המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

מודלים להוראה בקורסים מקוונים מרובי משתתפים

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "מודלים להוראה בקורסים מקוונים מרובי משתתפים"— תמליל מצגת:

1 מודלים להוראה בקורסים מקוונים מרובי משתתפים
תמי זייפרט, מיקי קריץ ואורנה פליקס מכללת סמינר הקיבוצים טכנולוגיות חדשות בהוראה ולמידה בהשכלה הגבוהה: כיוונים ומגמות אונ' בר-אילן, 22 ביוני 2016

2 מה נציג? מבוא – קורס מקוון מרובה משתתפים מטרת המחקר מתודולוגיה
שאלות המחקר ממצאים סיכום והמלצות

3 השוואת דפוסי הוראה בקורסים מקוונים מרובי משתתפים מטרת המחקר
השוואת דפוסי הוראה בקורסים מקוונים מרובי משתתפים מטרת המחקר לתת מענה לדרישה למעבר להוראה מקוונת מלאה עם מספר רב של משתתפים. סקירת דפוסי ההוראה של שני מרצים בשני קורסים מקוונים מרובי משתתפים והשיקולים שהופעלו בתכנונם, בהפעלתם ובדרך הערכת מטלות. הצגת דפוסי הלמידה של הסטודנטים, העדפותיהם, מידת ההשקעה, תובנות שעלו ורמת שביעות הרצון שלהם מדרך ההוראה והלמידה בקורס. בחינת דרכים להתאמת קורס מרובה משתתפים לתלמידים עם לקויות למידה. גיבוש תובנות לגבי המאפיינים הייחודיים בתכנון קורס מקוון מרובה משתתפים ובהפעלתו.

4 פורום סגור לקבוצות קטנות סקר בלוג אישי, שיתופי מבחן ללימוד ולתרגול
השוואת דפוסי הוראה בקורסים מקוונים מרובי משתתפים כלי הוראה ייחודיים לסביבה המקוונת פורומיםQ/A פורום סגור לקבוצות קטנות סקר בלוג אישי, שיתופי מבחן ללימוד ולתרגול הערכה עצמית הערכת עמיתים ומהימנות הבדיקה

5 מתודולוגיה מרצים סטודנטים שיטת המחקר
שני מרצים שלימדו שני קורסים מרובי משתתפים מקוונים באופן מלא. סטודנטים 102 פרחי הוראה מתמחים בחינוך המיוחד (רבים מהם עם לקויות למידה) 70 סטודנטים המתמחים בחינוך היסודי. שיטת המחקר נעשה שימוש בניתוח איכותני וכמותני. ראיונות עומק עם המרצים בקורס. שאלון לסטודנטים בסיום הקורס, כולל שאלות פתוחות. ראיונות חצי מובנים עם סטודנטים בסיום הקורס. ניתוח תוכן התכתבויות, פורומים ובלוג שבו הסטודנטים התייחסו לתכני הקורס ולחוויית הלמידה.

6 שאלות המחקר מהם המאפיינים הייחודיים בתכנון קורס מקוון מרובה משתתפים ומהם השיקולים של המרצים בתכנון הקורס? מהם דפוסי הפעולה של סטודנטים בקורס מקוון מרובה משתתפים? כיצד מאופיין ניהול הלמידה בקורס מקוון מרובה משתתפים? מהן דרכי ההערכה בקורס מקוון מרובה משתתפים? כיצד ניתן להתאים קורס מרובה משתתפים לצרכי סטודנטים עם לקויות למידה?

7 ממצא מרכזי בשני המודלים: מודל הקבוצה הגדולה ומודל הקבוצות הקטנות הסטודנטים הביעו שביעות רצון מתכני הקורס מאיכות ההוראה ומיחס המרצה

8 מודל קבוצות קטנות מודל קבוצה אחת גדולה המודל המאפיינים שייכות לקבוצה ומרכיב רגשי מעודדת למידה תקשורת בקהילה לומדת גדולה מעודדת למידה רעיון ממנו נגזרים המאפיינים קבוצות קטנות, סגורות וקבועות במהלך כל הקורס פורום אחד רחב לכל משתתפי הקורס פעילות והשתתפות בפורום מיעוט הודעות ממוקדות וקצרות מעודד ריבוי הודעות במייל גישת המרצה ניהול הקורס בהודעות חד-כיווניות מהמרצה הודעות כשיח בפורום סוג הודעות עדכון יחידת הלימוד בפורום הקהילה הבהרות תוכן הערכת עמיתים והערכה עצמית הערכת עמיתים אנונימית והערכה קבוצתית הערכה כתיבה אישית בבלוג ובמערכת ההודעות שיחה בפורום גדול תקשורת אישית מבנה סכמתי קבוע ומתומצת ריבוי טקסט עיצוב האתר

9 מהם דפוסי הפעולה של סטודנטים בקורס מקוון מרובה משתתפים?

10 העדפות לדרכי למידה Lec1- M=2.7 (SD=1.2) Lec2- M=3.5 (SD=1.5) T=.002
הבדלים מובהקים (t(101)=3.15, **p<.005). בשני המודלים קיימת קבוצה גדולה של סטודנטים שרוצים פנים אל פנים, במודל הקבוצות הקבוצות הקטנות מרבית הסטודנטים מעדים מקוון מלא ובמודל הקבוצה הגדולה מרביתם מעוניינים בפנים אל פנים. אלו שלמדו בקבוצות קטנות רוצים מקוון מלא למרות שביעות הרצון מהמרצה, הסטודנטים בקבוצה הגדולה מעדיפים פנים אל פנים

11 העדפה לגודל קבוצה Lec1- M=2.4 (SD=0.9) Lec2- M=2.0 (SD=0.6) T=0.02
הבדלים מובהקים (t(101)=2.57, *p<.05). המלצה – בקורס מקוון מומלצת חלוקה לקבוצות קטנות

12 להפריד לשני שקפים – כמות ושביעות רצון
במודל הקבוצה הגדולה הרבה יותר הודעות וגם המרצה שלח יותר – נובע מאסטרטגיה וגם מגודל הקבוצה קבוצה גדולה – ריבוי הודעות קבוצות קטנות – הדמייה למה שקורה בכיתה ככל שכמות ההודעות עולה שביעות הרצון קטנה כמה הודעות לשבוע מהמרצה M=2.3, SD=0.8 M=1.6, SD=0.5 כמה הודעות לשבוע מהסטודנטים M=4.3, SD=1.9 M=2.0, SD=1.1 שביעות רצון מכמות ההודעות מהמרצה M=2.7, SD=1.3 M=4.1, SD=1.0 שביעות רצון מכמות ההודעות מהסטודנטים M=2.0, SD=1.0 M=3.6, Sd=1.2 העדפה לקבל פחות הודעות מהמרצה M=2.7, SD=1.2 M=2.3, SD=1.3 העדפה לקבל פחות הודעות מעמיתים M=3.8, SD=1.3 M=2.6, SD=1.3

13 שביעות הרצון של הסטודנטים מכמות ההודעות בקורס
שביעות הרצון של הסטודנטים מכמות ההודעות בקורס בהתייחס להודעות שקיבלו מהמרצה: ישנה שביעות הרצון מתוכן וכמות ההודעות בתחילה ובסיום נושא. ההודעות מזכירות את ביצוע המטלות, ומכילות מידע מבהיר, נחוץ. בהתייחס להודעות שקיבלו מהעמיתים: אי שביעות רצון מעומס ההודעות שקיבלו מהעמיתים בקורס. בקבוצה הגדולה קיים שימוש חוזר במיילים: הצפה, עומס, עומס על מערכת המייל. העובדה שכל הודעה מגיעה למייל יוצרת הצפה של הודעות שאינן בהכרח רלוונטיות לסטודנט. התחלה משותפת לשתי הקבוצות

14 מה סטודנטים אומרים לגבי ההודעות
" ... אני חושבת שאם לא הייתי מקבלת הודעות תזכורות, פתיחה של יחידה חדשה. לא הייתי יכולה להיות בתוך הקורס ולעמוד במשימות כי אני צריכה תזכורות". " במהלך הקורס קיבלנו 2 הודעות בממוצע לשבוע בנוגע לפעילות שעלתה לאתר ומועד ההגשה וכל מה שכרוך סביב המשימות ואני חושבת שזה מספיק, לא צריך יותר ולא צריך פחות. בקשר לחברי הקורס הייתי מקבלת כל הזמן התראות לאימייל איזה חברה הגיבה וזה היה מטריד ולא כל כך נוח לקבל אימיילים מהסוג הזה". מודל הקבוצות הקטנות, מיעוט הודעות המרצה

15 סטודנטים עם לקויות למידה
יש שונות רבה בלקויות ומגוון צרכים – טקסט ארוך והבנת הנקרא בקורס הקבוצה הגדולה. הבנת הנקרא נפתרת כשיש עקביות ותמציתיות

16 קשיים שחוו סטודנטים עם לקות למידה
קיימת שונות רבה בלקויות ובמגוון צרכים הקושי להתמודד עם טקסט ארוך – קושי בולט קשיי קריאה - קריאת טקסט ארוך, הבנת הנקרא מטלות שבהן היתה דרישה לצפות בסרטונים, עקב קושי בלמידה שמיעתית וזכרון שמיעתי פחות חזק מהחזותי. קשיי שליטה בטכנולוגיה קשיי צפייה בסרטונים באנגלית

17 מרכיבים שסייעו להתמודד עם הלקות
הוראות ממוקדות הצגת ההוראות באופן חזותי הצגת חומרי הקורס במגוון ייצוגים: אודיו, וידאו, טקסט, תמונה עמיתים בקורס פרק זמן ממושך יותר לביצוע המשימות תזכורות עצמיות בפלפון לגבי המשימות פגישה עם המרצה פקודות מעקב למידה במל"ל "הקורס היה קורס מקוון ולכן מתי שהיה לי זמן פנוי הייתי יכולה להקדיש זמן ולשבת על זה ברצינות. בכיתה עם המון תלמידים לא הייתי מצליחה להתרכז. בנוסף המשימות של המיחשוב והטכנולוגיה מאוד עוזרות לתלמידים עם ליקוי למידה ולכן היה מאוד חשוב לי ללמוד. "

18 המלצות הסטודנטים להצלחה בקורס מקוון עתידי
התארגנות וניהול זמן לסיים המשימות כמה שיותר מוקדם להימנע מעומס ליעד זמן קבוע לביצוע משימות הקורס "לעשות את המשימות המקוונות כמה ימים לפני מועד הסיום, לדעתי, נושא הזמן הוא "הקושי" היחידי בקורס מקוון, שכן לאנשים עם בעיית חוסר ארגון יכול להוות קושי".

19 המלצות למרצה בקורס מקוון עתידי
הפחתת עומס מטלות לאפשר הגשות פעם בשבועיים לתת יותר זמן על כל מטלה ופחות מטלות באותו השבוע לאפשר לכל סטודנט להתקדם עם המשימות בקצב האישי שלו

20 נראות על ידי הסטודנטים (t(101)=-2.3, p<.05).

21 הערכת עמיתים בקורס מקוון מרובה משתתפים
להוציא

22 כיצד ניתן להתאים קורס מרובה משתתפים לצרכי סטודנטים עם לקויות למידה?

23

24 גודל קבוצה מועדפת על-ידי סטודנטים עם לקויות למידה (באחוזים)

25 הבדלים בין סטודנטים עם לקויות לבין הסטודנטים האחרים
הצגת חומר מותאמת סגנון למידה M=3.5, SD=1.3 M=4.1, SD=0.9 (t(101)=-2.2, p<.05). תחושת שייכות לקבוצה M=3.3, SD=1.3 M=3.3, SD=1.1 (t(101)=-1.8, p<.05). מידת השקעה M=2.6, SD=0.7 M=2.3, SD=0.6 (t(101)=2.1, p<.05). קושי רמת המשימות M=3.3, SD=0.9 M=2.9, SD=0.9 (t(101)=1.9, p<.05). בהירות ההוראות M=3.6, SD=0.9 M=4.0, SD=1.0

26 לסיכום, ישנה העדפה בולטת לקבוצות קטנות כחלק מהקורס מרובה המשתתפים בשני המודלים ישנה העדפה למעט הודעות ממוקדות מהמרצה ומהסטודנטים קבוצה קטנה תורמת לתחושת נראות על-ידי המרצה ועל-ידי הסטודנטים וגם לתחושת מחוייבות רמת אינטראקציה גבוהה (מרצה-סטודנט-סטודנט) מוערכת על ידי הסטודנטים קיימת חווית קהילת לימוד מקוונת המלצות אלו ניתנות ליישום ללא תלות בתוכן, באישיות המרצה ובאיכות ההוראה

27 לדברי אחד המרצים: "בכיתה גדולה גדולה יש את ה"בזז", כל עמימות ואי בהירות יכולה לגדול למשהו רחב מימדים שבו אפשר לאבד שליטה. בעוד שבכיתה נוכחות המרצה מרגיעה, מישהו שואל ומגיבים, בקורס מקוון הכל מתחת לפני השטח, הכל רגיש יותר לעמימות ואי בהירות."

28 תודה! miki.kritz@smkb.ac.il Orna.Feliks@smkb.ac.il


הורד את "ppt "מודלים להוראה בקורסים מקוונים מרובי משתתפים

מצגות קשורות


מודעות Google