המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

לכלי ניווט לניהול שיעור מיטבי

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "לכלי ניווט לניהול שיעור מיטבי"— תמליל מצגת:

1 לכלי ניווט לניהול שיעור מיטבי
מעיקרון פדגוגי לכלי ניווט לניהול שיעור מיטבי מתי וייס יוני 2012

2 נקודות מוצא למהלך תהליכי הבניית ידע בקרב לומדים כיצד המוח לומד
"חנוך לנער על פי מוחו" מאת אריק ג'נסון "חוג הנוירונים – מדריך לחקר המוח וליישומיו בהוראה" רוברט סילווסטר גורמים המשפיעים על הלמידה שלנו תהליך הלמידה של הלומד כרוך באינטראקציה של חמישה ממדי הלמידה "ממדי הלמידה – לקראת הוראה מושכלת" מאת רוברט ג' מרזבנו שקופית 6 "תנאים חיוניים ללמידה רבת עוצמה" – רון ברנדט תהליכי הבניית ידע בהתבסס על הגישה ההבנייתית שאלה פורייה ומשמעותית – מורה כגורם מתווך בידע הפדגוגיה של השאילה – יורם הרפז "הוראה כדיבור: להיחלץ ממעגל החילוץ" – מאיה בוזו וגל פישר "הפדגוגיה של השאילה" מאת יורם הרפז תהליכי הבניית ידע בקרב לומדים העיקרון הפדגוגי הנבחר על ידי בית הספר מהלך הפעולה – העיקרון הפדגוגי ויישומו במהלך שיעור

3 גורמים המשפיעים על הלמידה שלנו
המוח - כמה עובדות חשובות המוח שוקל כ גרם המוח מורכב ברובו ממים 78% שומן 10% חלבון 8%

4 ועוד על המוח הקורטקס (קליפה) הוא הכיסוי החיצוני של המוח ועוביו כ- 6 מ"מ הקורטקס כולל חלקים מהותיים ממערכת העצבים, ותאי העצב שלה מחוברים במיליון וחצי ק"מ של סיבי עצב. תכונה זו היא המעניקה לבני האדם גמישות יוצאת דופן של תהליכי הלמידה המתבצעים בקורטקס הקורטקס זקוק לסביבה מאוזנת לצורך תפקוד מיטבי.

5 כיצד המוח לומד? שלב א' – הידע הקודם
במקרים של חזרה על למידה מוקדמת, יש סיכוי טוב יותר שהנתיבים העצביים יהפכו ליעילים יותר. שלב ב' – הגירוי יצירת ידע חדש – איחסון בזיכרון הקצר (מחסן זמני) ביצוע של משהו חדש, מהווים גורם לגרוי המוח וליצירת כמות גדולה של אנרגיה חשמלית מועילה שלב ג' – הפקת ידע חדש - (אחסון ארוך טווח) המידע שהמוח מפיק יוצר תבנית זיכרון שלב ד' – האחסון – לצורך חילוץ עתידי – התאמה נקודות מוצא למהלך

6 מודל ממדי הלמידה על פי רוברט מרזאנו גישות ותפיסות חיוביות ללמידה
הרגלי חשיבה פוריים שימוש משמעותי בידע הרחבת הידע ועיבודו מודל ממדי הלמידה על פי רוברט מרזאנו רכישת ידע והטמעתו גישות ותפיסות חיוביות ללמידה

7 הנחות היסוד עליהן מתבסס המודל
על ההוראה לשקף את האופן שבו מתרחשת הלמידה. למידה כרוכה במערכת של תהליכים אינטראקטיבים , הכוללים חמישה סוגי חשיבה – חמשת המימדים. כדי להקל על הלמידה יש לכלול בתוכנית הלימודים גישות, תפיסות והרגלים מנטליים ברמה גבוהה. גישה מקפת להוראה כוללת לפחות שני סוגים מובנים של הוראה : הוראה ממוקדת מורה הוראה ממוקדת תלמיד.

8 ועוד .... בבסיסו של המודל עומדת התיאוריה ההבנייתית הגורסת שהלומד הוא לומד חושב, פעיל, המעורב בלמידה שלו, מתמודד וחותר למשמעות. הוא מבנה את מושגיו והבנותיו על בסיס ניסיונו ולאור יעדיו. הוא מפרש ידע, משכלל את פרשנותו ובוחן אותה. מודל ממדי-הלמידה מציב את הלומד במרכז הלמידה שלו ומסייע לו לפתח עמדות חיוביות כלפי הלמידה. עקרונות ההוראה על-פי גישת ממדי-הלמידה מתבצעים באמצעות שימוש מושכל במבחר שיטות וכלים מעשיים המשלבים כלי חשיבה ואסטרטגיות של למידה בתהליך הלימודי.

9 שלוש הנחות היסוד המאפיינות גישה זו ומתבססות על הגישה ההבנייתית
ההבנה מצויה באינטראקציה שלנו עם הסביבה. קונפליקט קוגניטיבי מניע למידה ידע נוצר באמצעות דיאלוג חברתי.

10 עקרונות ההוראה הנובעים מערכים אלה הם :
עיגון פעילויות הלמידה בבעיות או מטלות מורכבות תמיכה בלומד לפיתוח בעלות על המשימה או הבעיה הכוללת. עיצוב מטלה אותנטית עיצוב המטלה והסביבה הלימודית כך, שישקפו את מורכבות הסביבה בה יצטרכו הלומדים לתפקד עם סיום הלמידה. לאפשר ללומד בעלות על תהליך פתרון הבעיות התערבות מורה איכותית תומכת ומאתגרת את חשיבת הלומד. עימות בין הבנות הלומד לבין הבנות ודעות אחרים. לספק הזדמנות לרפלקציה לגבי תוכן נלמד , בתהליך הלמידה.  נקודות מוצא למהלך

11 הפדגוגיה של השאילה – יורם הרפז
השאלה מתייחסת למה שחסר, שאינו נוכח. לפיכך, נדרשים דמיון ויצירתיות כדי להמציא אותה. להיות יצירתי פירושו למצוא או להמציא שאלות טובות ולא רק למצוא או להמציא תשובות או פתרונות טובים.

12 תכונות היסוד של שאלות פוריות
שאלה פתוחה: שאלה שאין לה באופן עקרוני תשובה חד-משמעית; שיש לה בפועל כמה תשובות; ותשובות אלה שונות ולעתים אף סותרות זו את זו. שאלה מערערת: שאלה המערערת את הנחות היסוד והאמונות הוודאיות של הלומדים; שאלה המטילה ספק ב"מובן מאליו", ב"שכל הישר", חושפת קונפליקטים יסודיים נטולי פתרון פשוט ותובעת לחשוב על שרשי הדברים. שאלה עשירה: שאלה המחייבת התמודדות עם תכנים עשירים, החיוניים להבנת האדם והעולם; לא ניתן לענות עליה ללא מחקר שקדני וממושך; שאלה הנוטה להתפרק לתת-שאלות. שאלה מחוברת: שאלה רלוונטית לחיי הלומדים ולחיי החברה שבה הם חיים. שאלה טעונה: שאלה שיש בה ממד אתי; לשאלות בעלות משמעות אתית יש מטען רגשי חזק, שיש בכוחו להניע למידה ומחקר. שאלה מעשית: שאלה שניתן לעבד לשאלת מחקר; שאלה שיש עליה מידע נגיש ללומדים. נקודות מוצא למהלך

13 מהלך הפעולה – העיקרון הפדגוגי ויישומו במהלך שיעור
מהלך הפעולה – העיקרון הפדגוגי ויישומו במהלך שיעור שלב מהלך שמונת השלבים בניהול שינוי (Kotter,1996) 1 זיהוי מוקדי הפעולה המרכזיים לקידומו ויישומו יצירת תחושת הדחיפות ליישומו של העיקרון הפדגוגי 2 בניית צוות היגוי מוביל לקידום המהלך בניית מערך שותפים כמוביל ומפיץ הרעיון 3 למידה שיתופית של צוות הניהול מתוך מקורות אקדמיים על מנת ליצור תשתית אקדמית לכלי הניווט. שיתוף המדריכה הפדגוגית של בית הספר במהלך . פיתוח חזון ואסטרטגיה 4 זיהוי ואיתור מהלך שיעור מיטבי שיאפשר למידה משמעותית בהתבסס על המקורות האקדמיים. 5. יצירת כרטיס ניווט למהלך שיעור מיטבי ושילוב עקרונות העיקרון הפדגוגי בתוכו והתנסות בכיתה.מהלך הפעולה בקרב הצוות המוביל 6. חשיפת הכלי בפני כלל צוות המורים ע"י המנהל וצוות ההיגוי. קיום "הליכה לימודית בקרב מורי צוות ההיגוי" כאשר שאר המורים משתתפים בתצפיות וחווים את השימוש בכלי .מהלך הפעולה בקרב מליאת המורים הפצת חזון השינוי 7. צוות ההיגוי מנחה את המורים בבניית שיעורים באמצעות כרטיס הניווט (חלוקה על פי שכבות, מקצועות) העצמת עובדים 8. מורים נוספים מתנסים בבניית שיעורים באמצעות כרטיס הניווט – "הליכה לימודית" כל מורה מתבקש לבנות שיעור אחד בשבוע ולהתנסות בכרטיס הניווט הישגים בטווח הקצר 9. בניית מאגר שיעורים בית ספרי, התנסות, "הליכה לימודית" , עבודת צוות ביסוס והרחבת ההישגים 10. מפגשי מליאה לכלל המורים על מנת לבחון את אפקטיביות הכלי בהתנהלותם כמורים, בהתנהלות התלמידים. זיהוי אתגרים ומציאת מענים . כרטיס הניווט של בית ספר רמות בבאר שבע הטמעה בתרבות

14 מהלך הפעולה בקרב הצוות המוביל
התנסות בכלי המארגן ולמידת החוזקות לצד האתגרים – תהליך מתמשך חשיפה לעיקרון הפדגוגי ובניית הכלי המארגן תכנון וגיבוש תוכנית להטמעת העיקרון הפדגוגי ליווי המורים בתהליך ההתנסות בכלי המארגן – תהליך מתמשך הדרכת צוותים על פי שכבות לבניית יחידות הוראה בשפה ושיעורים על פי העיקרון הפדגוגי – תהליך מתמשך

15 מהלך הפעולה בקרב מליאת המורים
חשיפה לעיקרון הפדגוגי ולכלי המארגן למורה ולתלמיד דיונים- משוב ורפלקציה בניית מערך תצפיות בכיתות לצורך למידת עמיתים בניית מאגר שיעורים במקצועות שונים על פי העיקרון הפדגוג סדנאות לבניית יחידות הוראה על בסיס הכלי המארגן הוראת שיעורים על פי העיקרון הפדגוגי סדנאות במסגרת חדר מורים לומד כלים לפיתוח חשיבה, שאלות פוריות , שאלות מסדר חשיבה גבוה, ממדי חשיבה/מרזנו, כלי ארגון ידע , תהליכי רפלקציה על מהלכים פדגוגיים ועוד.

16 כרטיס הניווט של בית ספר רמות בבאר שבע
העיקרון הפדגוגי ניהול דיון תוך שיח מקדם הוראה למידה במטרה לשפר איכות ההוראה של המורה/הישגי התלמידים.

17 מארגן גרפי לניהול דיון ויצירת תובנותמקרא למארגן
מטרת השיעור סיכום וניסוח התובנה על ידי המורה תובנה איסוף ועיבוד ידע עצירה שאלה ראשונה חיבור לידע קודם סיכום וניסוח התובנה על ידי המורה תובנה איסוף ועיבוד ידע עצירה שאלה שנייה הרחבת הידע על ידי ידע חדש סיכום וניסוח התובנה על ידי המורה תובנה איסוף ועיבוד ידע עצירה שאלה שלישי שאלה מסדר חשיבה גבוה להפקת ידע חדש סיכום וניסוח התובנה על ידי המורה תובנה איסוף ועיבוד ידע עצירה שאלה רביעית תובנה מכלילה הנותנת מענה למטרת השיעור "מה למדתי היום" סיכום וניסוח התובנה על ידי המורה תובנה עצירה איסוף ועיבוד ידע שאלה חמישית תהליך רפלקטיבי "מה הרגשתי"? -שאלה פורייה המפנה לידע הבא-

18 מהלך שיח לקידום נושא או רעיון מצריך את המורה לניסוח 5 שאלות פוריות ,
מקרא למארגן ניסוח השאלה מהלך שיח לקידום נושא או רעיון מצריך את המורה לניסוח 5 שאלות פוריות , מתפתחות שיאפשרו לתלמיד להגיע לתובנות על בסיס דיון משותף עצירה נועדה לאפשר לתלמיד לחשוב על השאלה, לנסח תשובה לשאלה, תוך הקשבה לאחר איסוף ועיבוד ידע התלמידים המורה ירכז את ההתייחסויות המילוליות של התלמידים באופן מושכל כאמצעי לניסוח תובנה

19 סיכום וניסוח התובנה על ידי המורה המורה תסכם את דברי התלמידים
תובנה התלמידים ינסחו תובנה משותפת על בסיס ריכוז התשובות שהתקבלו על ידי התלמידים סיכום וניסוח התובנה על ידי המורה המורה תסכם את דברי התלמידים

20 מארגן לאיתור תובנה מכלילה לתלמיד (רוברט מרזנו)
הכללה/עיקרון תובנה משאלה אחת תובנה משאלה שתיים תובנה משאלה שלוש תובנה משאלה ארבע תובנה משאלה חמש

21 כרטיס הניווט של בית ספר מגינים באשדוד
העיקרון הפדגוגי מורה רואה ומאתגר אשר יפעל לטיפוח תהליכי חשיבה ולמידה ויקדם הישגים לימודיים באווירה לימודית אקדמית . מיקוד בשאלות מסדר חשיבה גבוה כאמצעי לאיתגור תלמידים וקידום הישגים לימודיים

22 הגדרת מטרת השיעור איסוף המידע איסוף המידע משימה מסדר חשיבה גבוה
שאלה ראשונה- חיבור לידע קודם שאלה שנייה- הרחבת הידע תוך שימוש באמצעים מגוונים איסוף המידע שאלה שלישית- משימה מסדר חשיבה גבוה תוך שימוש במידע שנאסף איסוף במליאה שאלה רביעית- תובנות – השגת מטרת השיעור שאלה חמישית- מה למדתי? ומה הרגשתי שאלה חמישית- מה הילד למד ?

23 כרטיס הניווט בית ספר נצח ישראל קריית מלאכי
העיקרון הפדגוגי סביבה חדשנית אטרקטיבית חמה ומכילה תומכת למידה ומעודדת מצויינות.

24 כרטיס ניווט ל"שיעור מיטבי"
מוביל פדגוגיה איכותית רפלקציה על החוויה רפלקציה על הידע שימוש משמעותי בידע ע"י שאילת שאלות מס"ג הרחבת הידע חיבור לידע קודם ניסוח מטרות השיעור סביבה מאפשרת למידה / גישות ותחושות ביחס לאקלים הכיתה וביחס למטלות הרגלי חשיבה פוריים עצור! אסוף תובנות וצור תובנה מכלילה

25 כרטיס הניווט של בית ספר הראל באשקלון
העיקרון הפדגוגי פדגוגיה מתוקשבת ומקוונת תוביל לשיפור איכות ההוראה והישגי הלומדים ניהול שיעור על פי עקרונות נבחרים.

26 מטרת השיעור חיבור לידע קודם מענה לשונות מענה לשונות מענה לשונות
אסטרטגיות הוראה שונות: שמש,משימה מתוקשבת,ש"ב, חידות, משימה קבוצתית. חיבור לידע קודם איסוף תובנה באמצעות מארגן עקרון והכללה איסוף הידע ויצירת תובנה ביחס לידע הקודם מענה לשונות למידה פעילה של התלמיד: סרטון, טקסט,שימוש במחשב , מצגת מידע אינטרנטי, ניסוי, יצירה יצירת ידע חדש, שלב הקניה. 3 דקות של הפוגה/ משוב ביניים. איסוף ידע ליצירת תובנה חדשה בעקבות הלמידה הפעילה. מענה לשונות שימוש בשאלות מסדר חשיבה גבוה הפקת ידע חדש באמצעות תוצר התלמיד. רפלקציה מתקשרת למטרת השיעור, המללה, ציור, תרשים, יומן מסע, משוב, מבדק רפלקציה על התהליך וניסוח תובנה על התהליך.. שאלה למחשבה שתהווה גירוי ללמידת השלב הבא.

27 כרטיס הניווט של בית ספר נתיבות יורם בבאר שבע
העיקרון הפדגוגי שיח ולמידה מתוך התנסויות אישיות בצוות יעצימו וירחיבו את הידע המערכתי ויעודדו שיח מאתגר בכיתות שיביאו להישגים לימודיים וחברתיים". התמקדות בדרכי שיח וסוגי שיח שונים :שיח מציף ידע,שיח מחלץ ידע ושיח טיעוני.

28 מחוון - כלי להערכת שיח פדגוגי מיטבי בזמן צפייה בשיעור
כלי להערכת השיח הלימודי המיטבי מחוון - כלי להערכת שיח פדגוגי מיטבי בזמן צפייה בשיעור מטרת השיעור __________________________ המאפיין פירוט סוג השיח המתנהל בכל שלב (מציף, מחלץ ידע, .... הערכה איכותית קשורה למטרת השיעור, רמת חשיבה, ניסוח מתווה השיעור שאלה המתחברת לידע הקודם של התלמיד. שאלה מרחיבה ידע שאלה מסדר גבוה להפקת ידע על ידי התלמיד שאלה רפלקטיבית – ידע "מה למדנו" שאלה רפלקטיבית – תחושה "מה הרגשתי" סוגי שאלות שאלה סגורה שאלה פתוחה שאלה מורכבת שאלה מערערת שאלה טעונה מילות הוראה/חשיבה מטלה שבה מילות הוראה/ חשיבה

29 מס' השהיות בשיעור,זמן ההמתנה הערכה איכותית
המאפיין פירוט הערכה כמותית מס' השהיות בשיעור,זמן ההמתנה הערכה איכותית התאמה בין זמן המתנה לרמת המשימה זמן ההמתנה ליצירת תובנה זמן לחשיבה ולהשהיית תגובה לאחר שאלת המנחה מתן זמן מתאים ללומד לעיבוד ראשוני של מקור המידע יצירת תובנה איסוף תובנות תלמידים יצירת תובנה מכלילה המאפיין פירוט הערכה כמותית מספר משובים, תדירות המשובים הערכה איכותית מידת השיפוט והענין בפידבק המנחה, תגובה משוב מעורר להמשך חשיבה שיקוף שרשור עידוד אינטראקציה בין הלומדים הכוונה לחשיבה רפלקטיבית

30 היכן אנו רואים את השינוי ? מתוך שיחות עם מורים
בתחום הפיתוח הפדגוגי בקרב צוות המורים : במטרה לשפר את איכות ההוראה/למידה, צוות המורים נחשף לכלי חדש לניהול דיון/שיח ועובר תהליך של הטמעה בשימוש בכלי. המורה נדרש להשתמש בכלי המארגן לצורך תכנון שיעורים ובניית יחידות הוראה תוך חשיבה והפעלת שיקולי דעת בבחירת השאלות הפוריות המובילות את התלמידים לתובנות אליהן כיוון המורה בהתאם למטרות השיעור. התנסות בשימוש בכלי על פי העיקרון הפדגוגי במקצועות שונים. תצפיות בשיעורים ולמידת עמיתים, מאפשר דיון והסקת מסקנות לשיפור ההוראה/למידה. התמקצעות צוות המורים בהוראה תוך שימוש בכלים המזמנים הוראה מיטבית. חדר מורים לומד ומפתח מיומנויות הוראה מיטביות.

31 היכן אנו רואים את השינוי ?
בניהול השיעור ע"י המורה מטרת השיעור ברורה לתלמיד ולמורה והשיעור מכוון להשגתה. מס' השאלות הנשאלות על ידי המורה פחת במידה ניכרת. זמן מורה התקצר לעומת זמן תלמיד שגדל. מהלך השיעור מקצה זמן לחשיבה ועיבוד הידע. מהלך השיעור מכוון ליצירת תובנות במהלך השיעור וביצירת תובנה מסכמת בסופו.

32 היכן אנו רואים את השינוי ?
הישגי תלמידים: מורים מדווחים שיותר תלמידים משתתפים בשיעורים ומבינים את הנלמד. תלמידים מפעילים כישורי למידה עצמית ופעילים במהלך השיעור. תלמידים משתמשים יותר בשגרות לשון ובהתנהגויות התואמות לדיון/שיח כמו: "אני מסכים לדעתו ורוצה להוסיף"..., הקשבה, סובלנות לדברי אחרים ועוד... "הרעש" בכיתה רחש למידה וחל שיפור באקלים במהלך השיעור. הפחתה באירועי אלימות ושימוש באלימות במהלך השיעור ומחוצה לו. תלמידים נדרשים לתהליכי הפקת ידע באמצעות מיומנויות מסדר גבוה.

33 היכן אנו רואים את השינוי ?
המשאב האנושי העצמת מורים ובעלי תפקידים תוך הטמעת התהליך. הגברת האחריותיות של המורים למעשה ההוראה. פיתוח אחריות הדדית לתהליכים המתרחשים בבית הספר הרחבת הידע באמצעות "חדר מורים לומד" הבנת מקומו של המורה בתהליך ההוראה.

34 מה אומרים המורים ? בהתנהלות המורה
מה אומרים המורים ? בהתנהלות המורה "העובדה שמטרת השיעור ברורה לי ולתלמידים מאפשרת התכוונות להשגת המטרה." "אני מנסחת חמש שאלות פוריות ומובנות המאפשרות לתלמיד להגיע לתובנות ולהשיג את מטרת השיעור. "אני נדרשת להשקיע מחשבה במציאת וניסוח שאלות פוריות וטובות יותר על מנת ליצור דיון ולגרום לכל הילדים להשתתף בשיעור. אמנם כרגע זה דורש המון מחשבה על מנת להגיע לאותן שאלות שיצליחו לפתח את החשיבה של הילדים ולקדם אותם לעבר המטרה. אך, בהמשך הנני מאמינה שאופי השאלות יושרש בי ויהפוך להיות חלק בלתי נפרד ממני ומהשיעורים אותם אעביר. " "אינני נכנסת ל"מרתון" של שאלות, כאשר זוהי הנטייה הטבעית שלנו כמחנכות להציף את הילדים בשאלות על מנת להוביל אותם למטרה. כעת אני מתמקדת ב- 5 שאלות שמבנות לי את כל השיעור, ואני לא צריכה לשאול המון שאלות כדי להשיג את היעד."

35 מה אומרים המורים בהתנהלות התלמידים
"השאלות הפתוחות מאפשרות לכל הילדים להשתתף ולא רק לאותם ילדים שקל להם לקלוט את המידע, לזכור אותו, להכיל אותו ולהבין אותו. שאלות אלו מאפשרות לכולם להביע את עצמם ואת דעתם ודרך חשיבתם". "התלמידים שותפים מלאים לתהליך הלמידה ורכישת הידע החדש בשיעור. אין זה שיעור בו אני באה "להעביר" להם מידע והם רק צריכים "לקלוט" אותו. אלא הם מבנים את הידע החדש שלהם ביחד איתי לאורך כל השיעור וזה פשוט נפלא לחוות ולראות !"


הורד את "ppt "לכלי ניווט לניהול שיעור מיטבי

מצגות קשורות


מודעות Google