הקשר הכימי.

Slides:



Advertisements
מצגות קשורות
חזרה על מושגי הבסיס המצגת נערכה ע"י ויצמן אורית ממצגות נחשון ומצגות של נלי פרייזונד ואילנה זוהר.
Advertisements

מדוע מתרחשות תגובות כימיות ?
כיתה:י נושא:אסון הברום הוכן על ידי: מוחמד אבו פודה
תהליך עבודת המעצב.
ידידה גוטליב ביה"ס בליך רמת גן מדריכת כימיה מחוז תל אביב
תרכובות החיים מאת : גליה גויכברג
מבנה האטום מספרים קוונטים.
מבנה מרחבי של חלבון פותח על-ידי מיטל ליזרבום-ששון ומיכל ברונשטיין-טוחן
Trends in Periodic Table Properties
המחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע, רחובות
יחסים וקשרים בעולם החומרים : מצגת חלק 4
האם מבינים את המתרחש בתהליך ?
אלקטרושליליות ופולריות הקשר
אנזימים פעילות ביולוגית אנזימים בתעשייה מילון מושגים
יחסים וקשרים בעולם החומרים : מצגת חלק 2
קשרי מימן. הקשר בין טמפרטורות רתיחה של הידרידים משורות 2-5 (סדר הצגת הפרטים בגרף-בשקופית 2.) ערכה גליה גויכברג, 2008.
אילנה זהר, מדריכה מחוזית, ירושלים ©
הטבלה המחזורית.
משואה כימית של שריפת פחם (תגובה עם חמצן)
מנהל מדור משאבות ואוטומציה
מודל דחיית זוגות אלקטרונים של קליפת הערכיות
חומרים טהורים ותערובות
פוטנציאל חשמלי קובץ זה נועד אך ורק לשימושם האישי של מורי הפיזיקה ולהוראה בכיתותיהם. אין לעשות שימוש כלשהו בקובץ זה לכל מטרה אחרת ובכלל זה שימוש מסחרי;
כא"מ מושרה המקרה של תנועת מוט מוליך בשדה מגנטי תוכן העניינים
תרכובות עם יונים פוליאטומים בחיי היום יום
המחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע, רחובות
מדריכה מחוזית, ירושלים ©
שקפים לעזר בנושא תא אלקטרוכימי
מודלים של האטום ומודל האטום של בוהר
התפתחות התורה האטומית המודרנית
רדיוסים אטומיים ואנרגיות יינון
"פולימרים סינתטיים חומרים כבקשתך" חלק II
תלמידים יקרים, נגמרה החופשה והגיע הזמן עורר את תאי המוח שלנו
המרכז הארצי למורי הכימיה
אנטיאוקסידנטים נוגדי חמצון.
אורביטלים מולקולריים מיכל ברונשטיין-טוחן
אנרגיה בקצב הכימיה פרק ג
יחסים וקשרים בעולם החומרים : מצגת חלק 4
אילנה זהר, מדריכה מחוזית לכימיה ©
סוכרים דו-סוכרים פרוקטוז קשר גליקוזידי חד-סוכרים קטוניים זיהוי סוכרים
סוכרים 1 - חד ודו-סוכרים מה במצגת?
פחמימות - סוכרים כתבו ידידה גוטליב אורית מולוידזון
האנזימים: מבנה ופעילות
תיארוך בעזרת פחמן 14 קובץ זה נועד אך ורק לשימושם האישי של מורי הפיזיקה ולהוראה בכיתותיהם. אין לעשות שימוש כלשהו בקובץ זה לכל מטרה אחרת ובכלל זה שימוש מסחרי;
תכונות ופעילות של חומצות אמיניות כחומצות ובסיסים
קרום התא ומעבר חומרים דרכו
חומצות ובסיסים 1 חומצות ובסיסים חזקים נושאי השיעור
הזנה חומרים אורגנים.
בתרכובות יוניות יש קשרים יונים
פחמימות לטוב ולרע חד סוכרים דו סוכרים רב סוכרים
! תהליך הפוטוסינתיזה.
תגובות חימצון חיזור לאן עוברים האלקטרונים? אילנה זהר, מה”ד ירושלים.
יסודות חומר טהור הבנוי מסוג אחד של אטומים.
הקשר הכימי (ברמת מורה) מלכה יאיון
כימיה חישובית: יחסים וכמויות
הצעה לרצף הוראה בנושא קשר הכימי בכיתה ט' בשנת הלימודים תשע"ג
התחממות של כדור הארץ סרטון.
האנזימים: מבנה ופעילות
איך להפוך נחושת לזהב? כנס מורי כימיה דצמבר 2015.
אילנה זהר, מדריכה מחוזית לכימיה ©
אם ניקח ½ ק"ג מים ונהפכם לקרח האם המסה תשתנה?
הקניית מיומנויות חשיבה מסדר גבוה
שיעור ג1: מערכת צירים תלת מימדית
תרומת וחשיבות הכימיה לתחומי ההייטק בארץ: זבל, סוכר, והדפסה תלת מימדית
נערך על ידי ענת פלדנקרייז מהמצגות של זיוה לנדא, דורית בר, אילנה זהר
מחפשים את המטמון אנרגיה גרעינית וקרינה גרעינית
הקשר הכימי (ברמת מורה) מלכה יאיון
! תהליך הפוטוסינתיזה.
בניית טיעונים במסגרת הוראת הנושא מבנה וקישור
תמליל מצגת:

הקשר הכימי

הקשר הכימי הקשרים הכימיים מחזיקים ביחד את האטומים במולקולה. האלקטרונים, בעיקר אלה המאכלסים את הרמה החיצונית (הערכיים), הם אלה המשתתפים ביצירת הקישור הכימי. הקשר הכימי נוצר כך שכל אטום מגיע לסידור אלקטרוני יציב במיוחד, שבו נמצאים שמונה אלקטרונים ברמה החיצונית שלו. זהו כלל האוקטט. סוג הקשר קובע במידה רבה את תכונות התוצר. ישנם שני סוגים של קשר כימי: יוני וקוולנטי (טהור וקוטבי).

קשר יוני קשר שבו אלקטרונים עוברים מאטום אחד לאחר. נוצרים יונים חיוביים (קטיונים) ויונים שליליים (אניונים) המושכים האחד את השני בכוחות אלקטרוסטטיים. קשרים יוניים נוצרים בדרך כלל בין מתכות לאלמתכות. לדוגמא: יצירת קשר יוני בין נתרן לכלור Na + Cl  [Na]+[Cl]- למעשה, כל קטיון מוקף באניונים, וכל אניון בקטיונים, במבנה של גביש (שריג) יוני.

יצירת שריג יוני של NaCl

יצירת שריג יוני של NaCl

תגובה בין אשלגן לכלור

הולכת חשמל של תרכובות יוניות

קיים בין אל מתכות ויכול להיות בין אטומים זהים או שונים קשר קוולנטי נוצר על ידי שיתוף של זוג או זוגות של אלקטרונים קיים בין אל מתכות ויכול להיות בין אטומים זהים או שונים דוגמאות N2, O2, diamond, graphite CO2 SO2 CCl4 SiCl4 +

הקשר הקוולנטי אטומים משתפים אלקטרונים על מנת להשלים את הרמה לקונפיגורציה של גז אציל הכי קרוב עליו. השלמת את הרמה ל"8" אלקטרונים נקראת כלל האוקטט רוב האל מתכות מקיימים את כלל האוקטט אך ישנם מספר מקרים יוצא מן הכלל לדוגמה: שאינם מגיעים ל- 8 אלקטרוניםAl in AlCl3 בין אלה שעוברים את הכלל ומקיימים את אוקטט מורחבSF6

H H H H H H מימן אטום מימן אחד צריך אטום מימן אחר צריך אלקטרון נוסף על מנת להשלים את הרמה אטום מימן אחר צריך גם הוא אלקטרון נוסף על מנת להשלים את הרמה שני האטומים משתפים כל אחד את האלקטאון שלהם ומייצרים קשר כך נוצרת מולקולה של מימן כיצד נתאר את הקשר? H H H H

H Cl H Cl Cl H מימן כלורי אטום כלור בעל 7 אלקטרונים צריך אלקטרון נוסף על מנת להשלים את הרמה אטום מימן צריך אלקטרון נוסף על מנת להשלים את הרמה שני האטומים משתפים כל אחד אלקטרון ומייצרים מולקולה H Cl H Cl

מתאן H H C אטום הפחמן צריך 4 אלקטרונים על מנת להשלים את ה"אוקטט" H C H H H H 4 אטומי מימן משתפים אלקטרון אחד כל אחד כך נוצרים 4 קשרים קוולנטים אחידים

H N H N H N H H אמוניה H H H מבנה המולקולה: לאטום חנקן 5 אלקטרונים ברמה החיצונית לכן הוא צריך עוד 3 להשלמת הרמה זוג של אלקטרונים נותר ללא קישור

O H O H O H מים H H מבנה המולקולה: לאטום חמצן 6 אלקטרונים ברמה החיצונית לכן הוא צריך עוד 2 להשלמת הרמה שתי זוגות של אלקטרונים נותרו ללא קישור

חמצן O O O O O O

"יכולת של אטום כלשהו למשוך אליו זוג האלקטרונים בקשר הקוולנטי" אלקטרושליליות "יכולת של אטום כלשהו למשוך אליו זוג האלקטרונים בקשר הקוולנטי" אטומים זהים הם בעלי אותה אלקטרושליליות – הם מושכים את האלקטרונים במידה שווה וכתוצאה מכך נוצר קשר לא קוטבי. אטומים שונים הם בעלי אלקטרושליליות שונה – הם מושכים את האלקטרונים במידה שונה וכתוצאה מכך נוצר קשר קוטבי.

קשר קוולנטי מקוטב קשר קוולנטי מקוטב הוא קשר קוולנטי שבו האלקטרונים אינם משותפים באופן שווה בין שני האטומים. האלקטרונים זזים לכיוון האטום האלקטרושלשלי יותר. לדוגמא: מולקולת המים H2O מכילה את הקשר O-H. החמצן הוא אטום אלקטרושלילי יותר מהמימן. זהו קשר מקוטב. מולקולות המכילות אזורים עם ריכוז מטען חיובי וריכוז מטען שלילי נקראות דיפול (דו-קוטב).

קשר קוולנטי מקוטב

+δ מסמל ריכוז יחסית גבוה של מטען חיובי. -δ מסמל ריכוז יחסית גבוה של מטען שלילי.

דרגת פאולינג Pauling Scale מאפשרת לנו לקבוע האם הקשר הוא קוטבי או לא אלקטרושליליות דרגת פאולינג Pauling Scale מאפשרת לנו לקבוע האם הקשר הוא קוטבי או לא ערכו משתנה לאורך הטבלה

אלקטרושליליות אלקטרושליליות עולה

הפרשי אלקטרושליליות וסוג הקשר

הפרשי אלקטרושליליות וסוג הקשר

קשר C- O 2.5 – 3.5 = 1 קשר קוטבי קשר C- Cl 2.5 – 3.0 = 0.5 קשר קוטבי

חריגות מכלל האוקטט לפי מודל לואיס א- אוקטט חסר פחות מ – 8 אלקטרונים סביב האטום המרכזי . לדוגמא: BF3 , HgCl2

חריגות מכלל האוקטט לפי מודל לואיס ב- אוקטט מורחב יותר מ – 8 אלקטרונים סביב האטום המרכזי. לדוגמא: PCl5 , SF6

קשר קוולנטי קואורדינטיבי קשר קוולנטי שבו זוג אלקטרוני הקשר הקוולנטי נתרם על ידי אחד מהאטומים הקשורים ולא על ידי שניהם.

מבנה לואיס של מולקולות מודל לואיס לא מאפשר חיזוי של הגיאומטריה של המולקולה.

אנרגיית הקשר