המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

מצעד הספרים תשע"ט לכיתות ד'-ו'

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "מצעד הספרים תשע"ט לכיתות ד'-ו'"— תמליל מצגת:

1 מצעד הספרים תשע"ט לכיתות ד'-ו'

2

3 החיים בחטיבת הביניים הם לא משהו, אבל כשההורים שלך הם הנבלים הגדולים בתבל — הם בכלל בכלל לא משהו.
ג'ושוע יודע שההורים שלו הם צרה צרורה (ולא רק מפני שהם מגדלים עדר זומבים במרתף הבית), אבל כשהעיפרון הראשון מתפוצץ לו ביד הוא מבין שכוחות־העל לא פסחו עליו. ואז מגיעה לבית הספר סופי, וגם היא מסתירה סודות על עצמה ועל הוריה. ג'ושוע, סופי וגם מילטון החבר הטוב מוצאים עצמם בעיצומה של מלחמה גדולה, ויוצאים יחד למסע הצלה. אבל את מי הם אמורים להציל? מי כאן הטוב ומי הרע? המציאות, יתברר להם, מסובכת. ומפחידה. וגם די מצחיקה. ג'וֹשוּע דרֶד הוא הספר הראשון בסדרת אקשן סוחפת, מותחת ומצחיקה, שבה נער אחד מבין שרק הוא יכול להחזיר את הסדר לעולם.

4

5 גברת פריסבי, עכברת-שדה אלמנה ואם לארבעה עכברונים, נקלעה לצרה צרורה
גברת פריסבי, עכברת-שדה אלמנה ואם לארבעה עכברונים, נקלעה לצרה צרורה. עליה להעביר את משפחתה לבית הקיץ שלהם בהקדם על מנת להציל אותם ממוות כמעט בטוח. אבל בנה הצעיר טימותי חלה בדלקת ריאות, ואסור לטלטל אותו. למרבה המזל היא מצליחה ליצור קשר עם עכברושי מב”ן, יצורים יוצאי דופן ואינטליגנטיים במיוחד, שרוקחים תוכנית גאונית לפתרון המצוקה שלה. אבל הדרך לפתרון רצופה סכנות, שמאיימות לא רק על גברת פריסבי, אלא על העכברושים כולם. ספרו של רוברט אובריאן משנת 1972 נחשב לקלסיקה אמריקאית. הוא זכה בפרס ניוברי ב-1973, ועובד לסרט אנימציה שהופץ בארץ בשנות השמונים בשם “על קסמים ועכברים”. בימים אלה מצולם עיבוד קולנועי חדש לספר. מעשייה מרתקת על חיות שדה וקשריהם עם בני האדם, עם מרכיבים של מדע בדיוני.

6

7 קונר משוכנע שהרפתקאותיו בעולם האגדות נגמרו עד שהוא מגלה רמז מסתורי שהושאר על ידי האחים גרים לפני מאתיים שנה. בעזרת בְּרִי, חברתו לכיתה, יוצא קונר למסע מסוכן ברחבי אירופה כדי להציל את ארץ האגדות. בינתיים, אלכס ממשיכה באימוניה להפוך לפיה הסנדקית הבאה... אבל כל ניסיונותיה למלא משאלות משתבשים. האם תהיה מוכנה אי־פעם להוביל את מועצת־באושר־ובעושר? כשכל הסימנים מראים שאסון עומד להתרחש, אלכס וקונר חייבים לגייס את כל תושבי ארץ האגדות כדי להציל את המצב. אבל שום דבר לא הכין אותם לקרב הנורא העתיד להתחולל... או לסוד האיום שישנה את חייהם לנצח. כריס קולפר זכה בפרס גלובוס הזהב על גילום דמותו של קורט האמל בסדרה GLEE, והופיע ברשימת מאה האנשים המשפיעים בעולם של טיים מגזין. הסדרה ארץ האגדות מככבת ברשימות רבי־המכר בעולם. סגור

8

9 הכירו את בְּנוֹת פֶּנדֶרוויק:
רוזלינד היא האחראית והמעשית; סקַיי העקשנית והנמרצת; ג'יין החולמנית, האמנותית; ובַּאטִי, האחות הקטנה והביישנית, שאינה מוכנה ללכת לשום מקום בלי כנפי הפרפר שלה. כשהבנות יוצאות יחד עם אביהן לחופשת הקיץ, ממתינה להם הפתעה. במקום הקוטג' הרעוע שציפו למצוא, הם מוצאים את עצמם באחוזה יפהפייה ששמה אָרְנְדֶל. עד מהרה עסוקות הבנות בגילוי הקסם הקיצי של הגנים רחבי הידיים, עליית הגג המלאה אוצרות, הארנבונים החביבים והטבחית האופה את עוגת הזנגביל הטובה ביותר בכל רחבי מסצ'וסטס. אבל התגלית הנפלאה מכול היא ג'פרי טִיפטוֹן, בנה של בעלת האחוזה, המוכיח את עצמו עד מהרה כשותף המושלם להרפתקאות שלהן. אבל גברת טִיפטוֹן בעלת לב הקרח אינה מרוצה מהבנות, ומזהירה את החברות החדשות של בנה שלא יסתבכו בצרות. ומובן שהן לא יסתבכו – או אולי דווקא כן? דבר אחד ודאי: זה יהיה קיץ שבנות פֶּנדֶרוויק לא ישכחו לעולם. הספר בנות פֶּנדֶרוויק זכה בפרסים מכובדים, תורגם לשפות רבות והיה רב-מכר בארצות הברית.

10

11 יום לפני שנפטר באופן פתאומי הגיע אריה לביקור אצל אחיו
יום לפני שנפטר באופן פתאומי הגיע אריה לביקור אצל אחיו. כשנפרדו נתן לו פיסת נייר שעליה כתב בכתב ידו כמה שורות בלתי מובנות: “אריה עמית (טפר) חשבון נפש: רֻסְתַּם הרג את בנו סֻהְרָאבּ ואני לסוף דרכי. זקן. והם השלושה מיגור שאני שכלתי. צעירים לנצח. אנצור את זכרם בסוף הדרך. הנה הם שם. שלושה פרשים עזי נפש. רוכבים הם לנצח בעמק הקישון...“ שנים אחר כך מתגלה הפתק במקרה על ידי אחד הנכדים וסקרנותו ניצתת. יחד עם חבריו לכיתה הוא מנסה לפענח את תוכנו המסתורי ונחשף לסיפורו של אריה, אחי סבו. הסופרת יונה טפר, בת משפחה של אריה, מגוללת את קורותיו כפלמ“חניק צעיר; לוחם ללא חת; אדם מופנם וצנוע שפיו ולבו שווים; סייר מחונן שהכיר את כל שבילי הארץ. דרך סיפורו נפרשים אירועים מתקופת מלחמת השחרור שבהם השתתף – פיצוץ גשר אלנבי, קרבות גוש עציון, המאבק על פתיחת הדרכים לירושלים הנצורה, גילוי תוואי דרך בורמה ועוד. בכל האירועים משתקפת אווירת התקופה שבה נלחמו צעירים מעטים ונחושים על עצמאות המדינה.

12

13 ריינה חלמה תמיד להיות אחות גדולה, אבל כשסוף־סוף התגשם החלום, היא גילתה שאחותה הקטנה אָמָרה היא ילדה רגזנית שרוב הזמן מעדיפה לשחק לבד. הקשר ביניהן לא משתפר עם השנים, וגם עכשיו, כשריינה כבר מתחילה את גיל ההתבגרות, נראה שאין לו תקנה. כשאח קטן מצטרף למשפחה והיחסים בין ההורים הולכים ומתערערים, ריינה ואָמָרה מבינות שעליהן לאחד כוחות. האם יהיו מסוגלות לגשר על ההבדלים ביניהן? האם שתי האחיות ימצאו דרך להיות גם חברות? סיפור משעשע ומעורר הזדהות לכל מי שאי־פעם רב עם אח או אחות (וגם למי שלא). רֵיינה טֶלגֵמֵאייר, יוצרת קומיקס עטורת פרסים, נולדה וגדלה בסן פרנסיסקו וגרה היום בניו יורק. ספריה התקבלו בהתלהבות בקרב הקוראים והמבקרים והופיעו ברשימות רבי המכר של הניו יורק טיימס. ספרה חיוך זכה בפרס אייזנר היוקרתי, הוכתר כספר מצטיין בידי בוסטון גלוב והניו יורק טיימס ונבחר לאחד מחמשת הספרים האהובים במצעד הספרים של משרד החינוך לשנת 2016.

14

15 דבר לא הכין את נוסעי הטיסה מתל אביב לפריז לסיוט הנורא שאליו עמדו להיכנס. מזג האוויר היה מושלם, הטייס הודיע שארוחת הצהריים תוגש מיד, ועומרי בן ה-14 גילה שמישהו דאג להושיב לצדו את תמי המקסימה, שאף היא, כמוהו, טסה ללא הורים. לפתע נשמעה ברחבי המטוס קריאה מצמררת: "לא לזוז! זו חטיפה!!!" מרגע זה נסחפים נוסעי הטיסה למסע שסופו נחיתה באוּגַנדָה שבלב אפריקה. שליט אוּגַנדָה, אִידִי אמִין, הוא עריץ אכזר המשתף פעולה עם חוטפי המטוס, המשתייכים לארגון טרור. החוטפים מאיימים להרוג את כל בני הערובה, אם מדינת ישראל לא תשחרר מחבלים פלסטינים הכלואים בישראל. ממשלת ישראל נקלעת למצב קשה: סירוב לדרישת המחבלים יוביל לרצח בדם קר של 100 ישראלים; אך שחרור מחבלים מבתי כלא פירושו הזמנת חטיפות נוספות. מבצע שִחרור במרחק אלפי קילומטרים מישראל נראה כפנטזיה מסוכנת. הזמן הולך ואוזל, והדעות בקרב חברי הממשלה ואנשי הצבא חלוקות: חלק לוחץ לצאת לפעולה, וחלק טוען שזו תהיה משימת התאבדות. עומרי ותמי רוקמים תוכנית נועזת שעשויה לספק ללוחמי צה"ל את פיסת המידע היקר מפז שחסרה להם. איך יצליחו הילדים החטופים להעביר את המידע היקר שברשותם? האם יצליחו להעבירו בזמן? אורה מורג, סופרת לילדים ולנוער, זכתה בפרס זאב, פרס אקו"ם ופרס הספריות הציבוריות. זהו הספר ה-17 בסדרת ספרי המתח ההיסטוריים שלה על-שם אחיה, טוביה מורג ז"ל.

16

17 פיטר בראון תמיד רצה חתול
פיטר בראון תמיד רצה חתול. יום אחד ראה חתולה מפוספסת מעבר לרחוב, ורץ ללטפה. אבל אז נשמעת חבטה איומה ופיטר מאבד את הכרתו. כשהוא מתעורר הוא מגלה לתדהמתו שהוא הפך לחתול בעצמו. הוא מבין עד מהרה שחייו של חתול רחוב אינם קלים ושיהיה עליו להילחם כדי לשרוד, אך למזלו הוא נלקח תחת חסותה של ג'ני, חתולה שנזנחה על ידי בעליה. ג'ני המסורה וטובת הלב מלמדת את פיטר כל מה שצריך לדעת על חיי החתולים, וביחד עם יוצאים אל הג'ונגל העירוני וחווים הרפתקאות מסוכנות ומסמרות שיער. בכתיבה מלאת הומור וחכמת חיים מצליח הסופר המוערך פול גאליקו לשרטט את חייהם של חתול הרחוב על כל הדקויות והגוונים שלהם. הספר ג'ני נכתב בשנת 1950 והפך במהרה לקלאסיקה מודרנית אהובה. זהו ספר חובה לכל חובב וחובבת חתולים, וחיות בכלל. 

18

19 בית הספר הזה מסתיר סוד מי שיש לו מזל מוצא כאן את החבר הכי טוב בעולם
בית הספר הזה מסתיר סוד מי שיש לו מזל מוצא כאן את החבר הכי טוב בעולם. חיה קסומה. חיה שיודעת לדבר. אם היא שייכת לך… אידה‭ ‬לא‭ ‬מרגישה‭ ‬בנוח‭ ‬בבית‭ ‬הספר‭ ‬החדש‭ ‬שלה‭.‬ אבל‭ ‬אז‭ ‬משתפת‭ ‬המורה‭ ‬מיס‭ ‬קוֹרְנְפילד‭ ‬את‭ ‬הכיתה בסוד‭ ‬החיות‭ ‬הקסומות‭ ‬‮–‬‭ ‬ואידה‭ ‬זוכה‭ ‬לקבל חיה‭ ‬קסומה‭:‬ השועל‭ ‬רַבָּט‭, ‬שמוכן‭ ‬תמיד‭ ‬לעזור‭.‬ גם‭ ‬בֶּני‭ ‬מתרגש‭ ‬מאוד‭.‬ הוא‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬רוצה‭ ‬חיית‭ ‬טרף‭ ‬פראית‭ ‬שתעמוד‭ ‬לצידו‭!‬ כדי‭ ‬שסוף‭ ‬סוף‭ ‬שאר‭ ‬הילדים יתייחסו‭ ‬אליו‭ ‬ברצינות‭…‬ הרפתקה‭ ‬מופלאה‭ ‬מתחילה‭…‬

20

21 זהו סיפורה של מוֹן הנאבקת בדיכוי והשפלה, ברעב וקור
 זהו סיפורה של מוֹן הנאבקת בדיכוי והשפלה, ברעב וקור. נחלצת לעזור למשפחתה וזוכה בחופש ובאהבה. מוֹן - נערה אילמת, מנודה, לבושה בסמרטוטים - מציתה את המרד הגדול במשטר נצלני ומדכא. באישון לילה היא לוקחת חתיכת פחם וכותבת על קירות הצריפים את המילה האסורה - אחווה. המילה מחלחלת לליבותיהם של תושבי הממלכה המושפלים והמפוחדים והם מחליטים לא לציית לחוקים מפלים. הם שובתים, מפגינים, צועדים, קוראים סיסמאות, וחודרים לארמון המלוכה, כשבראשם הילדים. האם יצליחו לחולל שינוי, או שיד השלטון האכזרית תדכא את המרד? רונית חכם - סופרת ומחזאית. ספרים ומחזות משלה זכו בפרסים ואף תורגמו לשפות אחרות. ספרה 'חמש מכשפות הלכו לטייל' נכלל באנתולוגיה של הספרים הטובים בעולם בהוצאת אברמס, ניו יורק. תמר ורטה־זהבי לא חוששת לגעת בספריה בסוגיות חברתיות ופוליטיות חמות. סיפור חייו של נלסון מנדלה, אחד מהמנהיגים ומהמנהיגות שעליהם כתבה, זכה בעיטור אנדרסן לשנת 2016. הרעיון לספר המרד של מוֹן נולד בנסיעה משותפת למפגש עם תלמידי בית ספר בשלומי. רונית הציעה לתמר לכתוב ביחד מילון של מושגים חברתיים כמו: אחווה, הפגנה, מהפכה, שביתה, שוויון ועוד. תמר התלהבה והשתים התחילו לכתוב את המילון. מכיוון ששתיהן אוהבת סיפורים ועלילות, נשזרו המושגים בסיפורהּ של מוֹן והפכו לספר מרתק. לדברי השתים, ככל שעלילת הספר נגדשה בהרפתקאות כך הפכה הכתיבה המשותפת למסעירה ומותחת.

22

23 תָּמַרָה: זֶה הַסֵּפֶר הַשֵּׁנִי שֶׁלָּנוּ, גַּל, וַאֲנִי עֲדַיִן לֹא מְבִינָה אֵיךְ אֲנַחְנוּ אֲמוּרוֹת לִדְחֹס כָּאן אֶת כָּל מָה שֶׁקָּרָה לָנוּ בְּלוֹנְדוֹן בְּמַהֲלַךְ חֻפְשַׁת הַחֲנֻכָּה.  גַּל: הַכְּלָל הוּא לְגַלּוֹת מַסְפִּיק, אֲבָל לֹא יוֹתֵר מִדַּי. הִנֵּה, כָּכָה: הַכֹּל הִתְחִיל כְּשֶׁרָאִינוּ אֶת הַמּוֹדָעָה עַל תַּחֲרוּת הַסִּפּוּרִים שֶׁל עִתּוֹן הַיְּלָדִים ״עוֹלָם חָדָשׁ״.  תָּמַרָה: וּמָצָאנוּ נוֹשֵׂא מַמָּשׁ טוֹב לְסִפּוּר, אֲבָל אָז פִּתְאוֹם בַּת דּוֹדָה שֶׁל אִמָּא שֶׁל גַּל, שֶׁהִיא שֶׁפִית מְפֻרְסֶמֶת, הִזְמִינָה אוֹתָנוּ לְבִקּוּר אֶצְלָהּ בְּלוֹנְדוֹן וְגִלִּינוּ שֶׁיֵּשׁ לָהּ סוֹד גָּדוֹל!   גַּל: מִסְתַּבֵּר שֶׁהִיא אִבְּדָה אֶת הַדָּבָר הֲכִי חָשׁוּב שֶׁשֶּׁף יָכוֹל לְאַבֵּד…  תָּמַרָה: שְׁשְׁשְׁ, גַּל! אַתְּ מְגַלָּה יוֹתֵר מִדַּי.  גַּל: יֹפִי, אֲנִי רוֹאָה שֶׁהֵבַנְתְּ אֶת הָעִקָּרוֹן. רַק נוֹסִיף שֶׁבַּסּוֹף הֶחְלַטְנוּ לִכְתֹּב עַל הַסּוֹד הַזֶּה, וְהִסְתַּבַּכְנוּ עִם חֲזִיר וּשְׁמוֹ דוֹנַלְד, סוּס וּשְׁמוֹ צַ'רְלִי, עֶשְׂרוֹת צַלָּמֵי פַּפַּרַצִי וְעִתּוֹנָאִים, אֲנָנָס וִיקְטוֹרְיַאנִי, בֵּיצַת יָעֵן, כּוֹבַע סוֹמְבְּרֶרוֹ, נְסִיכָה אַחַת וּשְׁנֵי מַגְּשֵׁי פִּיצָה...   תָּמַרָה: דַּי! גַּל: אֲבָל יֵשׁ גַּם סִפּוּר אַהֲבָה. תָּמַרָה: גַּל, אַתְּ מִקְרֶה אָבוּד. הַמַּתְכּוֹן הַסּוֹדִי בְּיוֹתֵר בַּמַּמְלָכָה הוּא הַסֵּפֶר הַשֵּׁנִי בַַּסִּדְרָה ״יַנְשׁוּפוֹת״.  נֶטַעלִי גְבִירְץ הִיא סוֹפֶרֶת, עִתּוֹנָאִית וּמְאַיֶּרֶת.  בַּר בֶּן–יוֹסֵף הִיא תַּסְרִיטָאִית וְסוֹפֶרֶת. נֶטַעלִי וּבַר הֵן חֲבֵרוֹת טוֹבוֹת כְּבָר הַרְבֵּה שָׁנִים, וְנֶהֱנוֹת לְהַמְצִיא בְּיַחַד סִפּוּרִים וְלִכְתֹּב אוֹתָם. פֶּרֶק אֶחָד נֶטַעלִי, וּפֶרֶק אֶחָד בַּר. בְּדִיּוּק כְּמוֹ תָּמַרָה וְגַל! 

24

25 שירי דרורי, ילדה מתוקה, שמנמנה ובעלת שתי גומות בלחיים, לומדת בכיתה ה׳ וחיה בכמה עולמות מקבילים.
רוב הזמן היא גרה עם אִמה והכלבה פטל. בחלק מהזמן היא מבלה עם אביה ומשפחתו החדשה, וכשהיא לא ממריאה על כנפי הדמיון לעולם קסום, מרתק ולעיתים אפילו מסוכן, היא מעבירה את זמנה עם יעלי, אודליה, מיכל ויאיר, החברים מהשכונה. הסיפור מתרחש בשני בתים: בית דתי ובית חילוני. וישנו גם יוחאי... שגם הוא אחד מהסודות שלה. מיכל פרץ, שחקנית, כותבת ויוצרת, בימאית ומנחת תיאטרון. כתבה, יצרה ומשחקת במופע ״קערות של אהבה״, בהצגת היחיד ״מחשבת מסלול מחדש״. נשואה ליששכר, אמא לשישה ילדים ומתגוררת ביישוב שבוּת רחל. הסודות של שירי הוא ספרה הראשון.

26

27 ויליאם ונטון בן ה-12 הוא גאון בפתרון חידות – כישרון שירש מסבו
ויליאם ונטון בן ה-12 הוא גאון בפתרון חידות – כישרון שירש מסבו. כש"החידה הבלתי אפשרית" מגיעה למקום מגוריו, הוא לא עומד בפיתוי ופותר אותה, למרות התנגדות הוריו. ויליאם לא ידע שבכך יעיר מרבצם את שדי העבר, ואלה יחזרו לרדוף אותו ואת משפחתו. הוא גם לא ידע שייחטף בידי סוכנות סודית וימצא את עצמו בבית ספר משונה מלא רובוטים, לצדם של ילדים בעלי כישרון דומה לשלו לפתרון חידות.  כשהוא מנותק מהוריו, ויליאם מנסה להבין את העולם החדש שבו הוא נמצא, לגלות על מי הוא יכול לסמוך ולהבין איך כל זה קשור למעטה המסתורין סביב סבו. ויליאם ונטון והחידה הבלתי אפשרית הוא הראשון בסדרה של שלושה ספרים מותחים ומרחיבי אופקים.  בובי פירס הוא במאי סרטים, סופר ומאייר נורבגי. סרטו הקצר הראשון, "סניפר" (2006), זיכה אותו בפרס "דקל הזהב" בפסטיבל קאן. 

28

29 לְאֵלִיָּהוּ אֵין שׁוּם דָּבָר: לֹא טֵלֵוִיזְיָה, לֹא מִשְׂחָקִים, לֹא מִטָּה וַאֲפִלּוּ לֹא שְׂמִיכָה. אֲבָל אִם נִדְמֶה לָכֶם שֶׁהוּא אֻמְלָל, אַתֶּם מַמָּשׁ טוֹעִים! כִּי יֶלֶד חָכָם וְשׁוֹבָב כָּמוֹהוּ עָסוּק בְּעִקָּר בְּגִלּוּיִים וּבְהַרְפַּתְקָאוֹת. כְּשֶׁאִמָּא שֶׁלּוֹ מְפֻטֶּרֶת מֵעֲבוֹדָתָהּ, אֵלִיָּהוּ חַיָּב לִמְצֹא דֶּרֶךְ לְהַצִּיל אֶת מִשְׁפַּחְתּוֹ מֵרָעָב. לְשֵׁם כָּךְ יֵשׁ לוֹ שְׁנֵי אוֹצָרוֹת מְיֻחָדִים — תּוּשִׁיָּה וְדִמְיוֹן עָשִׁיר, וּבְעֶזְרָתָם הוּא יוּכַל לְהַשִּׂיג הַכֹּל! סֵפֶר רִאשׁוֹן בְּסִדְרָה מְשַׁעֲשַׁעַת, הַשּׁוֹאֶבֶת הַשְׁרָאָה מִסִּפּוּרִים שֶׁשָּׁמַע יָנֵץ לֵוִי מֵאָבִיו עַל יַלְדוּתוֹ בְּתֵל אָבִיב שֶׁל שְׁנוֹת הַשְּׁלוֹשִׁים.

30

31 פנלופה מתגוררת עם אימה ועם סבתה בעיר קטנה.
מאז ומתמיד הייתה שונה מכל הילדים, גם במראה וגם בהתנהגות: דוגמאות? - שערה אפור מלידה, ולפעמים היא יכולה לשמוע מה אימה אומרת עוד לפני שהיא פותחת את הפה. יום אחד פנלופה מגלה ששערה הפך בן לילה לאדום להבה, וגם... שהיא יכולה פתאום לעוף! וזה עוד כלום... אחרי שבמשך שנים הרגישה שאימה מסתירה ממנה משהו, היא מגלה פתאום שאביה - שפנלופה חשבה שהוא מת לפני שנים, חי וקיים... וגם – שאֶת יכולת התעופה שלה ירשה היא ככל הנראה ממנו! ומי יודע אילו כוחות מיוחדים אחרים. פנלופה יוצאת למסע חיפוש אחרי אביה...  פנטזיה המשלבת את  כל הרכיבים המלהיבים: גיבורה נהדרת, חתולה שיודעת לאגור כוחות קסם, דרך שיודעת לדבר וסיפור נפלא

32

33 בבוקר יום הולדתה, מתעוררת דולצי במיטתה ובחדרה עומד ילד בעל שיער אדמוני ועיניים כְּתַמְתָמוּכְתָּמוֹת. תוך דקות ספורות היא יוצאת אל היער, מלווה בילדון הג'ינג'י ששמו מוריס, באחיה, בחבריה ובמטפלת של המשפחה, במטרה לחפש אחר "עץ המשאלות". בדרך, עוברת החבורה אירועים עצומים וגדולים; הם לומדים לחשוב בטרם יביעו משאלה, למדים על יתרונותיה של עבודת צוות, פוגשים זקן מבולבל אך חכם מאוד ונחשפים כמובן למסרים "פוֹקְנִרִים" קלאסיים: רמזים על גזענות, מלחמות מיותרות, עימות מתמיד בין שחורים ולבנים, השזורים בסיפור באופן מתוחכם ומציבים בדרכם מראה אנושית, מצחיקה ורצינית בו-זמנית.  תרגום ראשון לעברית של "עץ המשאלות" שהנו הספר היחידי שכתב פוקנר לילדה אחת קטנה בת שמונה, אך מתאים למבוגרים והוא בעיקרו אגדה ריאליסטית - פנטסטית, שניתן להגדירה כפרודיה פרועה על "אליס בארץ הפלאות" אשר מציבה בפני הקוראים מראה אנושית, משעשעת ורצינית כאחד. ויליאם פוקנר (1897 ־ 1962) היה סופר ומשורר אמריקני שזכה בפרס נובל לספרות בשנת ביצירתו תיאר את ניוונה של החברה הדרומית בארצו, ואת ההתנגשות המתמדת בין לבנים ושחורים. כתיבתו היא בתחום הסיפור הפסיכולוגי והוא השתמש בטכניקה של זרם התודעה. כיום נחשב פוקנר לאחד הסופרים האמריקנים הגדולים של המאה העשרים.

34

35 סיפור ילדותו של ניימאר דה סילבה סנטוס ז'וניור, שגדל כילד עני בסאו פאולו. אהבתו לאביו, שתמך בו לאורך כל הדרך, היתה סיבה מרכזית להפיכתו לאחד הכדורגלנים המצליחים ביותר בעולם. 

36

37 בלילה שנולדה רוניה לא היה קץ לאושרם של אִמהּ לוביס ושל אביה מטיס וכל שודדיו. רוניה גדלה להיות חזקה, אמיצה וסקרנית כי ככה זה כשמגדלים אותך שודדים. לא היה דבר שאהבה יותר מלשוטט ביערות, למרות הסכנות הרבות. בּוֹרְקָא ומטיס היו מנהיגי שודדים ואויבים כבר כמה דורות והתחרו על שטחי היער. בלילה שנולדה רוניה הייתה סערה שלא הייתה כמוה וההר של מטיס נבקע לשניים. בורקא ניצל את המצב ובנה את ביתו בחלקו הצפוני של ההר של מטיס, ללא ידיעתו. רוניה ידעה שאינה הילדה היחידה בעולם, היא פשוט הילדה היחידה ביער של מטיס. וכשהגיעה בשיטוטיה למקום שההר נבקע בו לשניים נדהמה לראות ילד אחד יושב על קצה הבקע ומטלטל את רגליו אנה ואנה. למרות השנאה והתחרות בין האבות, למרות האיומים והאיסורים, רוניה ובֵּרְק בורחים מהוריהם ועוברים לחיות ביער, מקום משכנם של הגמדים האפורים, הטרולים, ציפורי הטרף ובנות האלמוות המסוכנות מכולם. הספר רוֹניָה בת השודד יצא לאור ב־1981 בעם עובד ואזל עם השנים, והוא ספרה הידוע והמצליח של סופרת הילדים השוודית האחת והיחידהאסטריד לינדגרן, שגיבורותיה הן שם דבר בספרות הילדים. בעקבות ביקוש הולך וגובר לספר זה הוא חודש בארץ ובעולם, ובו איוריו המשובבים של אחד המאיירים היפנים המשובחים קצויה קונדו. והרי לפניכם המהדורה החדשה. קראו ותיהנו!

38

39 אבא פרסם מודעה בעיתון – "דרושה עזרה!"
אתה מתכון למנהלת משק בית? שאלתי. לא, אמר אבא, אני מתכון לאישה. אתה מתכון לאמא? גם זה, אמר אבא. ואז, הגיע מכתב משרה, שגרה במדינת מיין ואוהבת את הים. אחי כלב ואני כתבנו לה מכתב תשובה והיא ענתה לנו, וספרה שיש לה חתולה. ובאביב באה אלינו שרה עצמה, פשוטה וגבוהה. היא באה לחודש, רק לראות איך זה ואנחנו התפללנו שהיא תאהב אותנו ותרצה להישאר. אהבה, געגועים, תקווה ורוך, הם החומרים מהם ארגה הסופרת האמריקאית פטרישיה מקלקלן את עלילת הספר, המבוססת על מקרה אמיתי במשפחה.

40

41 בְּמַרְתֵּף הַבַּיִת שֶׁל לֵאוֹן וּבֶּטְקָה הֵקִימוּ הָאָח וְהָאָחוֹת בְּנֵי הַשְּׁמוֹנֶה וְהַשֵּׁשׁ תֵּאַטְרוֹן בֻּבּוֹת מְיֻחָד. בַּתֵּאַטְרוֹן הָיוּ בֻּבּוֹת גְּדוֹלוֹת וּקְטַנּוֹת, תַּפְאוּרָה, מָסָךְ מִוִּילוֹן קְטִיפָה אָדֹם וּמַחֲזֶה מְרַתֵּק. הַדּוֹד רְפָאֵל עָזַר לָהֶם בַּהֲקָמַת הַתֵּאַטְרוֹן, וְהֵם עָרְכוּ  חֲזָרוֹת לִקְרַאת הַהַצָּגָה, שֶׁאֵלֶיהָ הִזְמִינוּ אֶת יַלְדֵי הַכִּתָּה וְהַשְּׁכוּנָה. כָּךְ נוֹלַד תֵּאַטְרוֹן הַיְּלָדִים. הַשָּׁנָה הָיְתָה לֵאוֹן וּבֶּטְקָה גָּרוּ בְּפּוֹלִין וְהַיָּמִים הָיוּ הַיָּמִים הַסּוֹעֲרִים שֶׁל לִפְנֵי פְּרֹץ מִלְחֶמֶת הָעוֹלָם הַשְּׁנִיָּה, שֶׁבָּהּ נִסְפּוּ שִׁשָּׁה מִילְיוֹן יְהוּדִים וְעוֹד בְּנֵי עַמִּים נוֹסָפִים. לְלֵאוֹן וּלְבֶּטְקָה וְגַם לְחַבְרֵיהֶם הָיְתָה יַלְדוּת מְאֻשֶּׁרֶת עַד שֶׁפָּרְצָה הַמִּלְחָמָה. הַסֵּפֶר מְתָאֵר אֶת סִפּוּרוֹ שֶׁל תֵּאַטְרוֹן הַיְּלָדִים שֶׁהֵם הֵקִימוּ יַחַד עִם עוֹד שְׁלוֹשָׁה חֲבֵרִים בְּגִילָם, אֶת הַהַרְפַּתְקָה הַגְּדוֹלָה שֶׁעָבְרָה עֲלֵיהֶם, אֶת הַשִּׂמְחָה וְגַם אֶת הַכְּאֵב וְהַהִתְמוֹדְדוּת עִם נְעָרִים אַנְטִישֵׁמִיִּים, שֶׁרָדְפוּ אַחֲרֵיהֶם לְאַחַר שְׁעוֹת הַלִּמּוּדִים, נֶאֶבְקוּ עִמָּם וַאֲפִלּוּ פָּגְעוּ וְהִכְאִיבוּ לַכֶּלֶב הַקָּטָן וְהַמָּתוֹק שֶׁלָּהֶם, גּוּלִי. שְׁלוֹמִית הַרְטְמָיֶיר, מְחַבֶּרֶת הַסֵּפֶר, הִיא בִּתּוֹ שֶׁל לֵאוֹן, מִמְּקִימֵי תֵּאַטְרוֹן הַיְּלָדִים, שֶׁסִּפֵּר לָהּ אֶת הַסִּפּוּר וְהִיא הֶעֶלְתָה אוֹתוֹ עַל הַכְּתָב. לֵאוֹן הָיָה נִצּוֹל שׁוֹאָה וְנִפְטַר בַּשָּׁנָה הָאַחֲרוֹנָה, כְּשֶׁכְּבָר יָדַע שֶׁהַסֵּפֶר שֶׁבִּתּוֹ כָּתְבָה, עוֹמֵד לָצֵאת לָאוֹר. תֵּאַטְרוֹן הַיְּלָדִים הוּא סִפְרָהּ הָרִאשׁוֹן.

42

43 שם הוא דני. דני מאסלי (תגידו את זה כמה פעמים ומהר)
שם הוא דני. דני מאסלי (תגידו את זה כמה פעמים ומהר).  ככה קוראים לבלוג שפתחתי בעצת אמא שלי כדי "לשחרר קצת עצבים". נו, באמת. אני אוהב טריוויה, חידות ותעלומות. אולי בהשראת אבא שלי, שהוא בלש פרטי. אבל שום דבר לא הכין אותי למה שקרה אחרי שיום אחד נחתה אצלי חבילה מוזרה עם צופן סודי. תעלומת הצופן הסודי הוא הספר הראשון בסדרת "הבלוגר".  הספר השני – בקרוב!

44

45 ״להיות חברותי זה לא מספיק. צריך לדעת להיות חבר.״
ג׳וליאן, כריסטופר ושרלוט ניסו להיות חברים של אוגי פולמן, כל אחד בדרכו. כריסטופר היה החבר הכי טוב, שרלוט נבחרה להיות ״החברה המלווה״ בבית הספר החדש, וג׳וליאן בכלל לא הצליח להיות חבר של אוגי. את שלושתם הכרנו בספר פלא – שכבש מיליוני קוראים ברחבי העולם – אבל לא שמענו את קולם. באוגי ואני אנחנו חווים שוב את סיפורו המרגש של אוגי מבעד לעיניהן של שלוש דמויות מעולמו, שמתקרבות אליו או מתרחקות ממנו ועוברות מסע פנימי מעורר הזדהות בזכותו ובחברתו. פלא, שנבחר למצעד הספרים של משרד החינוך, תורגם ל־45 שפות, היה לרב־מכר בארץ ובעולם וזכה גם לעיבוד לקולנוע. במשך שנים היתה ר"ג' פלאסיו מעצבת גראפית וחלמה להיות סופרת. יום אחד, כשהיא ושני בניה בילו בגלידרייה, נכנסה למקום ילדה עם עיוות קשה בפנים. דמותה לא הרפתה מפלאסיו  גם אחרי שעזבו את המקום, ועוד באותו לילה החלה לכתוב את ספרה הראשון.

46

47 אוֹלִיבְיָה גְרֵיְיס קְלָארִיס מִינְיוֹנֶט הָארִיסוֹן היא נערה בת שתים־עשרה ממוצעת לגמרי: גובה ממוצע, משקל ממוצע, שיער חום ממוצע, עור חום ממוצע ועיניים חומות ממוצעות. הדבר היחיד שלא ממוצע בה הוא שְׁמהּ הארוך מדי שכולל שרשרת שמות של נסיכות, כישרונה לאייר חיות, והעובדה שהיא יתומה למחצה שמעולם לא פגשה את אביה, ונאלצת לגור עם דודהּ ודודתהּ (שמתייחסים אליה כמו אל אחד מילדיהם. כאילו! כך שאין לה על מה להתלונן). עד אותו יום רגיל שבו הכול משתבש: הילדה הכי מקובלת בבית הספר, אַנאבֶּל גֶ'נקינס, מאיימת להרביץ לה, המנהל רושם לה הערה, ומפילים אותה ארצה כשהיא מחכה להסעה... ואז מגיעה לימוזינה שבה יושבת הנסיכה מִיה תרמופוליס מג'נוביה! הנסיכה מזמינה את אוליביה לניו יורק, וזוהי תחילתה של הרפתקה שתשנה את חייה... אז אולי, בסופו של דבר, אוֹלִיבְיָה גְרֵיְיס קְלָארִיס מִינְיוֹנֶט הָארִיסוֹן היא נערה לא כל כך ממוצעת!

48

49 מי האלמוני ששולח הודעות בווטסאפ הכיתתי כדי לסכסך בין ילדי הכיתה?
מיהו אותו אלמוני שגם שולח מסרונים מסתוריים לאחת מבנות הכיתה? שיר, סתיו וליאה, מנסות לפתור את התעלומה וחושפות את עצמן לסכנה. זהו סיפור שקורה בעולם שבו שולטות הודעות הווטסאפ והרשתות החברתיות. עולם שמלבד הכיף שבו, הוא מייצר גם הזדמנויות לאירועים וסכנות שצריך לדעת להיזהר מפניהן.

50 תאטרון הילדים בנות פנדרוויק יצאו למסע מרתק באחד המחזות בתאטרון הילדים בדנמרק. המחזה נקרא "הסודות של שירי ". המונים נהרו לתיאטרון במטרה לצפות במחזה . גם רוניה בת השודד הגיעה למקום כאשר כמהה היא לצפות במחזה המדובר. חברותיה ספרו לה כי מסופר בו על הרפתקה בוטסאפ, שבה חבורת ילדים הקניטה את שירי הקטנה מדי יום ביומו ולא אפשרה לה להיות חלק מחברת הילדים . מלכת הכיתה שכולם כינו אותה "שרה פשוטה גבוהה" דאגה לשלוח שידורים בווטסאפ אשר הכפישו את שמה של שירי והפכו אותה ללעג וקלס לעיני כל . היא קראה לה משקפופרית , שמנה , מכוערת וטפשה , ואף כרכה ספר שכתבה בעצמה שנקרא "יומנה של נסיכה מחטיבת הביניים " וגם בו דאגה להכפיש את שירי הקטנה .

51 היה זה יום חורפי במיוחד כשכולם המתינו מחוץ לתאטרון עד שיפתחו דלתות האולם . רוניה היתה כבר קצרת סבלנות וחיכתה לרגע בו יחל המחזה המדובר , שהרי היא בעצמה זוכרת כי בילדותה חוותה תקופה קשה בה התנהל המרד של מון ברחבי ביה"ס , וכולם היו מפוחדים ממנו והסתובבו בהפסקות ללא שמחת חיים. כך שיכלה להזדהות עם שירי הקטנה . רעש עצום קטע את מחשבותיה . היה זה מנהל התיאטרון , איש גדול וחסון , אשר פתח את דלתות האולם והכריז בקול שלאור נסיבות בלתי צפויות הוחלט על ביטול המופע. אכזבתה של רוניה היתה גדולה . אפילו ניימאר שהמתין מחוץ לאולם בסבלנות רבה התרעם בקול על ההתראה הקצרה , אך למרבה המזל בקהל נכח איש ושמו אריה אשר ריכך את האווירה , הרגיע את כולם ובעיקר את רוניה העצובה כאשר ניגש אליה ולחש באוזנה כי מחר תהיה הקרנת בכורה למחזה זה באולם אחר והוא מבטיח להזמין אותה למקום יחד עם חבריו. רוניה הודתה לו מקרב לב והבטיחה לו כי לאות תודה תזמין אף היא אותו לסרט חדש שיוקרן בשבוע הבא בשם "סוד החיות הקטנות". מאוכזבת אך גם מלאת ציפיה והתרגשות חזרה רוניה לביתה כשבראשה המחשבה שלפחות זכתה בחבר חדש היום.

52 תאטרון הילדים בנות פנדרוויק יצאו למסע מרתק באחד המחזות בתאטרון הילדים בדנמרק. המחזה נקרא "הסודות של שירי ". המונים נהרו לתיאטרון במטרה לצפות במחזה . גם רוניה בת השודד הגיעה למקום כאשר כמהה היא לצפות במחזה המדובר. חברותיה ספרו לה כי מסופר בו על הרפתקה בוטסאפ, שבה חבורת ילדים הקניטה את שירי הקטנה מדי יום ביומו ולא אפשרה לה להיות חלק מחברת הילדים . מלכת הכיתה שכולם כינו אותה "שרה פשוטה גבוהה" דאגה לשלוח שידורים בווטסאפ אשר הכפישו את שמה של שירי והפכו אותה ללעג וקלס לעיני כל . היא קראה לה משקפופרית , שמנה , מכוערת וטפשה , ואף כרכה ספר שכתבה בעצמה שנקרא "יומנה של נסיכה מחטיבת הביניים " וגם בו דאגה להכפיש את שירי הקטנה .

53 היה זה יום חורפי במיוחד כשכולם המתינו מחוץ לתאטרון עד שיפתחו דלתות האולם . רוניה היתה כבר קצרת סבלנות וחיכתה לרגע בו יחל המחזה המדובר , שהרי היא בעצמה זוכרת כי בילדותה חוותה תקופה קשה בה התנהל המרד של מון ברחבי ביה"ס , וכולם היו מפוחדים ממנו והסתובבו בהפסקות ללא שמחת חיים. כך שיכלה להזדהות עם שירי הקטנה . רעש עצום קטע את מחשבותיה . היה זה מנהל התיאטרון , איש גדול וחסון , אשר פתח את דלתות האולם והכריז בקול שלאור נסיבות בלתי צפויות הוחלט על ביטול המופע. אכזבתה של רוניה היתה גדולה . אפילו ניימאר שהמתין מחוץ לאולם בסבלנות רבה התרעם בקול על ההתראה הקצרה , אך למרבה המזל בקהל נכח איש ושמו אריה אשר ריכך את האווירה , הרגיע את כולם ובעיקר את רוניה העצובה כאשר ניגש אליה ולחש באוזנה כי מחר תהיה הקרנת בכורה למחזה זה באולם אחר והוא מבטיח להזמין אותה למקום יחד עם חבריו. רוניה הודתה לו מקרב לב והבטיחה לו כי לאות תודה תזמין אף היא אותו לסרט חדש שיוקרן בשבוע הבא בשם "סוד החיות הקטנות". מאוכזבת אך גם מלאת ציפיה והתרגשות חזרה רוניה לביתה כשבראשה המחשבה שלפחות זכתה בחבר חדש היום.


הורד את "ppt "מצעד הספרים תשע"ט לכיתות ד'-ו'

מצגות קשורות


מודעות Google