, הילד שהוסתר
חסידי אומות עולם הסיפור של ז'אן, הילד שהוסתר סיפור שראשיתו בילד מוסתר ואחריתו באות "חסיד אומות עולם"

17 זה התחיל בזוג הורים וחמישה ילדים
אבא אליהו אמא רחל שמואל אווה אלברט גיטה משה הם גרו בבריסל...בבלגיה שמואל ו אווה עברו לגור בפריז

18 וכך הכל התחיל... אווה,שולחה מפריז לבירקנאו, ביולי 1943 בטרנספורט 58. בנה הקטן ,( בן שש אז) נלקח על ידי המחתרת והוסתר אצל משפחת חוואים צרפתים בעיירה MONT ST PERE (כ- 150 ק"מ מפריז).

19 משפחת החוואים והילד ז'אן
אמו של מקבל האות משפחת החוואים והילד ז'אן

20 בהיותה במחנה, חיברה אווה שיר ובאין דרך להעלותו על הכתב, היא דקלמה אותו מדי יום לחברותיה, עד שהוא נצרב בזיכרונה. זיכרון מדי לילה, אני רואה את ילדי. הוא בוכה. נושא אלי מבטו, בקולו הרך תוכחה, זרועותיו הקטנות פרושות לעברי. אני פוקחת את עיני לרגע קט וממהרת לעצום אותן שוב. במציאות העצובה, אני חשה שהחיים האמיתיים מתרחקים ממני. לפתע, חום עוטף את לבי, ואני ממלמלת: "אני אשוב, בני הקטן"

21 28 אוגוסט 1944 חיילים אמריקניים משחררים את העיירה

22 ז'אן, הילד המוסתר, סבתו (מימין) ודודתו לאחר השחרור (בריסל, 1944)
הילד המוסתר חוזר (פסל מאת גיטה פלדמן, משנת )

23 אחרית דבר לאחר איסוף כל המידע אודות תקופת המיסתור, עדויות ומסמכים, נבנה תיק שהועבר ל"יד ושם". המסמכים נבדקו במחלקת "חסידי אומות עולם" והסיפור אומת (תיק 12324). ביוני 2012 הוחלט להעניק אות "חסיד אומות עולם" לז'אן-פייר, נכדם של בני הזוג לה וואווסר (LEVAVASSEUR) שנתנו מחסה לילד ז'אן.

24 המפגש נכדם של המצילים ז'אן הילד שהוסתר

25

26 שולחן הדיונים באולם המועצה ועליו מסמכים וצילומים אודות הסיפור
אווה אימו של ז'אן ז'אן ואימו

27 טקס קבלת אות חסידי אומות עולם
טקס קבלת אות חסידי אומות עולם ב- 13 ינואר 2013 התכנסו בחדר הישיבות של עיריית מונט סן פר: מכובדי העיירה, נציג המחוז באסיפה הלאומית, נציג "יד ושם", מקבל האות והניצול ובני משפחתו. בסיום הטקס הושמעו "התקווה" וה"מרסלייז" (כמה סמלי) וגם אני הייתי שם...

28 תרגום דברי.... מכובדים הסיפורים ששמעתם כעת, עבורי אינם סיפור אלא מציאות אותה חייתי מילדותי. האישה אודותיה שמעתם, זו שבאה לחפש את הילד הקטן ז'אן היא אמי, אחותה של אווה שיושבת כאן היום. לימים פסלה את הרגע בו מצאה את הילד המוסתר. עבורי כמי שעוסק היום בהוראת נושא השואה ובהדרכת תלמידים בפולין בעקבות השואה האירוע הזה חשוב ביותר. יש משפט ממקורותינו האומר כי "במקום בו אין בני אדם הייה אתה בן אדם". הטקס הזה מסמל יותר מכל דבר אחר את העובדה שהיו מי שבחרו להיות בני אדם בתקופה האפילה ביותר שהאדם חווה. וזהו המסר שעלינו לקחת איתנו לעתיד. תודה

29 בינואר 2013 הוחל בעבודות שיקום תחנת הרכבת הישנה בבוביני אשר צפויה לשמש כאתר הנצחה לקורבנות השואה.
בכך הכיר נשיא חברת הרכבות הלאומית של צרפת (SNCF) ש"חברת הרכבות, על אף שגויסה בכפייה ונאלצה לפעול כפי שפעלה, שימשה כגלגל במכונת ההשמדה הנאצית". כדי למנוע את הריסתה קיבלה התחנה ב-2005 מעמד של מבנה לשימור. היא תשמש מוזיאון שישתלב בפעולות ההנצחה שנוקטת צרפת. בהקשר זה הודגש כי "את ההכרח להביט נכוחה בעבר, להכירו, להבינו, להנציח את זכרו ולהפיק ממנו לקחים".


הורד את "ppt "מפריז לאושוויץ סיפור המתחיל בגירוש יהודי פריז לאושוויץ, דרך מחנה המעבר בדראנסי ותחנת הרכבת בבוביני ומסתיים בהענקת אות חסידי אומות עולם.

מצגות קשורות


מודעות Google