המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

מכללת אורנים הפקולטה ללימודים מתקדמים עבודת גמר יישומית

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "מכללת אורנים הפקולטה ללימודים מתקדמים עבודת גמר יישומית"— תמליל מצגת:

1 מכללת אורנים הפקולטה ללימודים מתקדמים עבודת גמר יישומית
מכללת אורנים הפקולטה ללימודים מתקדמים עבודת גמר יישומית ד"ר משה שנר מבוסס על עבודתה של פרופ' קארי סמית, 2004 אוקטובר 2008

2 הגדרה מטרות והכל בכפוף לתקנון ע' הגמר המתפרסם באתר הפקולטה
חיבור אשר מתאר תהליך לימוד - חקר ו/או פיתוח - בשדה החינוך ויש לו עוגן תיאורטי-מחקרי כמו גם השלכות יישומיות פוטנציאליות לעבודתו של הסטודנט כאיש חינוך. לקדם את הסטודנט/ית מהבחינה המקצועית-פדגוגית ומבחינת עולם הדעת אליו שייך תהליך ההוראה והלימוד. להוכיח ידע תוכן פדגוגי יישומי הנשען על ידע תיאורטי ומעשי שנרכש במהלך הלימודים לתואר שני ומעוגן בעשייה בתחום החינוך. להוביל תהליכי שינוי משמעותיים במערכת החינוך. מטרות

3 מהי עבודת הגמר היישומית שלו?

4 היישומיות של עבודת הגמר היישומית
היישומיות יוצאת מחיפוש מענה ממשי לבעיית אמת בשדה החינוך. הבעיה צריכה לעמוד מול עיני הכותב מראשית הדרך ועד סופה. העבודה צריכה להוביל ל-מתכון קונקרטי או ל-הבנה אחרת של עשייה מסוימת; היא חייבת להביא לכך שאפשר יהיה לעשות משהו אחרת ו/או טוב יותר. עבודת גמר יישומית לא חייבת להתישם במהלך שנת הכתיבה, לכן אין הכרח שמי שמציע תוכנית לימודים (ופרויקטים אחרים) גם יחקור בפועל את יישומם ומידת ישימותם.

5 שני מודלים של עבודת גמר אנו מבחינים בשני סוגים של עבודה מסכמת בהתאם למסלול הלימודים בו הולך הסטודנט (על שני המסלולים מרחיב תקנון לימודי ה-M.Ed): עבודת גמר מורחבת עבודת גמר רגילה עבודת הגמר המורחבת דורשת מהסטודנט יותר עיון מחקרי תיאורטי, היא מעמיקה יותר ובדרך כלל רחבה יותר בהיקפה. מי שמגיש עבודת גמר יישומית מורחבת יצוין בתעודת הגמר שלו שהגיש עבודת גמר וסביר להניח (אי אפשר להתחייב) שיהיה לו קל יותר להתקבל ללימודי תואר שלישי (בכפוף לדרישות האוניברסיטה) מכיני ע' גמר מורחבת יידרשו להרחבת סדנת ע' הגמר להיקף של 1 ש"ש (שתימנה כחלק ממכסת הלימודים לתואר) מעבר ממודל מורחב לרגיל או להיפך מחייב אישור בכתב והגשת הצעה חדשה

6 מודלים של עבודת גמר מורחבת
מודל יישומי- פרקטי: בדיקה והערכה בשדה של פרויקטים, תוכניות ודרכי הוראה. בניה ותכנון של יחידת לימוד בהתייחס למאפייניו וצרכיו של השדה לו מיועדת היחידה. בנייה ותכנון של תהליך בית-ספרי בתחום בו עוסקת התוכנית לתואר שני. מודל המתייחס לתפיסות חינוך והוראה: בניית תפישות ונקיטת עמדה בשאלות הנובעות מתחום התוכנית לתואר השני לאור הספרות המחקרית/מקצועית ומאפייני השדה. השוואה בין גישות ותפיסות בהוראה וחינוך בתחום התוכנית לתואר השני בהסתמך על ספרות תיאורטית וראיות מהשדה. יצירת רעיון חדש ברמה העקרונית-פילוסופית ובנייתו כתהליך למידה (תוך הסבר ההצדקות לרעיון ברמה התיאורטית והמעשית, מקורותיו ותכליתו).

7 מודל עבודת גמר רגילה עבודת הגמר היישומית הרגילה תתמקד בבניית תפיסה ונקיטת עמדה בשאלה / סוגיה / אירוע, מתחום התוכנית לתואר השני, לאור הספרות המחקרית והמקצועית ומאפייני השדה. היקף הפריטים הנחקרים יהיה מצומצם יותר מאשר בעבודה מורחבת. ניתן לעסוק במקרה בוחן (Case Study) ולבחון אותו לאור ספרות המחקר והניסיון בשדה.

8 עבודה רגילה או מורחבת ע' רגילה ע' מורחבת היבט תיאורטי היבט מחקרי
היקף כתוב קורא נוסף להצעה קורא נוסף לעבודה ע' מצוינת בתעודה אפ' לימודים לדוקטורט השפעה על שאר הלימודים אישור מצומצם 30 עמודים יש יש (חדש) לא כנראה שלא אין הודעה לראש תוכנית מורחב 60-80 עמודים כן ייתכן שכן הקלה מסוימת - 1 ש"ש, (חדש) באישור ראש תוכנית

9 קווים לעבודה שאלה טובה היא בסיס לעבודה טובה: השאלה צריכה לייצג בעיה מהותית ולהיות עשירה, פתוחה, מערבת ומאתגרת כלי מחקר: שלבי העבודה נתאים להם את כלי המחקר הרלוונטיים. איננו חייבים לעשות שימוש בכל כלי המחקר בהם פגשנו אלא להיות בהירים ולהראות כיצד שאלותינו נענות באמצעות כלי המחקר שהתאמנו להם. אפשר כמובן לשלב כלי מחקר שונים אבל כדאי להיות ממוקדים ולא לגבב כלי מחקר שלא לצורך. במבוא לעבודה נוכל לתת לעצמנו ולקורא "מפת דרכים" שבה נציג בפניו את שלבי העבודה המבוססים על השאלה המפורקת שלנו ונסביר כיצד אנו מתכוונים ללכת עד להשגת המטרה. עבודה צריכה להיות רהוטה עם קו מחשבה ברור ועלילה שהקורא יכול לעקוב אחריה. ידע מדעי מוקדם: איננו מתחילים מאפס ולכל שאלה שענו מעלים יש מן הסתם ידע רלוונטי, שעלינו להתחשב בו. בתחילת העבודה עלינו להציג את תמונת הידע ממנה אנו יוצאים לדרך באמצעות סקירת ספרות מחקר/עיון רלוונטית.

10 סולם מחקרי את שאלת המחקר כדאי לחלק לשאלות משנה - בנייה של תוכנית מחקר המחוברת לוגית לשאלת המחקר ומהווה "סולם" מחקרי שבו אנו עולים שלב אחר שלב עד לפסגת המחקר שלנו. חשוב שיהיה דירוג לוגי בין השלבים ושהמעבר משלב לשלב יהיה מובן לקורא. ברוב המקרים שאלות המשנה יהפכו (עם הורדת מילת השאלה) לראשי הפרקים של עבודתנו כאשר כל פרק עונה על תת שאלה כזו.

11 תהליך העבודה שלב א – מציאת נושא + מציאת מנחה
דיווח על התקשרות (בליווי טופס מתאים) – מחתימים את המנחה וראש התוכנית קבלת אישור בכתב שלב ב – הכנת הצעה ואישורה על ידי המנחה הגשת הצעה לאישור בשני עותקים (בליווי טופס מתאים), - החתמת מנחה וראש תוכנית קבלת משוב מקורא נוסף הכנסת שינויים באם נדרשו ואישור על ידי המנחה הגשה חוזרת וקבלת אישור שלב ג – הכנת העבודה ואישורה על ידי המנחה הגשה בשני עותקים (בליווי טופס הגשה), הערכה, ומתן ציון, הסטודנט יקבל הודעה בכתב השלמת הגשה – סה"כ 5 עותקים כל התהליך באחריות הסטודנט/ית ! כל ההגשה היא תמיד לרינה ביגנייץ ורק אליה!

12 לוח זמנים תדריך מקדים לכל הסטודנטים בראשית שנה"ל השנייה
שלב א: התקשרות ומציאת נושא עד סוף חופשת הסמסטר, שנה שניה. שלב ב: הגשת ההצעה עבודה רגילה - עד סוף סמסטר ב, שנה שניה, עבודה מורחבת עד ראשית שנה שלישית – כפוף למילוי חובות יסוד אקדמיים. אישור ההצעה תוך 6 שבועות מתאריך ההגשה (ייתכנו עיכובים טכניים) שלב ג: הגשת העבודה הסופית: עבודה רגילה עד סוף סמסטר א שנה שלישית, עבודה מורחבת עד 30 באפריל בשנה השלישית ללימודים אישור העבודה הסופית תוך 3 חודשים לאחר הגשתה

13 הוא לא הגיש בזמן

14 שלב א' - ההצעה הגדרת הנושא –מה אני שואל/ת?
חשיבות הנושא – למה אני שואל את מה שאני שואל? רציונל תיאורטי הצעה למבנה העבודה/התהליך – "מפת דרכים" הצעת כלי מחקר ודרכי בדיקת הנושא לפי המבנה הנ"ל ביבליוגרפיה כל זה עד 10 עמודים בע' מורחבת ועד 6 עמ' בעבודה רגילה (לא כולל ביבליוגרפיה)

15 שלב ב'- מבנה העבודה ישנו גם בתקנון ובכל זאת כמה מילים נוספות
שלב ב'- מבנה העבודה ישנו גם בתקנון ובכל זאת כמה מילים נוספות כל זה בע' מורחבת בתוכנית לייעוץ חינוכי בין עמודים, בתוכניות האחרות עמודים בעבודה רגילה 30 עמ' לא כולל ביבליוגרפיה ונספחים שער חיצוני (בלי מספור) שער פנימי (בלי מספור) תודות (בלי מספור) תוכן עניינים (לא כולל מספור) תקציר בעברית/ערבית ותקציר באנגלית (בסוף) (בלי מספור, כ"א 1200/1000 מילים) מבוא- הגדרה, מטרה וההקשר למידת הנושא: ספרות, מומחים, נתוני רקע תיאור תהליך החקר/ פיתוח הצגת הממצאים דיון ומסקנות ביבליוגרפיה נספחים (הנספח הוא "מחסן" חומרים ולא חלק מהדיון - בלי מספור, במקרים מסוימים מספור שונה)

16 הערכת העבודה רגילה / המורחבת קווים מנחים (לפי התקנון)
צורת ההגשה % תקצירים % מבוא כולל גדרת הנושא % / 5% רקע תיאורטי / למידת הנושא / 20% מתודולוגיה/ המחקר % / 15% הצגת הממצאים % מסקנות ודיון %/ 20% המלצות %/ 5% ביבליוגרפיה ונספחים % תהליך העבודה %/ 5%

17 דגשים לתהליך באחריות הסטודנט/ית לדווח על שלבי העבודה
על הסטודנט להגיש הצעת עבודה בהתאם לתקנון לאחר שעמד בחובות היסוד הנדרשים על הסטודנט ליזום לפחות 4 מפגשים עם המנחה על המנחה להיות זמין ל- 4 מפגשים לפחות על הסטודנט לשכתב את העבודה בהתאם להערות המנחה על הסטודנט בתיאום עם המנחה לדווח בקצרה על המפגשים הסטודנט והמנחה נדרשים לעמוד בלוח הזמנים

18 טפסים יש להוריד מאתר אורנים
דיווח על כל שלב מייד עם ההסכמה - ע"ג טופס בשני עותקים הגשת הצעה – טופס אחד דיווח על מפגש הנחיה – טופס אחד הגשת עבודה גמורה – טופס אחד דיווחים טפסים יש להוריד מאתר אורנים אתר הפקולטה דפי התואר השני דפי עבודת הגמר דף הטפסים כל הדיווחים מוגשים מודפסים לרינה ביגנייץ במזכירות הפקולטה, ורק לה.

19 ומה בקשר למנחים? רק שלוש הנחיות בשנה ! שש בשנתיים מקסימום !
בעל תואר שלישי בתחום – מישהו אחר רק באישור מיוחד של ועדת ה-M.Ed , ודורש מלווה בעל תואר שלישי מאורנים. הסטודנט מחפש מנחה ובמקרה הצורך, כמובן נעזור ראש התוכנית (או מרכז עבודות הגמר מטעמו) מאשר את המנחה החלפת מנחה אפשרית, רק לאחר הגשת בקשה מנומקת בכתב וקבלת אישור בכתב. סטודנט שמחליף מנחה מתבקש לשלוח לאחר קבלת האישור מכתב הסבר (ותודה) למנחה היוצא.

20 הועדה יכולה לדרוש הגנה בעל פה
מי מאשר את מה? נושא החיבור/ העבודה: המנחה וראש התוכנית הגשת ההצעה: המנחה, ראש התוכנית שמאשר שהסטודנט/ית עמד/ה בחובות יסוד הצעת העבודה: המנחה וקורא נוסף החיבור/ העבודה הסופית: מנחה העבודה וקורא נוסף, ואישור של הועדה לעבודות גמר יישומיות הועדה יכולה לדרוש הגנה בעל פה

21 מספר נקודות חשובות שמירה והקפדה על יחסי כבוד הדדיים
שמירה על כללי האתיקה על-פי תקנון אורנים (הקפדה חמורה על המנעות מהעתקה, כללי ציטוט ומתן רפרנס) הסטודנט רשאי, בתנאים מסוימים, להחליף את המנחה, וזאת באישור רכז עבודות הגמר היישומיות ולאחר פנייה מנומקת בכתב. המנחה רשאי, בתנאים מסוימים, להפסיק את תהליך ההנחיה, וזאת באישור רכז עבודות הגמר היישומיות

22 ואם בכל זאת יש צורך בהליך ערעור?
נימוק הערעור בכתב למזכירות עבודות הגמר. בדיקה הראשונה על ידי רכז עבודות הגמר, ואם אין פגם פרוצדוראלי המחייב לקבל את הערעור, יועבר הערעור לראש התוכנית. צוות, במינוי של ראש התוכנית, יחליט אם תימסר העבודה לבדיקה נוספת. הציון הסופי על פי הממוצע של הציון הקודם והבדיקה הנוספת.

23 תמיכה √ מפגשי הסבר על העבודה √ סדנת מחקר לסטודנטים (בסמסטר ב')
√ ייעוץ אישי ע"י משה שנר ובסיליוס בוארדי √ מרכז מעיין (ארגון ידע, עריכת טקסט, הגהות) √ ייעוץ מתודולוגי ברשות המחקר (רק לאחר אישור ההצעה) √ מפגשי תמיכה למנחים. המנחים יכולים בכל שלב לבקש ייעוץ מתודולוגי לעצמם (גם בשלב לוויי הכנת ההצעה) √ מידע באתר האינטרנט

24 סביבת תמיכה מקוונת אתר אורנים לימודים מתקדמים תואר שני M.Ed עבודת גמר יישומית מה יש באתר: הסבר על עבודת הגמר היישומית + תקנון רשימת המנחים עם אי מייל טפסים: התחלת עבודה, הגשת הצעה, דיווח על מפגשי הנחיה, הגשת עבודה (בשעה טובה) קובץ שאלות ותשובות רשימות של נושאי עבודות גמר בתהליכי עבודה ותקצירים כלי עזר לכתיבה: רישום ביבליוגראפי ועוד

25 צורת ההגשה - שוב על פי התקנון
30 עמודים בתוכנית לייעוץ, בשאר התוכניות עמ' / 30 עמ' בעבודה רגילה. מבנה לפי המתואר כאן ובתקנון מודפס לפי כללים אקדמיים המפורטים בתקנון הגשה ב-5 עותקים (גם לבית ספר עמית) + עותק אלקטרוני. להערכת העבודה יוגשו רק 2 עותקים ולאחר גמר התהליך כל השאר.

26 כללי כתיבה אקדמית הכתיבה המדעית באופייה אמורה להיות שיטתית (ולעתים מייגעת). הכתיבה אמורה להיות ב-"שפת המלכות" (מלבד במחקרים נראטיביים מסוימים) – גוף ראשון רבים או בגוף שלישי, סתמי. התייחסות לאישים היא בגוף שלישי ("ביאליק" ולא חיים, "פרויד" ולא זיגמונד). מומלצת התנסחות ב- under statement בכל עת שאנו נדרשים לביטוי רגשי או ערכי. שימוש אינטגרטיבי במקורות ידע שונים שמביאים רעיונות דומים. מדובר בכישור עיוני מרמה גבוהה הדורש מאתנו לעשות אינטגרציה של הידע ולהציגו במשולב פעם אחת עם ציון כל מקורותיו. רפרנס אקדמי: עלינו להקפיד על הדרישה האקדמית לציין תמיד את מקורות הידע שלנו ולתת להם קרדיט ורפרנס אקדמי. רישום ביבליוגראפי: עקבי ולפי כללי רישום מוכרים. בתוכנית להוראה רב-תחומית אין בחירה מחייבת של מערכת כללים אחת מתוך המערכות האקדמיות המוכרות. בתוכנית לייעוץ הכללים המחייבים הם כללי ה- APA מקורות ידע אקדמי אונליין יופיעו כחלק מהרישום הביבליוגראפי ולפי כללי הרישום המחייבים - לינק כחול אינו רפרנס מספק! רפרנס למקורות מידע בעולם: איננו יכולים להתעלם מעולם הידע הפדגוגי העצום שקיים מחוץ לגבולי ישראל (כן, באנגלית).

27 כללי הגשה הגשה נאה היא תנאי ליחס חיובי לעבודה. לכן יש לעשות
שימוש מושכל בכלי הוורד. יישור נאות וריווח של הפסקאות (רווח בין הפסקאות גדול מהרווח בין השורות) מספור עמודים על ידי התוכנה – למטה באמצע עיצוב כותרות אחיד בדיקת איות יסודית, עריכה קפדנית והגהה, הגהה, הגהה... (בסיוע מרכז מעיין) גופן (פונט) אחיד רווח הקשה אחד אחרי נקודות ופסיקים יש להימנע מהכנסת איורים שאינם חיוניים לתוכן העבודה

28 ולסיום עבודת הגמר היא משימת הסיום, פסגת העבודה האקדמית בתוכנית.
עבודת הגמר תעשיר את עשייתם החינוכית של בוגרי התוכנית ותשמש בידם כלי להכנסת שינויים בבית הספר. עבודת הגמר תיזכר כהתמודדות מהנה ומספקת שמביעה יכולות אישיות של כל אחד ואחת מהלומדים.

29 בהצלחה ! ד"ר משה שנר ד"ר בסיליוס בוארדי


הורד את "ppt "מכללת אורנים הפקולטה ללימודים מתקדמים עבודת גמר יישומית

מצגות קשורות


מודעות Google