המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

מודל 5 התכונות הגדולות.

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "מודל 5 התכונות הגדולות."— תמליל מצגת:

1 מודל 5 התכונות הגדולות

2 פותח ע"י הפסיכולוגים פול קוסטה ורוברט מקריי: Costa, P. T. , Jr
פותח ע"י הפסיכולוגים פול קוסטה ורוברט מקריי: Costa, P. T., Jr., & McCrae, R. R. (1988). From catalog to classification: Murray's needs and the five-factor model. Journal of Personality and Social Psychology John, O. P., Caspi, A., Robins, R. W., Moffitt, T. E., & Stouthamer‐Loeber, M. (1994). The “little five”: Exploring the nomological network of the five‐factor model of personality in adolescent boys. Child development, 65(1), ‏ DeYoung, C. G., Peterson, J. B., & Higgins, D. M. (2002).Higher-order factors of the Big Five predict conformity: Are there neuroses of health?. Personality and Individual differences, 33(4), על פיו ניתן לייחס שלל התנהגויות ומאפייני אישיות לחמישה ממדי אופי וניתן לאפיין את האדם על ידי מציאת מיקומו בכל אחד מממדים אלו. טכניקת ניתוח גורמים, בחינת גורמי-על שעל פיהם ניתן להסביר מגוון רחב של תשובות במבחני אישיות, היא שעומדת בבסיס המודל. תאוריה זו מבוססת על קשר בין מילים, אך לא על ניסויים נוירופסיכולוגיים.

3 עיקרה של גישת התכונות כי תכונות הן אבני הבניין של האישיות, תכונות אלו מייצגות מגוון של נטיות לתגובה במצבים שונים. המודל של קטל:

4 טבלת קטל ל 16 התכונות (מויקיפדיה)  כל תכונה נמצאת על רצף, שאדם יכול להימצא בכל מקום עליו. 
התבטאות בקצה הנמוך של הרצף התכונה התבטאות בקצה הגבוה של הרצף חם, חברותי, קשוב לאחרים, טוב לב, מסתדר בקלות עם אחרים, משתתף, אוהב אנשים. חום לא אישי, מרוחק, קריר, מסויג, מנותק, פורמלי, בעל יכולת לחשיבה מופשטת, מבריק, בעל משכל גבוה, לומד מהר חשיבה נוטה לחשיבה קונקרטית, בעל משכל נמוך מהמוצע, מתקשה להתמודד עם בעיות מופשטות. יציב רגשית, מסתגל, בוגר, מתמודד עם המציאות בשלווה יציבות רגשית מגיב באופן רגשי, מושפע מאד מרגשות, מתעצב או מתרגז בקלות. דומיננטי, אסטרטיבי, תוקפני, תחרותי, עקשן דומיננטיות   משתף פעולה, נמנע מקונפליקט, כנוע, צנוע, צייתן, מסתגל מלא חיים, ספונטני, נלהב, שמח, עליז, מלא הבעה, אימפולסיבי חיות רציני, מאופק, זהיר, שתקן, מסוגר, אינטרוספקטיבי צייתן וממלא את חובותיו, מצפוני, קונפורמי, מוסרי, מיושב, שקול מודעות לכללים לא קונפורמי, מתעלם מכללים, שקוע בעצמו, תועלתן יוזם, בעל עור עבה, חסר עכבות, בוטה בוטות חברתית ביישן, רגיש, הססן, נפחד רגיש, אסתטי, אינטואיטיבי, מעודן רגישות תועלתני, אובייקטיבי, לא רגיש, קשוח, סומך על עצמו עירני, חשדן, סקפטי, לא בטוח, מתנגד עירנות בוטח, לא חשדן, מקבל, נוח מלא דמיון, פזור נפש, לא מעשי, שקוע ברעיונות מופשטות מקורקע, מעשי, חותר לפתרונות, יציב, קונבנציונלי שומר על פרטיות, לא חושף, שנון, מהוקצע, איש העולם, פיקח, דיפלומט פרטיות ישיר, כן, טבעי, תמים, פתוח, ישר, הגון, נאיבי, לא מתיימר, מעורב דואג, מטיל ספק בעצמו, נוטה לחוש אשמה, חסר בטחון דאגה בוטח בעצמו, לא דואג, שבע רצון מעצמו, חופשי מאשמה פתוח לשינויים ולהתנסויות, ליברלי, אנליטי, ביקורתי, בעל מחשבה חופשית, גמיש פתיחות לשינויים מסורתי, קשור למוכר, קונסרבטיבי עצמאי, סומך על עצמו, בודד, בעל משאבים, אינדיוידואליסט עצמאות בעל אוריינטציה קבוצתית, מצטרף, הולך בעקבות אחרים, תלוי פרפקציוניסטי, מאורגן, קומפולסיבי, ממושמע, דייקן, מפעיל כוח רצון ושליטה פרפקציוניזם סובלני לאי סדר, לא דייקן, גמיש, לא ממושמע, בעל קונפליקטים פנימיים, אימפולסיבי, לא מתחשב בכללים חברתיים, חסר שליטה עצמית מתוח, בעל אנרגיה רבה, חסר סבלנות, מונע (בעל מוטיוציה גבוהה), מתוסכל, מרוט עצבים מתח רגוע, שלו, סבלני, אדיש, אפטי, בעל אנרגיה נמוכה

5 OCEAN: MODEL Openness Conscientiousness Extrovertness Agreeableness
Neuroticism להלן פירוט התכונות ומספר דוגמאות להשפעתן על התנהגות האדם, אין לראות בדוגמאות ניסיון להכליל או לתאר בלעדיות של ההתנהגות לתכונה מסויימת, אלא רק דגם של הופעת התכונה בהתנהגות האדם. כלומר זו דרך להתבונן ולפרש את סגנון האישיות של האדם.

6 1. פתיחות מחשבתית לעומת שמרנות – (openness to experience)
לרוב יציג תכונות של פתיחות מחשבתית גבוהה יגלה יצירתיות ונכונות לחקור כיוונים אינטלקטואליים חדשים, ויתעניין בשלל תחומים, יפתחו דמיון, ויגלו חיבה לאומנות. צר האופקים, לעומת זאת, מוגבל בתחומי העניין שלו. אנשים המאופיינים בדירוג נמוך במימד זה הינם לרוב חסרי מטרה, לא די אמינים, מעט עצלים, לא אכפתיים, רשלנים, בעלי רצון חלש והדוניסטים. לעומתם אנשים המאופיינים בדירוג גבוה במימד זה יהיו לרוב מסודרים, מאורגנים, אמינים, ממושמעים, דייקנים, קפדנים, אמביציוזיים, שאפתנים ושקדנים.

7 זהו הממד בעל השוני הרב ביותר בין תרבויות - נוקשות מול גמישות
זהו הממד בעל השוני הרב ביותר בין תרבויות - נוקשות מול גמישות  מימד זה מאופיין בפתיחות לחוויות, בדמיון מפותח, סקרנות, מקוריות, אופקים רחבים, אינטליגנציה גבוהה ורגישות אומנותית, יצירתיות, פתיחות, מגלה סקרנות ועניין בעולם, נכונות להתנסות. בעל נכונות לחקור וללמוד דברים חדשים. נטיית האדם לחפש באופן אקטיבי אחרי חוויות לשם עצמן, ומעיד על מורכבות חיי הנפש. קשור לדמיון פעיל, רגישות, ערנות לתחושות פנימיות, העדפה למגוון, סקרנות אינטלקטואלית ויצירתיות, נבחן ע"י תחביבים ופעילויות. גישה שמרנית מצד אחד מול סקרנות מצד שני בנוגע לעולם הפנימי והחיצוני. הקצה האחר בסולם זה הינו שמרנות. תכונה זו מתייחסת לרצון של האדם לחפש את הבלתי מוכר. בקצה הגבוה של הסקאלה יהיו אנשים סקרנים, ממציאים, בעלי דמיון פורה, אנשים שמעריכים אמנות, הרפתקה, בעלי סקרנות אינטלקטואלית, יצירתיים, ומעדיפים חידוש וגיוון. אנשים עם פתיחות גבוהה מחפשים מימוש עצמי וחוויות אינטנסיביות.

8 2. מצפוניות או אחריות- (Conscientiousness)
מצפוניות מתייחסת ליכולת של האדם להציב לעצמו מטרה ולהתמיד במאמצים כדי להשיג אותה. מיקום גבוה בממד המוכוונות מצביע על נכונות לעבודה קשה, אחריות, מעשיות ויכולת להתמקד במטרה. מיקום נמוך פירושו עצלנות, חוסר אחריות, הנאה מההווה ורישול. הערכת חיפוש אחר התנסויות חדשות, סובלנות כלפי האחר וחקירתו. אדם המאופיין בדירוג נמוך במימד זה יהיה לרוב קונבנציונלי, ארצי, בעל תחומי עניין צרים, לא יצרתי ולא אנליטי ומנגד, אדם המאופיין בדירוג גבוה יהיה סקרן יותר, בעל תחומי עניין רחבים, יצרתי, מקורי, בעל דמיון ולא מסורתי.

9 מכוונות או מצפוניות מימד זה מאופיין בזהירות, יסודיות, אחריות, ארגון ותכנון, עבודה מאומצת, התמדה ומשמעת עצמית. (אחריות אישית, מוקד שליטה) נכונות להתמקד במטרה, לעבוד קשה, לגלות מצפוניות, אמינות, תחושת מחויבות ומוסר. קשור לרצון להשיג, ליסודיות, חריצות והשקעת מאמץ בעבודה. אחריות במובן של השקעה לטובת המסגרת או העבודה. אנשים מאורגנים ושאפתנים, אמינים- מצליחים להשיג הכל בדרך ישרה, בעלי משמעת עצמית ולא נוטים לדחות דברים, לעיתים מכורים לעבודה. מצפוניות מתייחסת ליכולת של האדם להציב לעצמו מטרה ולהתמיד במאמצים כדי להשיג אותה. ניתן לסמוך עליו! אנשים גבוהים בתכונה זו הם אנשים מאורגנים, בעלי רמה גבוהה של מוטיבציה, אנשים שניתן לסמוך עליהם, בעלי משמעת עצמית, אנשים שממלאים את חובותיהם ובעלי נטייה לעבודה מאומצת.  אלה אנשים שאפתנים, שמעדיפים להיות מתוכננים, יסודיים וזהירים ולא ספונטניים. 

10 3. מוחצנות-מופנמות (Extrovertness)
האדם המוחצן מפנה לרוב אנרגיות כלפי חוץ. הוא מעורה יותר בחברה, פעלתן, אסרטיבי והרפתקני. ואילו האדם המופנם, בעל הדירוג הנמוך בסקלת המוחצנות, יהיה ביישן, שקט וזהיר יותר. אקסטרוברטיות כלומר, הערכה של מידה ועוצמה של אינטראקציות בין אישיות: מידת הפעילות, הצורך בגירוי ומידת הקיבולת של הנאה. אדם המאופיין בדירוג נמוך במימד זה הינו יותר סגור, פיכח ,שקול, מרוחק, מכוון משימה, מתמודד ושקט לעומת זאת, אדם המאופיין בדירוג גבוה הינו יותר חברותי, פעיל, מוכוון אנשים, אופטימי, אוהב ליהנות ורוחש חיבה. מוחצנות/מופנמות מתייחסת לאיכות היחסים הבינאישיים ולמידת הרצון של האדם להיות קשור ומעורב עם סביבתו החברתית. אנשים גבוהים בתכונה זו הם בעלי נטיה לפעילות רבה, להבעת רגשות חיוביים ולמעורבות חברתית.  אלה אנשים אסרטיבים, חברותיים הנוטים לחפש גירויים בחברת אחרים.  אנשים אלה יטו להיות דברנים.

11 כיוון האנרגיה האדם המוחצן מפנה אנרגיות כלפי חוץ.
מוחצנות - מימד המאופיין ע"י צורך חברתי גבוה, יכולת התחברות, אסרטיביות, נטייה לדברנות ופעלתנות הוא מעורה בחברה, אסרטיבי, פעלתן והרפתקני. משלב בין נטיות חברתיות וטמפרמנט ומודד עוצמה ואיכות של יחסים בין אישיים. מוחצנות, אהבת אנשים, אנרגטיות (יש כאלו המעדיפים לייחס את-E לenergetic פעלתנות ואופטימיות). אנשים שאוהבים תשומת לב ונוטים לעבוד עם אנשים, הם נלהבים, דברנים, נועזים מבחינה חברתית ובעלי הרבה מכרים וחברים. אנשי E מובהקים הם אנשי מכירות ויזמים.

12 4. נועם הליכות – (Agreeableness)
בעל דירוג גבוה בסולם נועם ההליכות מאופיין לרוב בטוב לב, בטאקט, בנכונות לשתף פעולה ובנדיבות. בעל הדירוג הנמוך יהיה יותר ציני, קשה, גס ואנוכי. יש שמקשרים גם חמימות עם נועם הליכות, ויש שרואים בה תכונה האופיינית למוחצנים. בממוצע נשים הן בעלות דירוג נועם הליכות גבוה יותר. מימד זה מעריך את האוריינטציה הבין אישית על רצף בין חמלה לבין אנטגוניזם במחשבות, רגשות ופעולות. אנשים המאופיינים בדירוג נמוך הינם ציניים, גסי רוח, לא משתפי פעולה, חסרי רחמים, רגזנים ומניפולטיביים לעומתם אנשים בעלי דירוג גבוה הינם נותני אמון, עוזרים, סלחנים, רגישים, ישירים ,רכי לב ובעלי טבע טוב.

13 נעימות מתייחסת למידת החברותיות והחמלה לעומת העוינות ביחסים הבינאישיים.
אנשים גבוהים בתכונת הנעימות הם אנשים בעלי חמלה כלפי אחרים, רחמנים, משתפי פעולה עם אחרים.  אלה אנשים שיתנו אמון ויבטחו באחרים וגם יסייעו להם בשעת צרה.  אלה אנשים בעלי מזג נוח, סלחנות וסובלנות כלפי אחרים. אנשים גבוהים באופן קיצוני בתכונה זו יהיו לעתים תמימים, יתנו אמון באחרים ללא הבחנה, יהיו נדיבים יתר על המידה עד כדי נזק לעצמם, יתקשו לעמוד על דעותיהם ויהיו כנועים. אנשים נמוכים בתכונת הנעימות יהיו בעלי נטיה לעוינות, לחשדנות ולאנטגוניזם כלפי אחרים.  אלה יכולים להיות אנשים מרוכזים בעצמם, לא אכפתיים כלפי אחרים. 

14 פתוח מול חשדן ממד זה מאופיין על ידי איכות האינטראקציה הבין אישית.
האדם מגלה אדיבות, גמישות, בטחון ואמון, מזג נוח, שתוף פעולה, סלחנות וסובלנות. (נעם הליכות, טקט) מאופיין בטוב לב, בטקט, בנדיבות ובנכונות לשתף פעולה, נכונות לשתף פעולה ולדאוג לאחרים. אדיבות, אלטרואיזם, רצון לעזור לזולת, חמימות, יצירת אמון. כנות, סימפטיה וחוסר אנוכיות. הם אוהבים אנשים ואנשים אוהבים אותם. הקצה האחר בסולם זה הנו אנטגוניזם ועוינות, חוסר בתכונה מביא לציניות, גסות לב ואנוכיות.

15 5. יציבות רגשית - (Neuroticism) emotional stability
האדם היציב רגשית יהיה יותר רגוע, בעל ביטחון עצמי וקר רוח. לעומתו, הנוירוטי יהיה יותר נתון לרגש נחיתות ולהיסטריה ואפוף בחרדות. הנוירוטיות קשורה במוח לרגש שלילי ולחרדה, ויש המוצאים בה שני רכיבים נפרדים: חרדה ורוגז. מימד תכונה זאת מעריך הסתגלות מול חוסר יציבות רגשית . אנשים בעלי חוסר יציבות רגשית נוטים למתח פסיכולוגי, לרעיונות לא מציאותיים, לדחפים ותשוקות מופרזים והתמודדות בלתי מסתגלת. אנשים המאופיינים בדירוג נמוך במימד זה הינם דאגנים, עצבניים, רגשיים, לא בטוחים, היפוכונדרים ולא כשירים מנגד, אנשים בעלי דירוג גבוה במימד זה הינם רגועים, שלווים, לא רגשיים, עמידים בטוחים ומסופקים בעצמם.

16 האדם מתמודד היטב במצבי לחץ ובטוח בעצמו, הוא יציב מבחינה רגשית ורגוע.
יציבות רגשית מתייחסת לדרך בה האדם מגיב רגשית במצבי לחץ.  המידה בה הוא יכול לווסת את רגשותיו או לחוות רגשות הגורמים למצוקה. אדם נמוך בתכונה זו יטה לחוש רגשות לא נעימים (כמו כעס, חרדה, דיכאון, דאגה, מבוכה) בקלות,  יהיה מאד פגיע ויטה לבטחון עצמי נמוך.  אדם נמוך באופן קיצוני בתכונה זו יחוש רגשות שליליים כרוניים, יתקשה לדכא דחפים, יהיה בעל דאגות גופניות לא מבוססות, ויטה להיות תלותי וחסר אונים. אדם גבוה בתכונה זו יהיה בעל אישיות יציבה ורגועה. ממד זה מאופיין בחוסן נפשי, קור רוח, בעל ביטחון עצמי ורגוע. משקף את הסגנון הרגשי. הסולם מזהה אנשים שפגיעים למצוקה פסיכולוגית ויש להם סגנון התמודדות פחות סתגלני (הסולם אינו מאבחן פסיכופתולוגיות!).

17 נראה שחמש התכונות הן אוניברסליות במידה רבה
נראה שחמש התכונות הן אוניברסליות במידה רבה. אף שלא בוצעו מחקרים רבים על תרבויות לא אירופאיות, אך אלו שבוצעו איששו את המודל. ההנחה היא שהרקע לחמש התכונות הוא ביולוגי במידה רבה. אמנם שינוי בתכונות אינו בלתי אפשרי, ורק מעטים יסברו שתכונות אלו יציבות במידה שבה אינטליגנציה יציבה, אך המידה המדויקת שבה רווח שינוי בתכונות שנויה במחלוקת. מקרי וקוסטה הטעימו את אופיין הביולוגי של התכונות. הסביבה, לדעתם, באה לידי ביטוי במרכיבי אישיות אחרים : תפיסה עצמית, מטרות ועמדות. עם זאת, ניתן לספק גם הסבר סביבתי לכך שתכונות הן עקביות למדי: אדם נוטה למצוא עצמו בסביבות המתקפות את נטייתו הראשונית, ודבר זה תורם ליציבות התכונות. לדוגמה, אדם מוחצן ירבה ללכת למסיבות ולאירועים חברתיים המוניים, ילמד להפיק מהם הנאה רבה ומוחצנותו תתקבע.

18 על מודל חמש התכונות נמתחה ביקורת מכיוונים שונים
על מודל חמש התכונות נמתחה ביקורת מכיוונים שונים. יש שטוענים שאין די בחמש התכונות ואחרים סוברים שניתן להסתפק בפחות.  המודל אינו מספק פתרון טיפולי ואין הוא מסביר כיצד תכונות אופי יכולות להשתנות. עם זאת, ניתן להפיק ממנו תועלת לצרכים שונים, קשה לראות את המודל כתאוריית אישיות מגובשת. יש בו תיאור, אך אין בו הסבר. אין זה ברור, למשל, מדוע רמת הפעלתנות ורמת החברותיות מתחברות יחדיו לגורם אחד - מוחצנות. המודל מתעלם משלל תכונות חשובות: כמו חוש הומור ,גבריות/נשיות, ועוד. בעיקר הוא מתעלם מהזהות ומתפיסת העצמי שחשיבותן בהגדרת האישיות רבה. נעדרת ממנו כליל התייחסות למצבים, אין הוא מסביר מדוע בסיטואציה אחת יכול אדם להתנהג באופן השונה מאוד מהתנהגותו במצב אחר בעייה מתודולוגית אחרת היא הסתמכותו על דיווח עצמי בשאלונים, דיווח שעלול להיות מוטעה.


הורד את "ppt "מודל 5 התכונות הגדולות.

מצגות קשורות


מודעות Google